ایسنا نوشت:

سربازان روسی بدون حتی شلیک یک گلوله توانستند کنترل منطقه استراتژیک کریمه را در دست بگیرند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، دولت تازه تاسیس کی‌یف به رغم تمامی هشدارهای آمریکا به روسیه برای بیرون کشیدن نیروهایش از این منطقه، قادر به انجام هیچ کاری نبود.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه بلافاصله پس از تایید پارلمان این کشور برای استفاده از ارتش در حمایت از منافع روسیه در سراسر اوکراین دست به کار شد.

همزمان برخی از معترضان حامی روسیه به تعدادی از مناطق تحت کنترل دولت در منطقه روس زبان شرق اوکراین حمله کرده و کنترل این مناطق را در دست گرفتند.

زمانی که اولکساندر تورچینف، رئیس جمهوری موقت اوکراین نیمه شب شنبه اعلام کرد به نیروهای مسلح این کشور دستور آماده باش کامل به دلیل تهدید تجاوز بالقوه داده، اوضاع وخیم‌تر شد.

تورچینف در یک سخنرانی زنده تلویزیونی گفت که دستور تشدید امنیت در مراکز هسته‌ای، فرودگاه‌ها و دیگر زیرساخت‌های استراتژیک کشور را صادر کرده است.

پوتین با نادیده گرفتن هشدارهای باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر اینکه هرگونه دخالت نظامی روسیه در اوکراین هزینه دار خواهد بود به سرعت نیروهای کشورش را روانه اوکراین کرد و به این ترتیب خاطرات جنگ سرد را زنده کرد.

پس از تایید اقدام نظامی در اوکراین توسط پارلمان روسیه مقام‌های آمریکایی نشستی عالی رتبه در کاخ سفید برای بررسی اقدام نظامی روسیه در اوکراین برگزار کردند.

کاخ سفید نیز از گفت‌وگوی تلفنی اوباما با پوتین به مدت 90 دقیقه و ابراز نگرانی شدید درخصوص اقدام روسیه که آمریکا آن را نقض آشکار تمامیت ارضی و استقلال اوکراین نامید، خبر داد.

نهاد تصمیم‌گیری‌های سیاسی ائتلاف آتلانتیک شمالی (ناتو) نیز اعلام کرده است امروز (یکشنبه) نشستی ویژه برگزار می‌کند و همچنین کمیسیون ناتو-اوکراین نیز نشستی خواهد داشت.

آندرس فوگ راسموسن، دبیرکل ناتو گفته است که این ائتلاف هماهنگی بسیار نزدیکی در خصوص اوکراین دارد.

در همین حال شورای امنیت سازمان ملل نیز نشست علنی نیم ساعته‌ای روز شنبه بعدازظهر پس از رایزنی‌های پشت درهای بسته و به رغم تمامی مخالفت‌های روسیه برای این نشست علنی برگزار کرد و بان کی مون،‌ دبیرکل سازمان ملل و چندین تن از نمایندگان کشورها سخنرانی ایراد کردند.

مارک لیال گرنت، سفیر انگلیس گفت: ما به شدت نگران اوضاع اوکراین به خصوص تحولات 24 ساعت گذشته در این کشور هستیم و برای یافتن توجیهات ادعای روسیه مبنی بر انجام اقدام نظامی در این کشور خواستار برگزاری نشست اضطراری شدیم.

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل نیز خواستار برقرار آرامش در اوکراین شده و سخنگوی وی گفت که دبیرکل نگرانی‌ شدید خود را در تماس تلفنی با ولادیمیر پوتین به وی اعلام داشته است.

مارتین نسیرکی، سخنگوی وی گفت که دبیرکل خواستار برقرار آرامش و مذاکرات مستقیم میان تمامی طرفین در اوکراین برای حل و فصل بحران کنونی شده است.

به گفته نسیرکی، بان کی مون در سخنان خود حفظ استقلال و تمامیت ارضی را خواستار شده است.

در همین حال رابرت سری، نماینده سازمان ملل که به اوکراین سفر کرده بدون دیدار از منطقه کریمه به درخواست بان کی مون منطقه را ترک کرد.

یوری سرگیوف، نماینده اوکراین در شورای امنیت از این شورا خواست که هرآنچه را در توان دارد هم اکنون برای متوقف کردن آنچه که وی آن را تجاوز روسیه خواند، انجام دهد.

از دیگر سو، ویتالی چورکین، نماینده روسیه نیز گفت که دولت کی‌یف باید از رادیکال‌ها پاک شود و هشدار داد که چنین اقداماتی که دولت جدید اوکراین در پیش گرفته می‌تواند منجر به تحولات متفاوتی شود که فدراسیون روسیه در تلاش برای ممانعت از وقوع آن است.

وی گفت که مسکو به درخواست دولت حامی روسیه در منطقه خودمختار کریمه که بخشی از اوکراین است در امور این منطقه مداخله کرده است.

سامانتا پاور، سفیر آمریکا در سازمان ملل نیز شرایط اوکراین را به دلیل بی‌ثبات شدن بسیار خطرناک خواند و گفت: اکنون وقت آن است که مداخله نظامی روسیه در اوکراین خاتمه یابد.

وی هشدار داد که اقدامات تحریک آمیز روسیه می‌تواند شرایط را به نقطه عطف برساند. وی با زیر سوال بردن مداخله مستقیم روسیه در اوکراین خواستار اعزام ناظران بین‌المللی به اوکراین برای نظارت بر اوضاع شد.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 341644

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =