مناظره‌هایی که جمعه‌ها از شبکه یک سیما درباره موضوعات مختلف برگزار می‌شود، امروز به شکار اختصاص داشت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در این مناظره افراد مختلفی که در حوزه محیط زیست فعالیت دارند حضور پیدا کردند و ابعاد و راهکارهای مختلف درباره شکار، مواجهه با حفاظت از حیات وحش و برخورد با شکارچیان غیرمجاز را بررسی کردند. این مناظره در حالی برگزار شد که چند روز پیش روز مصادف بود با سوم ماه مارس (12 اسفند) به عنوان روز جهانی حیات وحش.

نام و سمت

شرح اظهارنظر

شهرام امیری شریفی، رئیس انجمن دیده‌بان حقوق حیوانات

-  اکنون با یکی از معضلات دنیای جدید به نام شکار دست به گریبانیم و متأسفانه شکارچیان در رسانه‌ها شکار چهارپا یا شکار بزرگ را توصیه می‌کنند و شکار پرنده، صید و زنده‌‌گیری کم کم از تیغه شکار خارج می‌شود.

-  ما با شکار مخالف نیستیم بلکه کاملاً موافق هستیم مشروط بر اینکه از ابزار طبیعی، نیاز طبیعی و شکارچیان آگاه استفاده شود.

-  بشر امروزی دیگر بقایش برخلاف گوشت‌خواران طبیعت به شکار وابسته نیست. ارتزاق، ورزش، رفع تعارض و جدیداً لجبازی با محیط زیست در داخل شهر از دلایل شکار است. در عین حال واژگان جدیدی اختراع شده که نه در فرهنگستان لغت فارسی و نه فرهنگ دهخدا وجود دارد شکارکشی، شکارچی و جدیداً باید واژه محیط‌بان‌کش را نیز به آن اضافه کرد چرا که طبق آمار 116 محیط‌بان را توسط شکارچی‌ها از دست داده‌ایم یا توسط کسانی که تفنگ شکار دارند.

-  بشر دیگر متمدن شده و نیازی به شکار ندارد و دام و دامداری، صید و زنده‌گیری برای مقاصد مختلف مهمترین موضوعاتی است که بهتر است راجع به آنها صحبت شود.

-  در این مناظره سمت و سوی صحبت‌ها به شدت منفعت‌طلبانه است. خیلی متأسفم که هنوز مردم عدد 3 هزار میلیارد تومان یا 9 هزار میلیارد تومان را از یاد نبرده‌اند اما ما صحبت از 10 هزار دلار ارزآوری برای مملکت می‌کنیم که این ارز‌آوری با خون و گلوله است اگر این طور باشد قاچاق اسلحه و فحشا در جهان بسیار درآمدزا هستند اما باید حیطه اخلاق، فلسفه و شرع را نیز در نظر گرفت.

-  آیا ما خواهیم پذیرفت که ناموس مملکت به خاطر پول برود؟ ما یوزپلنگ ایرانی را ناموس این مرز و بوم می‌دانیم گاهی اوقات هر کدام یک میلیون تومان هزینه می‌کنیم که بتوانیم برق چشم پلنگ را از 15 متری ببینیم. کشور ایران اندازه کل قاره اروپا پرنده دارد و اگر در مملکت باز شود آنقدر گردشگر می‌آید که نیازی به گلوله نداریم.

-  در بسیاری از کشورها توریسم طبیعت از حیوانات و طبیعت لذت می‌برد و برای شناسایی آنها می‌رود مثلا در آمریکا در کنار جاده‌ها گوزن‌ها رد می‌شوند اما مردم آنجا فقط به گوزن‌ها نگاه می‌کنند و به گوزن پفک نمی‌دهند اما در گلستان ما به آنها پفک می‌دهند.

-  فرهنگ، امکانات، سلاح، لباس و شرایط محیط‌بانان ما متفاوت است و محیط‌بان بنزین ندارد که در موتور بریزد و دنبال متخلف برود و در این شرایط ما مجلات پر زرق و برقی را داریم که برای رسیدن به منافع خود تلاش می‌کند.

افشین دانه‌کار، مدیر گروه محیط زیست دانشگاه تهران

-  در طبیعت هر منبعی یک ارزش افزوده دارد. ارزش افزوده جنگل چوب و منابع گیاهی است یا در مرتع‌داری پروتئین و در اکوسیستم‌های آبی صید آبزیان ارزش افزوده آن است که نمی‌توانیم نسبت به اینها بی‌تفاوت باشیم.

-  معتقدم در صید حیات وحش فقدان مدیریت و برنامه‌ریزی باعث آشفتگی شده است و در مورد ممنوعیت شکار باید صحبت کرد چرا که این شکارچیان بودند که به دلیل شناختی که از طبیعت داشتند کانون شکار ایران را در سال 1335 شکل دادند. با حذف مجوز در واقع ممنوعیت صید را برای گروهی که آگاهی دارند رقم زده‌ایم و راه همچنان برای افراد غیرمجاز باز است.

-  ارزش حیات وحش برای مردم ما قابل فهم نیست در حالی که در دنیا شکار را به عنوان منبعی برای تولید پول می‌بینند ما باید به گونه‌ای برخورد کنیم که ارزش وجود حیات وحش را مردم بر سر سفره‌شان حفظ کنند تا به جای آنکه فقط سازمان حفاظت از محیط زیست نهاد حمایت کننده باشند مردم از آن حراست کنند.

اسرافیل شفیع‌زاده، فعال توریسم شکار

-  در دوره قبل مدیریت سازمان فعالان توریسم شکار متهم به مافیای شکار بودند. خوشحالم که پرداختن به شکار منجر به درآمد‌های ارزی شده و به عنوان سیاست قابل دفاعی تلقی می‌شود که در کشورهای جهان پیشرو به اجرا در آمده است.

-  حقیقت امر این است که ما مخالف جنبش‌های حمایت از حیوانات نیستیم بلکه برای گسترش فرهنگ همراه آنها نیز هستیم. باید بین کسانی که قانونمدارند و با مجوز سازمان محیط زیست مبادرت به شکار می‌کنند با کسانی که به طور غیرمجاز شرکت می‌کنند تفکیکی قائل شد.

-  ایجاد قرق‌های اقتصادی یکی از سیاست‌هایی است که می‌تواند شرایط خوبی برای مشارکت مردم و جوامع محلی و در عین حال کاهش فشار به زیستگاه‌های محیطی ما باشد.

-  با استفاده از تجربیات بین‌المللی و مشارکت مردم می‌توانیم شکار قانونی را گسترش دهیم. از 16 سال پیش گردشگران خارجی در این زمینه به ایران می‌آیند و برای شکار یک گونه قوچ کرمانی 12 هزار دلار به حساب دولت می‌ریزند.

مجید نواییان، فعال محیط زیست

-   شکار از زمانی که حیات به وجود آ‌مده وجود داشته است و شکار و شکار شونده رابطه مستقیم با یکدیگر دارند.

-  وجود شکارچی برای بقای شکار شونده مفید است. از دیرباز شکار در ایران مطرح بوده است ولی نباید گذاشت محیط زیست از شکار شوندگان خالی شود.

-   شکار یعنی چیدن میوه رسیده طبیعت و اگر هلو و گیلاس را از درخت نچینیم کرم می‌زند در عین حال اگر کل (نوعی قوچ) پیر را نکشیم کل جوان نمی‌تواند جایگزین آن شود در تهران بیش از 150 میلیون طیور در کشتارگاه‌ها ذبح می‌شوند. قوچ پیر و ضعیف باید شکار شود چرا که شکار باعث تعادل اکولوژی می‌شود.

-  معتقدم که صدها هزار شکارچی غیرمجاز در سطح کشور داریم که سازمان حفاظت از محیط زیست باید با آنها برخورد کند.

-  سازمان حفاظت محیط زیست قدرت اجرایی کمی دارد. در حال حاضر موازی‌کاری در سازمان‌های مختلف صورت می‌گیرد و بنده اعلام می‌کنم که غرق شدگی هموطنان در دریا به خاطر تورهای ماهی‌گیری است که در دریا گذاشته می‌شود.

احمد‌علی کیخا، معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست

-  حدود 1140 گونه جانوری در ایران شناسایی شده است که از این تعداد 197 پستاندار، 535 پرنده، 227 خزنده، 21 دوزیست و 160 ماهی شناسایی شده است. 74 گونه در معرض تهدید یا خطر انقراض هستند و شیر ایرانی و ببر مازندرانی منقرض شده‌اند؛ همچنین 8 هزار گونه گیاهی شناخته شده است.

-  میانگین پروانه‌های صادر شده در سال 87 تا 92 405 پروانه بوده و امسال 305 پروانه شکار مجوز گرفته‌اند که 157 پروانه آن به صورت ویژه و برای توریسم داخلی و خارجی و 193 پروانه به صورت عادی و در مناطق خارج تحت مدیر سازمان بوده است.

-  سیاست‌های حفاظتی نتوانسته در بلندمدمت موفق باشد و در سال 92 در 9 ماهه اول حدود 1215 شکار غیرمجاز پستانداران، 300 زنده‌گیری و 5129 شکار غیرمجاز پرنده داشته‌ایم که در این رابطه نیز 608 سلاح غیرمجاز و 60 مورد سلاح جنگی به دست آمد.

- ما باید در بلندمدت به سمت این برویم که در برخی مناطق پروانه شکار ندهیم اما از آن طرف آمارها نشان می‌دهد 20 تا 30 برابر شکار قانونی تخلف صورت می‌گیرد که نمی‌توان آن را کتمان کرد.

- اعمال محدودیت زمانی و مکانی دست شورای عالی حفاظت محیط زیست است و ما باید خوراک خوب آماده کنیم تا آنها تصمیم را بگیرند و امسال سال اولی بود و خیلی تلاش کردیم و تا حدودی یک خط اعتدالی نیز رعایت شد. اولین مصوبه ایجاد دفاتر توسعه پایدار در همه وزارتخانه‌ها اعم از وزارت خارجه بود چرا که همه ارکان دولت به این نتیجه رسیده‌اند که بدون حفاظت محیط زیست توسعه پایدار وجود ندارد و تغییر رویکردها نیز شروع شده است.

 

در ادامه این برنامه، افراد حاضر در مناظره به پرسش‌های شرکت‌کنندگان و بینندگان هم پاسخ دادند؛

شهرام امیری شفیعی رئیس انجمن دیده‌بان حقوق حیوانات در پاسخ یکی از بینندگان مبنی بر اینکه افرادی هستند که از طریق شکار زندگی خود را می‌چرخانند و چرا شکار را فقط منفعت‌طلبی می‌دانید گفت: در حال حاضر شکارچیان ما با اسلحه‌های قدیمی نسبت به شکار اقدام می‌کنند و در ایران کسی را نداریم که برای گذران زندگی خود شکار کند در صورتی هم که باشد ما تعهد می‌کنیم که تفنگ آن شکارچی را بخریم و خرج ارتزاق آن را تأمین کنیم.

فشین دانه‌کار مدیر محیط زیست دانشگاه تهران در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا در سازمان حفاظت محیط زیست از تحقیقات دانشگاهیان استفاده می‌شود گفت: خیر، تنها در بعضی دوره‌ها همگرایی خوبی بوده و در دوره‌های فعلی این همگرایی علمی صورت نگرفته است.

اسرافیل شفیع‌زاده فعال توریسم شکار در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه شکارچیان متخلف چگونه شناسایی می‌شوند گفت: خاستگاه‌های محیط‌بانی اطلاعات خوبی از این افراد دارند ولی ابزار لازم و حمایت‌های قضایی از آنها نمی‌شود.

او همچنین در پاسخ به این سوال که دوست دارم بدانم که وقتی از دوربین به حیوان نگاه می‌کنید و شلیک می‌کنید چه احساسی دارید؟ گفت: من دموکرات هستم و به آزادی آرا احترام می‌گذارم. من به تمام فعالیت‌های حیوان‌دوستانه ارج می‌نهم. بنده شکارچی نیستم و تا به حال اسلحه به دست نگرفته‌ام اما افتخار می‌کنم که بنده و همکارانم در طی 15 سال به عنوان سفیران ایران در دنیا حاضر شدیم و پرچم جمهوری اسلامی را بالا برده‌ایم. تأکیدی که بر سیاست‌های اقتصاد محور و شکار صورت گرفته به دلیل نیاز زمانه است.

احمدعلی کیخا معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست نیز درباره پرسش یکی از بینندگان مبنی بر عدم صدور مجوز شکار تا 5 سال آینده گفت: استراتژی سازمان در دادن مجوز شکار در مدت معینی است و مطلوب ما حفظ حیات وحش است. ما باید تمامی نقطه نظرات را بشنویم و سپس نتیجه‌ لازم را بگیریم.

او در پاسخ به سوالی درباره خرید و فروش حیوانات در فریدون‌کنار هم گفت: یکی از چالش‌های حفاظت از حیات وحش کشور در منطقه فریدون‌کنار و شمال کشور است و این مسئله به شیوه سنتی از قدیم برای امرار معاش و استفاده مردم در این منطقه ایجاد شده است. در همین راستا امسال جلساتی را تشکیل دادیم و همکاران ما برنامه پنج ساله‌ای را تدوین کردند. مهمترین چالش ما دام‌های هوایی است که مانند توپ والیبال آنها را صید می‌کنند. انقدر موضوع برای ما بزرگ بود که به راحتی قابل حل نبود و در همین راستا رئیس سازمان حفاظت محیط زیست (معصومه ابتکار) با استاندار و وزیر برای حل آن مکاتبه کرده است.

مجید نواییان فعال محیط زیست در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه شیر ایرانی را چگونه احیا می‌کنید گفت: نمونه شیر ایرانی در ایران وجود ندارد ولی می‌توان با خرید آن از هندوستان و روسیه این شیر ایرانی را احیا کرد.

 

در بخش دیگری از این مناظره هم که به گفت‌وگوی دونفره اسرافیل شفیع‌زاده فعال توریسم شکار و شهرام امیری شریفی رئیس انجمن دیده‌بان حقوق حیوانات اختصاص داشت، شرکت‌کنندگان در این برنامه اینطور اظهارنظر کردند:

اسرافیل شفیع‌زاده

اصطلاح مافیای شکار که توسط معاون سابق سازمان حفاظت از محیط زیست باب شده است یک اقدام عامدانه است چرا که فعالیت ما منشأ مهمی برای ورود مبالغ ارزی به کشور است.

شهرام امیری شریفی

در منفعت‌طلبی شکارچیان هیچ شکی نیست و این افراد به شکل ویژه‌خوارانه‌ای به سمت کشتن حیوانات و تخریب محیط زیست می‌روند. در کشورهای متمدنی که مثال آنها را می‌زنیم برای یک شکار غیرقانونی سه هلیکوپتر به پرواز در می‌آید ما نیز از آن حیوان و شکار سهم خود را باید داشته باشیم.

اسرافیل شفیع‌زاده

ما مبلغ شکار قانون‌مدار در کشور هستیم. شکارچیان داخلی و خارجی مطابق آیین‌نامه و ضوابط قانونی فعلی کشور اقدام می‌کنند. بنده بابک زنجانی نیستم و اهل هیچگونه زد و بندی نیستم. در دنیا بازاریابی کرده‌ایم و گونه‌های مهمی را از حیوانات ایران معرفی کرده‌ایم. در حال حاضر سه گونه لارستانی در آمریکا یکصد هزار دلار فروخته شده است. منابع درآمدی بیکرانه‌ای می‌تواند وجود داشته باشد که فرصت ورود ارز خارجی به داخل کشور است. در حال حاضر بزرگترین دغدغه کشور ایجاد فرصت‌های جدید شغلی است و ما نیز به درآمدهای ارزی نیازمندیم.

شهرام امیری شریفی

ویژه‌خواری شما وقتی بود که می‌گویید حیات وحش را قصد داریم از بین ببریم و درآمد 12 هزار دلاری کسب کنیم در صورتی که پول کسب نمی‌شود.

اسرافیل شفیع‌زاده

این پول 12 هزار دلار یک‌راست به خزانه دولت می‌رود و از این طریق ارز خارجی وارد کشور می‌شود.

شما خلط مبحث می‌کنید و یک قیاس توهین‌آمیز گفتید و شکارچیان را با تبهکاران و مفسدان مرتبط دانستید. شما در جایگاه اظهار‌نظر نیستید و نباید از دایره عدد و فرد خارج شوید چرا که سازمان مسئول به ما پروانه می‌دهد و ما ارز خارجی وارد می‌کنیم و منابع ارزی را در کشور توزیع می‌کنیم. ما مافیا نیستیم بلکه خادم مردم هستیم و پرچم ایران را در دست داریم.

من 9 ماه از سال را در کوه هستم و با محیط‌بانان مناطق و مردم محلی در تماسم و شما می‌توانید با تماس با این افراد از میزان کمک‌هایی که به این مناطق می‌شود مطلع شوید.

اشکال این است که همه را با هم مخلوط می کنیم و باید شکارچی قانونمند از متخلف را جدا کرد.

شهرام امیری شریفی

ما هم به طبیعت می‌رویم. هیچ چیز جا نمی‌گذاریم و هیچ چیز هم همراه خود نمی‌آوریم به جز عکس‌ها و تصاویری که ثبت می‌کنیم.

باید ما نیز در مجوز کشتار سهیم شویم. ما بدون آن که کشته داشته باشیم توریسم می‌آوریم.

 

47234

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 342895

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امیر A1 ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
    62 18
    این شهرام شریفی واقعاً فردی فوق العاده بود. از حرف زدن این فرد لذت می بردم. احسنت به این مرد
  • محسن ارسلانی A1 ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
    75 10
    من واقعا متاسف شدم برای کسانی که در این زمانه ای که محیط زیست ما آسیب زده و شکننده شده دم از شکار می زنند. آقایانی که در این برنامه از شکار توسط انسان صحبت می کردند آیا نمی دانند که الان بحث انقراض گونه های جانوری در میان است؟ آیا نمی دانند که موجودی که توسط انسان شکار می شود زنجیره غذایی یک موجود دیگر را تشکیل می دهد؟ ما انسان ها با حذف زنجیره غذایی پلنگ باعث شده ایم که این گونه جانوری به اطراف شهر ها بیاید و به شیوه های مختلف تلف شود
  • بیتا A1 ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
    بله بابک زنجانی نیستید.اما به جان طبیعت و محیط زیست ایران افتاده اید .یک جمع کوچکی چندین گونه ی جانوری را یا منقرض کردند یا در معرض انقراض قرار دادن.من به عنوان یک شهروند خواهان قوانین سخت گیرانه و مجازات های سنگین جریمه و حبس برای شکار چیان هستم
  • ضد شکار A1 ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
    93 13
    این حرف از اساس اشتباهه و فقط توجیح "قوچ پیر و ضعیف باید شکار شود چرا که شکار باعث تعادل اکولوژی می‌شود." طبیعت خودش بهترین تعادل ممکن رو برای خودش خواهد به جای خدا هم درمورد زندگی و مرگ موجودات تصمصیم میگیرن دوستان ساخت به اصطلاح تعادل توسط انسان چیزی جز نابودی ارام نیست...شکار امری غیر انسانی بی مورد و ویرانگر است هیچ فرقی نمیکنه مجوز بدن بهش یا ندن
  • طرفدار حيوانات A1 ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
    آدمها هم پير ميشن. پس اونا رو هم بكشيم؟؟
  • بیرانوند IR ۰۶:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
    8 5
    آقایان شکارچی فراموش نکنند که اگر در تعالیم دینی ما به شکار و فراگیری آن تاکید شده مربوط به زمانی استکه شرایط سفر از مکان به مکان دیگر با امروز زمین تا آسمان متفاوت بوده است. شاید 1400سال پیش بدون تسلط بر فن شکار اگر مسافری در راه میماند بر اثر گرسنگی از بین میرفت اما الان شرایط شهرنشینی به گونه ای شده که در دورافتاده ترین راه های ارتباطی فاصله هر شهر تا ده یا شهر دیگر نهایتا 2ساعت است.انواع و اقسام سوپرمارکت ها لذیدترین فراورده های غذایی روز جهان را در اختیار ملت با هر نوع توان مالی قرار می دهند. در صنعت غدایی مرزهای جغرافیایی از بین رفته و در خاص ترین موارد محصول عذایی هزاران کیلومتر دورتر از شهر خود را به راحتی با کمی جستجوی بیشتر در اختیار داریم.با این شرایط نه نیاز به فراگیری ....
  • بوشناس A1 ۰۶:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
    9 4
    سرشت و خوی شکار کردن متناظر بر بوی باروت و خون و گشتن است .
  • رضا IR ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
    9 13
    مردم ما به خاطر این که همیشه احساسی به همه چیز نگاه می کنند به نظرشان صحبت های نماینده حقوق حیوانات خیلی خوب بوده است ولی باید به همه چیز منطقی و واق بینانه تر نگاه کرد .اگر جلو شکار مجاز گرفته شود مثل همه ممنوعیت های دیگر که در کشور دیدیم و نتیجه عکس داده فقط باعث بیشتر شدن شکار غیر مجاز خواهد شد و هیچ نتیجه دیگری نخواهد داشت پس چه بهتر که بین شکارچیان مجاز و اداره محیط زیست 1 نعامل 2سویه باشه هم آنها شکار مجاز داشته باشند هم به طبیعت و حیات وحش رسیدگی شود . فرهنگ سازی در مورد شکار و شکارچی هم در کشور اصلا مناسب نیست .
  • بی نام IR ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
    7 5
    بیخود کردین طرفدار شکارین. دوست دارین خودتون رو هم شکار کنن؟
  • رشید A1 ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    5 0
    من با رضا موافقم
  • بی نام IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    1 0
    من.شکارو.خيلي.دوست.دارم