اروپا برخلاف خاورمیانه که دارای دولتهای نفتی و تمامیت خواه بوده، دارای دولتهایی برخاسته از رأی مردمی است که هزینه های آن را با مالیاتهای خود پرداخت می کنند.

روسیه خواستار حل بحران سوریه از طریق عدم مداخله دولتهای دیگر در امور داخلی آن و حل مساله از سوی مخالفان و دولت بشار است است. در حالی که روسیه با همین استدلال می بایست در امور داخلی اوکراین دخالت نمی کرد و اجازه می داد اوکراینی ها خودشان تصمیم بگیرند. اما با دخالت در امور داخلی اوکراین و دخالت نظامی در آن، قوانین بین المللی را زیر پا گذاشته است. هنگامی که در اگوست 2008 روسیه نیروهای نظامی خود را وارد اوستیای جنوبی در گرجستان کرد و حاکمیت و تمایمت ارضی گرجستان را نقض کرد، جامعه جهانی بدان توجه چندانی نکرد. 

اکنون روسیه به بهانه حفاظت از روس تباران اوکراین وارد خاک این کشور شده و یاد آور شده است که یانوکوویچ رئیس جمهور بر کنار شده اوکراین از روسیه خواسته است که در اوکراین دخالت نظامی کند. اما این مورد در تاریخ 3 مارس(12 اسفند) پس از گذشت چند روز از فرار رئیس جمهوری اوکراین به خاک روسیه و اقامت در آنجا اعلام شده است.
تا زمانی که وی در قدرت بود و اوضاع اوکراین بحرانی بود، این تقاضا صورت نگرفت. شاید این نامه اگر واقعی هم باشد، به اجبار بر رئیس جمهور مخلوع تحمیل شده تا بیش از بیش وابستگی او به روسیه معلوم و بر جرایم او افزوده شود. در اوکراین نیز همانند سوریه علیه دولت مرکزی به مخالفت برخاسته اند، اما این مخالفت ها از ابزارهای مدنی و سیاسی و با اعتراضات و نافرمانی مدنی است، در حالی که در سوریه مخالفان مسلح هستند، با این وجود روسیه کشورهای دیگر را از دخالت در امور داخلی سوریه منع و راه حل داخلی با مذاکره با مخالفان را پیشنهاد می کند.
در دکترین نظامی روسیه مصوبه سالهای متعدد بندی گنجانده می شود که هر گاه روسیه امنیت روس تباران در کشورهای سی آی اس را در خطر ببیند، به نیروهای مسلح خود اجازه خواهد داد وارد آن کشور شوند و از جان و مال اتباع روس دفاع کنند. تا کنون راجع به این متنها ایرادی گرفته نشده بود، زیرا هیچ کشوری نمی تواند حاکمیت کشور مستقل دیگری را نقض کند.

شاید کشورهای دیگر این مساله را یک شوخی قلمداد کرده اند، زیرا روسیه جزء کشورهایی بود که به قرارداد استراتژیک افغانستان با ایالات متحده آمریکا ایراد می گرفت که چرا در آن افسران امریکایی در هنگام انجام عملیات در افغانستان از مصونیت قضایی برخوردارند و در صورت وقوع جرم؛ نه در دادگاههای محل وقوع جرایم بلکه از سوی دادگاههای آمریکایی باید محاکمه شوند، به اعتباری مخالف هر نوع حقوق کنسولی(کاپیتو لاسیون) بود. اما اکنون خود روسیه در محیط بین الملل دوگانه عمل کرده است. این بدعتی نادرست و خطرناک است.
در قزاقستان حدود 36 درصد شهروندان، روس تبار هستند، در ارمنستان، گرجستان، ازبکستان، آذربایجان، ترکمنستان، تاجیکستان و قزقیزستان تعدادی روس تبار زندگی می کنند. اگر زمانی در این کشورها نا آرامی هایی صورت بگیرد، آنگاه روسیه می تواند به این کشورها نیرو اعزام کند؟ آیا چین می تواند با الگو گرفتن از روسیه که وارد اوکراین شده و آن را اشغال نظامی کرده است، تایوان را اشغال و آن را به خاک خود ضمیمه کند؟ از این گونه مثالها زیاد است. در حالی که روسیه، مسلمانان قفقاز شمالی را سرکوب می کند، آیا سازمان همکاری های اسلامی می تواند نیروهای نظامی کشورهای مسلمان را برای حفاظت از مسلمانها به منطقه اعزام کند؟
کشورهای جهان صرفنظر از هر گونه روابط با روسیه، باید این کار را محکوم و از روسیه بخواهند دست از ماجراجویی های نظامی خود بردارد، در صورت سکوت در این زمینه، عواقب خطرناکی بر جهان مسلط خواهد شد.
در جنگ جهانی دوم، شوروی بخشی از کشور ما (آذربایجان) را اشغال کرد، به بهانه اینکه بر اساس معاهده مودت با ایران در سال 1921 در دوره لنین، هرگاه شوروی از سوی مرزهای ایران احساس ناامنی می کرد، می توانست خاک ایران را اشغال نظامی کرده و تهدیدات را بر طرف سازد. این اشغال نظامی ایران از سوی شوروی ضررهای مادی و معنوی بسیاری بر ملت ایران تحمیل کرد و مبنای دوره جنگ سرد شد که تا فروپاشی شوروی در سال 1991 ادامه یافت و جهان را در رعب و وحشت و بازدارندگی اتمی نگهداشت و میلیاردها دلار از سرمایه کشورها را مصروف تسلیحات و جنگهای متعدد کرد.

خسارت های مادی ورود روسیه به بحران اوکراین
امروز بازار بورس مسکو 10.8 درصد سقوط کرد و شرکتهای روسی مبلغ 60 میلیارد دلار متضرر شدند (گزارش رویتر) و در کنار آن 50 میلیارد دلار هزینه ساخت و سازهای مجموعه المپیک، هزینه و زیان هنگفتی را بر اقتصاد ضعیف روسیه وارد کرده است. اخراج روسیه از گروه 8 (هرچند ما پیشتر نوشته بودیم که پذیرش روسیه در گروه 7 کشور صنعتی، با آنکه این کشور در تراز 7 عضو دیگر نیست و این امتیازی برای سازگاری روسیه با نظام بین الملل است) و تبدیل دوباره آن به گروه 7، و لغو نشست گروه 8 در سوچی در تابستان همین سال، ضربه بزرگ دیگری بر اقتصاد روسیه وارد خواهد کرد، هر چند شخص پوتین با عضویت روسیه در این گروه موافقت نداشت.
روسیه مبالغ هنگفتی سپرده در بانکهای اروپایی دارد که از محل صادرات نفت و گاز و مواد خام خود به بازارهای جهانی، در این بانکها انباشته دارد.
تحریم بانکی و بیمه ای روسیه و عدم صدور ویزا برای مقامات و دیگر ابزارهای تحریمی و تنبیهی روسیه در راه است و به گفته وزیر امور خارجه امریکا همه نوع گزینه علیه اقدام روسیه در اوکراین در نظر گرفته شده است.
سازمان امنیت و همکاری اروپا، ناتو، اتحادیه اروپا و دیگر سازمانها و تشکلها به روسیه هشدار داده اند. هزینه اشغال نظامی اوکراین می تواند برای روسیه سنگین؛ تبعات آن برای اوکراین کمرشکن و برای محیط بین الملل بدعتی خطرناک برای رویه های موجود به شمار آید.

آیندۀ کریمه
شبه جزیره کریمه تاریخی پرفراز و نشیب دارد. در قرن 20 این کشور در آغاز در قلمرو امپراتوری روسیه بود. در دوره شوروی زمانی مستقل و نیمه مستقل بود و پس از تشکیل جمهوری های متحده در ترکیب جمهوری شوروی سوسیالیستی روسیه قرار داشت تا اینکه در دوره زمامداری نیکیتا خروشچف (که اصلا اوکرایینی بود) طبق مصوبه کمیته مرکزی حزب کمونیست شوروی به اوکراین واگذار شد. اوکراین در دوره شوروی در کنار اتحاد جماهیر شوروی دارای کرسی مستقل از شوروی در سازمان ملل بود. پس از فروپاشی شوروی در سال 1991 که اوکراین اعلام استقلال کرد، روسیه به عنوان جانشین اتحاد شوروی در سازمان ملل دارای کرسی شد و در کنار سایر اعضای سازمان ملل استقلال جمهوری های بازمانده از شوروی از جمله اوکراین را به رسمیت شناخت. بنابراین در قلمروحاکمیتی اوکراین، شبه جزیره کریمه نیز به عنوان جمهوری خودمختار داخل جمهوری اوکراین با اکثریت جمعیت روس تبار مورد شناسایی از طرف روسیه قرار گرفت. هر نوع ادعای حاکمیت بر شبه جزیره کریمه از سوی روسیه بایستی در آن زمان اعلام و از شناسایی اوکراین با ترکیب شبه جزیره کریمه در آن مخالفت می کرد.
نکته دیگر در رفتار دو گانه روسیه درباره ریاست جمهوری آقای یانوکوویچ هوادار روسیه است. زمانی که او در سال 2010 به ریاست جمهوری رسید، پارلمان اوکراین بر ریاست او صحه قانونی گذاشت. اکنون همان مجلس او را از ریاست جمهوری عزل کرده است. روسیه عزل رییس جمهور را غیر قانونی می داند و با آنکه آقای یانوکوویچ دستور سرکوب و قتل بیش از 80 نفر از تظاهر کنندگان غیر مسلح را صادر و دادگاه اوکراین خواستار مجازات وی به عنوان اختلاس کلان در ثروت ملی و جنایتکار جنگی، شده است، روسیه به او پناهندگی داده است.
اگرچه بحران اوکراین ریشه عمیق و چند لایه ای دارد و مساله لابی های مافیای اقتصادی و جریان های غربگرا و برخی قدرتهای خارجی در راستای تفکرات استراتژیکی خواستار پیوستن اوکراین به ساختارهای یورو آتلانتیکی هستند، اما نباید جاذبه های اجتماعی، اقتصای و فرهنگی این ساختارها را در توسعه و پیشرفت و باز شدن جامعه بسته ای چون اوکراین و اشتیاق مردم آن را از نظر دور داشت.
این حق ملتهاست که درباره آینده خود تصمیم بگیرند و دولتهایشان را به عنوان خدمتگذاران خود وادار به همسویی کنند، اروپا برخلاف خاورمیانه که دارای دولتهای نفتی و تمامیت خواه بوده و رو در روی ملتهای خود مقاومت و ایستادگی می کنند، دارای دولتهایی برخاسته از رأی مردمی است که هزینه های آن را با مالیاتهای خود پرداخت می کنند، مالیاتهایی که از طریق تولید و صادرات بدست می آورند. همین جاذبه های اروپاست که بیش از سه دهه ترکیه را در تشنگی سراب پیوستن بدان در پشت دروازه های اروپا نگهداشته است.

برای مشاهدۀ وبلاگ بهرام امیراحمدیان در صفحۀ بلاگرهای خبرآنلاین اینجا کلیک کنید 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 342357

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 30
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عرشیا A1 ۰۶:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
    61 17
    تقریبا اولین تحلیل درست . جامع و همه جانبه نگر در مورد بحران (روسیه ساز ) اوکراین که در این چند وقت در سایت خبرانلاین مطالعه کردم .درود بر نویسنده .
  • بی نام CA ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
    52 12
    به نظر شما بهتر نیست سوال کنیم آیا دخالت علنی و نظامی روسیه در اکراین نشان از حقیقت سیاه و تلخ دخالتهای این کشور به طرق مختل در سایر کشورها نیست؟ آیا روسیه در دخالت در سایر کشورها منافع و خواست ان ملت را جهت ارتباط با سایر کشور ها در نظر می گیرد یا منافع خودش را؟ سوال مهمتر اینکه این دخالت ها تا چه اندازه در کشور ما و توسط چه کسانی انجام میشود؟
  • بی نام IR ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
    44 14
    اوکراین دهه هاست نگاهش به سوی شرق است و پیشرفت چندانی نکرده راه سعادت اوکراین در ایجاد دموکراسی و برقراری توازن در رابطه با شرق و غرب است.
    • غرب وحشی IR ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
      3 4
      دوست عزیز مشکل همین جاست. باید نگاهش به خودش باشه نه به شرق و غرب. اما دردسر از اونجا شروع میشه که غرب همیشه عامل دو دستگیه. اگه یه حزب استقلال طلب مردمسالار واقعی به دور از هیاهو تلاش میکرد نفوذ روسیه رو در اوکراین کاهش بده، نه برای افزایش نفوذ غرب در اوکراین که برای استقلال بیشتر اوکراین و خودکفایی و صنعتی شدن بیشتر، مطمئن باش که کیف، به هیچ وجه روی آشوب و کودتا رو به خودش نمیدید. غیر از اینه؟ اینکه میفرمایید دموکراسی، خود دموکراسی سلاح مرگبار غرب برای نفوذ نرم در مغز استخوان دولتهاست. درواقع ما 2 نوع دموکراسی داریم. دموکراسی غربی و دموکراسی واقعی که اتفاقا غرب ازش به شدت وحشت داره (نمونه اش انقلاب ایران). یه جورایی این قضیه در اوکراین ناممکنه که بتونه از سایه ی نفوذ شرق و غرب خلاص بشه...
    • بی نام DK ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
      1 2
      فکر نمی کنید دموکراسی برساختی غربی برای فریب دیگران و سوءاستفاده خود غربی ها از سایر ملل جهان باشه؟ چرا غرب هیچگاه به عربستان که ناقض حقوق بشر و فاقد هرگونه نظام دموکراتیکی است، حمله نمی کند و سخت رابطه نزدیک با سران دیکتاتور آنها دارد؟ فرق لشکرکشی آمریکا و غرب به کشورهای دیگر با لشکرکشی روسیه چیست؟ آیا در لیبی، عراق، افغانستان، ... پس از حمله آمریکا و غربی ها دموکراسی برقرار شد و مردم این کشورها با نظام دموکراتیک شان صفا می کنند؟
  • بی نام A1 ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
    80 32
    لعنت بر هر چی روسه
    • مرتضی A1 ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
      3 10
      خیلی بامزه ایی! ،جالب اینکه یکی پیدا نمیشه تو تحلیل هاش از انقلاب رنگین اروپا و آمریکا بر سر مردم اوکراین بگه اونوقت میان رفتار دوگانه پوتین زیر سوال میبرن!،، اگه اینطوره نمونه رفتارهای دوگانه امریکا و اروپاییها که تا دلتون بخاد جلو چشم مونه که!!! همین تکنولوژی هسته ایی ما نمونه اش ، اسراییل حتی عضو آژانس اتمی هم نیست
  • بی نام A1 ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
    66 28
    مرگ بر روسیه
  • کاکتوس A1 ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
    8 26
    پوتین جزایر کریمه را گرفت! در عوض اوکراین واگذار کرد!
  • احمد AE ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
    50 22
    واقعا کثیف تر و خائن تر از حکومت روسیه وجود ندارد
    • بی نام US ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
      4 8
      چرا امریکا
    • بی نام A1 ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
      8 5
      البته در کنار اسرائیل
  • بی نام A1 ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
    20 23
    در همين تحليلتون دچار تناقض شديد همانطور كه گفتيد كه در سوريه ، روسيه خواستار عدم مداخله نيروهاي خارجي شده، بايد در اوكراين هم آمريكا و اروپا هيچ كشور خارجي دخالتي نكنند و رييس جمهور بصورت دموكراتيك انتخاب شود. اين تحليل بنظر به هيچ عنوان درست نيست
  • vahid IR ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
    17 25
    با سلام من همه نظر شما در مورد استعمار روسیه نسبت به کشور های همسایه را قبول دارم و همچنین مشکلاتی که در دوره های تاریخی مختلف به وجود آورده. مخصوصا ستم هایی که به ایران کرده است. اما در مورد اکراین شما انگار صورت مسئله را فراموش کردید یادآوری کنید. در دنیای امروز هر جا خبر از قتل و آشوب و جنایت یا کودتا پیش می آید جای پای آمریکا، اسرائیل و اتحادیه اروپا انجاست... این در تمام کشورهای دنیا هست... به طور کلی یا در خدمت انهاست...یه به هر طوری آن کشور و ملت را نابود می کنند... اکراین هم از این نمونه هاست..لازم بود به حمایت اروپا و امریکا از سرکوب دولت در اکراین هم اشاره کنید. اما این نظر شما تنها یک نظر جانبدارانه بود. در این دنیا کلا قدرت برای حمایت از مردم نیست !!
  • بی نام A1 ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
    4 4
    مرگ بر اسرائیل و آمریکا و روسیه ( نه شرقی ، نه غربی فقط جمهوری اسلامی)
  • بی نام A1 ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
    1 0
    خبرآنلاین اگر واقعا بی طرف هستی! از سیاست های دوگانه ی آمریکا و اتحادیه اروپا رو مطلبی رو بذار. مرگ بر زورگو حالا میخواد هر کی باشه آمریکا روسیه یا انگلیس
  • نیما A1 ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
    1 0
    از اینکه هر حرکتی که علیه یک کشور مستقل انجام دهد ناحق است که شکی نیست ولی واقعیت این است که این زور است که ایجاد حق می کند نه خود حق پس فعلا حق با روسیه است چون دست بالا را دارد و هر گاه که شکست خورد حق با پیروز مندان خواهد بود
  • حمید A1 ۰۳:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
    4 1
    ولی اینطور که سایت فردا نیوز نوشته کشته شدگان توسط تک تیراندازان اجیر شده توسط مخالفان کشته شدند و این موضوع را از افشای یک تماس تلفنی مشخص شده و کاترین اشتون هم به نوعی تایید ضمنی کرده رجوع شود به سایت فردا نیوز .
  • رزمنده در جبهه ها جنگ تحمیلی A1 ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
    3 3
    هر اقدام روسیه به اوکراین قانونی است و آمریکا و غربی غیر قانونی است آمریکا و غربی جزء تروریست محسوب می شود تمام ملت های مظلوم شاهد هستند
  • مظلوم A1 ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
    3 2
    اوکراین آن هم به دستورآمریکا و رژیم کودک کش اسرائیل نشان دهنده
  • شاکی از دولت های تروریست A1 ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
    0 2
    دختران آلمان و فرانسه و انگلیس و آمریکا و عربسستان و ترکیه و قطر و اسرائیل برای ازدواج غیر قانونی باتروریست ها به سوریه می روند ازدواج غیر قانونی با تروریست علال است
  • شاکی از ناتو A1 ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
    0 1
    ناتو در کشور افغانستان مانند آمریکایی همه نوع جنایات مرتکب شده است
  • مظلوم A1 ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
    0 0
    غرب برای حفظ منافع خود حوادث امروز اوکراین را به راه انداخته است
  • رزمنده در جبهه ها جنگ A1 ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
    0 0
    باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا و جان کری خارجه آمریکا علنی دروغ می گوید آمریکا عامل جنگ داخلی در دیگر کشورهای است
  • رزمنده A1 ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
    0 0
    باید پاسخ جان کری جنایات جنگی داده شود
  • رزمنده در جبهه ها جنگ شاکی از دولت های تروریست A1 ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
    0 2
    پوتین رئیس جمهور محترم روسیه حمایت می کنید
  • مظلوم A1 ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
    0 1
    بازهم برخی کشورهای رعیت آمریکایی هستند از گروه های تروریست ها در سوریه و عراق و لبنان کمک و حمایت می کرد با دستور ارباب شان باراک اوباما جنایتکار رئیس جمهور بی لیاقت آمریکا به کشور اوکراین دخالت های بی مورد می کند و شریک جرم با آمریکایی جنایتکار شده است
  • بی عدالتی علنی آمریکا و غرب A1 ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
    0 2
    هرکشوراز آمریکا و غربی جمایت کند تروریست و کافی است آمریکا و غربی در سازمان ملل متحد با همدستی این سازمان های بی عداتتی به تمام حق کشورهای مختلف خیانت کرده است و از تروریست ها کمک و حمایت می کند این در حالی است در سوریه و عراق و لبنان و افغانستان و بحران و غیر شاهد آن هستند و کار و اقدام روسیه درسوریه و اوکراین قانونی است
  • تشکر از رئیس جمهور روسیه و وزیر خارجه روسیه A1 ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
    0 2
    آمریکا و غربی ها باید بدانند زمان زور و قلدوری تمام شد دیگر هیچ غلطی نمی توانی بکنی
  • بی نام A1 ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۲
    0 0
    کشور های غربی از حربه دمکراسی برای تجزیه و تکه تکه کردن کشور های دیگر استفاده میکنند وگرنه خودشان با چنگ و دندان از استقلال طلبی مناطق مختلف کشورشان جلو گیری میکنند نمونه بارز ان منطقه باسک اسپانیا و ایرلند شمالی است که سالهاست که مدعی استقلال هستند اما از سوی دولتهای اسپانیا و انگلیس سرکوب می شوند .