هنوز روشن نیست کشورهای عضو ناتو چه مواضع و تصمیم هایی را می توانند برای رویارویی با روسیه اتخاذ کنند.

نشست فوق العاده سفرای کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی روز یکشنبه در بروکسل برای ایجاد وحدت در مواضع کشورهای عضو ناتو در برابر بحران اوکراین برگزار شد. این در حالی است که هنوز روشن نیست کشورهای عضو ناتو چه مواضع و تصمیم هایی را می توانند برای رویارویی با روسیه اتخاذ کنند.

به گزارش وبسایت شبکه خبری الجزیره، بسیاری از ناظران بر این اعتقادند که ناتو و اتحادیه اروپا آزمون سختی را در اوکراین پیش روی خود دارند و نمی توانند به بیش از تهدیدهای کلامی و دعوت به خویشتنداری با هدف اجتناب از افزایش بحران کاری از پیش ببرند. برای همین انتظار می رود که نتوانند تصمیم های موثر و فعالانه ای را در برابر روسیه اتخاذ کنند و این مساله می تواند به روسیه فرصت دهد تا سناریوی خود را پیش ببرد.

در سخنرانی افتتاحیه این نشست آندرس فوگ راسموسن، دبیر کل ناتو روسیه را به زیر پا گذاشتن تمامیت ارضی اوکراین متهم کرد و گفت که مسکو مبانی میثاق سازمان ملل را زیر پا گذشته و تهدیدی برای صلح و امنیت در اروپا شده است.

راسموسن در اظهارات خود همچنین به روسیه هشدار داد و گفت که باید تهدیدها و فعالیت های نظامی خود را فورا متوقف کند.

با این حال بسیاری از تحلیلگران بر این اعتقادند که ناتو توانایی انجام کاری بیش از تهدید در برابر روسیه ندارد. نیکولا گرو فرهاید، کارشناس امور دفاعی در این باره می گوید: «تردید است که اروپایی ها بتوانند کاری از پیش ببرند. وزرای دفاع کشورهای عضو ناتو در نشست روز پنج شنبه خود هیچ کاری جز صدور بیانیه ای واقعا متواضعانه در برابر روسیه از پیش نبردند در حالی که ناقوس جنگ در کریمه به صدا در آمده است.»

یکی از افسران عضو ناتو در این باره می گوید: «اروپایی ها آمادگی مردن برای اوکراین و شبه جزیره کریمه را ندارند. این بدان معنا است که ناتو نمی تواند تدابیری تازه برای جلوگیری از افزایش تنش های نظامی روسیه در این منطقه اتخاذ کند.»

وی تاکید می کند، تنها کاری که ناتو در برابر روسیه می تواند انجام دهد تعلیق کمیسیون همکاری ناتو و روسیه است.

این در حالی است که بسیاری از دیپلمات ها بر این باورند که حتی این کار نیز نمی تواند نتیجه بخش باشد، بلکه بر عکس اروپا مجبور است این کمیسیون را با هدف حفظ گفت و گوهای لازم با مسکو حفظ کند.

این چیزی است که فرهاید نیز بر آن تاکید می کند و می گوید: «بر اساس ماده 4 میثاق پیمان ناتو در صورتی که یکی از کشورهای عضو مورد تهدید قرار گرفت باید اجازه داد که گفت و گوهای رسمی برای رفع آن تهدید انجام شود.»

فرهاید در ادامه می افزاید: «اگر ناتو آمادگی لازم برای افزایش تنش نظامی با روسیه را نداشته باشد پس اتحادیه اروپا در نوعی اشتباه تحلیلی به سر می برد.»

وی تاکید می کند، مجموعه ای از مسئولان اتحادیه اروپا بر این باورند که روسیه ضعیف است و نیاز به داشتن رابطه با جامعه جهانی دارد در حالی که فراموش کرده اند که در سال 2008 روسیه چگونه با گرجستان برخورد کرد.   

با این حال اولیوویه بایلی، سخنگوی مذاکره کننده اروپا در این باره به الجزیره می گوید: «اوضاع در شبه جزیره کریمه نیازمند راه حل سیاسی است و لازم است که از طریق گفت و گو با همه طرف های درگیر حاصل شود.»

وی همچنین می گوید: «هیئت مذاکره کننده اتحادیه اروپا از ابتدا از همه جریان های اوکراینی خواسته بود که با حفظ احترام برای حل مشکل کشورشان با یکدیگر گفت وگو کنند. همه طرف ها باید خویشتنداری خود را حفظ کرده و به امنیت و وحدت اوکراین احترام بگذارند.»

52262

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 341965

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سيد A1 ۰۶:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
    0 0
    وقتي قراره سرزميني بلعيده بشه ، قدرت هاي بزرگ خوب هم بلدن با هم كنار بيان تا به همه يك تيكه كيك برسه. اما زرنگ باشيم و دعواي زرگري اينها رو باور نكنيم
  • بی نام IR ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
    2 1
    تحريم اقتصادي سنگين خيلي كارسازه تا روسيه دست از قلدري برداره
  • بی نام IR ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
    1 1
    فراموش نکنیم روسیه بعنوان وارث اصلی اتحاد جماهیر شوروی در سال 1991 دارای صدها کلاهک هسته ای بوده و با داشتن حق وتو در شورای امنیت هنوز میتواند نقش یک ابر قدرت را با درجه ای پایین تر نسبت به سلف خود و آمریکا در صحنه بین المللی ایفا کند و اطلاق کلمه قدرت منطقه ای به آن اشتباه است
  • غرب وحشی IR ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
    14 5
    ناتو (پیمان وحشیان مسلّح غربی) هیچ غلطی نمی تواند بکند.