۰ نفر
۱۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۷:۱۰

فارس نوشت:

جنبش «الحوثی» در شمال یمن برای تحویل بدون شرط اسلحه خود به دولت مشارکت ملی برخاسته از کنفرانس گفت‌وگوی ملی یمن اعلام آمادگی کرد.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه خبری «التغییر»، جماعت «انصار الله» وابسته به حوثی‌ها در یمن، دیروز برای نخستین‌بار اعلام کرد که برای تحویل سلاح‌های سنگین و متوسط خود به دولت آمادگی دارد. این درحالی است که پیش از این، این گروه از سخن گفتن درباره خلع سلاح خود خودداری می‌کرد.

«علی البخیتی» یکی از رهبران حوثی در گفت‌وگو با روزنامه کویتی «السیاسة» اظهار داشت: ما برای تحویل سلاح‌های خود به دولت بر اساس توافق تیم «صعده» در کنفرانس گفت‌وگوی ملی یمن آمادگی داریم.

وی در ادامه صحت خبر منتشر شده مبنی بر تشکیل یک کمیته دولتی مشتمل بر 3 وزیر از سوی «عبدربه منصور هادی» رئیس‌جمهور یمن برای مذاکره با حوثی‌ها و متقاعد کردن آنها به تحویل اسلحه به دولت و تبدیل شدن به یک حزب سیاسی را زیر سوال برد و آن را تایید نکرد.

بخیتی گفت: اگر این امر صحت داشت، قطعا از طریق رسانه‌های رسمی اعلام می‌شد اما با این وجود ما برای تحویل بدون شرط اسلحه خود به دولت مشارکت ملی که قرار است پس از کنفرانس گفت‌وگوی ملی تشکیل شود، آماده‌ایم.

وی گفت که سخن گفتن از تبدیل شدن جماعت انصارالله به یک حزب سیاسی در شرایط کنونی لزومی ندارد. این گزینه‌ای است که می‌توان پس از تشکیل دولت مشارکت ملی درباره آن رایزنی کرد.

بخیتی از سایر گروه‌ها و احزاب سیاسی یمن خواست که از آنها الگوبرداری کنند و برای خلع سلاح بر اساس توافق‌های صورت گرفته در کنفرانس گفت‌وگوی ملی اعلام آمادگی کنند.

وی اظهار داشت: حزب «الاصلاح» ( وابسته به اخوان المسلمین یمن) دارای زرادخانه تسلیحاتی مهیبی است و حتی تانک، خودروهای زرهی و تیربار است که از سال 1994 و در زمان جنگ داخلی در یمن و پس از آن طی ناآرامی‌های سال 2011 یمن به این تسلیحات دست یافته است.

این حزب همچنین تسلیحات دو پایگاه نظامی در استان «الجوف» را به طور کامل در دست دارد و این دو پایگاه در هیچ کجای نقشه یمن ثبت نشده‌اند. اخوانی‌ها اکنون با حوثی‌ها با همین سلاح‌ها درگیر می‌شوند و در آینده با هر طرفی که مخالف آنها باشد، مقابله خواهند کرد. از سوی دیگر از آنجا که میان القاعده و اخوانی‌ها روابطی وجود دارد، بخشی از این تسلیحات در اختیار القاعده قرار گرفته است.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 342154

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =