۰ نفر
۱۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۰:۵۳

پس از سقوط دولت روسگرای اوکراین، کرملین ساز مخالفت با دولت جدید موقت اوکراین را می نوازد و دخالت نظامی مستقیم در اوکراین میکتد و روس زبانان اوکراین را با انعکاس اخبار کذب تحریک می کند تا سلطه خود را براین کشور ابقاء کند.

برغم انتشار اخبار ساختگی و کذب توسط رسانه های روسی در مورد حوادث اوکراین و اظهارات دروغ مقامهای روسیه از جمله پوتین و ولاوروف در خصوص تحولات شبه جزیره کریمه و دخالت مستقیم نیروهای نظامی روسیه در این منطقه، تاتارهای مسلمان در کریمه به سربازهای تحت محاصره اوکراینی در کریمه مواد غذایی میرسانند و با فریاد زنده باد اوکراین از مقاومت این سربازها تشکر می کنند و می گویند بدانید ما با شما هستیم.

در همین حال وزارت امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه 14 اسفند با انتشار اطلاعاتی تحت عنوان داستانسرایی رئیس پوتین، ادعاهای غلط پوتین درباره اوکراین را با این عبارت که "روایت ولادمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه از حوادث اوکراین غیر واقعی است آنها را مردود دانست."
ناظران می گویند انتشار این برگه اطلاعات، اقدامی قابل توجه و خارج از رویه استاندارد وزارت امور  خارجه آمریکا است که خیلی کم پیش می آید بیانیه هایی علنی منتشر کند که در آنها بگوید یک رهبر خارجی حقیقت را نمی گوید. در این سند آمده است: "آقای پوتین می گوید نیروهای روسی در کریمه تنها برای حفظ دارایی های ارتش روسیه اقدام می کنند. اما واقعیت نشان می دهد که اعضای سازمان های امنیتی روسیه در قلب نیروهای به شدت سازماندهی شده مخالف اوکراین در کریمه حضور دارند. نیروهای اشغالگر، یونیفرم هایی بدون نشان به تن دارند. اما اعضای نیروهای اشغالگر سوار خودروهایی با پلاک های نظامی روسیه هستند و آزادانه خود را در پاسخ به رسانه های بین المللی و ارتش اوکراین به عنوان نیروهای امنیتی روسیه معرفی می کنند.
وزارت امور خارجه آمریکا همچنین ادعای رئیس جمهوری روسیه را که گفته است شهروندان روسی زبان کریمه از جانب اوکراینی ها تهدید می شوند را رد کرده است. وزارت خارجه آمریکا می گوید،خارج از مطبوعات روسی و تلویزیون دولتی روسیه، سند معتبری در مورد هرگونه تهدید اقلیت روس [در منطقه کریمه ] منتشر نشده است. اسناد معتبری وجود دارد که نشان میدهد ادعای روسیه در مورد اینکه روسهای مقیم کریمه با بحران انسانی مواجهند و پایگاههای روسی مستقر در سواستوپل و پارلمان کریمه از سوی نیروهای افراطی و تروریست درمعرض تهدید قرار دارد مردود است."

در همین حال پنجم مارس، وزیر خارجه سوییس ضمن اشاره به دروغهای پوتین گفت :اگر پوتین راست می گوید پس باید بگوییم که نیروهای مسلح روسیه از نظارت پوتین خارج شده اند !؟کارل بیلت پوتین را به عدم صداقت متهم کرد. وی افزود:

 پوتین می گوید انقلاب کنندگان در اوکراین فاشیستها هستند!

 فرار مردم شرق اوکراین از کشور شروع شده است!

یهودیان اوکراینی درمعرض هجوم گسترده اند!

اینها همه دروغهای رسانه های روسی علیه اوکراین است.

نویسنده ومترجم کاترینه فیتز پاتریک نیز می نویسد:

"همه جنگها با انتشار اطلاعات نادرست تحریک کننده شروع میشود. به تعبیر دیگر حقیقت اولین قربانی جنگ است. رسانه های روسی نفرت ایجاد میکنند و روسهای مقیم اوکراین را تحریک می کنند. در خارکف روسها فقط کانالهای تلویزیونی روسیه را می بینند. کانال روسیه تودی که بزبان انگلیسی هم برنامه پخش می کند به شیوه عمل میکند که روس تبارهای اوکراینی خودشان را در معرض تهدید و تهاجم آنتی روسها (باصطلاح پوتین ملی گراهای افراطی )بدانند.

مقامهای رسمی روسیه هم به این اخبار ساختگی استناد می کنند. چورکین نماینده روسیه در سازمان ملل می گوید (به دروغ) از خبر حمله به کلیسای روسی پراسلاو در کیف شوکه شده است ! رسانه های روسی خبر میدهند که از ابتدای سال جاری از شرق اوکراین 650 هزار نفر فرار کرده اند! در حالیکه نماینده کمیسریای عالی پناهندگان مستقر در مرز اوکراین و روسیه اعلام میکند چنین مشکلی مشاهده نشده است!

رسانه های روسی در مورد حمله تشکل افراطی موسوم به "بخش راست "در سیمفروپل به سیگانوگا(مکان مقدس یهودیان کریمه) خبرداده بودند.درحالیکه انجمن یهودیان کریمه اعلام کرد که چنین هجومی ازسوی گروه سکتور(بخش) صورت نگرفته بلکه افراد دیگری با استفاده از اسم رمز آنها به این اقدام دست زده اند.الکساندر هندین رییس انجمن مذکور به رادیو آزادی گفت ،که افرادیکه این حمله را انجام داده اند درصدد ایجادبی ثباتی در کریمه هستند.

مسکو (کمیته تحقیقات) در اقدامی دیگر با هدف کره گرفتن از آب و استفاده ابزاری از مقوله مبارزه با تروریسم نام رهبر گروه راست گرای اوکراین (دیمتری یاروش ) موسوم به "بخش راست" را به فهرست تروریست های تحت تعقیب واردکرد." ولادیمیر مارکین" سخنگوی کمیته تحقیقات با اعلام این مطلب گفت: نتایج تحقیقات نشان می دهد که یاروش رسما از گروه های ضدروسی خواسته به اقدامات تروریستی بر ضد روسیه دست بزنند.

وی افزود کمیته تحقیق در آینده نزدیک درخواست بازداشت یاروش را صادر خواهد کرد. بر این اساس نام سرکرده این گروه راست گرای افراطی هنوز در فهرست افراد تحت تعقیب پلیس بین الملل قرار نگرفته است. گفته میشود روز یکشنبه یازدهم اسفند صفحه اجتماعی رسمی متعلق به گروه "بخش راست" به نقل از یاروش از "دوکو عمر اف" تروریست تحت تعقیب مسکو خواست به اقدامات ضدروسی خود شدت بخشد. مسکو می گوید این مسئله نشان دهنده حمایت گروه های مسلح در اوکراین از تروریست های چچنی است.

راقم این سطور بواسطه تحصیل، تجارب و تحقیقات بیش از سه دهه خود در مسایل روابط بین الملل، بویژه بلوک شرق و شوروی سابق و کشورهای مشترک المنافع و حضور سه ساله در اوکراین به عنوان نفر دوم سفارت جمهوری اسلامی و عادت دیرینه به بررسی موضوعات بصورت میدانی و تلاش برای نانوشته های رسانه های در راستای ارایه تحلیلهای واقع بینانه این بار نیز جهت عینی تر شدن بررسی تحولات اوکراین با یکی از ایرانیان مقیم اوکراین که ازسال 1992 در این کشور اقامت دارد نیز تماس حاصل نمودم که حاکی از شانتاژها و دروغ پردازیهای روسیه در مورد تحولات اوکراین است. این دوست ایرانی مسلط بر مسایل اوکراین و شاهد عینی برخی حوادث اخیر دراین کشور به نگارنده این سطور نوشت :

" در میدان استقلال کیف نه فاشیستی، نه تروریستی و نه نژاد پرستی حضور داشت. معترضان ابتدا خواستار تجدید نظر رییس جمهور در رابطه با قرار داد اقتصادی با اروپا بودند. ولی بی اعتنایی یانکوویچ و برخوردهای خشن پلیس بعد از 2 ماه سرد و زمستان زیر 25 درجه سانتیگراد باعث شد که حداقل خواسته مردم برکناری رئیس جمهور شود. حرکت خود جوش بود.حضور مقام های سیاسی غرب در میدان استقلال حمایت از مردم و توجه به آنها بود نه هدایت آنها. تظاهر کنندگان حتی تحت رهبری فرد خاصی نبودند.

حتی آنها وقتی که در 21 فوریه با یانکوویچ دست دادند در میدان مردم آنها را هو کردند. رادیو تلویزیون روسیه دایما معترضان را فاشیست و نژاد پرست معرفی کرده ولی در اوکراین هیچکس به روس زبانها توهین نکرده است. همه ادعاهای روسیه دروغ است. پوتین هر چه گفت دروغ بود. همه در حیرتند، بهت زده و شوکه شده اند. مدتی قبل از اقدام نظامی از روسیه گروه گروه نظامی با لباس شخصی به شهرهای شرقی و جنوبی اوکراین اعزام شدند و اکنون این آنها هستند که در این شهرها پرچم اوکراین را آتش میزنند. و می خواهند مردم را پشت سر خود علیه دولت جدید بشورانند.

در کی یف با 6 جوان از شهر دانتسک (درشرق اوکراین و مکان تولد یانکوویچ فراری ) صحبت می کردم همگی روس زبان و از اقدامات روسیه ناراحت و ناراضی بودند. آنها می گفتند که اهالی بومی شاید از دولت جدید ناراضی باشند اما پرچم کشور کشور خود را آتش نمیزنند این خود روسها هستند که به این جا آمده اند و چنین کارهایی انجام میدهند.

دولت موقت با خزانه خالی و هزاران مشکل مواجه شده است. آنها هنوز نتوانسته اند بر کل کشور حاکم شوند و هنوز ابزار لازم برای اعزام نیرو به جنوب را ندارند و درگیر سناریوی از پیش طراحی شده اند که روسیه سالها پیش آن را آماده کرده بود و فقط منتظر فرصت مناسبی بود تا آنرا اجرا کند. مرزبان های اوکراین در منطقه مانند گروگان در کریمه گیر افتاده اند. تمام راههای کمک بسته است، نه راه دریایی، نه هوایی و نه زمینی وجود دارد. چون نیروهای نظامی روسیه با لباس های مبدل همه راهها را تحت کنترل خود در آورده اند و آنها را با وعده های پول و ترفیع درجه و حتی تهدید مجبور به تسلیم شدن میکنند. کل کشور و کیف نگران و وحشت زده شده اند. وضعیت کسب و کار نیز بسیار خراب شده است. یکی از اشتباهات بزرگ معترضان و دولت موقت این است که تمام اخبار را به زبان اوکراینی پخش می کنند و همین موضوع باعث شده که روس زبان ها اخبار را بیشتر از رسانه های روسی دریافت کنند و از همین رهگذر روسیه تلاش میکند از لحاظ سیاسی و تبلیغاتی روی مناطق روس زبان تاثیر گذار باشد."‏

تحلیل

اگر از این مقوله بگذریم که اوکراین صحنه نبرد نرم افزاری و شبه سخت افزاری روسیه و امریکا و همپیمانانش شده و همه بازیگران در پی منافع خود هستند و قاعده بازی را مولفه های قدرت تعیین میکند. راقم این نوشتار حامی هیچ یک از بازیگران صحنه اوکراین نیست و به حق تعیین سرنوشت هر کشوری ازسوی مردم و دموکراسی هدایت نشده حکومتی با هدف تامین منافع ملی معتقد است و عدم مداخله کشورها در امور داخلی کشورها را پسندیده نمی داند.

می رسیم به واقعیتی غیرقابل انکار در مورد رفتار روسیه در منطقه و در مورد خاص این نگارش، اوکراین که روسیه قابل اعتماد نیست، دروغ می گوید، شانتاژ میکند، تحریک می کند اما درنهایت در پی معامله با رقیب، صحنه را واگذار میکند. بازی امریکا و همراهانش هم روشن است، اولویتشان منافعشان است. اما کمتر از روسیه به استقلال اوکراین صدمه می زند. در نهایت قدرت روسیه بسیار کمتر از قدرت امریکاست مزید برآن امریکا اروپا و بخشهای زیادی از جهان را هم با خود همراه دارد. وانگهی روسیه با اقدامات سلبی نخواهد توانست بازی فعلی در اوکراین را ادامه دهد ااقتصادش شکننده است، پیرامونش واگراست، در داخل نیز با نارصایتی روبروست. برغم همه اینها اگر پوتین به تهدید با سلاح هسته ای می اندیشد و به اتکاء به آن بلوف می زند و سخنان تهدید آمیز می گوید باید گفت که قافیه را باخته است و در این صورت روسیه را به سوی تجزیه سوق میدهد که بسترهایش هم فراهم است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 342727

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ایمان IR ۰۰:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
    21 7
    روسیه هم دوباره نشان داد با امریکا هیچ تفاوتی ندارد و هیچ کدام قابل اعتماد نیستند.
  • بی نام A1 ۰۵:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
    12 3
    تحليل عادلانه اي بود،
  • بی نام A1 ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
    1 0
    از فردا قیمت لادا 2-3 برابر مثل پراید میشه و آقای پوتین مثل ما در دوره تحریم باید دنبال تاجر بچرخی تا تحریم را دور بزنی و از فرصت تحریم استفاده کنی و خودت را بسازی. و احتمال پشگل شدن روبل تو هم هست. سال بعد هم دنبال محاکمه کردن عوامل دور زننده تحریم و سود بیشتر از مصوبه و نحوه تقسیم سودت خواهی بود. در واقع با این تحریم و رفع تحریم تا 2-4 سال میتوانی بحث جرایدت را محاکمه دور زنندگان تحریم و تحلیل خوب یا بد بودن تحریم و اقتصاد مقاومتی و تبدیل تهدید به فرصت و فرصت خودسازی و .... کنی. سال 93 را هم با هم سال اقتصاد مقاومتی بنامیم. حتی دیپلماسی مان به دلیل هم درد شدن بیشتر رونق میگیرد. ولی احتمال 99 درصد سریع مانع تحریم بشوی و کوتاه بیایی.