در نمایشگاه بهاره امسال رخ داد: تولید کنندگان داخلی مانع عرضه کالا های خارجی شدند

نمایشگاه بهاره امسال با عرضه کالاهای کم کیفیت بازهم خبر ساز شده است.

 

بهاره چراغی: یکی از اساسی ترین نیازهای مردم نیاز امنیت غذایی و تامین کالاهای اساسی است بوی عید که از در و دیوار شهر به مشام می رسد با خودش همه چیز می اورد از گرانی و ترافیک و خرید و همهمه.در این میان خرید کردن بخشی از برنامه های خانواده های ایرانی است. در برخی از مقاطع سال به دلیل افزایش تقاضا، کالا های عرضه شده به مردم با افزایش قیمت‌ها مواجه می‌شود به همین دلیل وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت اقدام به برگزاری نمایشگاه‌ های عرضه مستقیم کالا می‌‌کند.

گروه خاصی از خانواده‌ها که ناگزیرند حساب دخل و خرج زندگی خود را با دقت و وسواس داشته باشند از نمایشگاه بهاره استقبال می‌کنند. از مهمترین مواردی که در نمایشگاه امسال می‌توان به آن اشاره کرد، بی‌نظمی در اجرای نمایشگاه، نبود یک مکان مناسب با رعایت اصول بهداشتی، عدم عرضه غذای با کیفیت و محیطی سرشار از آلودگی‌های فراوان برای عرضه کالاهای مورد نیاز مردم برای ایام پایانی سال است.

براساس اخباری که در خبرگزاری های کشور منشتر شده از دیدگاه بسیاری کارشناسان اقتصادی نمایشگاه‌ های بهاره که از آن برای تنظیم بازار عید استفاده می ‌شود در غیاب نظارت مسئولان به ابزاری برای سودجویی و سوء استفاده برخی برای عرضه اجناس بی کیفیت تبدیل شده است، پیش از این پیش بینی می شد در دولت تدبیر و امید تحولی در اجرای نمایشگاه ایجاد شود.

مرد میانسالی که در صف خرید گوشت منجمد بسته‌بندی ایستاده است، درباره انگیزه آمدنش به نمایشگاه‌ می‌گوید: تا تاریخ شروع نمایشگاه را فهمیدم برای خرید آمدم.واقعیت این است که حتی دو هزار تومان ارزانتر خریدن هر کالایی برای خانواده ما مهم است و سعی می‌کنیم کالاهای مورد نیاز خود را با کمترین قیمت از چنین محل‌هایی تهیه کنیم.

او اضافه می‌‌کند: مجبور هستیم که گوشت منجمد برزیلی را به قیمت 17 هزار و 500 تومان خریداری کنیم، چرا که گوشت تازه قیمتی دوبرابر این دارد و با حقوقی که دریافت می‌کنیم امکان خرید گوشت تازه گرم برای ما وجود ندارد.

شهروند دیگری که تنقلات شب عید را خریداری کرده است،آهسته در امتداد غرفه ها قدم می زند. او  می‌گوید: کیفیت پوشاک ارائه شده در نمایشگاه مورد علاقه ما نیست و بیشتر افراد دیگری از این پوشاک می‌خرند، اما چون قیمت آجیل و مواد غذایی در اینجا مناسب است، اقدام به خرید این موارد کرده‌ایم.

عمده خرید‌های صورت گرفته از نمایشگاه بهاره به مواد غذایی و همچنین به تنقلات شب عید ختم می‌شود. سالن‌های عرضه پوشاک نسبت به سالن‌های مواد غذایی خلوت‌تر است.در نمایشگاه خبری از جوان ها نیست انگار آنها می دانند که کالا های مورد نیازشان را نمی توانند اینجا پیدا کنند.

ازدحام مردم در مقابل دستگاه‌های خودپرداز نمایشگاه بهاره از دیگر مواردی است که توجه را به خود جلب می‌کند. تعداد کم این دستگاه‌ها و ارائه آنها توسط یک بانک باعث شده است تا ازدحام زیادی وجود داشته باشد.

دو شهروند جوان درحالی که در حال خرید غذای فست‌فود هستند، با ما وارد صحبت می‌شوند، آنها می‌گویند کیفیت غذاهای ارائه شده چندان مطلوب نیست اما ما مجبور هستیم که همین غذاها را بخریم.

یکی از آنها می‌گوید: ما غرفه دار این نمایشگاه هستیم و چون امکانات سرمایشی و گرمایشی نداریم نمی‌توانیم از خانه غذا بیاوریم لذا مجبور به خرید همین غذاها هستیم.

یکی از غرفه داران در خصوص قیمت غرفه ها می‌گوید: برای یک غرفه 10 متری برای 10 روز دو میلیون تومان اجاره داده‌ایم.

قاسم نوده فراهانی رییس اتاق اصناف ایران در نشست خبری خود اظهار کرد: با عرضه کالای خارجی در نمایشگاه‌های بهاره که تولید داخلی دارند به شدت برخورد خواهد شد و اعلام شده اتحادیه‌ها حق قیمت‌گذاری و کارشناسی کالاهای خارجی را ندارند.وی افزود: : از تولیدکنندگان داخلی برای شرکت در این نمایشگاه‌ها دعوت شده تا با ارائه تخفیف به مشتریان ثبات قیمتی در بازار داشته باشیم.

معاون برنامه‌ریزی استانداری استان تهران در خصوص بی‌نظمی حاکم در برگزاری نمایشگاه عرضه مستقیم کالا و  برگزاری چنین نمایشگاه‌های اظهار داشت:‌ به دنبال برگزاری نمایشگاه‌های دائمی عرضه کالا هستیم در این زمینه با سرمایه‌گذاران زیادی صحبت و مقدمات اولیه با شهرداری تهران انجام شده است و طی هفته آینده جلسه دیگری با شهرداری خواهیم داشت.

البته آنچه که نعمت‌الله ترکی وعده می دهد، اتفاق تازه ای نیست چرا که در سال‌های اخیر مسئولان دولتی و صنفی در پاسخ به این سؤال که برگزاری نمایشگاه‌های بهاره با این کیفیت در شأن مردم ایران نیست، وعده ایجاد نمایشگاه‌های دائمی با کیفیت مناسب را داده‌اند،

با این وجود حتی دائمی شدن این نمایشگاه‌ها هم نمی‌تواند بخشی قابل توجهی از نیاز مردم را برآورده سازد. در راستای طرح اصلاح نظام توزیع که پروژه‌ آن همچنان نیمه‌کاره مانده است، بتوان فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ را با تشویق بخش خصوصی با انگیزه و کارآمد در کلانشهرها افزایش داد و با نظارت کافی بر قیمت و کیفیت این فروشگاه‌ها برگزاری نمایشگاه‌های فصلی را برای همیشه تعطیل کرد.

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 341691

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =