سید حسن خمینی: خانواده‌ای که امکان تحصیل فرزندانش در سطوح عالی آموزشی وجود ندارد، محروم است

حجت‌الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی اظهار داشت: به نظرم این که گفته می‌شود نباید در جامعه به گونه‌ای جلوه‌گری شود که محرومان بسیاری در ایران وجود دارند، حرف درستی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی جماران، تولیت آستان امام خمینی(ره) در دیدار مسئولان کمیته امداد امام خمینی (ره) با وی افزود: البته نکته‌ای که باید به آن توجه داشت این است که باید بدانیم تعاریف متفاوتی از محرومیت وجوددارد. به طور مثال در گذشته محرومیت یک تعریف داشت و در حال حاضر نیز تعریف دیگری دارد که از آن جمله می‌توان بهاین نکته اشاره کرد که در حال حاضر کسی که کار ندارد و یا خانواده‌ای که امکان تحصیل فرزندانش در سطوح عالی آموزشی وجود ندارد، محروم تلقی می‌شوند.
یادگار امام با بیان اینکه ما نباید تعریف‌مان از محرومیت و محرومان منجمد و خشک باشد، گفت: در فقه اسلامی نیز تعریف مسکین با فقیر متفاوت است و مسکین به کسی گفته می‌شود که اگر به وی کمک نشود، تا شب می‌میرد ولی فقیر کسی است که هزینه یک سال خود را ندارد.
وی گفت: با این تعریف واقعیت امداد و وظایف آن در جامعه مشخص می‌شود و متوجه می‌شویم زمانی که نیازهای ابتدایی افراد در سطح جامعه مرتفع می‌شود حکومت باید به دستگیری از محرومان جامعه در سایر نیازمندی‌هایشان جهت توانمندسازی آنان اقدام کند.
سید حسن خمینی به سخنان مسئولان کمیته امداد امام خمینی در این دیدار اشاره کرد و افزود: اینکه بیان شد هزینه این کمیته عمدتا از منابع مردمی تحصیل می‌شود، مطابق با هدف تشکیل آن است زیرا از همان ابتدا مبنا بر این بود که داراهای جامعه در قالب یک جمعی به کمک ندارها بروند و با اتکا به مردم، به محرومان جامعه مدد رسانند.
یادگار امام اظهار داشت: کمیته امداد نهادی است که باقیات صالحاتی برای امام و تلاشگران در آن است و آدمی به آن می‌بالد.
وی با اشاره به روایتی از حضرت امیرالمومنین امام علی (ع) گفت: آن حضرت می‌فرمایند کسی که با مردم با انصاف برخورد کند حتما خداوند متعال به وی عزت خواهد داد . بر اساس این روایت، انصاف در عین حال که به نوع رفتار ما با افراد تعبیر می‌شود می‌تواند به کمک به مردم نیز معنا شود و بر همین اساس می‌توان فعالیت‌هایی که در عرصه مددرسانی به محرومان جامعه صورت می‌گیرد را نیز از همین قسم دانست.

در ابتدای این جلسه رییس کمیته امداد امام خمینی(س) طی سخنانی گفت: یکی از برکات کمیته امداد مردمی بودن است و این به خاطر باوری است که امام خمینی به مردم داشتند و روز به روز نیز این باور مردم به کمیته در حال تقویت شدن است.
انواری افزود: پس از 35 سال فعالیت کمیته امداد امام خمینی (ره) میزان اعتباری که از طریق مردم وصول کرده‌ایم، معادل آن چیزی است که دولت به ما می‌دهد. بر همین اساس در سال 93 بودجه کمیته امداد امام خمینی در بخش مردمی را نزدیک به اعتبار دولتی آن قرار داده‌ایم.
وی گفت: البته در عرصه فعالیت‌های کمیته امداد سازمان‌های دیگر هم باید به ما کمک کنند که از آن جمله می‌توان به سازمان اوقاف اشاره کرد و ما می‌توانیم در عرصه اعتماد مردم به بحث موقوفات این سازمان را یاری کنیم.
رییس کمیته امداد با بیان اینکه ما می‌خواهیم که مستمندان را به یک ثبات برسانیم، افزود: اگر از سوی دولت کمک شویم در این زمینه ساماندهی خوبی را خواهیم داشت.
وی افزود: ما به دولت اعلام کرده‌ایم که در صورت فراهم آمدن اعتبار می‌توانیم 500 هزار فرصت شغلی را در سال 93 بویژه در سطح روستاها راه‌اندازی کنیم که شاهد مثال آن نیز ایجاد 50 هزار فرصت شغلی در سال جاری بوده است که با وجود محدودیت‌های موجود این کار را به انجام رسانده‌ایم.
انواری با بیان اینکه در ایام آتی 120 هزار خانواده از پوشش کمیته امداد خارج می‌شوند، افزود: این بودجه می‌تواند خرج رفع مسائل دیگر نیازمندان شود.
رییس کمیته امداد گفت: قرار بود که در بحث زکات به همان میزانی که از سوی مردم زکات داده می‌شود دولت نیز به همان میزان هزینه‌ای را متقبل شود که در نهایت مجموع آن صرف آبادانی روستاها شود ولی در حال حاضر این بحث متوقف شده این در حالی است که بر اساس محاسبات اگر زکات واجب در سطح کشور به طور کامل پرداخت شود میزان آن 9 هزار میلیارد تومان شده که اگر زکات مستحب نیز داده شود میزان آن به 20 هزار میلیارد تومان می‌رسد که در صورت ورود آن به حل مسائل جامعه، باعث افزایش نشاط و ارتقای روستاها و کاهش حاشیه نشینی شهرها می‌شود.
انواری گفت: بر اساس یافته‌های ما اگر دولت می‌خواهد در عرصه رفع معضل اعتیاد در جامعه و بسیاری از محرومیت‌های دیگر موفق شود، باید ابتدا مسائل 15 میلیون نفر موجود در دهک پایین اقتصادی را حل کند زیرا در غیر این صورت این معضل همیشه در تزاحم با طرح‌های توسعه‌ای خواهد بود.
وی با بیان این که در حال حاضر برخی از افراد مارک‌هایی را به ما می‌زنند که بسیار برایمان سنگین است، افزود: در این زمینه باید گفت مسائل مربوط به محرومین را نباید به مسائل سیاسی گره زد زیرا در این صورت با توجه به این که گروه‌های مختلف سیاسی تحلیل‌های خود را دارند برخی از امدادها به محرومان جامعه نمی‌رسد و به نظرم این ظلم به امام و تفکر ایشان در زمینه تاسیس کمیته امداد خمینی خواهد بود.

کاش دولت سبد کالا را به کمیته امداد می سپرد

حمیدرضا ترقی از دیگر مسئولان کمیته امداد امام خمینی در ادامه این دیدار گفت: یکی از مواردی که خوب بود دولت با همکاری امداد امام خمینی (ره) نسبت به آن اقدام می‌کرد، توزیع سبد کالا بود که ما در آن تجربه‌ای سه ساله داشتیم و طبق آن میان 8 میلیون نفر جمعیت سبد کالا توزیع کردیم بدون اینکه کسی از این اقدام آنچنان باخبر شود .
وی گفت: ما در رفع محرومیت باید از همه ابزارها استفاده کنیم زیرا در غیر این صورت برای جامعه آسیب‌های مختلفی را به همراه خواهد داشت.
بنابر این گزارش در ادامه این مراسم آل اسحاق یکی دیگر از مسئولان کمیته امداد گفت: ساماندهی محرومیت و محرومین از جمله وعده‌های نظام بوده است که در صورت تحقق نیافتن آن طرح‌های توسعه‌ای کشور به مشکل برخواهند خورد.
وی افزود: امام برای تحقق اهداف انقلاب، ارکان مختلفی را تعریف کردند که یکی از آن‌ها کمیته امداد بود که اگر از همه ظرفیت‌های قانون اساسی، دولت و خیریه‌ها بهره ببریم، قدرت عظیمی در جهت رفع محرومیت در جامعه ایجاد خواهد شد.
این مسئول کمیته امداد اظهار داشت: در حال حاضر روش شناسایی نیازمندان واقعی در جهت ارائه یارانه در جامعه برای مسئولان جای ابهام دارد که در این زمینه باید گفت با وجود اطلاعاتی که در کمیته امداد در مورد محرومان
وجود دارد می‌توانیم مشکل را مرتفع کرده و به یاری دولت آمد.
آل اسحاق گفت: به نظرم این نهاد می‌تواند الگویی برای دیگر کشورها در جهت چگونگی رفع محرومیت و امداد رسانی به محرومان باشد.

/2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 342874

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام FR ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
    2 1
    سيد حسن يدونه است.