هرکسی از شخصیت ابوالفضل العباس(ع) طرحواره ای درذهن خویش ساخته است که درون سازمان روانی ذهنی وی توحیدیافته است. ممکن است نشان دادن چهره ایشان، بدلیل تطابق آن با چهره عینی یک بازیگر، موجب فروریختن طرحواره ای شود که موجب ارامش ومعنویت حماسی فرد بوده است.

این روزها حرف وحدیث درباره فیلم رستاخیز، ساخته کارگردان برجسته ومتعهد کشورمان، آقای احمدرضا درویش فراوان است. نظرات گوناگونی درباره ساختار، نوع روایت، مسایل محتوایی درزمینه های هنری، اعتقادی، فقهی و بعضا سیاسی مطرح شده است. نوع وحجم اظهارنظرها درباره فیلم سینمایی رستاخیز، جدا ازانگیزه های متفاوت، بیانگر حساسیت موضوع و دغدغه هایی است که موجب نقد وبررسی می شود. فضای نقد این چنینی را باید پاس داشت وبرای عمق بخشیدن به فضای نقد، توصیه می شود این گونه موضوعات در بحثهای گروهی که تعاطی افکار به خوبی بکار می افتد؛ متجلی شود.

    موضوعی که درباره این فیلم، حساسیت بیشتری را برانگیخته است، نشان دادن چهره قمربنی هاشم، عباس ابن علی (ع)است. اظهارنظرهای فراوانی درباره نشان دادن ویا نشان ندادن چهره ایشان به لحاظ تاریخی، فقهی و اعتقادی مطرح شده است. اینجانب سعی دارم این موضوع را به لحاظ روانشناختی مورد توجه قراردهم.

    براساس یافته های روان شناختی، هرفرد واجد یک سازمان روانی ذهنی است که بتدریج دراثر تعامل درون وبرون، پدید می آید. درون این سازمان، طرحواره های زیادی شکل می گیرد که درصورت همگونی با سازمان روانی فرد، موجب ارامش ذهنی و درصورت همگون نبودن با سازمان روانی ، ممکن است موجب تنش روانی شده و میزانی از سلامت روانی ِ فرد را به مخاطره اندازد. انسانها با طرحواره های ذهنی خود که بتدریج شکل گرفته اند زندگی می کنند . طبیعی است تخریب آنها به هرمیزانی، موجب برهم خوردن آرامش ذهنی فردخواهدشد.

    طرحواره های که ازشخصیت ابوالفضل العباس(ع) درذهن ها شکل گرفته است، شخصی و ذهنی (Subjective)، و صفات این شخصیت، ناظر به آموزه ها و شنیده هایی است که از روایتگران حماسه کربلا در اذهان بوجودآمده است. طبیعی است این طرحواره (Schema) روز به روز استجکام بیشتری می یابد و تحت تاثیر روایت های شنیداری وبازسازی های هنری، متحول می شود.

     روایت هنرمندانه از رگه های رفتاری و شخصیتی آن حضرت، کاری بسیارشایسته است و می تواند برخی تصورات ناصحیح را اصلاح ویا تصویر قبلی را تکمیل نماید. اما نشان دادن چهره ایشان، ممکن است موجب واگرایی بین تصویر شکل گرفته درطرحواره ذهنی، و تصویر عینی یک بازیگر گردد. دراین صورت، ممکن است ذهنیت شکل گرفته از ایشان  بدلیل عینیت بخشیدنِ چهره ای متناظر با چهره عادی،  فرو ریزد و طرحواره  شکل گرفته وتوحیدیافته فرد به مخاطره افتد. درواقع، این واگرایی به معنای واگرایی طرحواره ذهنی دستکاری شده با سازمان روانی ذهنی فرد خواهدشد که دراین صورت، امکان بروز تنش ذهنی درفرد، دورازانتظارنیست.

   بنظر اینجانب، نشان دادن چهره ایشان، موجب تنزل منزلت مقدس وی در اذهان خواهدشد. قهرمانهای عینی شده، حداکثر قابل احترام خواهند بود، نه موجد حماسه وعشق. من فکرمی کنم خوب است واقعه کربلا را به خوبی وهنرمندانه بازسازی وروایت کنیم، اما  اجازه دهیم که مخاطب ما،  با ابوالفضلی که درذهن خویش ساخته است، آرامش داشته باشد وآن را با چهره دیگری که ممکن است شخصیت متفاوتی از آن حضرت را بسازد، جابجا نکنیم.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 342094

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 42
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • نیما RO ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
    0 2
    کاملا مخالفم
  • بی نام NL ۲۰:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
    0 0
    جناب پور حسین این مطلبی را که شما نوشته اید آدم را یاد کاسه داغتر از آش می اندازد. اسلام بیدی نیست که با این بادها بلرزد و نیازی به ترحم من و شما آنهم از این سنخ ندارد. تزلزلی که امروز در اسلام نسل جوان شکل گرفته حاصل نشان دادن چهره معصومین نیست حاصل تفاوت حرف و عمل کسانی است که دائماً‌ از سیره خوبان دم می زنند و چون به خلوت می روند آن کار دیگر می کنند. آن طرحواره مورد اشاره شما اگر با نشان دادن چهره حضرت عباس (ع) در قالب یک بازیگر فرو ریزد همان بهتر که فرو ریزد. واقعاً می دانید این ترحم بی حکمت شما یعنی چه؟ یعنی بهتر است مردم در تخیلاتشان، برداشتهای ناصحیح و مبالغه آْمیزشان و در یک کلام در جهلشان باقی بمانند و کسی هم حق بیان حقیقت، آنگونه که مرضی خداوند متعال است ندارد.
  • بی نام NL ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
    23 13
    پیرو کامنت قبلی باید عرض کنم که من جناب پور حسین را نمی شناسم اما خبر آنلاین را که می شناسم. این مطالب سخیف و کم ارزش جایش در سایتهای رجانیوز و امثالهم است نه سایت شما. واقعا باید برداشت از اسلام را که دین شرک نورزیدن، دروغ نگفتن، تهمت نزدن، غیبت نکردن و در یک کلام دین آدم بودن است را از این کج فهمی ها پالایش کرد. از خبر آنلاین انتظار این مقدس مآبی ها نمی رفت.
    • محمد IR ۲۱:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
      10 2
      مطالب سخیف نیست. یک نظر است. چراتجمل یک تحلیل روان شناسانه را ندارید؟! کمی در شخصیت خودتان تجدید نظر کنید وبیشتر فکرکنید. شما می توانید مخالف باشید اما با دلیل، نه با وارد کردن اتهام. اتهام به مطالب وفکر شخص، راحت ترین والیته سخیف ترین راه است که نشانه سطحی بودن فرد است.
    • بی نام IR ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
      0 0
      آقای پورحسین همون مجری مناظره های 88 هستند! مدیر قبلی شبکه چهار و مدیر فعلی شبکه مستند
    • بی نام A1 ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
      1 1
      آقا جان من نوشته ام پیرو کامنت قبلی، اما کامنت قبلی من اصلاً‌ منتشر نشده. حرف اصلی رو من اونجا نوشتم چون 700 کاراکترم تمام شد توی یه کامنت جدید نوشتم "پیرو کامنت قبلی..." اینکه نوشتم مطالب سخیف منظورم آنست که یه تفکر "کاسه داغتر از آش" هست که فکر می کند اسلام نوزادی است که به مراقبت و توجه نیاز دارد در حالی که اصلاً اینچنین نیست. تفکری که می خواهد مردم برداشتهای سطحی اشان از اسلام دچار خدشه نشود و واقعاً این نگاه کودکانه به دین سخیف است. مفصل تر از این، در آن کامنت نوشتم که خبر آنلاین مرحمت کرد و آن را منتشر نکرد.
    • مجيد IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
      2 3
      ايشان دكتراي روانشناسي و هيئت علمي دانشگاه تهران هستند با بيش از بيست سال سابقه تدريس و همانطور كه نوشته اند نظر خود را گفته اند. مطالب هم عين علم روز روانشناسي است.بهتر است اگر مطلبي را قبول نداريم خوب نپذيريم و توهين به سايت و نويسنده نكنيم...
  • بی نام A1 ۲۰:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
    5 7
    صد در صد نه خیر
  • بی نام GB ۲۰:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
    48 8
    مردم انقدر گرفتاری دارند که حتی تصویر ذهنی روشنی از خود و روحیات خود ندارند چه برسد به حضرت عباس، واقعاً نگرانی چند درصد جامعه این است که تصویر شان از حضرت عباس با نمایش چهره ایشان دستخوش تغییرشود، شما را به خود این بزرگان قسم فکری به حال مشکلات معیشتی مردم بکنید چرا که فقر خوره دین است.
  • بی نام IR ۲۱:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
    29 7
    موافق نیستم. انسان با جسم انسانی است که می تواند چون حضرت عباس(ع) شود و پذیرفتن این واقعیت به نفع انسان است چون مثل ایشان بودن را خارج از دسترس نخواهد دید. الگوهایی که از ایشان در ضمیر ما نقش بسته با نشان دادن چهره اشان مخدوش نخواهد شد.
  • بی نام IR ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
    63 10
    خدایا درگیر گه مسائلی هستیم. مگر در فیلم و سریالها پیامبر خدا را حضرت عیسی مسیح نشان نمی دادید آن توهین محسوب نمی شود ؟؟
    • مهدي IR ۰۳:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
      0 0
      بالاخره بعد از مدتها يك انتقاد درست ديديم. واقعا بايد چنين منتقداني را پاس داشت.
  • ali A1 ۲۲:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
    9 14
    احسنت بسیار عالی منطقی و علمی هست مطلب.
  • بی نام A1 ۲۲:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
    27 6
    آیا نقش حضرت حمزه در خاطرتان است؟ خدا رحمت کند آنتونی کوئین را...من توصیری با صلابت از حضرت حمزه در ذهن دارم.نقش مالک اشتر را چطور؟ اقای ارجمند خیلی خوب در آن نقش بازی کردند.مهم این است که نقش حضرت را که بازی کند...
  • رسول A1 ۰۱:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
    26 16
    نظرتا بذار در کوزه آبشا بخور ... ما الکی اونا را معصوم کردیم ... کجای دین گفته که اونا معصوم اند... شما یه روایت یا حدیث یا آیه بیار که توش گفته باشه اینا معصومند... دیگه ادامه نمیدم چون میدونم چاپ نمیشه وگرنه کلی حرف دارم ------- سلام. کسی نگفته است که حضرت عباس از معصومین است.
  • saeid IR ۰۲:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
    10 25
    با سلام من هم شدیدا" با نشان دادن چهره حضرت مخالفم.
    • موحد (غیرمشرک) A1 ۲۰:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
      16 5
      برای این که جنابعالی و امثال شما با توهم خو کرده اید و آقای پورحسین هم بافندگی فرمودند! آقا این حرفا چیه که نباید تصویر این افراد نشان داده شود؟ بله اگر واقعیت زندگی اینان به تصویر کشیده شود خیلی از داستان های دروغین و روضه خوانی ها بیهوده باید جمع شوند
  • بی نام A1 ۰۳:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
    6 11
    سلام عالي بود، ممنون إز بيان نظرات كارشناسانه شمت
  • بنده خدا A1 ۰۳:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
    16 15
    این تحلیل آقای پور حسین بسیاردقیق ودرست وتحسین برانگیزاست.همانطورکه آقای پور حسین به این دقت موضوع راموشکافی کرده اند،آیا به دیگررفتارهای موجوددرکشور مادرهمین زمینه وباهمین دقت تابحال تحلیلی داشته اند.یااینکه امروزبه این تحیل رسیده اند.اگر تابحال چنین تحلیلی داشته اند،چرا تابحال به آن نپرداخته اند. آیابه توصیفات گفتارمثلا مداحان امروز،دقت کرده اند،آیا تاثیرروانی گفتارهای بعضاناصحیح وفقط برای مصرف آن لحظه وگرم کردن فضای مداحیشان راموردبرسی قرارداده اند.آیاتزلزلی که این مداحان،بطور گسترده ودائمی،به طرحواره های ذهنی مردم واردمیکنند،گسترده تراست یاتاثیرنشان دادن چهره حضرت دریک فیلم.چرا آقای حسین پور درموردمدحان اظهارنظرنمیکند.پرواضح است که آنجا خط قرمزاست واینجا آقای درویش دستش به جایی بند نیست
  • مهدی IR ۰۴:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
    7 4
    یک نکته از این معنی گفتی وهمین باشد
  • ابوالفضل A1 ۰۵:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
    6 12
    ممنون مطلب واقعا آموزنده و پخته بود
  • رضا IR ۰۵:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
    35 4
    ای کاش مصلحت مسائل اساسی از قبیل داشتن انرژی هسته ای و سایر مواردی از این قبیل هم مورد بررسی قرار می گرفت
  • بی نام IR ۰۶:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
    21 13
    واقعا بعد از 1500 سال این حرفها خیلی جالبه. مشکل مملکت ما الان اینه.
  • علي A1 ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
    22 4
    با اين استدلال اصلا نبايد فيلم تاريخي ساخت چون با ذهنيت مردم ناسازگار است. پس چه جوري است اين همه فيلم درباره حضرت عيسي توسط خارجي ها ساخته و بازيگرهاي مختلف هم نقشش را ايفا كرده اند و چنين چيزي پيش نيامده؟
  • ali IR ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
    1 1
    سایت عبرت پژوهی پیشینه تمام نقد های که درباره این فیلم وجود دارد یکجا منتظر کرده است. www.pishine.com
  • بی نام IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
    11 3
    من با نظر نویسنده محترم موافق نیستم . چنین تصویری که افرادی همانند ایشان از شخصیت هایی همانند حضرت ابالفضل ترسیم می کنند عینا تصویری است که مسیحیان از حضرت مسیح (ع) رسم می کنند که با روح توحید در اسلام در تناقض است . واقعیت این است که به مصداق آیه شریفه قل انما انا بشرکم مثلکم یوحی ا لی که خداوند تعالی به صراحت می گوید ای پیامبر به ایشان بگو که تو هم بشری هستی مانند دیگران که تنها تقاوت تو ارتباط با خداوند از طریق وحی است به هر حال وجود مقدس حضرت ابالفضل بر حسب ظاهر وجودی انسانی همانند سایر انسان های دیگر بوده است آنچه سبب عزت و سربلندی و فضل ایشان می باشد همانا تقوای الهی است که در اطاعت از ولی امر زمان خویش و جلب رضایت الهی از جان شیرین خود گذشت و به تمام تعلقات دنیوی پشت پا زد .
  • سلیمی IR ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
    12 3
    با استدلال ایشان کاملا مخالفم. 1. اگر اشکال شرعی وجود داشته باشد فقط در مورد معصومین است که با نشان دادن چهره پیامبران در سریالها خودمان آن را نقض کردیم. 2. ما در مورد شخصیتهای مذهبی آنچنان مبالغه کرده ایم که کسی نمی تواند از ترس دیگران بگوید آنها انسانهایی بودند که مثل ما از گوشت و استخوان بوده اند. 3. از حضرت عیسی صدها فیلم ساخته اند اما هنوز هم حضرت عیسی(ع) در دل تمام مسیحیان و مسلمانها جا دارد.
  • مصطفی A1 ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
    14 3
    واقعا مشخص نیست که چرا همیشه یک عده سعی دارند جنبه منفی هر مسئله را بزرگنمایی کنند. جناب پورحسین چرا فکر میکنید نشان دادن تصویر حضرت ابوالفضل طرحواره ذهنی را مخدوش میکند؟ چرا بر عکس آن را فکر نمیکنید؟ اکثریت جامعه فرصت ندارند تا تمام مقاتل و تواریخ را بخوانند تا شخصیت حضرت عباس را درک کنند و اتفاقا درک آنها از ایشان از طریق منابر، مداحیها (که گاه مغلوط به اغراق و دروغ است) و شبیه‌خوانیهاست. اگر تصویری که در فیلم رستاخیز از قمر بنی‌هاشم نمایش داده شده است برخلاف تواریخ است، قطعا نباید نشان داده شود. اما اگر مطابق منابع معتبر است چرا با آن مخالفت میکنید؟! هراس برخی از افراد که عاشورا و محرم کاسبیشان است همین است که تصویری جذاب و قهرمانانه از شخصیتها نشان داده شود و کسی به لافهایشان توجه نکند
  • بی نام US ۲۱:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
    17 2
    آقای پورحسین. حضرت ابوالفضل عباس معصوم نیستند که قرار باشد کسی از ایشان "طرحواره" قدسی و الهی و وحیانی برای خودش تصویر کرده باشد. این خودش گمراهیست. اگر هم چنین تصویر کرده چه بهتر که اصلاح شود.
  • بی نام IR ۲۱:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
    0 0
    تو رو به خدا تو را به حضرت عباس ما مریض هستیم با داروهای بسیار گران و ان وقت مسئله مشتی شکم سیر خدا و پیامبرو امام نشناس نشان دادن یا ندادن صورت هنر پیشه است خدا از شما مسئولان نگذرد که فقر از در بیاد ایمان میرود
  • بی نام A1 ۰۴:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
    6 2
    حرف اقای حسین پور در خور توجه است اما در لایه های زیرین آن نشان دهنده ضعف ها وکاستی های جامعه وفرهنگ است. چطور می شود برای میلیاردها نفر از مسیحیان عاشق که برخی هم عیسی پیامبر خدا را تا مرز الوهیت پیش می برند و یک میلیارد مسلمان ایشان را از پیامبران اولو العزم به حساب می آورند. جای تعجب وشگفتی است که برای نشان داده چهره مبارک مسیح علیه السلام هیچ حرف و صحبتی نمی شود اگر هم بشود خیلی کم رنگ وبدون اصرار در حالی که نشان دادن چهره قمر بنی هاشم ابو الفضل عباس که با همه تقدیر و احترام وقداستی که برای ایشان قائلیم ام باز هم ایشان نه پیامبر هستند و نه امام چه رسد به پیامبر اولو العزم. آیا این نشان دهنده ضعف فرهنگی وضعف عقیدتی نیست؟
  • محمد ع IR ۰۴:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
    7 2
    متاسفانه اعتقادات جناب اقاي پورحسين در تحليلشان موثر بوده است . يك اثر هنري بصري قطعا مي تواند چهره بهتري از ايشان در ذهن ما بسازد نه اينكه عده اي مداح انچه براي ما ساخته اندباقي بماند
  • یکی مثل شما IR ۰۶:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
    2 0
    یک سوال دارم شان و منزلت برادر امام بالاتر است یا پیامبران اولوالعزم و پیامبرانی که صاحب شریعت بوده اند؟ چرا چهره پیامبرانی مثل ابراهیم، عیسی، زکریا، سلیمان، اسماعیل، یعقوب و یوسف و بانوی برتر مریم مادر عیسی علیهم السلام را میشود نشان داد و هنرپیشه هایی که هر نوع رلی را اجرا میکنند و این رلها را هم بازی کرده اند مشکلی ندارند ولی چهره برادر امام حسین که تنها یکی از افراد برگزیده جهان اسلام است را نمیشود نشان داد؟
  • allli IR ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
    0 0
    می شود آقای حسین بور جواب بدهند که آیا از بزرگان معاصر دینی و غیر دینی که برای مردم جایگاه ویژه دارند عکس و فیلم و سند نگه داشتن جایز است تا در آینده بر مبنای آنها فیلم و کتاب ساخت و نوشت و یا باز در آن زمان هم همفکران ایشان حکم بر خراب شدن صور ذهنی مردم خواهند داشت. خلاصه اینکه همانطور که مداحان و روحانیون محترم می توانند ویژگی های روحی اخلاقی و فیزیکی بزرگان را برشمارند هنرمند فیلم ساز هم باید در این راه از هنرش استفاده شود.روشن است که هر کدام از نامبردگان باید بر مبنای حقیقت کارشان را انجام دهند، کار بد از هر صنفی بد است.
  • بی نام IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
    3 0
    این یک بازی است که شده دیگر احدی فیلمی در باره بزرگان دین نمی سازد و پرونده آن برای همیشه بسته خواهد شد
  • محمدرضا A1 ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
    1 2
    بسيار تحليل درستي است.
  • بی نام A1 ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
    5 1
    جناب دكتر با صرف آوردن اصطلاح انگليسي استدلال شما استحكام نمي يابد. طرفه آنكه حتي معناي درست سوبژكتيو را نميدانيد و آن را به جاي امر خيالي به كار برده ايد. استدلال شما نه جديد است كه قدمتي به اندازه تاسيس حكومت بيزانسي روم دارد و نه پايه اي محكم كه خود شما را نيز به تناقض گويي انداخته است. حضرت استاد شما كه ميفرماييد قهرمانان عيني فقط قابل احترامند آيا به اين نكته توجه نمي فرماييد كه يكي از پايه هاي نبوت مبعوث شدن پيامبراني از مردم عادي است. بنا به حكم شما مردمي كه همزمان با اين پيامبران و معصومين مي زيسته اند و عينيت ايشان را درك كرده بودند نبايد ايشان را مقدس مي پنداشتند. به ياد داشته باشيد پديده آئورا پديده اي رومي-مسيحي است كه شما و سايرين سنگ آن را به سينه مي زنيد.
  • محمد A1 ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
    4 1
    اگه اینطوریه اول باید تعزیه بطور کامل ممنوع شود چون علاوه بر اینکه نقش امام معصوم را بازی می کنند مردان هم به جای زنان ایفای نقش می کنند مثل نقش حضرت زینب(س) چطور طرحی در ذهن مردم نقش نمی بندد؟
  • منتقدسینما IR ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
    0 0
    من فیلم رو در جشنواره دیدم و چهره هیچ معصومی نمایش داده نشد. حضرت عباس معصوم نیستن حضرت علی اکبر و علی اصغر و قاسم هم معصوم نیستن . خب مشکل کجاست ؟!!!
  • بی نام IR ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
    0 0
    چطور براي نشان دادن چهره حضرت يوسف و حضرت مسيح و حضرت مريم و حضرت يعقوب و حضرت زكريا و ..... در سريالهاي ايراني هيچ مشكلي وجود نداشت؟!
  • رضا IR ۲۲:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
    1 0
    این نوشته یک نظر روانشناسانه است. دیدن چهره واقعی آن حضرت حتما شورانگیز خواهد بود اما وقتی تصویر روشنی از چهره ایشان داریم بهتراست درنشان دادن آن احتیاط کنیم. دراین نوشته، موضوع نشان دادن چهره است نه رفتار وهیبت. ضمنا به برخی دوستان که نشان دادن چهره مسیح علیه السلام را مطرح کرده اند بگویم که این حساسیت در بین مسیحیان هم وجودداشته است ودارد. آنان نیز به نشان دادن چهره پیامبرشان اعتراض داشته اند. ضمنا اگر دقت کرده باشید درفبلم تاریخی محمدرسول الله، مصطفی عقاد نه چهره پیامبر را نشالن می دهد ونه چهره علی علیه السلام را . دقت کنید این کارگردان سنی است، اما چهره امام علی (ع) را نشان نمی دهد. این را می داند که نباید چهره ایشان خدشه دار شود.
  • رضاپورحسین IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
    0 0
    ازهمه دوستانی که درباره نوشته بنده جه باموافقت، چه مخالفت والبته با یکی دوتا توهین شخصی، اظهارنظر کردند، متشکرم. فضای نقد یعنی همین. نوشته بنده تنها یک نگاه روان شناختی بدون هرگونه مسایل رایج سیاسی واجتماعی است. من تنها یک دغدغه را مطرح کردم. سپاس از اظهارنظرهایتان