تقریبا اکثر رسانه های فارسی زبان خارج کشور روز گذشته اظهارات یوکیا آمانو درباره برنامه هسته ای ایران را پوشش دادند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در حالی که سایت فارسی بی بی سی درباره اظهارات آمانو تیتر زده بود «ایران به تعهدات هسته ای خود عمل کرده است»، وب سایت رادیو فرانسه در این باره نوشت: رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی، از ایران در خواست کرده است تا به تشویش در مورد بخش احتمالی نظامی برنامۀ هسته ای ایران جواب بدهد، و اضافه کرده است که تا رسیدن به پایان مشاجره میان ایران و جامعۀ جهانی، هنوز هم راه درازی در پیش است. این سخنان رئیس آژانس، در فردای سخنرانی روحانی گفته شده است، که طی آن، رئیس جمهور ایران غرب را متهم به کند کردن توسعۀ اتمی کشورش کرد.
در همین حال صدای آمریکا درباره اظهارات آمانو نوشته است که وی گفته که ایران نیمی از ذخایر اورانیوم20 درصد غنی شده خود را رقیق کرده است. اورانیوم ۲۰ درصد غنی شده تنها یک گام فنی برای تبدیل به اورانیوم ۹۰ درصد غنی شده مورد نیاز در ساخت سلاح اتمی فاصله دارد.
وب سایت صدای آمریکا در خبری از بازداشت شدن یک خبرنگار آمریکایی توسط پلیس امنیت اخلاقی تهران خبرداد و نوشت: دبرا آیموس، خبرنگار رادیو عمومی سراسری آمریکا - NPR - می گوید در ایران، پلیس امنیت اخلاقی که به گشت ارشاد شهرت یافته، او را چند ساعت بازداشت کرد. او می گوید هفته گذشته، در سومین روز اقامت خود در تهران، دختر مترجمش در تهران از سوی پلیس امنیت اخلاقی بازداشت شد.دبرا آیموس، می نویسد پس از حضور در پاسگاه نیروی انتظامی، او مشاجره مترجمش با یک مامور نیروی انتظامی پلیس امنیت اخلاقی را ضبط کرد و پس از آنکه با تقاضای مامور نیروی انتظامی برای تحویل دستگاه ضبطش مقاومت کرد، ماموران نیروی انتظامی او را بازداشت کردند.
وب سایت فارسی رادیو دویچه وله آلمان سخنان اخیر آیت الله مصباح یزدی در دیدار با سید عباس عراقچی را موضوع گزارش خود قرار داده و در نوشته است: پس از توافق ایران و کشورهای غربی در ژنو، برخی اصول‌گرایان در کنار رسانه‌های محافظه‌کار مانند روزنامه کیهان، بارها بر ضرورت اعلام جزئیات توافق‌نامه ژنو توسط تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای تاکید کرده‌اند. در مقابل تیم مذاکره‌کننده‌ی هسته‌ای ایران بر محرمانه بودن این مذاکرات اصرار دارد. در ادامه این گزارش بخشی از سخنان مصباح یزدی نقل شده که در آن وی گفته است:«سیاست‌های فرهنگی دولت که نظیر سیاست تساهل و تسامح دولت اصلاح‌طلبان است، زمینه را برای فتنه‌ای خطرناک‌تر از فتنه ۸۸ فراهم کند.»این رسانه در ادامه تحلیل خود می افزاید: با روی کار آمدن دولت حسن روحانی، بسیاری از رای‌دهندگان به او منتظر بازتر شدن فضای فرهنگی و کمتر شدن سانسور در حوزه‌های فرهنگی هستند. همچنین از زمان روی کار آمدن دولت حسن روحانی انتقاد اصو‌ل‌گرایان از سیاست‌های فرهنگی دولت افزایش یافته تا جایی که در روزهای اخیر وزیر ارشاد گفت: «برخی نهادها و مراکز با ارسال پیامک‌ها در حال "جوسازی" علیه این وزارت‌خانه هستند.»
موضوع 5 سرباز ربوده شده ایرانی در مرز پاکستان موضوعی است که در چند روز اخیر چندین بار در وب سایت رادیو فردا منعکس شده و در گزارشی که روز 3 شنبه منتشر کرده است به سخنان امیری قائم مقام وزیر کشور مبنی بر اینکه تهران از محل نگهداری مرزبانانی که در سیستان و بلوچستان ربوده شدند «تا حدودی» با خبر است، اشاره کرده و نوشته است: یک روز پیش از این و در پی انتشار اخبار ضد و نقیض درباره آزادی این پنج مرزبان ایرانی، معاون امنیتی وزارت کشور گفته بود :«تا این لحظه هیچ خبر موثقی دریاره مرزبانان ربوده شده نداریم و از طریق وزارت خارجه در تلاش هستیم اطلاعات واخبار رسمی و دقیقی دریافت کنیم».اطلاع از محل نگهداری آنها پیشتر نیز از سوی برخی مقام‌های رسمی ایران بیان شده بود؛ پنجم اسفند ماه واحد مرکزی خبر ایران از قول محمد رفیعی، رئیس اداره امور اجتماعی وزارت خارجه آورده بود که «پاکستان محل اختفای» گروه جیش‌العدل و «محل نگهداری مرزبانان ایرانی» را در خاک خود یافته است.

2929

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 342257

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
    29 7
    جان من یکی سئوال منو جواب بده. مگه گشت رو از پلیس نگرفتن؟ چرا هنوز هست؟
  • مهدی IR ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
    36 10
    مرگ بر گشت ارشاد
  • بی نام IR ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
    35 6
    این پلیس(نیروی انتظامی)همیشه مایه دردسر تا مایه ارامش
  • بی نام IR ۰۶:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
    9 12
    تسامح و تساهل تنها راه برون رفت از مشکلات ناشی از جهل و نادانی است.