احمدرضا عابدزاده می‌گوید همیشه برای علی پروین احترام قائل است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ احمدرضا عابدزاده‌؛ استوار، پابرجا، ستاره، محبوب، دوست‌داشتنی و...  او که از قلب خاطره‌های شیرین می‌‌آید؛ بازی استرالیا. مهار توپ با یک دست. خنده‌های دلنشین در هنگام ناامیدی و صعود به جام‌جهانی‌ فرانسه. یک ورزشگاه به عشق «او» بلند می‌شد‌؛ هنوز هم. با احمدرضا عابدزاده، از سال‌ها قبل آغاز کردیم. جنگ ایران و عراق، ویرانه‌های آبادان، کوچ به اصفهان، موشک، بمب و ...  با گذر از این ایام سخت، به روزهای «کارگری» رسیدیم. به تلاش‌های شبانه‌روزی. به اضافه کار. به پسری که از نوجوانی روی پای خودش ایستاد. جلو رفتیم و رسیدیم به تیم‌ ملی، به مرحوم دهداری. احمدرضا تا شنید «دهداری» خودش را روی صندلی جمع کرد: «استاد بود. از او یاد گرفتم که احترام بگذارم. یاد گرفتم جلوی بزرگترم بلند شوم.» بعد، فصل شیرین محبوبیت. مهار سه پنالتی در نیمه‌نهایی جام ملت‌های دوحه. دست‌های کشیده. شیرجه‌های به‌یاد ماندنی. جام ملت‌های پکن. دوباره، مهار سه پنالتی. کره‌شمالی شکست خورد. سومی ایران در آسیا. محبوبیت بی‌اندازه احمدرضا و مسیر ناهموار یک ستاره. با احمدرضا عابدزاده تمام این سال‌ها را مرور کردیم. او از جنگ چنین گفت: «یادم هست وقتی جنگ شد، پدرم گفت اینجا (آبادان) دیگر جای ماندن نیست. شبانه جمع کردیم برویم. صدای بمب و موشک بود. می‌گفتند چراغ خاموش بروید. چراغ ماشین روشن بود، می‌زدند. چقدر استرس...» او از سفر به اصفهان گفت و زندگی در این شهر. از روزهایی که هم فوتبال بازی می‌کرد و هم کار: «زندگی من این شکلی بود. در میدان امام خمینی(ره) کار می‌کردم. هر روز ساعت 6 با دوچرخه می‌رفتم سرکار. در بازار مسگرها کار می‌کردم‌؛ با دستگاه پرس. از ساعت 6 تا یک کار می‌کردم. بعد جمع می‌کردم و می‌رفتم میدان شیراز. آنجا یک زمین خاکی بود. بازی می‌کردم و بعد ساعت 3، 4 برمی‌گشتم سر کار. تا ساعت یک شب کار می‌کردم. تا می‌رسیدم خانه می‌افتادم. می‌خوابیدم و فردا دوباره همین روال...»

سختکوشی پسر «بد بدن» آبادانی، چشم ناصر حجازی را گرفت. درخشش با پیراهن تام اصفهان مقابل استقلال و پیشنهاد سرمربی آن روزهای استقلال: «مرحوم ناصرخان بعد از بازی به آقای حسین چرخابی گفت این پسر را می‌خواهم. او گفت نه، من هنوز با احمدرضا زیاد کار دارم. بعد ناصرخان با خودم حرف زد و گفتم هنوز زود است به تهران بیایم. فعلاً کار دارم.» بعدها، انگار این چوب‌خط پر شد. احمدرضا عابدزاده به تهران آمد و استقلال. در ایامی که شایعه اولین اختلاف پروین و احمدرضا عابدزاده در محافل جرقه خورد. می‌گفتند او که از بچگی پرسپولیسی بود، به خاطر لج و لج بازی با پروین به استقلال رفت. احمدرضا اما گفت: «این اصطلاحی که به‌کار بردید، درست نیست. من همیشه به پروین احترام می‌گذارم. حتی اگر صدبار از مقابلم رد شود، بلند می‌شوم. مگر مثل پروین چندتا در این فوتبال داریم؟»

واژه احترام بعدها باعث شد احمدرضا گوش یکی از بازیکنان تیم‌ ملی را بگیرد. او تعریف کرد: «من برای سوار شدن به اتوبوس پشت آقای مایلی‌کهن ایستاده بودم. پشت من باید تدارکات می‌ایستادند اما دو بازیکن ایستاده بودند. گوششان را گرفتم و گفتم شما باید ته صف بایستید. به موقع می‌آیید اول صف.»

اما یکی مثل جلال طالبی هیچ‌گاه برای احمدرضا عابدزاده مثل پروین نبود. هنوز او، انگار دل‌پری از مربی‌‌اش در تیم‌ ملی دارد: «گذشته‌ها، گذشته اما او هیچ‌وقت نمی‌توانست تیم را مدیریت کند. آن برش را میان بازیکنان نداشت. نمی‌توانست. گاهی بچه‌ها هم اذیتش می‌کردند. آن زمان در تیم ‌ملی باندبازی داشتیم...»

قبل از جام ملت‌های 2000 لبنان احمدرضا عابدزاده برای همیشه از تیم‌ ملی رفت. پایان یک فصل شیرین. پایان بازوبند. احمدرضا هنوز دل خوشی ندارد: «یکی از دلایل کنارگذاشتنم بازوبند کاپیتانی بود. می‌خواستند بازوبند را از من بگیرند. دوم اینکه، در جام‌جهانی‌ به فدراسیون 2 میلیون و 500 هزار یورو پاداش داده بودند. پول برای ما بود. من رفتم به آقای نوآموز گفتم پول را بدهید. به مذاق آقای صفایی خوش نیامد. نخواستند در تیم‌ ملی باشم.»

این بخش کوتاهی از مصاحبه خواندنی احمدرضا عابدزاده با خبرورزشی بود. او و پسرش امیر دیروز ساعاتی مهمان ما بودند و طی روزهای آینده مصاحبه کامل‌شان منتشر می‌شود. 

252 41

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 342992

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 28
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ♥اس اس ...تاج آسیا♥ IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
    اینم از قلعه عقابها پر کشید ♥ تاجی بود و میدونم ته دلش آبیه
    • 646 IR ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
      خیلی دلت خوشه ایشون خودش رو صد در صد پرسپولیسی میدونه.ببین از بی اسطوره بودن به چه روزی افتادین
    • سرخ DE ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
      37 27
      آخی خیلی دلت میخواست 4تقلالی باشه؟ اونوقت 4تا 4تا نمیخوردین ما به کی میگفتیم 4تقلالی؟؟؟
    • بی نام IR ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
      23 17
      جک نگو برادر!!!!!
  • بی نام IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
    هميشه دوستت داريم تو پسر باافتخار ايران هستي
  • بی نام A1 ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
    انگار همه توی تیم ملی مظلوم بودند!!!!! پس کی زور میگفته؟؟؟؟
    • بی نام IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
      81 24
      آقا قلدره!
    • بی نام A1 ۲۱:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
      4 10
      تو خوبي...
    • بی نام IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۸
      30 5
      آقا پول پرسته
  • مهران IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
    دایی چه ظلمی که به خاطر یک تکه پارچه به فوتبال این مرزو بوم نکردی . این کارها بدون تقاص نخواهد بود شک نکن.
    • بی نام IR ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
      خیلی از مهاجمای خوب ایران بخاطر باندبازی دایی نتونستن به حقشون تو تیم ملی برسن
  • بی نام RO ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
    52 14
    اصفهان میدان شیراز ندارد. فقط دروازه شیراز دارد. همین
    • بی نام A1 ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
      15 7
      چمن ورزشگاه انقلاب منظورش بوده روبروی دانشگاه اصفهان
  • بی نام US ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
    من خیلی دوست دارم عابدزاده، ولی قبول کن کاپیتنانی تیم ملی عزیزمون بیشتر لایق علی دایی بود. ایشون شناسنامه فوتبال ما بودند...
  • بی نام IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
    محبوب.
  • جواد IR ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
    73 49
    خیلی جالبه نیما نکیسا هم همین نظرو درباره ایشونو باند بازیهاش داره.
    • بی نام IR ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
      31 21
      نکیسا به عابدزاده تهمت باندبازی نزده، چرا حرف درمیاری؟ نکیسا فقط میگه عابدزاده به من نامهربان و بی اعتنا بود.
  • احمد GB ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
    29 57
    طوری او را در این گزارش معرفی کرده اید ، مثل اینکه قدیس است او با هوچی گری حق بسیاری از دروازه بانان بی زبان را خورد . ما که او را درزمان فوتبالش دیده ایم . حرکات منشوری او و مجتبی محرمی را دید ه ایم . درجام ملت های اسیا در امارات ، نیما نکیسا از همه لحاظ از او بر تر بود . اما او با هوچی گری و جنجال در دو بازی اخر جای نکیسا را گرفت . در جام جهانی نیز نکیسا از او برتر بود او هم مصدوم بود هم مریض اما در بازی دوم و سوم با همان شیوه جای نکیسا را گرفت . ایشان و علی دایی و خداداد عزیزی و ... به خاطر نیات خود اردوی تیم ملی را به هم می ریختند . اینها با همین شیوه شدند اسطوره !!
    • بی نام A1 ۲۲:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
      10 7
      هیچی از زندگی نفهمیدی!
  • بی نام IR ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
    33 21
    نمیدونم چرا بازیکنهایی مثل خداداد و عابد زاده اینهمه گیر دادند به پول حاصل از صعود تیم ملی به جام جهانی, نمیدونم مگه اونهمه اردو و مربی خارجی هزینه نداشت؟کی گفته کل درامد حاصل از صعود رو باید میدادند به بازیکنها؟ازین کارشون تو زمان فدراسیون صفایی فراهانی هیچ وقت خوشم نیومد
  • جرج بست IR ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
    14 50
    برای علی دایی هم یک همچین انشایی مینویسین؟ این آدمو که در دنیا کسی نمیشناسه
  • بی نام A1 ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
    30 74
    مرگ بر دشمنان علی دایی
  • بی نام IR ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
    32 10
    امان از لابی
  • مهدی6 IR ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
    46 8
    ابهت عابذاده هرگز فراموش شدنی نیس.عشقم عقاب اسیا
  • بی نام IR ۲۰:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
    23 2
    احمد هر چی باشی فرق نمیکنه انشاا...که سالم باشی
  • حسن استقلالی IR ۰۲:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۸
    16 4
    چندسال آینده همین بازیکنان حال حاضر تیم ملی هم از نامردیهای کروش ونبی وکفاشیان می گویند.
  • منصور A1 ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۸
    13 17
    عابدزاده عقاب آسیا را از استقلال بدست آورد کاش همون استقلال میموند و در جمع اسطورهای دروازه بان ایران میموند. آخه تمام دروازه بانهای تراز اول ایران استقلالی بودندو هستند
  • سهیل A1 ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
    4 4
    حق با احمد هست این عابدزاده بدجور به نکیسا ظلم کرد و الان هم باید تاوان کارهاش را پس دهد انموقه که حق نکیسا را ضایع میکرد باید فکر میکرد که دست بالا دست زیاده وخدا را شکر مردم خوب شناختنش و الان دیگه کسی تره براش خرد نمیکنه واینجوری امده مظلوم نمایی میکنه تا طرفدار جمع کنه برا خودش و برا پسرش