تسنیم نوشت:

دکتر خلیل علی محمدزاده عضو هیأت علمی دانشگاه، در کارگاه آموزشی سیاست‌های جمعیتی در دانشگاه علوم پزشکی تهران در جمع گروهی از استادان دانش آموخته خانواده و جمعیت دانشگاه‌ها، آگاهی از نکات برجسته و مثبت سیستم‌های بهداشت و درمان جهان و انطباق آن با شرایط موجود کشورمان را از جمله اقدامات مطلوب در مدیریت نظام سلامت توصیف کرد و اظهار داشت: نظام طب ملی (NHS) یکی از پیشرفته ترین نظام‌های بهداشتی و درمانی است که به لحاظ حفظ استاندارهای بین المللی و ارتقاء سطح سلامت جوامع دستاوردهای موفقی داشته است.
این استاد مدیریت استراتژیک در نظام سلامت گفت: اینکه به رغم پوشش بیش از 75 درصدی برنامه تنظیم خانواده که در منطقه رتبه اول را داریم، یک سوم حاملگی‌ها ناخواسته و نیمی از آنها منجر به سقط جنین غیر مجاز شود، قابل قبول نیست. اینکه با برخی آموزش‌های جنسی در سنین پایین و در دسترس قرار گرفتن برخی فیلم‌ها و سریال‌ها، بدون در نظر گرفتن تناسب‌های اخلاقی و فرهنگی جامعه و اصول تعلیم و تربیت، در مواردی بلوغ زودرس جنسی دامن زده شود، این به نفع سلامت فرد، خانواده و جامعه نیست.
محمدزاده در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سیاست‌های جدید جمعیتی، برنامه تنظیم خانواده را نیازمند تنظیمی دوباره خواند و گفت: در بازنگری‌های این برنامه، می‌توان بارداری‌ها را در هر سنی از باروری، با توجه به نیاز و در محدوده مجاز تحت مراقبت لازم قرار داد و عقیم سازی‌های دائمی را از سیکل عمومی خارج کرد و سزارین‌ها را به مرز تعادل رساند.
او گفت: باید متخصصان علوم مختلف خطرات و عوارض سوء ناشی از مدل خانواده تک و دو فرزندی را از ابعاد مختلف تبیین و هسته مرکزی رفتار غلطی که در جامعه رایج شده است را سست کنند تا به تدریج فرهنگ درست که سلامت خانواده‌ها و جامعه را در پی دارد، شکل گرفته و تثبیت شود.
او با اشاره به نرخ باروری کل در ایران و جهان گفت: ایران دارای یک درصد جمعیت جهان است ولی هم اکنون 8 در هزار بارداری‌ها و 6 در هزار تولدها در کشور ما صورت می‌پذیرد. میانگین نرخ باروری کل در جهان 2،4 فرزند است ولی این شاخص در ایران 1،78 فرزند است. ما در این شاخص در منطقه خودمان در بین 26 کشور از آخر دوم هستیم و بر طبق آمار 2012 رتبه فرزند آوری‌مان در بین 209 کشور، رتبه 150 است. غالب کشورهای توسعه یافته مثل آمریکا، فرانسه، انگلیس و آلمان رتبه بالاتری نسبت به ما دارند.
45231

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 342831

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
    46 3
    ایران به سمت «خشکی تمام» پیش می‌رود
  • علیرضا IR ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
    48 1
    تو آمریکا همه دنبال کمیت هستن یعنی سطح رفاه زندگی بالاست اونموقع تشکیل خانواده هم میدن ، دنبال الگوی کشور چین نباشین ، هر ایرانی باید یه خونه 500 متری ویلایی داشته باشه تا تشکیل خانواده بده ، دیگه مردم دنبال کمیت نیستن دنبال کیفیت هستن ، خبر آنلاین این 1000 رمین نظرمِ هیچکدومو چاپ نکردی
  • بی نام IR ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
    53 1
    از شما بعيد هست اين حرفها امريكا توي چه چيزي از ما جلوتر نيست اخه .قياس ايران با امريكا مع الفارق هست دوست عزيز
  • بی نام A1 ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
    57 2
    حالا نمیشه تو چیزهای دیگه هم با آمریکا رقابت کنیم؟ فقط باید تو فرزندآوری از اونا عقب نیفتیم؟!
  • بی نام US ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
    23 6
    برادر بزرگوار من به عنوان پسر از دو چیز در اینده میترسم .یک مهریه دو توقعات و خواسته ها . که باعث شده حاضر نباشم برم خواستگاری.