ایسنا نوشت:

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: سیاستمدارانی که می‌خواهند جدای روحانیت حرکت کنند، نقش قابل اعتماد برای آینده کشور ندارند.

علی لاریجانی با بیان این‌که «راه اصیل سیاست امروز در مسیر ادامه راه روحانیت است» گفت: امروز احزاب ما گاهی به نام اصولگرا و اصلاح طلب بوده‌اند در عین حال مخالف با احزاب نیستیم و معتقدیم در کشوری که دموکراسی است تشکیلات منظم حتی برای جریان‌های فکری لازم و ضروری است.

لاریجانی تاکید کرد: اگر می‌خواهیم نسل آینده کشور را تضمین کنیم باید علما را امنای امنیت بدانیم نه فقط در حلال و حرام و سعادت از آنان استفاده کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این‌که «باید حوزه‌های علمیه و روحانیت هدایت‌گر جریان‌های سیاسی باشند» اظهار کرد: امروز باید تشکیلات جریان‌های سیاسی خارج از دسته‌بندی قبیله‌ای تحت اشراف علما و روحانیت باشد تا احساس اطمینان در جامعه باشد.

لاریجانی با تاکید بر این‌که «امروز در کشور باید تفکر روحانیت که اسلام ناب محمدی(ص) را هدایت کردند شکل گیرد و راه علمای دین دنبال شود» تصریح کرد: ما تجربه‌های تلخی از روشنفکرگرایی در کشور داریم، مخالف آن نیستیم اما برخی روشنفکران می‌خواهند جریان روحانیت را حذف کنند و خود را جایگزین کنند و لجاجاتی که در این ۱۰۰ سال اخیر دیده‌ایم از این لجاجت‌ها بوده است.

وی با بیان این‌که «فشارهای بین‌المللی را نباید دست‌کم گرفت و نگرانی رهبری در مورد مسائل فرهنگی نگرانی درست و بجا است و باید به آن توجه داشت» اظهار کرد: امروز پیوست فرهنگی در دنیا بوجود آمده است و وقتی می‌توانیم از خود دفاع کنیم که جامعیت اسلامی را بشناسیم و کاستی‌هایمان را بدانیم.

لاریجانی همچنین به مشکلات اقتصادی اشاره کرد و گفت: امروز مشکلات اقتصادی نشان می‌دهد هنوز به کاوش اقتصاد اسلامی نیاز داریم و هر دولتی که می‌آید به دنبال رفع نقایص است که نشان می‌دهد نقص وجود دارد.

ایران را به دعواهای بیهوده متهم می‌کنند

وی به گزارشی که دو روز گذشته توسط سازمان ملل خوانده شد، اشاره و اظهار کرد: این گزارش شامل تهمت‌هایی بود که توقع نمی‌شد دبیرکل ملل چنین گزارشی دهد و غیرقابل تصور بود، این موضوع مهمی است و باید بگویند چرا این حرف‌ها را می‌زنند؟

لاریجانی گفت: این گزارش نشان می‌دهد که اگر نگرانی در مورد سلاح هسته‌ای دارند، بهانه‌جویی است و کمی در مورد سیستم موشکی ایران سخن گفتند که پایه‌ای ندارد و به سراغ حقوق بشر رفتند که با حیثیت آن بازی کنند.

وی اضافه کرد: ایران را به دعواهای بیهوده متهم می‌کنند که تعداد اعدام‌های قاچاقچیان در ایران زیاد شده است، به متولیان حقوق بشر می‌گوییم بسیاری از این مواد مخدر از افغانستان وارد می‌شود و این‌ها را باید پاسخ دهند.

لاریجانی تصریح کرد: دشمنان می‌خواهند هم شهید دهیم و مواد مخدر وارد شود و هم با گزارش سازمان ملل ما را محکوم کنند که این برای سازمان ملل شرف و وجدان نیست.

اگر مخالف تروریسم بودند، مسأله سوریه طولانی نمی‌شد

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: امروز سازمان ملل از نظر سیاسی دچار پوچی شده است، در این ۱۰ سال اخیر چند جنگ در منطقه ما اتقاق افتاد و سازمان ملل کجا بود؟

وی با طرح این پرسش که اگر کشوری دموکراسی را در جای خود بوجود آورد آِیا لزومی دارد که فرهنگ شما را تکرار کنند؟ خطاب به سازمان ملل گفت: چه انتظاری دارید که در ایران الزاما ما فرهنگ شما را تکرار کنیم و چه لزومی دارد که ما نظام حقوقی شما را برگزینیم؟

لاریجانی افزود: چرا باید در جامعه اسلامی ما فرهنگ غلط سازمان ملل را دنبال کنیم؟ دلیلی ندارد که اگر دموکراسی داریم فرهنگ آنان را پیاده کنیم و این مواردی است که باید در صحنه بین‌الملی مطرح شود.

رئیس قوه مقننه با بیان این‌که «امروز در منطقه مشکل داریم و نمونه بارز آن اتفاق‌هایی است که در سوریه رخ داده و سلاح‌هایی که استفاده می‌شود» خاطرنشان کرد: می‌گویند با تروریسم مخالفیم حال آنکه اگر مخالف بودند، مسأله سوریه طولانی نمی‌شد و آنها به دنبال این هستند که به جان سوریه بیفتند و عجله‌ای هم ندارند.

وی که شامگاه چهارشنبه در همایش بزرگداشت علامه ‌دوانی در کازرون سخن می‌گفت، به تالیفات آن علامه اشاره و اظهار کرد: علامه دوانی کتاب را از سردردمندی با نگاه طبیبانه می‌نوشتند.

وی افزود: این علامه بزرگوار، شهید مطهری و شهید بهشتی در یک تفکر حرکت می‌کردند و در این موج فکری با زبان فلسفی و با رویکرد تاریخی و تحلیلی از اسلام دفاع می‌کردند.

وی خاطرنشان کرد: علامه دوانی را به فضل، خو‌ش‌خلقی و خوش مجلسی می‌شناسم و پس از انقلاب در محافل ایشان شرکت می‌کردم و محفلی پر از صداقت و با سخنرانی شجاعانه داشتند و افتخاری برای کازرون است که چنین عالم بزرگ داشت.

لاریجانی افزود: مرحوم علامه دوانی و دوستان خود در ۶۰ تا ۷۰ سال اخیر جریان فکری از خود بوجود آوردند و ۱۱۰ اثر از ایشان به چاپ رسیده و ۳۰ اثر دیگر نیز به نقل از فرزندشان وجود دارد که باید منتشر شود.

رئیس قوه مقننه با بیان این‌که «امروز فرزندان علامه دوانی نیز اهل فضل هستند و برای کشور در عرصه‌های مختلف افتخارآفرین هستند» اظهار کرد: دل مشغولی این عالم بزرگ به شهید مطهری شباهت دارد و آن نیز از تنوع آثار است که در حوزه‌های مختلف از جمله زنان تالیف داشته‌اند.

لاریجانی به دیگر ویژگی‌های علامه دوانی اشاره و خاطرنشان کرد: از ویژگی‌های علامه دوانی این بود که آثار اسلامی را به صورت ساده و شیرین در اختیار مردم بویژه جوانان قرار دهند تا اکثر مردم از این آثار استفاده کنند؛ این علامه دوراندیش بود و نه به فکر حال و همواره به دنبال این بود که در آینده افرادی نیز دارای فضل شوند.

وی همچنین گفت: از خصوصیات دیگر ایشان در کنار شهید مطهری و شهید بهشتی این بود که به اسلام و اقتصاد، تاریخ و حقوق اسلام توجه داشتند و از تاریخ استفاده می‌کردند و دل مشغولی برای آینده داشتند.

لاریجانی تاکید کرد: برخی افراد کتاب می‌نویسند که نشان دهند اهل فضل هستند اما علامه دوانی کتاب را از سردردمندی با نگاه طبیبانه می‌نوشتند و همه جانبه‌گری در تفکر اسلامی داشتند.

وی همچنین گفت: این عالم هیچ‌گاه القابی برای خود در کتاب نمی‌نوشت و همراه با شهید مطهری و شهید بهشتی به دنبال پیاده کردن تئوری امام (ره) بودند.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 344106

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =