میانجی‌گری آنکارا و واشنگتن برای حل اختلافات بغداد و کردستان

در حالی که اوضاع عراق به دلیل بحران های امنیتی و فعالیت گروه های تروریستی روز به روز تشدید می شود، اختلافات بغداد با اقلیم کردستان نیز بر بحران جاری در این کشور افزوده است.

در حالی که اوضاع عراق به دلیل بحران های امنیتی و فعالیت گروه های تروریستی روز به روز تشدید می شود، اختلافات بغداد با اقلیم کردستان نیز بر بحران جاری در این کشور افزوده است. هفته گذشته دیدار هیئت کردستانی با دولت مرکزی در بغداد برای حل اختلافات در حالی به کار خود پایان داد که دو طرف به هیچ نتیجه ملموسی نرسیدند و در پی آن دولت مرکزی اقدام به قطع پرداخت حقوق کارکنان اقلیم کردستان کرد تا به این ترتیب بحران روابط کردها با بغداد به بالاترین حد خود برسد.

در همین رابطه روزنامه الحیات، چاپ بیروت گزارش می دهد که همچنان تلاش برای حل اختلافات میان بغداد با اربیل ادامه دارد به ویژه که بیم آن می رود جریان های تروریستی بتوانند از این اختلاف ها سوء استفاده کرده و دامنه فعالیت های تروریستی خود را به اقلیم کردستان بکشانند. اخیرا انفجار یک خودروی بمب گذاری شده در اقلیم کردستان ناقوس خطر را در این اقلیم به صدا در آورده بود.

در همین رابطه نیچروان بارزانی، نخست وزیر اقلیم کردستان و فواد معصوم، رئیس دیوان ریاست اقلیم به همراه معاون دبیر کل اتحاد میهنی کردستان، برهم صالح و کوسرت رسول، یکی از رهبران اتحاد میهنی کردستان عراق جلسه ای را با نمایندگان دولت مرکزی با حضور فالح الفیاض، وزیر امنیت ملی، علی الادیب، وزیر آموزش عالی و هوشیار زیباری، وزیر امور خارجه برگزار کردند و در آن به حل اختلافات میان بغداد و اربیل پرداختند. این جلسه در حایشه نشست سیاسی دانشگاه امریکایی ها در سلیمانیه برگزار شد.

منابع نزدیک به شرکت کنندگان به الحیات گفتند که در این نشست احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه و پریت مک گورک، نماینده امریکا نیز حضور یافتند تا شاید بتوانند یک راه حل میانه برای حل اختلافات دو طرف بیابند. در این جلسه درباره بحران بودجه و حقوق کارمندان اقلیم کردستان که اخیرا پرداخت آن توسط دولت مرکزی قطع شده است و همچنین الزامات پروژه های استراتژیک که می تواند موضوع صادرات نفت از اقلیم کردستان به ترکیه را به تاخیر اندازد، بحث و تبادل نظر شد. همچنین موضوع قیمت گذاری و حجم صادرات از این منطقه که بر روند تصویب بودجه کشور در پارلمان تاثیر گذاشته نیز بحث شد.  

نیچروان بارزانی در این جلسه طی سخنانی گفت: «در صورتی که سیاست های فعلی دولت به همین شکل ادامه یابد کشور به سمت فروپاشی خواهد رفت. دولت حقوق کارمندان را قطع کرده و از آن به عنوان برگه فشار بر اقلیم کردستان استفاده می کند.»

وی همچنین نسبت به آینده عراق هشدار داد و گفت: «اقلیم خود را شریک ثروت عراق می داند. آن چه ما را نگران می کند، تک روی دولت در اتخاذ تصمیم ها است، ما از آینده عراق نگران هستیم.»

در این جلسه علی الادیب، وزیر آموزش عالی و یکی از رهبران حزب الدعوه اسلامی نیز از سوی دولت مرکزی سخنانی بیان کرد و گفت: «عراق و ترکیه و ایران به عنوان بزرگترین کشورهای منطقه از لحاظ جمعیت و قدمت تمدن باید بتوانند آینده ثبات عموم خاورمیانه را ترسیم کنند و ما باید به فکر رسیدن به چنین جایگاهی باشیم.»

این جلسه بدون اعلام نتایج خاصی به کار خود پایان داد.

26249

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 342395

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =