ایرنا نوشت:

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران که در نخستین سفر به کشورهای حوزه خلیج فارس در عمان بسر می برد، در دیدار با سلطان قابوس پادشاه این کشور گفت: روابط تهران - مسقط می تواند نمونه ای برای توسعه روابط بین کشورهای منطقه باشد.
طرفین در این دیدار با اشاره به روابط تاریخی دو کشور بر توسعه همکاری ها در تمامی زمینه ها تاکید و درباره اجرایی شدن تفاهمات به عمل آمده در سفر سلطان قابوس به تهران توافق کردند.
طرفین همچنین ابراز امیدواری کردند روابط ایران و عمان بتواند نمونه ای برای توسعه روابط بین کشورهای منطقه باشد.
روسای دو کشور با اشاره به زمینه های موجود در توسعه روابط فی مابین بر گسترش همکاری ها در حوزه های انرژی ، کشتیرانی، گمرکات، مسایل پولی و مالی، محیط زیست و توسعه گردشگری و همکاری های علمی، دانشگاهی و تحقیقاتی تفاهم کردند.
در این دیدار طرفین ابراز امیدواری کردند روابط ایران و عمان و نزدیکی دو ملت بتواند در زمینه های اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی توسعه یافته و شرایطی ویژه در روابط پدید آید.
در این دیدار همچنین اوضاع منطقه و شرایط نابسامان آن مورد بررسی قرار گرفت و در این خصوص که منطقه شاهد درگیری های مخرب بوده است و ضرورت دارد با توسعه روابط کشورها تنش های منطقه ای کاهش یابد، تاکید شد.
روسای دو کشور با اشاره به موقعیت سوق الجیشی ایران و عمان در تنگه استراتژیک هرمز با توجه به روابط نزدیک دو کشور بر امنیت این منطقه نیز تاکید کردند.
در پایان رییس جمهوری کشورمان و پادشاه عمان با تفاهم بر تسریع مذاکرات هیات های دو طرف و وزرای حاضر، بر اجرایی شدن مذاکرات سران دو کشور و اهداف مطرح شده تاکید کردند و پس از این دیدار، مذاکرات میان هیات های دو کشور در زمینه های مختلف آغاز شد.
حجت الاسلام روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران که امروز (چهارشنبه) به عمان سفر کرده است، پس از ورود به مسقط در فرودگاه این کشور مورد استقبال « فهد بن محمود آل سعید» نخست وزیر و «یوسف بن علوی» وزیر امور خارجه این کشور قرار گرفت و پس از آن عازم کاخ قصر العلم شد.
مراسم استقبال رسمی از رییس جمهوری اسلامی ایران نیز با حضور سلطان قابوس در کاخ ریاست جمهوری عمان برگزار شد.
حجت الاسلام و المسلمین روحانی در سفر دو روزه خود به عمان قرار است با معاون نخست وزیر، وزیر امورخارجه و وزیر بازرگانی عمان نیز دیدار و گفت و گو کند.
رییس جمهوری را در این سفر، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه، بیژن نامدار زنگنه نفت، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، علی ربیعی تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مسعود سلطانی فر رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و معصومه ابتکار رییس سازمان حفاظت محیط زیست همراهی می کنند.
همچنین محمد نهاوندیان رییس دفتر رییس جمهوری، ولی الله سیف رییس کل بانک مرکزی، محمد خدادی مدیرعامل سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) و تعدادی دیگر از مقامات ارشد دولتی نیز در این سفر همراه رییس جمهوری هستند.

 

45231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 343959

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =