هر چه هست بعد از چند ماه وزیر امور خارجه و معاونانش تصمیم گرفته اند اعتماد از دست رفته برخی نیروهای داخل دربارتوافق ژنو را احیا کنند.

محمود عزیزی: وزیر امور خارجه و معاونانش از همان آغاز کار تصمیم گرفته بودند نقطه تاریکی در ذهن نخبگان و گروههای مرجع ایجاد نکنند.

محمد جواد ظریف در دو ماه اخیر همه سئوالاتی که پس از توافق ژنو در افکار عمومی ایجاد شد را به انحای مختلف پاسخ داد. در پست های فیس بوکش بدون واسطه و مستقیبم به مردم گزارش داد، در گفت و گوهای مختلف به شبهاتی که در جامعه در خصوص مذاکرات و فایده آن برای ایران مطرح شده بود پاسخ داد اما با این همه باز هم رقبا دست از کار نکشیدند و با طرح موضوعات مختلف تلاش کردند مجاهدت تیم مذاکره کننده هسته ای را زیر سئوال ببرند.  اینگونه بود که عدم ارتباط با بدنه مردمی در ماههای گذشته پاشنه آشیل ظریف و همکارانش بود، اما کم کم با تقسیم مسئولیت در پروژه «احیای اعتماد» شبهه ها رفع شد. بعد از سفر ظریف در اذر ماه امسال به قم، او سه روز پیش با رئیس رسانه ملی دیدار کرد. یکشنبه شب هم عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای در جریان سفر به قم با آیت الله مصباح یزدی منتقد اول توافق هسته ای دیدار کرد.

در تقسیم کار پروژه احیا اعتماد، ظریف با همه معاونانش به ساختمان شیشه ای جام جم رفت و جلسه ای سه ساعته با رئیس صداو سیما داشت. این نشست خیلی زود نتیجه داد و در شرایطی که رئیس سازمان صداو سیما با برخی نزدیکان رئیس جمهور میانه خوبی ندارد و در این چند ماهه روابط دو طرف حاشیه ساز شده، در نامه ای از ظریف و همکارانش حمایت کرد و نامه منتقدان جبهه پایداری تیم مذاکره کننده هسته ای را بی نتیجه گذاشت. آنها میخواستند در مناظره هایی دستاوردهای هسته ای را زیر سئوال ببرند.

حمایت تمام قد ضرغامی از ظریف

اصل نامه منتشر و ضرغامی به نمایندگان منتقد توافق هسته ای که از او برای نقد این توافق نامه تریبون خواسته بودند،به صراحت اعلام کرد «سیاست رسانه ملی در موضوع مذاکرات هسته ای کاملا تبیینی و حمایتی است.»در ادامه هم به نمایندگان منتقد نوشت که تضغیف دولت و دستگاه دیپلماسی کشور با به چالش کشیدن سیاست ها و اقدامات در حال انجام «به صلاح کشور نمی باشد.»

حمایت این گونه ای ضرغامی  از ظریف وقتی نتیجه داد که ظریف در بازگشتش از وین در گفت وگویش با خبرنگاران از حرفهایی گفت که توسط رسانه های بی نام و نشان با« آب و تاب فراوان نشر داده می شود  و دروغ است.»

دروغ های هسته ای منجر به تدارک دیدن برنامه ای شد که یک بخش روشنگری را ظریف و بخش دیگرش را عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده دولتهای دهم و یازدهم انجام دادند.

لحن متفاوت آیت الله مصباح و مدیر حوزه‌های علمیه کشور

عراقچی  که عصر یکشنبه با مدیر حوزه‌های علمیه و معاونان مرکز مدیریت حوزه های علمیه دیدار کرد. به موسسه آموزشی و پژوهشی آیت الله مصباح رفت و در جمع دانشجویان این موسسه ابعاد مختلف برنامه هسته ای ایران و توافق ژنو را تشریح کرد.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای یکشنبه شب با آیت الله مصباح دیدار کرد. دیداری که پایگاه اطلاع رسانی شخصی آیت الله مصباح یزدی بخشی از آن را روز گذشته منتشر کرد صحبت هایی در انتقاد از شیوه مذاکرات هسته ای و اقدامات اقتصادی دولت.

در مقابل این اظهارات حجت الاسلام حسینی بوشهری، مدیر حوزه‌های علمیه و معاونان مرکز مدیریت حوزه های علمیه از حمایت و دعای خیر حوزویان، پشت سر مذاکره کنندگان هسته‌ای کشور سخن گفت. آیت الله مصباح یزدی اما از سوال برانگیز بودن کارها مسئولان گفته و تصریح کرده بود:« صرف نظر از محتوای مذاکرات، نحوه عملکرد مسؤولین امر در تبیین و توجیه کارهایشانسؤال‌برانگیز است و از جمله پیامدهای آن پدیدآمدن سوءظن و کم اعتمادی نسبت به دولت جدید است.»

اگر حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی بوشهری از تلاش‌ها و زحمات دیپلمات‌ها در بحث مذاکرات هسته‌ای تشکر و آن را قابل تقدیر خواند، آیت الله مصباح یزدی خطاب به عراقچی گفت:«مذاکره‌کنندگانمی‌توانستند با آگاهی‌بخشی به مردم نسبت به واقعیات مذاکرات، ضمن جلوگیری از سوء تفاهم و کم شدن اعتماد مردم، از مخالفت‌های احتمالی آنان به عنوان عاملی برای چانه‌زدن در مذاکره استفاده کنند.»

رئیسه موسسه آموزشی امام خمینی در ادامه به بعضی از سخنان دولت‌مردان آمریکایی اشاره کرد و گفت: تیم مذاکره‌کننده می‌توانست در برابر کسانی که ملت ایران را مورد دشنام و ناسزاگویی قرار دادند، به جای این توجیه که سخنان آنها مصرف داخلی داشته است، زورگویی و زیاده‌طلبی آنان را تقبیح کنند و در برابر اعتراض احتمالی آنها، بگویند که سخنان ما مصرف داخلی دارد.

ما سربازیم

اگر چه از پاسخ های عراقچی به آیت الله مصباح خبری منتشر نشده است، اما معاون بین المل وزیر امور خارجه دردر گفت و گو با حجت الاسلام بوشهری مدیر حوزه های علمیه کشور گفت: امروز تیم مذاکره کننده به عنوان سرباز کشور عمل می کند و البته از آنجا که این یک جهاد و مبارزه در شکل و قالب خاص خود است ، طبعاً حرکت در آن نیز شکل خاص خود را می طلبد.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای خاطرنشان کرد: همه ما سرباز نظام مقدس اسلامی هستیم در یک سنگر ولی به جهت نقش‌های متفاوتی که نظام به ما داده است هر کدام به شکلی و به نحوی به انجام وظیفه می‌پردازیم.

عراقچی همچنین با بیان اینکه حضور در شهر مقدس قم، زیارت حرم کریمه اهل بیت(ع) و دیدار با علما و مسوولان حوزه، توفیقی برای او بوده است، افزود: قطعاً رهنمودها و توصیه‌های علما و مسوولان و مدیران حوزه های علمیه، ره توشه ارزشمندی برای ما در انجام هر چه بهتر ماموریت‌های دیپلماتیک در عرصه مذاکرات خواهد بود. 

آیت الله جنتیصالحی مرد بسیار خوب و متدینی است

جدا از قم، در تهران هم دیدار با بزرگان برای توجیه آنان نسبت به موضوع هسته ای ادامه دارد. بعد آنکه آیت الله جنتی در تریبون نماز جمعه از «اخراج» همکاران شهید احمدی روشن سخن گفت،علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی به دیدار دبیر شورای نگهبان رفت. دیداری که آیت الله جنتی در جمع نخبگان فرهنگی، اجتماعی و همچنین اعضای شبکه نظارت این شورا در استان فارس از آن خبر داده و گفت:«به من گفتند که در سازمان انرژی اتمی، بعضی از جوانان حزب اللهی را کنار زده اند و من هم به این موضوع انتقاد کردم. بعد آقای دکتر صالحی که مرد بسیار خوب و متدینی است که واقعا من هم ایشان را قبول دارم، با تعدادی از معاونین‌شان نزد من آمدند و گفتند این که به شما گفته اند که جوانهای حزب اللهی را اخراج کرده اند، درست نبوده و اینها خودشان از سازمان رفته اند و ما کنارشان نزدیم.»

دبیر شورای نگهبان در ادامه آن اظهار نظر را یک «هشدار» خوانده و گفته است: اگر بنا باشد افرادی که واقعا جانشان را برای این کار گذاشتند، آرام آرام کنار بروند، واقعا در آینده مشکل ایجاد می شود و سرنوشت مملکت در آینده می خواهد به دست چه کسانی سپرده شود؟ باید دید آن کسانی که می خواهند سرنوشت مردم را در دست بگیرند، آیا واقعا دلشان برای مردم می‌سوزد یا نه؟ آیا با مهر و محبت به مردم نگاه می کنند یا به خودشان می اندیشند و هر جا می روند در آینه ای که در جلوی خودشان گذاشته اند، فقط خودشان را می بینند؟»

اگر توضیحات مردان هسته ای دولت موثر باشد، حمایت مراجع و روحانیت از ظریف و همکارانش امتیاز بزرگ برای ادامه مذاکرات هسته ای است.

/212 27

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 342029

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
    2 1
    ای کاش درکشورما هرکس اندازه تخصص خودش اظهارنظرمیکرد.....بقال ازبقالی ومهندس ازمهندسی..........