وزارت امور خارجه با صدور اطلاعیه ای مجدداً خواستار خودداری هموطنان کشورمان از انجام سفر غیر ضروری به کشور تایلند شده است.

رضا الیاسی: بدون شک یکی از فعال ترین وزارت خانه های دولت تدبیر و امید وزارت امور خارجه است که در ماه های اخیر در حوزه های مختلف همچون مذاکره درباره پرونده هسته ای ایران اقدامات گسترده ای را انجام داده است و وزیر امور خارجه در این مدت نیز دیدارهای دیپلماتیک فراوانی را در داخل و خارج از کشور برگزار کرده است.

با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید پیگیری پرونده هسته ای ایران از شورای عالی امنیت ملی به وزارت امور خارجه واگذار شد و بر همین اساس می توان مهم ترین اقدام وزارت امور خارجه در ماه های اخیر را مذاکره با گروه 1+5 برشمرد.

البته علاوه بر مذاکرات هسته ای مسئولان وزارت امور خارجه در حوزه های دیگر نیز با چالش های گسترده ای رو به رو بوده اند. به طور مثال در ماه های اخیر شاهد اقدام های تروریستی فراوانی در کشورهای دیگر در نزدیکی سفارتخانه های جمهوری اسلامی ایران بوده ایم که این اقدامات با واکنش های جدی از سوی مقامات دستگاه دیپلماسی ایران رو به رو شده است.

یکی از کشورهایی که در ماه های اخیر در موضوع تامین امنیت اتباع ایرانی با مشکلات فراوانی رو به رو بوده تایلند است و مسئولان وزارت امور خارجه در این رابطه بارها تذکراتی را ارائه کرده اند و روز گذشته نیز وزارت امور خارجه با صدور اطلاعیه ای مجدداً خواستار خودداری هموطنان کشورمان از انجام سفر غیر ضروری به کشور تایلند شده است.

در این اطلاعیه آمده است در آستانه تعطیلات نوروزی و افزایش تبلیغات آژانس‌های مسافرتی جهت ترغیب هموطنان ایرانی به منظور انجام سفرهای توریستی و تفریحی به کشور تایلند، به اطلاع کلیه هموطنان کشورمان می رساند ، با توجه به اعلام وضعیت فوق العاده در کشور تایلند و تداوم نا آرامی ها در برخی نقاط این کشور ، ضمن یادآوری توصیه های ایمنی به اتباع ایرانی مقیم آن کشور ، موکداً توصیه می گردد از انجام مسافرت های غیر ضروری به تایلند تا بازگشت اوضاع داخلی به حالت عادی خودداری کنند.

این اطلاعیه همچنین می افزاید اغلب هتل‌هایی که ایرانیان در آنها اقامت دارند، در اطراف مناطق درگیری در بانکوک بوده و هموطنان ایرانی جهت خرید از فروشگاه ها ، بدون توجه به عمق نا آرامی ها، در این مناطق تردد می نمایند که وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران ، این هموطنان عزیز را به رعایت کلیه مسائل ایمنی دعوت می کند.

اقدامات تروریستی در یمن، لبنان و پاکستان

اما در ماه های اخیر کشورهای یمن، لبنان و پاکستان شاهد اقدامات تروریستی علیه دیپلمات های ایرانی و همچنین در نزدیکی سفارتخانه های ایران بوده اند و همین موضوع نگرانی نمایندگان مجلس را به همراه داشته و وکلای مجلس در اظهارات خود خواستار پیگیری قاطعانه این اقدامات شده اند.

شنبه 28 دیماه سال جاری در یکی از خیابان‌های شهر صنعا در یمن تلاش اعضای یک گروه مسلح تروریستی برای ربودن ابوالقاسم اسدی، دیپلمات کشورمان، منجر به تیراندازی و شهادت او شد و در همین رابطه کاردار یمن در تهران به وزارت امور خارجه احضار و مراتب اعتراض شدید کشورمان نسبت به این اقدام تروریستی به او ابلاغ شد.

همچنین اواخر بهمن سال جاری یک انفجار تروریستی در نزدیکی ساختمان رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بیروت رخ داد که محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه در تماس تلفنی با سفیر کشورمان در لبنان ضمن محکومیت شدید این اقدام تروریستی، در زمینه اتخاذ تدابیر امنیتی لازم با سفیر کشورمان گفت‌وگو کرد.

دیگر اقدام تروریستی که در ماه های اخیر در کشورهای همسایه رخ داده و به جمهوری اسلامی ایران ارتباط دارد حمله تروریستی به کنسولگری ایران در پاکستان است که اوایل اسفند ماه این اتفاق رخ داد. مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه این اقدام تروریستی را محکوم کرد و همچنین وزیر امور خارجه نیز در تماس تلفنی با سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در پیشاور در جریان خسارات وارده به ساختمان کنسولگری کشورمان قرار گرفت و توصیه های لازم را ارائه کرد.

هم اکنون در شرایطی که مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 وارد مرحله جدیدی شده است به نظر می رسد مسئله مقابله با اقدامات تروریستی و همچنین تامین امنیت اتباع ایرانی در کشورهای دیگر به یک امر ضروری تبدیل شده و ضروری است که اقدامات اساسی در این زمینه صورت بگیرد.

27295

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 342006

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
    12 0
    پس زن وبچه های وزیر ووکیل باان حقوقهای نجومی وان رانت خوارهای معاویه ای،پولهای دزدیده شده ازمردم راچگونه وکجا خرج کنند!؟
  • بی نام A1 ۰۳:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
    9 0
    باباچراداریدحالااقازاده ها رامیگیرید!؟بیچاره چقدربرندانگلیس وکانادا!؟