رئیس جمهور:دولت از خط قرمزها عبور نمی‌کند/به غنی سازی ادامه می دهیم در چارچوبی که اعتمادآفرین باشد

رئیس جمهور تأکید کرد: دولت در هیچ شرایطی از خط قرمزها عبور نخواهد کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی در حاشیه پانزدهمین اجلاس مجلس خبرگان با اشاره به مطرح بودن موضوع هسته‌ای در این اجلاس و همچنین اهمیت آن برای مردم گفت: حقوق ملت ما محفوظ می ماند و تأکید می کنم که هیچ گونه نگرانی در کشور در این باره نباید وجود داشته باشد چرا که به هیچ عنوان این دولت در هیچ شرایطی از خط قرمزها عبور نخواهد کرد.

وی اضافه کرد: حقوق مردم محفوظ باقی می ماند همانطور که در توافق کوتاه مدت شش ماهه نیز به صراحت آمده، یعنی خود طرف مقابل گفته است مثلاً در فردو یا نطنز غنی‌سازی در این سطح باشد.

اهم سخنان رئیس جمهور در ادامه می آید:

* روشن است که با این گفته غنی سازی را پذیرفته اند اما بحث در این است که در یک دوره‌ای، سطح و حد غنی سازی ما به تعبیر آنها به گونه ای باشد که بیشتر اعتماد فرین باشد. در کنار تثبیت حقوق ملت ایران، ظلم‌هایی که به مردم روا داشته شده و تحریم‌هایی که به زندگی مردم فشار وارد کرده که همه این تحریم‌ها ناروا و غلط بوده است، باید برطرف شود.

* برخی از این تحریم‌ها از طریق شورای امنیت، بخش بزرگی از طریق دولت و کنگره امریکا و بخشی نیز از طریق اتحادیه اروپا اعمال شده که تلاش ما بر این است که در قدم نهایی هم تحریم‌ها برداشته شود و هم حقوق هسته‌ای ایران محفوظ بماند.

* یعنی ما به غنی سازی ادامه می دهیم در چارچوبی که اعتمادآفرین باشد، به این معنا که بهانه‌ها را از دست دیگران سلب کنیم و آنها نتوانند در سایه آن بهانه‌ها، افکار عمومی و مجامع عمومی، حقوقی و سیاسی را تحریک کنند و بخواهند علیه ملت ایران اقدامی صورت دهند.

* من به آینده این حرکت امیدوارم البته در مذاکرات سیاسی کسی نمی تواند بگوید پایان آن چه خواهد بود اما در قدم اول ما موفق بودیم، این موفقیت را نه اینکه ما بگوییم بلکه همه دنیا می گویند. اینکه امریکایی‌ها چیزهایی می‌گویند به خاطر فشار افکار عمومی خودشان، تندروها و صهیونیست‌هاست و البته کشورهایی نیز هستند که در این داستان به امریکایی‌ها فشار می آورند. البته پیداست که گفته‌های امریکایی‌ها و صهیونیست‌ها با واقعیات بسیار فاصله دارد.

* عده‌ای می گفتند تحریم و فشار راه حل مسئله هسته‌ای ایران است اما ما مذاکره را راه حل می‌دانستیم. تاکنون راه حل مذاکره و تفاهم پیروز و موفق بوده است و ادامه آن هم به نظر ما موفق خواهد بود. اگر طرف مقابل ما هم در حل مسئله حسن نیت و اراده سیاسی را در عمل نشان دهد، معتقدم در زمان کوتاه حتی ممکن است در شش ماه اول بتوانیم به توافق نهایی برسیم.

/27295

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 342196

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
    0 0
    روح توافق نامه کجاست؟