ایسنا نوشت:

باراک اوباما در گفتگو با پوتین اعزام نیروهای روسیه به اوکراین را نقض قوانین بین‌المللی خواند و هشدار داد که اگر این تعدی ادامه یابد وی با انزوای سیاسی مواجه خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا در تماس تلفنی با پوتین بر حق مردم اوکرین در تصمیم‌گیری برای سرنوشتشان تاکید کرد.

وی همچنین با رهبران فرانسه و کانادا ائتلاف دیرین غرب علیه روسیه تلفنی گفتگو کرد.

کاخ سفید نیز در بیانیه‌ای تحرکات نظامی روسیه در خاک اوکراین را محکوم کرده است.

ولادمیر پوتین نیز در این تماس تلفنی که ۹۰ دقیقه به طول کشید، به باراک اوباما گفت که روسیه حق دارد از منافع خود و شهروندان روس‌زبان دفاع کند.

بر اساس بیانیه ای که همزمان به وسیله کاخ کرملین منتشر شد، پوتین گفته است شهروندان روسیه در اوکراین در معرض تهدیدات واقعی هستند.

در پی درخواست ولادیمیر پوتین، مجلس علیای روسیه مجوز استفاده از نیروی نظامی در اوکراین را صادر کرد. این امر پس از بحث و گفتگو در مجلس علیا و مجلس دوما برای "با ثبات کردن" اوضاع در شبه جزیره کریمه در اوکراین صورت گرفت. پیشتر شورای فدراسیون روسیه از پوتین خواسته بود تا از جان روس‌ها در اوکراین مراقبت کند. اوکراین نیروهای خود را به حال آماده‌باش در آورده و به روسیه هشدار داده که هر نوع مداخله نظامی در اوکراین به جنگ منجر خواهد شد.

سخنگوی کاخ کرملین گفته است که هنوز تصمیمی درباره اعزام نیرو به اوکراین گرفته نشده و رئیس‌جمهوری روسیه در این باره تصمیم می‌گیرد. خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد، همزمان با انتشار این خبر، هواداران روسیه در شهرهای بزرگ شرق و جنوب اوکراین به خیابان‌ها ریختند و با بالا بردن پرچم روسیه به شادمانی پرداختند.

در این شهرها، هواداران روسیه با هواداران دولت اوکراین درگیر شدند. در شهرهای خارکف، دونتسک و اودسا که شاهد چنین تظاهراتی بودند، جمعیت قابل توجهی روسی زبان زندگی می‌کنند.

بی‌ثباتی در اوکراین و اتهامات دخالت روسیه موجب شدت گرفتن تنش‌های دیپلماتیک شده است. بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل خواهان برقراری فوری آرامش شده و گفته تماس‌های مستقیم میان تمام طرف‌های درگیر از سر گرفته شود. آندرس فوگ راسموسن، دبیرکل ناتو نیز گفته است که روسیه باید به تمامیت ارضی اوکراین احترام بگذارد.

لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه از تمامی طرف‌های درگیر خواسته تا از اقدامات تنش‌آفرین خودداری کنند. کارل بیلت، وزیر امور خارجه سوئد گفته است که دخالت نظامی روسیه در اوکراین با هدف ایجاد دولتی دست نشانده در کریمه صورت گرفته است. ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس از سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه خواست تا از تنش‌ها در منطقه بکاهد.

پیش از این، رئیس‌جمهوری آمریکا هشدار داده بود که هرگونه مداخله نظامی روسیه در اوکراین هزینه‌هایی به دنبال خواهد داشت.

اوباما به خبرنگاران گفت: ما در حال حاضر به شدت نگران گزارش‌ها در مورد تحرکات نظامی روسیه در داخل اوکراین هستیم. آمریکا همراه با جامعه بین‌الملل بر این مسئله تایید می‌کند که هرگونه مداخله نظامی در اوکراین هزینه‌هایی به دنبال خواهد داشت. رئیس‌جمهور آمریکا در مورد اینکه گام بعدی آمریکا چه خواهد بود فقط گفت که مقام‌های دولتش همچنان با متحدان اروپایی و همچنین روسیه در تماس مستقیم خواهند بود.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 341647

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =