۰ نفر
۱۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۷:۱۰

ایسنا نوشت:

 رئیس‌جمهوری ترکیه در سخنانی، فیلتر شدن شبکه‌های اجتماعی فیس‌بوک و یوتیوب را توسط مقامات ترکیه رد کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز،‌ این اظهارات از سوی عبدالله گل، رئیس‌جمهوری ترکیه پس از آن مطرح شدند که رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر این کشور گفته بود که باید شبکه‌های اجتماعی فیس‌بوک و یوتیوب به دلیل آنکه دشمنان دولت وی از آن‌ها برای انتشار فایل‌های "ساختگی" استفاده می‌کنند، فیلتر شود.

این در حالی است که در تازه‌ترین افشاگری‌ها روز پنج‌شنبه پنجمین فایل صوتی از مکالمات تلفنی اردوغان در یوتیوب منتشر شد. در این فایل اردوغان از مالک یک روزنامه به دلیل‌ اینکه مقاله‌ای را علیه دولت ترکیه منتشر کرده، انتقاد کرده و پیشنهاد می‌دهد که خبرنگاران این روزنامه اخراج شوند.

با این وجود، اردوغان که اتهام فساد علیه دولت خود را رد کرده، فتح‌ الله گولن، یک روحانی ترک ساکن آمریکا را مقصر استراق‌سمع مقامات دولت خود دانسته و در عین حال این فایل‌ها را ساختگی خوانده است.

عبدالله گل که یکی از بنیانگذاران حزب عدالت و توسعه ترکیه است، روز جمعه گفت: آزادی بیان یکی از ارزش‌های مهم در ترکیه است که از سوی اصلاحات دولت مورد حمایت قرار گرفت.

وی خاطرنشان ساخت: فیلتر کردن سایت‌های شبکه‌های اجتماعی در ترکیه مطرح نیست.

وی افزود که براساس یک قانون جدید مقامات ترکیه می‌توانند دسترسی به برخی محتویات این سایت‌ها را در صورت نقض حریم خصوصی یک نفر محدود کنند.

عبدالله گل تاکید کرد: ما همواره به اصلاحاتی که در خصوص گسترش آزادی‌ها انجام داده‌ایم افتخار می‌کنیم.

با این وجود عبدالله گل از سوی لیبرال‌های ترکیه به دلیل عدم به چالش کشیدن اقدامات دولت این کشور در محدود کردن آزادی‌های اساسی مورد انتقاد واقع شده است.

عبدالله گل به عنوان رئیس‌جمهوری ترکیه می‌تواند یک بار قوانین این کشور را وتو کرده و آن‌ها را برای بررسی بیشتر به پارلمان ارجاع دهد.

روز پنج‌شنبه اردوغان در یک مصاحبه تلویزیونی گفته بود: ما به سرسخت‌ترین شیوه اقدمات لازم را انجام می‌دهیم زیرا افراد وابسته به گولن هرگونه بی‌اخلاقی و جاسوسی را برای مقاصد خود انجام می‌دهند.

پس از آن اردوغان پیشنهاد کرد که شبکه‌های اجتماعی فیس‌بوک و یوتیوب فیلتر شوند. پیش از این ترکیه یک بار پس از آنکه فایل‌هایی در یوتیوب منتشر شد که دولت آن را توهین به مصطفی کمال آتاتورک، بنیانگذار جمهوری نوین ترکیه خواند، فیلتر شد و تا سال 2010 فیلتر بود.

23261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 342935

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =