ایسنا نوشت:

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در ششمین کنفرانس توسعه نظام تامین مالی سال 92 را سال استثنایی در تاریخ بازار سرمایه دانست و وظایف بازار سرمایه را در راستای تامین مالی اقتصاد دانش بنیان تشریح کرد.
علی صالح‌آبادی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان این‌که ظرفیت‌های بازار سرمایه در کشور توسعه پیدا کرده است گفت: امسال سال استثنایی در تاریخ بازار سرمایه در کشور از لحاظ شاخص‌های مختلف بود.

مهمترین بخش سخنان صالح آبادی در این کنفرانس:
- حجم معاملات در بورس تهران به 90 هزار میلیارد تومان، در فرابورس به 26 هزار میلیارد تومان، در بورس کالا به 56 هزار میلیارد تومان و در بورس انرژی به 400 هزار میلیارد تومان رسید که جمعا حجم معاملات بازار سرمایه به 172 هزار میلیارد تومان رسیده است.
-همچنین ارزش بازار سرمایه از ابتدای سال تاکنون به حدود 500 هزار میلیارد تومان رسیده است که نشان دهنده افزایش ظرفیت بازار سرمایه است.
-‌از روش‌های مختلف تامین مالی حدود 20 هزار میلیارد تومان در بازار اولیه و حدود 38 هزار و 300 میلیارد تومان در بازار ثانویه و درمجموع 58 هزار میلیارد تومان تامین مالی صورت گرفته که این میزان در سال گذشته حدود 40 هزار میلیارد تومان بوده است.
-ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم رهبری این نکته را مطرح می کند که باید به ظرفیت‌های بومی اقتصاد خود بیشتر توجه کرده و از ظرفیت‌های خالی استفاده بیشتری کنیم.
-یکی از اقداماتی که در این زمینه در بازار سرمایه انجام شده است راه اندازی بازار دارایی فکری است که مقررات آن تصویب و ابلاغ شده و به زودی شاهد افتتاح این بازار در فرابورس خواهیم بود.
-بسیاری از مخترعین در دانشکده های فنی اختراعات جدیدی دارند. اقتصاد دانش بنیان به این ایده ها بها می دهد ولی صاحبان ایده نیازمند منابع مالی هستند تا ایده‌ها را به مرحله تجاری سازی برسانند این درحالی است که بازار سرمایه محلی است که عرضه و تقاضا در آن رخ داده و این بازار بر این مبنا طراحی شده است.
-صاحبان ایده می توانند ایده خود را در فرابورس عرضه کرده و یا به فروش برسانند و صاحبان بنگاه نیز ایده را خریداری کرده و یا با صاحب ایده مشارکت کنند.که دراین صورت در بازار سرمایه به نوآوری‌های جدید کمک می کند. با راه اندازی چنین بازاری باید دربلند مدت انتظار داشته باشیم که صاحبان ایده بتوانند در یک بازار تجاری سازی کرده و ایده خود را ارائه کنند که این کار راه را برای جذب نخبگان باز می کند.
-علاوه بر این صندوق‌های vc به اقتصاد دانش بنیان کمک کرده و مشخصا بازار سرمایه می تواند به تامین مالی اقتصاد دانش بنیان کمک کند.
-اگر اعتقاد داریم که جوانان نخبه و نوآور در کشور به صورت فراوان وجود دارد قطعا می توانیم دراین حوزه به نخبگان کمک کنیم تا بتوانند ایده‌های خود را ارائه کنند. ‌علاوه بر این امکان معاملات برند در فرابورس فراهم شده است که این امکان کمک می کند تا به موضوع برند در اقتصاد ملی توجه بیشتری صورت گیرد.
-ظرفیتی که برای بازار سرمایه ترسیم می‌شود سرمایه‌گذاری کردن در حوزه‌هایی است که به دانش فنی بالایی نیاز دارند و مبتنی بر دارایی فکری است که این ظرفیت در بازار سرمایه کمتر به آن توجه شده است ولی اگر بخواهیم بازار سرمایه را مبتنی بر این مقوله کنیم باید در این حوزه‌ها سرمایه‌گذاری کنیم.
-ابزارهایی مانند اوراق مشارکت قابل تبدیل به سهام طراحی شده که امیدواریم شرکت ها از این ابزار استفاده کنند. ابزار بین بازار با درآمد ثابت و سهام مشترک بوده و شرکت‌ها با نرخ‌های سود پایین تر از نرخ متعارف بازار می توانند اوراق مشارکت قابل تبدیل به سهام منتشر کنند.
-طراحی صندوق‌های پروژه در حال حاضر به اتمام رسیده و اوایل سال آینده راه اندازی این صندوق‌ها دنبال می شود.به طوری که با راه اندازی این صندوق پروژه‌های مختلف تامین مالی می‌شوند.
-انتشار اسناد خزانه اسلامی در بودجه 92 ذکر شده که امیدواریم این اسناد تا پایان سال منتشر شوند و در صورتی که خزانه داری کل کشور به جمع بندی برسد آمادگی انتشار اسناد وجود دارد و اسناد میتواند به عنوان ابزار جدید جای خود را پیدا کند. این اسناد سود مشخصی نداشته و می‌تواند زیر قیمت اسمی فروخته شود.
-خوشبختانه در حال حاضر سرمایه‌گذاران خارجی یکی پس از دیگری به صورت فردی و گروهی وارد کشور شده و متقاضی سرمایه‌گذاری در کشور هستند که هم بورس و هم بخش خصوصی از این فرصت استفاده کنند.
45231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 341687

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =