وزیر اطلاعات می گوید ما به دوستان‌مان در وزارت اطلاعات گفته‌ایم که باید بر اساس طبع نظام حرکت کنیم نه تب نظام.

رضا الیاسی: حجت الاسلام سید محمود علوی که در حدود 7 ماه حضورش در وزارت اطلاعات دولت یازدهم روزهای آرام و بدون حاشیه ای را سپری کرده است در روزهای پایانی سال و در آستانه پایانه دهه ششم زندگی خود با حاشیه هایی آن هم از جنس رابطه دولت و مجلس رو به رو شده است.

حاشیه هایی که تقریبا از اواسط دیماه سال جاری و پس از سفر هیات پارلمانی اروپا به تهران آغاز شد و پس از آن نمایندگان اعلام کردند که وزیر اطلاعات به منظور پاسخ به سؤال ابراهیم آقامحمدی نماینده مردم خرم‌آباد در رابطه با دیدار هیئت پارلمانی اروپا با 2 نفر از فعالان فتنه سال 88 در کمیسیون امنیت ملی حاضر می‌شود.

آغاز چالش وزیر اطلاعات با مجلس

کریمی قدوسی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در توضیح دلایل حضور وزیر اطلاعات در کمیسیون امنیت ملی اعلام کرد که توجیه وزارت اطلاعات در خصوص دیدار هیئت اروپایی با ستوده و پناهی این است که با آنها تماس گرفته شده و گفته شده که اگر هیئت اروپایی از شما دعوتی به عمل آوردند شما قبول نکنید  اما متأسفانه مراقبتهای لازم انجام نشده و دیدار آنها در سفارت یونان انجام شده است.

پس از این موضوع وزیر اطلاعات در کمیسیون امنیت ملی حاضر شد و درباره سوالات مطرح شده اعلام کرد که «این وزارتخانه با اصل سفر گروه دوستی پارلمانی و سایر مراودات مخالفتی ندارد و باز هم اشاره می کنم که ما نظر مخالف خود را درباره ملاقات هیات با افراد مذکور اعلام کرده بودیم.» پس از توضیحات وزیر اطلاعات آقامحمدی اعلام کرد که از پاسخ وزیر قانع نشده است.

همچنین در همان روز حمید رسایی از وزیر اطلاعات درباره عملکرد مساله شنود سوال پرسید و علوی در پاسخ به این سوال تاکید کرد که وزارت اطلاعات هیچگونه اقدامی بویژه در حوزه شنود برخلاف قانون و بدون مجوزهای قانونی انجام نداده و نخواهد داد. پس از این اظهارات رسایی اعلام کرد که از از پاسخ وزیر قانع نشده است.

قانع نشدن آقامحمدی و همچنین رسایی در جلسه کمیسیون امنیت ملی از اظهارات وزیر اطلاعات به نوعی آغاز چالش میان مجلس و وزارت اطلاعات بود و هم اکنون که کمتر از دو هفته تا پایان سال جاری باقی مانده است این چالش به اوج خود رسیده است و 42 نماینده سوالی از وزیر اطلاعات با 21 محور به هیات رئیسه مجلس تقدیم کرده اند.

«اقدامات شما در جلوگیری و برخورد با مصادیق تهدیدات امنیت ملی کشور چه بوده است؟» این سوال 42 نماینده مجلس از وزیر اطلاعات است که با محورهایی همچون دنبال نمودن عادی‌سازی رابطه با آمریکا که مصداق نظام سلطه است، توسط وزارت امور خارجه و شخص رئیس‌جمهور، پیشنهاد درخواست نظرسنجی برای برقراری رابطه با آمریکا توسط مسئولین دولتی، عدم جدیت در حمایت از تفکر مقاومت در منطقه و ناتوان خواندن قدرت دفاعی کشور از سوی وزیر امور خارجه در سخنرانی دانشگاه تهران به هیات رئیسه مجلس تقدیم شده است.

همچنین سوال کنندگان از وزیر اطلاعات خواسته اند در مورد عبور از خط قرمزهای دین و ارزش‌های مذهبی در فضای فرهنگی که به دنبال آن اعتراض مراجع عظام را به همراه داشته است، تهدید و زیر سوال بردن مجلس شورای اسلامی توسط مشاورین و معاونین رئیس جمهور که باعث اختلاف بین قوا می‌شود و برخورد و ترور شخصیتی منتقدین به سیاست‌های دولت در حوزه‌های داخلی و خارجی توسط مسئولین دولتی در کمیسیون امنیت ملی توضیحاتی را ارائه کند.

جدیت نمایندگان سوال کننده تا حدی است که کریمی قدوسی اعلام کرده ممکن است آقای علوی بگوید که بسیاری از این سؤالات در حوزه وظایف من نیست و در حوزه وظایف رئیس‌جمهور و معاونین وی است که اگر پاسخگو نباشد و چنین توجهی بیاورد، بنده پیگیر سؤال از رئیس‌جمهور خواهم بود.

واکنش نمایندگان به سوال 42 نماینده از علوی

اما این سوالات در مجلس نیز واکنش های فراوانی را به همراه داشته است. به طوری که عبدالرضا عزیزی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس گفته این اقدام نمایندگان سیاسی کاری است. من فکر نمی کنم مسئلۀ سیاست خارجه ارتباط چندانی به وزیر اطلاعات داشته باشد. سیاست خارجه نهاد و مسئول مشخص و رسمی خودش، یعنی وزارت امور خارجه را دارد که اتفاقاً در این چند ماهی که دولت آقای روحانی و کابینۀ «تدبیر و امید» به روی کارآمده، توانسته پیرو سفارشات و خط ومشی تعیین شده ازسوی مقام معظم رهبری مسئولیت هایش را به نحو احسن انجام دهد.

همچنین یوناتن بت کلیا نماینده آشوریان در مجلس نیز گفته است سوال از وزیر اطلاعات صرفا یک بازی حزبی است. متاسفانه هنوز امضای رای برخی از نمایندگان خشک نشده است که طرح سوال از وزرا را مطرح می کنند.

پاسخ‌های غیر مستقیم وزیر اطلاعات به انتقادات

اما در حالی که بسیاری منتظر حضور وزیر اطلاعات در مجلس و پاسخ به این سوالات هستند حجت الاسلام علوی روز گذشته در اولین نشست مشترک مسئولان کمیته‌های پدافند غیرعامل دستگاه‌های اجرایی، وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و استانداری‌ها در دولت تدبیر و امید سخنرانی کرده و به صورت غیر مستقیم به این انتقادها پاسخ داده است.

وزیر اطلاعات گفته است ما باید عناصر تاثیرگذار در کشور و در بخش‌های مختلف را به هم گره بزنیم و اقشار و اصناف و بخش‌های مختلف را با وجود تمام سلایق و جریان‌های متفاوت سیاسی مدنظر قرار دهیم تا در نهایت در برابر دشمن یکصدا بلند شود و اگر دشمن این موضوع را ببیند موجب می‌شود که او از هر حرکتی باز بماند.

علوی همچنین به گرایش سیاسی دولت یازدهم نیز اشاره کرده و می گوید این دولت نه دولت اصلاح‌طلبان است و نه دولت اصولگرایان، بلکه به هر دو تعلق دارد. این دولت آمده تا از نیروهای عاقل جامعه استفاده کند. حال برخی عزیزان به اشتباه خیال می‌کنند که این دولت وظیفه خاصی دارد و آن را به سمت یک جناح حول می‌دهند. جناح مقابل هم از همسویی با دولت استفاده می‌کند در حالیکه همه باید همسو باشند.

علوی با تاکید بر اینکه "امروز باید «از در برابر هم قرار گرفتن» جلوگیری کنیم"، می گوید در حال حاضر دولتی زمام امور را در دست گرفته که در راس آن فردی است که دیدگاه‌های خردورزانه و عقلانی دارد و اهل این نیست که با یک سلسله بازی‌های بچه‌گانه منابع کشور را هدر دهد.

«همه باید همسو باشیم نه اینکه بخواهیم به له کردن و کوبیدن طرف مقابل بپردازیم». وزیر اطلاعات با تاکید بر این جمله می گوید باید از خود بپرسیم که داریم چی و چه را می‌کوبیم و می‌خواهیم چه به دست بیاوریم؟ شانزده سال همدیگر را کوبیدیم چه عایدمان شد؟ الان دولتی سر کار آمده که دنبال کوبیدن این و ‌آن نیست.

وی همچنین با بیان اینکه "وزارت اطلاعات نیز در جهت تقویت این جناح و آن جناح قدم برنمی‌دارد"، گفته است ما به دوستان‌مان در وزارت اطلاعات نیز گفته‌ایم که باید بر اساس طبع نظام حرکت کنیم نه تب نظام. ما وارد عرصه‌هایی مثل انتخابات نمی‌شویم و بر اساس طبع نظام حرکت می‌کنیم و معتقدیم باید یکصدا از جمهوری اسلامی شنیده شود. البته در بحث مذاکرات هسته‌ای باید صداهای مختلف وجود داشته باشد اما بر اساس یک سیاستگذاری؛ یک عده نقد کنند و یک عده حمایت داشته باشند اما بر اساس یک برنامه‌ریزی حساب شده باشد، نه اینکه طوری باشد که خودمان به خودمان ضربه بزنیم. وقتی که آقای رئیس‌جمهور از نیویورک آمده بودند، من گفتم که اگر می‌دانستیم این 100 نفر می‌آیند 500 - 600 نفر از بچه‌های وزارت را می‌فرستادیم تا مرگ بر آمریکا بگویند که بعداً بتوانیم خرج کنیم.

هم اکنون در شرایطی که سوال 42 نماینده از وزیر اطلاعات به هیات رئیسه تقدیم شده است و سید محمود علوی نیز در اظهارات اخیر خود به صورت غیر مستقیم از این اقدام نمایندگان انتقاد کرده است باید دید در روزهای پایانی سال 92این چالش جدید میان دولت و مجلس به کجا ختم می شود.

/27295

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 343061

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =