۰ نفر
۱۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۶:۵۶

ایسنا نوشت:

وزیر امور خارجه انگلیس تصمیم پارلمان روسیه را در استقرار نیرو در اوکراین تقبیح و سفیر روسیه را برای اعلام نگرانی لندن در این باره احضار کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس در بیانیه‌ای اعلام کرد: این اقدام و تصمیم اتخاذ شده از سوی روسیه یک تهدید جدی برای یکپارچگی، استقلال و تمامیت ارضی اوکراین است. هرگونه اقدام خصمانه علیه اوکراین را محکوم می‌کنیم.

هیگ همچنین قرار است امروز (یکشنبه) به کی‌یف، پایتخت اوکراین برود و با دولت موقت این کشور درباره افزایش تنش‌ها در شبه جزیره خودمختار کریمه گفت‌وگو کند.

شبه‌ جزیره‌ کریمه در شمال ساحل دریای سیاه است و بخشی از خاک اوکراین بوده و از نظر سیاسی منطقه‌ای خودمختار محسوب می‌شود و جدا از حکومت اوکراین دارای مجلس و دولت مستقل بوده و رئیس دولت نیز عضو هیئت وزیران اواکرین است.

کاخ کرملین اعلام کرده است که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه هنوز تصمیمی درباره اعزام سرباز به اوکراین نگرفته اگرچه چراغ سبز پارلمان روسیه برای این کار روشن شده است.

واشنگتن نیز نگرانی خود را از چنین استقراری ابراز داشت و اعلام کرد که این مساله برای روسیه "هزینه" در بر خواهد داشت.

وزیر امور خارجه انگلیس افزود: من به شدت نگران افزایش تنش‌ها در اوکراین و تصمیم اتخاذ شده از سوی پارلمان روسیه در استقرار سرباز در خاک اوکراین هستم که خلاف خواسته و آرزوی دولت جدید اوکراین است.

وی گفت که با سرگئی لاوروف، همتای روسش درباره برداشتن قدم‌های آرام و آهسته برای از میان بردن و تسهیل اوضاع خطرناک صحبت کرده و سفیر روسیه در انگلیس را برای توضیح درباره تصمیم پارلمان این کشور احضار کرده است.

سیمون گاس، مدیر سیاسی وزارت امور خارجه انگلیس بعدا با الکساندر یاکوونکو، سفیر روسیه در انگلیس دیدار و نگرانی شدید دولت بریتانیا را درباره تصمیم پارلمان روسیه در اعزام و استقرار سربازان روس در اوکراین ابراز داشته است.

ویلیام هیگ همچنین با فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر امور خارجه آلمان تلفنی صحبت کرده و بر ضرورت اقدام دیپلماتیک بین‌المللی برای خاتمه دادن به بحران موجود در اوکراین توافق کردند.

وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا نیز قرار است روز دوشنبه دور جدیدی از مذاکرات حساس درباره اوکراین را در بروکسل، پایتخت بلژیک آغاز کند و هیگ در این مذاکرات مساله مسدود و بلوکه کردن دارایی‌ها را مطرح می‌کند.

هیگ در جریان سفر امروزش به کی‌یف درباره چگونگی کمک لندن به دولت اوکراین برای احیای دارایی‌های مسدود شده این کشور با مقام‌های اوکراین به گفت‌وگو می‌پردازد.

رئیس دستگاه دیپلماسی انگلیس بدون اشاره به شخصی گفت: اتحادیه اروپا باید با مسدود کردن دارایی‌های افرادی که در فساد گسترده اوکراین دست داشتند، سریعا موافقت کند.

سفارت انگلیس در کی‌یف به مقام‌های اوکراینی اعلام کرده که آماده کمک کردن در این باره است.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 341662

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =