فارس نوشت:

وزیر کشور گفت: بیش از ۶۰ تا ۷۰ درصد منابع و امکانات درست مصرف نمی‌شود. در حال حاضر در بسیاری از نقاط کشور همه چیز وجود دارد ولی خالی از جمعیت است.

عبدالرضا رحمانی فضلی در همایش معاونین امور استانداری‌های سراسر کشور اظهار داشت:‌ در پهنه جغرافیای کشور با کانون‌های جمعیت و مراکز اقامتی و سکونتی مواجه هستیم که توازن و تعادل ندارد.

وی ادامه داد: از جمله با کلانشهرها و روستایی‌های مواجه‌ایم که توازن و تعادل از نظر جمعیتی در آن‌ها اصلاً رعایت نشده است و این عدم توازن و تعادل مشکلات و مسائلی را پیش آورده است.

وزیر کشور بیان داشت: از استفاده خیل منابع و امکانات کشور محروم هستیم. خیلی از منابع جغرافیایی ایران از جمله مناطق مرزی بلااستفاده مانده است و جمعیت و مهاجرت معکوس جمعیت را شاهد هستیم.

رحمانی فضلی خاطرنشان کرد: برخی از نقاط و مناطق انباشتگی جمعیت دارد که مشکلاتی از جمله زیستی محیطی، امنیتی، و انسانی به وجود می‌آورد.

وی افزود: مدیران کشور و برنامه‌ریزان موجب چنین عدم تعادل و توازنی شده‌اند که اکنون باید برای حل این مشکلات هزینه‌های بیشتری را پرداخت کرد.

وزیر کشور افزود: در تهران با بیش از ۱۲ میلیون جمعیت مواجه هستیم که این تعداد از مشکلات زیست محیطی، آلودگی هوا، اجتماعی، اقتصادی و فقر به دلیل عدم توازن منابع و به هم ریختگی فضای حیاتی و زیست انسان‌ها رنج می‌برد.

رحمانی فضلی گفت: البته در آذربایجان غربی با فاجعه زیست محیطی خشک شدن دریاچه ارومیه، در اصفهان با کم‌آبی زاینده‌رود به دلیل بهره‌برداری بیش از حد و غیر متعارف از زمین‌ها مواجه هستیم.

وی بیان داشت:‌ اگر عدم تعادل و توازن در جمعیت ادامه یابد هرچقدر رشد اقتصادی بالا رود و تولید بیشتر شود باز هم شرایط زیست حیاتی و معضلات بیشتر می‌شود.

وزیر کشور با اشاره به اینکه در گذشته مدیریت غلط و برنامه‌ریزی‌ها صحیح بوده است، گفت: بیش از ۶۰ تا ۷۰ درصد منابع و امکانات درست مصرف نمی‌شود. در حال حاضر در بسیاری از نقاط کشور همه چیز وجود دارد ولی خالی از جمعیت است.

رحمانی فضلی افزود: اگر به همین روند ادامه دهیم تا ۲۰ سال آینده شاید ۱۰ کانون بزرگ جمعیتی در کشور به وجود بیاید و مابقی مناطق را خالی از جمعیت ببینیم.

وی گفت:‌ نباید از نگاه برنامه‌ریزی مبتنی بر آمایش غافل شویم چرا که پس از آن هرچقدر تلاش کنیم در مسیر عدم تعادل و توازن قرار می‌گیریم.

وزیر کشور یادآور شد: در سطح میانی و خرد نیز باید نگاه برنامه‌ریزی جامع‌تر و وسیع‌تری داشته باشیم.

وی یادآور شد: هیچ وقت طرح جامع ما جلوتر از انبوه جمعیت نبوده است بدون یک تصویر جامع برنامه‌ریزی براساس نگاه آمایش نمی‌توانیم موفق باشیم.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 342309

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۸
    0 1
    آقا برا مردم کار انجام بدین ایراد بنی اسرائیلی چرا میگیرین.. خوب این جور شرایط هم قاعده و قانون خاص خودشو دارن دیگه اگه کاربلد باشین..