ایسنا نوشت:

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به تغییراتی که برای آینده ایران و کشورهای ۱+۵ ایجاد شده است، گفت: غرب نباید بگذارد مخالفان گفت‌وگوها دوباره ابرهای تیره تردید را در فضای مذاکرات مستقر کند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی صبح امروز (سه‌شنبه) در دیدار سفیر فرانسه در ایران، با مهم توصیف کردن مذاکرات وین و ژنو برای کشورهای جهان، افزود: لابی صهیونیسم با تمام توان تلاش می‌کند که کشورهای اروپایی و آمریکا را از مسیر گفت‌وگو منحرف کند و در نتیجه مسئولیت عقلای دیپلماتیک خیلی سنگین است که پس از عبور از گردنه‌های سخت بی‌اعتمادی، دوباره وارد وادی شک و تردید نشوند.

وی صداقت در گفتار و رفتار را شرط دستیابی به نتایج مثبت در مذاکرات دانست و تاکید کرد: اگر مجموعه قدرت‌های بین‌المللی صادق باشند و بخواهند مسأله را دیپلماتیک حل کنند و دنبال اهداف دیگری نباشند، ایران آمادگی کامل دارد.

هاشمی رفسنجانی افزود: ایران اسلامی به خاطر فتوای رهبر خویش که هم مرجع تقلید است و هم رهبر سیاسی جامعه، ساخت سلاح هسته‌ای را حرام می‌داند و از کسانی که برای قتل‌عام انسان‌ها در آینده برنامه‌ریزی می‌کنند، متنفر است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره سوابق فرانسه و جایگاه این کشور نزد مردم ایران نیز گفت: یکی از قطعات درخشان، حضور چند ماهه امام (ره) در فرانسه بود که به پیروزی انقلاب اسلامی منتهی شد و مردم ایران به خاطر این علاقه، خیابانی را «نوفل لوشاتو» نامگذاری کرده‌اند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی حضور بازرگانان فرانسوی در ایران را خوب و برای آینده روابط مؤثر خواند و خطاب به سفیر فرانسه تصریح کرد: اگر کشور شما برای توسعه روابط، جدّی باشد، ظرفیت‌های بالایی برای همکاری و گسترش روابط وجود دارد.

بر اساس این گزارش، برونو فوشه، سفیر فرانسه در ایران، نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از مسئولیت سفارت در جمهوری اسلامی ایران، گفت: طی دو سالی که در تهران هستم، دریافته‌ام که ایرانیان با عواطف ظریف انسانی، عاقلانه زندگی می‌کنند.

سفیر فرانسه در جمهوری اسلامی ایران افزود: دولت فرانسه با فرستادن بازرگانان به ایران ثابت کرده است که علاقه‌اش برای گسترش روابط، واقعی است.

وی درباره مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای ۱+۵ نیز اظهار کرد: مذاکرات وین تأثیرات زیادی در آینده روابط ایران و جهان و جلب اعتماد دو طرف داشت که قبل از آن وجود نداشت.

برونوفوشه با تأکید بر لزوم نهایی شدن توافقات ژنو گفت: اگر چه مذاکرات پیچیده است، اما دولت متبوع من به مذاکرات و نتایج آن اعتقاد داشته و دارد.

سفیر فرانسه در تهران، با اشاره به اینکه «فرانسه دومین قدرت هسته‌ای غیرنظامی جهان است»، افزود: مردم ایران هم در جهت استفاده صلح‌آمیز از مواهب دانش هسته‌ای حقوق و تعهداتی دارند که توجه به آن‌ها در مذاکرات مهم است.

وی در پایان، با ابراز نگرانی از اوضاع سوریه، لبنان و عراق، به نقش ایران در تحولات منطقه‌ای اشاره کرد و گفت: ماجراهای تروریستی منطقه را آلوده کرد و ناامنی خاورمیانه به ضرر همه جهان است.

 

45503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 343805

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =