تسنیم نوشت:

همزمان با پایان سفر دو روزه رئیس‌جمهور ایران به سلطنت عمان بیانیه مشترکی از سوی دو کشور به مناسبت این دیدار صادر شد.

به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، همزمان با پایان سفر دو روزه حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران به سلطنت عمان بیانیه مشترکی از سوی دو کشور به مناسبت این دیدار صادر شد.

متن این بیانیه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم
بیانیه مشترک به مناسبت دیدارِ رسمی جناب آقای دکتر حسن روحانی
ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران از سلطنت عمان
اسفندماه ۱۳۹۲

در راستای تعمیق و تحکیم روابط دوستانه و برادرانه جمهوری اسلامی ایران و سلطنت عمان و در پاسخ به دعوت کریمانه اعلیحضرت قابوس بن سعید، سلطان محترم عمان، جناب آقای دکتر حسن روحانی رییسمحترم جمهوری اسلامی ایران در تاریخ ۲۱ و ۲۲ اسفند ماه ۱۳۹۲ برابر با ۱۲ و ۱۳ مارس ۲۰۱۴ م در راس یک هیات بلند پایه سیاسی- اقتصادی از سلطنت عمان دیدار رسمی به عمل آورد.
جناب آقای دکتر حسن روحانی و هیئت همراه از سوی اعلیحضرت سلطان قابوس و وزرای عمانی مورد استقبال رسمی که تجلی احساسات برادرانه و اصالت روابط بین دو کشور است، قرار گرفتند. سپس طرفین در فضایی آکنده از روح برادری و دوستی در خصوص روابط دو جانبه، مسائل منطقه ای و بین المللی و جهان اسلام گفتگو کرده و موارد زیر را مورد تاکید قرار دادند:
دو طرف خرسندی خود را از روند توسعه روابط دو جانبه و همکاری های فیمابین بر اساس اعتماد و اطمینان ابراز داشته و اراده استوار خویش را برای اجرایی نمودن ظرفیت های موجود در جهت گسترش و تعمیق روابط فیمابین اعلام داشتند.
طرفین با توجه به پیوندهای تاریخی، فرهنگی و نیز حسن همجواری میان دو کشور بر ضرورت اجرایی شدن اسناد همکاریها و گسترش و تعمیق روابط فیمابین در همه زمینه ها تاکید کردند.
دو طرف از توافقهای به عمل آمده در کمیسیون مشترک اقتصادی و کمیته های راهبردی، دوستی و نظامی، فنی، گارد ساحلی، علمی و دوستی پارلمانی ابراز خرسندی کرده و ضرورت برگزاری منظم جلسات مذکور را موجب رشد و تقویت همکاریهای دو کشور را در زمینه های سیاسی، اقتصادی، امنیتی، بازرگانی و فرهنگی دانستند.
روسای دو کشور اهمیت نقش مثبت و کارآمد بخش خصوصی را در راستای افزایش همکاریهای دو جانبه خاطر نشان و ابراز امیدواری کردند این فعالیت ها به افزایش حجم سرمایه گذاری و مبادلات بازرگانی و اقتصادی دو جانبه منجر گردد.
روسای دو کشور در این دیدار علاوه بر گفت و گو در خصوص توسعه روابط دو جانبه، اوضاع دنیای اسلام، منطقه و جهان را بررسی و بر اهمیت بذل تلاشهای مضاعف برای برقراری ثبات و امنیت پایدار در منطقه بر اساس همکاری های دستجمعی تاکید کردند.
دو طرف با اشاره به خطر رشد افراط گرایی و خشونت و برخوردهای طائفه ای در منطقه تقویت روح اعتدال و عقلانیت در منطقه را مورد تاکید و التزام جهانی قطعنامه سازمان ملل در برپائی جهانی بدون خشونت و و افراط گرائی را خواستار شدند.
طرفین ضمن استقبال از توافق های حاصله در گفتگوهای جمهوری اسلامی ایران با کشورهای 1+5 بر استمرار این گفتگوها تا دستیابی به توافق نهایی تاکید ورزیدند.
در پایان این دیدار، جناب آقای دکتر حسن روحانی از پذیرایی گرم و مهمان نوازی اعلیحضرت سلطان قابوس پادشاه عمان و دولت و ملت برادر سلطنت عمان تقدیر و تشکر کرده و از برادر خود اعلیحضرت سلطان قابوس برای دیدار رسمی از جمهوری اسلامی ایران دعوت به عمل آوردند که این دعوت از سوی ایشان مورد استقبال قرار گرفت و مقرر شد زمان آن از طریق کانالهای دیپلماتیک دو کشور مشخص و نهایی گردد.
این بیانیه مشترک در تاریخ ۲۲ اسفند ۹۲ برابر با یازدهم جمادلی الاولی ۱۴۳۵ ه.ق مصادف با ۱۳ مارس ۲۰۱۴ صادر و همزمان در هر دو کشور منتشر شد.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 344125

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =