۰ نفر
۱۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۷:۲۰

ایسنا نوشت:

آمریکا و شش کشور دیگر عضو گروه هفت اعلام کردند، حضور در نشست بین‌المللی تابستان سال جاری میلادی در روسیه را به حالت تعلیق در می‌آورند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، کاخ سفید در بیانیه‌ای مشترک از جانب گروه هفت (هفت کشور صنعتی جهان) این مساله را بیان و اعلام کرد، آمریکا، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن و انگلیس در این بیانیه مشترک اعلام کردند که نقض آشکار یکپارچگی و تمامیت ارضی اوکراین از جانب روسیه را محکوم می‌کنند.

آن‌ها اعلام کردند، اقدامات روسیه در اوکراین نقض اولویت‌ها و ارزش‌هایی است که براساس آن گروه هشت و هفت عمل می‌کنند.

روسیه قصد دارد تا میزبانی نشست سران گروه هشت (گروه هفت و روسیه) را در ژوئن سال 2014 در سوچی برعهده بگیرد.

هفت کشور بزرگ صنعتی جهان در کنار اتحادیه اروپا در این بیانیه روسیه را به نقض آشکار حاکمیت ملی و تمامیت ارضی اوکراین متهم کرده و در عین حال گفته‌اند: «ما از تمام طرفین می‌خواهیم که با بالا‌ترین حد خویشتنداری و مسوولیت رفتار کنند تا تنش‌ کاهش پیدا کند.»

در همین حال وزیران امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا امروز (دوشنبه) در بروکسل طی یک نشست اضطراری بحران اوکراین را بررسی خواهند کرد.

با افزایش تنش بین روسیه و غرب بر سر شبه جزیره کریمه اوکراین، دولت باراک اوباما اعلام کرده است که جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، به زودی به اوکراین سفر خواهد کرد.

کاخ سفید می‌گوید که کری روز سه شنبه با مقام‌های دولت اوکراین دیدار خواهد کرد.

وزیر امور خارجه آمریکا هشدار داده است که «اقدام تجاوزکارانه» روسیه پیامدهای «بسیار جدی» برای این کشور خواهد داشت و می‌تواند که تحریم‌های اقتصادی آمریکا را در پی داشته باشد.

کری طی یک مصاحبه تلویزیونی همچنین گفت به دلیل عملیات نظامی روسیه در اوکراین، روسیه با خطر از دست دادن عضویت خود در گروه هشت کشور صنعتی جهان (جی ۸) مواجه است. او گفت که احتمال مسدود شدن دارایی‌های روسیه نیز وجود دارد.

وزارت امور خارجه آمریکا با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده است که کری در سفرش به کی‌یف «بر حمایت قوی آمریکا از حاکمیت ملی، استقلال و تمامیت ارضی اوکراین و نیز حقوق مردم اوکراین برای تعیین سرنوشت خود بدون مداخله و تحریک خارجی تاکید خواهد کرد.»

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 341914

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =