ایسنا نوشت:

وزیر امور خارجه روسیه از طرح های مقابله‌ای مسکو برای اوکراین در پاسخ به مدارک ارائه شده از سوی واشنگتن خبر داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در نشستی با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری این کشور گفت: ما به همراه اعضای شورای امنیت ملی روسیه پیشنهادهای مقابله‌ای خود را آماده کردیم. این پیشنهادها با هدف حل بحران اوکراین بر پایه قوانین بین‌المللی آماده شده و بدون استثنا منافع تمامی اوکراینی‌ها را در نظر گرفته است.

وی افزود: ما از جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا دعوت کردیم تا برای مذاکره درباره بحران اوکراین به روسیه بیاید. اما او اعلام کرده که برای مدتی این سفر را به تعویق می‌اندازد.

لاوروف ادامه داد: پیشنهادهای کری مناسب نیستند چرا که آنها وضعیت ایجاد شده در اوکراین در پی این کودتا را به عنوان یک نقطه شروع توصیف می‌کنند. در حقیقت این مدارک سوالات بسیاری را در ذهن ما به وجود آورد. مفهوم اصلی این مدارک وجود درگیری میان روسیه و اوکراین و پذیرش این عمل انجام شده است.

اما مقام‌های وزارت امور خارجه آمریکا گفتند، در حقیقت روسیه نخواسته تا درباره این پیشنهادهای ‌آمریکا مذاکره کند.

جن ساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای گفت: ما هنوز منتظر پاسخ روسیه به سوالات شفاف جان کری هستیم. جان کری صریحا اعلام کرده که از مذاکرات بیشتر با هدف حل بحران اوکراین استقبال می‌کند.

آمریکا در این اسناد و مدارک خواستار راه‌هایی برای حل نگرانی‌های روسیه نسبت به تغییر دولت در کی‌یف شد؛ اقدامی که مسکو ‌آن را کودتا می‌داند. آمریکا همچنین از روسیه خواست تا نیروهای خود را از کریمه خارج کرده و مانع دولت کریمه برای برگزاری رفراندومی در این شبه جزیره شود.

در همین حال، آندری دشچیتسایا، وزیر امور خارجه اوکراین گفت: کی‌یف عملا با روسیه در جنگ است. ما باید بپذیریم که زندگی ما در حال حاضر شبیه جنگ است. ما باید با حمله‌ای دست و پنجه نرم کنیم که آن را درک نمی‌کنیم. اوکراین بر روی کمک غرب حساب می‌کند. آرسنی یاتسنیوک، نخست‌وزیر اوکراین نیز قرار است روز چهارشنبه در واشنگتن با باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا دیدار کند.

کاخ کرملین همچنین در بیانیه‌ای اعلام کرد، شهروندان روسی که در تلاشند وارد اوکراین شوند، توسط مقام‌های اوکراینی بازگردانده می‌شوند.

اوباما، رفراندوم 16 مارس در منطقه کریمه را نقض قانون بین‌الملل دانسته در حالی که پوتین در مکالمه‌ای تلفنی با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس ضمن رد این مساله گفت: این اقدامات توسط دولت مشروع کریمه صورت گرفته وهمگی طبق اصول قانون بین‌الملل هستند.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 343714

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =