حمیدرضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه در مصاحبه با روزنامه شرق گفت:

آقای روحانی در آخرین سخنرانی خودشان گفته‌اند که یک گروه خاص با عنوان دورزدن تحریم‌‌ها منافع ملی را دور می‌زنند و پول ملت را برداشتند. حتی گفته‌اند که موارد جدیدی هم هست. به‌نظر شما مقصود ایشان از این گروه خاص چیست؟ 
من خیلی متوجه نیستم که مقصود ایشان چیست اما باید بگویم که مسایل اقتصادی هیچ ارتباطی با تحریم‌ها ندارد. مفاسد اقتصادی زمانی که دولت موسوی سر کار بود و سیاست پوپولیسم و بازار سیاه را هم دنبال می‌کرد وجود داشت. عده‌ای سود بردند و به مال و منال فراوانی رسیدند. دولت سازندگی سیاست اقتصاد بازار آزاد را شکل داد. باز هم عده‌ای نوکیسه شکل گرفتند. 

‌یعنی به اعتقاد شما پدیده بابک زنجانی و رقم چندهزارمیلیاردی از پول نفت که به جیب ایشان رفته ‌است هیچ ربطی به تحریم‌ها ندارد؟ 
نخیر! هر وقت کار را به بخش خصوصی بدهید این مسایل پیش می‌آید.  

‌پس شما چنین مساله‌ای را کاملا طبیعی می‌دانید؟ 
بله کاملا طبیعی است. این‌همه نفت فروخته شده حالا صدمیلیاردریال آن را نتوانسته وارد کند. به اینکه نمی‌گویند فساد. بله وقتی ما از افراد می‌خواهیم که برای حل مشکل اقتصادی وارد شوند و آن را حل کنند، ریسک دارد. اما دولت باید کمک کند که تلفات این کار کمتر شود. 

‌یعنی در این مورد خاص به اعتقاد شما صرفا دولت قبلی یک اهمال ساده انجام داده ‌است؟ 
باید ریشه‌ای پیگیری کرد. نه اینکه کاسه‌کوزه سر یک فرد شکسته شود. 

بحث ما هم دقیقا عملکرد دولت قبلی است که در آن دوران  با افزایش حجم فساد روبه‌رو بودیم. 
بحث هشت‌سال نیست. در دولت موسوی یا رفسنجانی مگر نبوده؟ انواع و اقسام فساد در این 30 سال بوده ‌است. 

‌ولی هیچ‌گاه به این شدت نبوده ‌است.
ما الان شدت می‌بخشیم. آن زمان روزنامه‌ها جرات نمی‌کردند. زمان هاشمی اگر روزنامه‌ها می‌نوشتند پدرشان را درمی‌آوردند. بر اساس افزایش حجم کار مالی یک دولت طبیعتا حجم فساد هم بالا‌تر می‌رود. به نسبت بودجه درصد فساد آن زمان کمتر بود. ما درواقع دوران ‌گذار از اقتصاد کاملا دولتی به غیردولتی را می‌گذرانیم و چون معیار و شاخصه مناسبی برای واگذاری نداریم، به شکل رابطه‌ای یا در بورس واگذار می‌شود، بخش خصوصی‌‌ای که سالم است وارد کارزار نمی‌شود. ما در واگذاری به بخش خصوصی به یک ضریب اطمینان نیاز داریم. یعنی حداقل تعهد به نظام و مردم باید در این بخش وجود داشته‌ باشد ولی اصلا این ملاک رعایت نمی‌شود. 

‌یعنی به اعتقاد شما اصلا فساد در دولت گذشته شدت نگرفته بود؟ 
به نظر من دقت و پیگیری برای مبارزه با فساد بیشتر از گذشته بوده است.

بابک زنجانی بر اساس اسناد و شواهد ایشان تا سال 88 اجاره‌نشین بوده و ثروت خاصی هم نداشته‌ و از طریق روابطی به‌سرعت رشد می‌کند. 
مگر ایشان از دلارفروشی و ارتباط با برخی در بانک مرکزی شروع نکرده ‌بود؟ 

‌اینکه ایشان راننده رییس بانک‌مرکزی بوده که تکذیب شد... .
تکذیب کار ساده‌ای‌ است. واقعیت اما چیز دیگری است. 

‌ملاک شما چیست که فقط سخنان بابک زنجانی را واقعیت می‌پندارید و بقیه را غیرواقعی؟ 
کسی که به پرونده بابک زنجانی رسیدگی می‌کند به واقعیات دسترسی دارد.

‌شما برای اصولگرایان به‌ویژه احزاب اصولگرا در مبارزه با مفاسد چه نقشی قایل هستید؟ به‌هرحال فسادهای‌ اخیر در دوره دولت مورد حمایت اصولگرایان رخ داد.
اهمال وقتی رخ داد که رهبری فرمان8ماده‌ای مبارزه با فساد را ابلاغ کرد اما دولت‌ها توجه نکردند. اگر دولت‌ها آن را مبنای کار خود قرار می‌دادند مشکلی پیش نمی‌آمد. دولت‌ها سهل‌انگاری کردند و کسانی را در راس مبارزه با فساد قرار دادند که خودشان آلوده بودند و ده‌ها اشکال داشتند. اینکه شما دنبال این هستید که همه مفاسد را به دولت احمدی‌نژاد مرتبط کنید درست نیست. فساد در همه دولت‌ها به‌جز دولت شهید رجایی وجود داشته ‌است. 
17302
 

 

 
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 341864

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۵:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
    8 0
    ببخشید آقای ترقی این دزدیهای چند صد میلیاردی از 8 سال پیش هم مربوط به دوران اقایان هاشمی و موسوی بوده؟ اصلا فرض کنیم که ان دوران هم فساد مالی وجود داشته آیا این دلیلی بر این است که دولتهای بعدی هم دنبال رو قبلی ها باشند. و سوم اینکه شما بدانید با این اظهار نظر عملا از این همه فساد مالی که طی دو دوره ریاست جمهوری اتفاق افتاد حمایت کردید.
  • چ EU ۰۵:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
    1 8
    کاملا منطقی بود . ممنون
  • بی نام IR ۰۵:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
    5 0
    میشه یکی بگه مردم باید به چی دلشونو خوش کنن؟
  • بی نام IR ۰۵:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
    7 1
    مردم انقلاب كردند كه فساد از هر نوع و شكلي ريشه كن شود نه اينكه شكل و شمايل مفسدين عوض شود
  • امین A1 ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
    11 1
    جناب ترقی!! بودن که شاید بود ولی 9000 میلیارد واقعا کار هر کس هرکس نیست جز دولت معجزه هزاره سوم... واقعا در این زمینه ترقی بزرگی کردیم
  • بی نام IR ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
    6 0
    فساد در همه دولتهای غیر معصوم وجود دارد. اینکه حجمش چقدر است و برای مبارزه با فساد چه کارهایی صورت می گیرد این مهم است آقای ترقی. نمی خواهد لاپوشانی فساد دولتهای آقای احمدی نژاد را اینگونه انجام دهی. ولی آنچه جالب است این است که در دوران هر رئیس جمهوری یکی را به عنوان مفسد اقتصادی اعلام می کنند و اتفاقی نمی افتد،
  • بی نام IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
    11 1
    فساد در دولت موسوی هم بود؟ کو سندش؟ چند تومن بوده؟ 9000 میلیارد تومن؟ 3000 میلیارد تومن؟ حق ماموریت نرفته 12 میلیاردی بوده؟ 800 میلیارد دلار سرمایه ملی رو به باد دادن؟ چی کار کردن؟
    • بی نام IR ۰۶:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
      0 0
      من در دولت اقای موسوی 3000 تومان می گرفتم و نزدیک به 1000 تومان آنرا برمی گرداندم به صندوق. فساد در دولت موسوی را باید با ذره بین می گشتی ساید پیدا می کردی...حالا بیا من ببرمت سر اولین 4 راه تا ببینی چه خبره. هنوز هم اقایان نمیخوان اشتباه خودشونو قبول کنن. به اشتباه خودتون اعتراف کنید شاید مردم و خداوند از گناهتون بگذرن.
  • بی نام IR ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
    7 0
    بله فساد در دولت موسوی هم بود . در وزارت بازرگانی . آقای ترقی یادتون هست؟ ماجرای آهن رو بیاد میارید؟ یا لازمه بگم؟ بکم وقتی موسوی خواست ریشه این فساد رو خشک کنه چندتا از وزرای بازار نشین، دسته جمعی استعفا دادند؟ بگم باقی مانده ها و هم طیفهای اون جمع هنوز از موسوی کینه دارند؟
  • بی نام IR ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
    1 0
    شما که احمدی نژاد را انتخاب کردید اصلا در مورد ایشان حرفی نمی زدید چطور حالا زبانتان باز شده