۰ نفر
۱۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۶:۲۰

واحد مرکزی خبر نوشت:

اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد نشست اضطراری پرتنشی را در نیویورک برگزار کرده اند که در آن یکدیگر را به تشدید اوضاع در اوکراین متهم کردند.

به گزارش خبرگزاری آلمان، ویتالی چورکین سفیر روسیه در سازمان ملل متحد مشروعیت اعتراض ها در کی یف را که به تغییرات سیاسی کنونی در اوکراین منجر شد، زیر سوال برد. وی گفت: « همتایان غربی » به ویژه اعضای اتحادیه اروپا، در امور داخلی اوکراین مداخله کردند.

سامانتا پاور سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد اقدام روسیه به صدور مجوز برای استفاده از نیروی نظامی در اوکراین را « خطرناک و بی ثبات کننده » خواند و گفت: « زمان آن است که مداخله روسیه در اوکراین پایان یابد ».

مارک لیال گرنت سفیر انگلیس در سازمان ملل متحد نیز گفت: کشورش هر گونه اقدام تجاوزکارانه علیه اوکراین را محکوم می کند و از روسیه خواست در خصوص تصمیم دولت خود در باره اجازه دادن به اعزام نیروی نظامی، درچارچوب حقوق بین الملل توضیح دهد.

سخنگوی دبیر کل سازمان ملل متحد نیز در کنفرانس خبری از تاکید بان کی مون در برسمیت شناخته شدن تمامیت ارضی اوکراین خبرداد.

 "مارتین نسیرکی"گفت: بان کی مون دبیر کل سازمان ملل خواهان احترام به استقلال و تمامیت ارضی اوکراین شد و تاکید کرد، برقراری آرامش فوری و مذکرات مستقیم میان تمام طرف های درگیر  برای پایان دادن  به بحران در اوکراین نیز از اهداف سازمان ملل متحد است. دبیر کل سازمان ملل متحد تا ساعاتی دیگر با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه  در خصوص اوضاع اوکراین گفتگو ی تلفنی خواهد داشت.

بان کی مون که راهی سفر اروپا است ، از رابرت سری ، معاون خود درخواست کرد تا به نمایندگی از وی در نشست امروز شورای امنیت سازمان ملل متحد شرکت کرده و اعضا را از آخرین تحولات اوکراین با خبرکند. رابرت سری فردا عازم ژنو می شود تا دبیر کل سازمان ملل متحد را مستقیم در موضوع تحولات اوکراین باخبر سازد. از وی خواسته شده تا از شبه جزیره کریمه اوکراین بازدید بعمل آورد، اما این سفر از لحاظ لجستیک  دشوار خواده بود. بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد در موضوع اوکراین و اوضاع بحرانی این کشور بسیار نگران است و تحولات این کشور را از نزدیک دنبال می کند. در حال حاضر اولویت، ایجاد آرامش و مذاکرات مستقیم میان تمام طرفهای درگیر است.

رئیس جمهور روسیه گفت این کشور حق دارد از منافع خود در کریمه محافظت کند.

شبکه ی تلویزیونی پرس تی وی در خبری فوری اعلام کرد: ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا گفت: اگر در منطقه ی کریمه خشونت وجود داشته باشد روسیه حق دارد از منافع خود محافظت کند.

 ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه درمورد اقدامات « تحریک آمیز و جنایتکارانه » ملی گرایان افراطی که تحت تاثیر مقامات اوکراین هستند ابراز نگرانی کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز ، کاخ سفید اعلام کرد باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا ابراز نگرانی عمیق خود را درمورد نقض آشکار حق حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین به ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه اعلام کرد.

کاخ سفید اعلام کرد باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا به ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه گفت اگر روسیه نگران وضع روس تبارها در اوکراین است باید این نگرانی را به گونه ای مسالمت آمیز مورد توجه قرار دهد.

کاخ سفید اعلام کرد آمریکا از روسیه می خواهد با بازگرداندن نیروهای خود  به پایگاه های این کشور در منطقه کریمه ، به کاهش تنش ها در اوکراین کمک کند.

 باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا به ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه هشدار داد ،  به علت رویکرد خود  درقبال  بحران اوکراین با انزوای بین المللی روبرو خواهد شد.

سایت اینتر نتی روزنامه جروزالم پست  اعلام کرد: دفتر جان کری وزیر امور خارجه آمریکا با انتشار بیانیه ای حمله روسیه و اشغال اوکراین را محکوم کرده است.  
این بیانیه افزود: در روزهای آتی جلسه اضطراری شورای امنیت،ناتو و جلسات همکاری و امنیت اروپا برای بررسی موضوع اوکراین و برقراری صلح و امنیت برگزار خواهد شد.

کری همچنین در این بیانیه بر تلاش اوباما و درخواست وی برای کاهش تنش ها تاکید کرد

به گزارش خبرگزاری رویترز ، آندرس فوگ راسموسن دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ( ناتو ) اعلام کرد شورای ناتو روز یکشنبه به منظور گفتگو درباره بحران در اوکراین نشست برگزار می کند.

آمریکا روز شنبه استقرار فوری ناظران بین المللی از سازمان ملل متحد و سازمان امنیت و همکاری اروپا را در اوکراین به منظور کمک به کاهش بحران در این کشور خواستار شد.

به گزارش خبرگزاری رویتر از نیویورک ، سامانتا پاور سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد در نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره اوکراین گفت اقدامات روسیه در اوکراین نقض حق حاکمیت اوکراین و تهدیدی برای صلح و امنیت بین المللی است.

وی استقرار فوری ناظران سازمان ملل متحد و سازمان امنیت و همکاری اروپا را پس از موافقت پارلمان روسیه با درخواست ولادیمیر پوتین رئیس جمهور این کشور برای اعزام نیروهای نظامی روسی به منطقه خودمختار کریمه در اوکراین خواستار شد.

سخنگوی دبیر کل سازمان ملل متحد نیز در پاسخ به پرسشی درباره  درخواست رهبر مخالفان اوکراین از رهبر تروریستهای  چچن برای پیوستن به آنها در برابر روسیه ، گفت: گزارش های مختلفی از این دست در فضای مجازی منتشر شده است، سازمان ملل متحد از نزدیک تحولات اوکراین را در نظر گرفته، ولی تصمیمی برای اظهار نظر در خصوص این گزارش ها ندارد. دبیر سازمان ملل متحد قصد دارد  مستقیم با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه مذاکره کرده و ضمن ابراز نگرانی خود در موضوع اوکراین ، ارزیابی پوتین را نیز از اوضاع اوکراین بشنود. سازمان ملل متحد در عین حال گزارش های موجود درباره  آوارگان اوکراینی که به منطقه بلگراد روسیه گریخته اند را نیز بررسی می کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز ، وزیر امور خارجه اوکراین گفت این کشور روز شنبه از اتحادیه اروپا ، آمریکا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ( ناتو ) خواست همه ساز و کارهای احتمالی را برای محافظت از تمامیت ارضی اوکراین به کار گیرند.

شبکه المنار لبنان در خبری از تماس تلفنی وزیر دفاع آمریکا با همتای روسی خود و بحث و تبادل ونظر در خصوص بحران اوکراین خبر داد.
همچنین با بالا گرفتن تنش در اوکراین، وزیر دفاع این کشور با همتای روس خود تماس تلفنی برقرار کرد.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 341638

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =