حجت الاسلام سید مهدی طباطبایی معتقد است تندروی «آرامش روانی» را از اجتماع می گیرد.

دلیل رفتارهای تندروها را منافع زودرس می دادند و ملاک و معیار تشخیص تندروی را نتایج آن در جامعه می خواند. گفت وگوی کوتاه خبر با این عضو جامعه روحانیت در ادامه می آید:

واژه تندروی دوباره در فضای سیاسی بسیار شنیده می شود. معیار و ملاک شما برای شناخت تندروی چیست؟

به صورت کلی هر کس نقدی به کارش  وجود دارد، اما نباید این انتقاد کردن حالت انتقام به خود بگیرد. وقتی به این حالت رسید، این رفتار تندروی است. به طور مثال، اوائل انقلاب نسبت به اعدام برخی افراد، تندروی شد در حالی که می شد اطلاعات خوبی از آن افراد گرفت. نمونه دیگر حرکت های ناهنجاری بود که برخی در سالهای دهه 60 انجام داده و به جان مردم افتادند که این اقدام تندروها با مذمت امام خمینی همراه شد. یا برخی حوادثی که بر سر زمین های کشاورزی از سوی تندروها انجام شد. در آن سالها خیلی به کشور  ضرر زد.در حالی که تشخیص نمی دادند کارخانه سفارت نیست. بنابراین تندروها به دنبال منفعت زودرس هستند، غافل از اینکه اقدامشان چه نتایجی دارد.

من فکر می کنم هر کس که فکر می کند که تنها زندگی می کند و منافع را تنها می بیند، تندرو است.لذا من در عمر سیاسی ام نه اصولگرا بودم و  نه اصلاح طلب.بلکه به دنبال این بودم ببینم که کدام یک از این اقشار به منافع عمومی کمک کرده اند.

یعنی معتقد هستید که تندروها به منافع عمومی کشور آسیب می زنند و فرقی نمی کند که این افراد در کدام جناح باشند؟

حتما این گونه است.کلا منافع به واسطه تندروری از دست می رود. تاثیر اقدام آنها این است که اجازه نمی دهند جامعه مراحل کامل زیست انسانی و اخلاقی را پشت سر بگذارد. آنها آرامش روانی را از جامعه می گیرند.

از نگاه شما تندروی چه خسارت هایی را در سه دهه گذشته کشور به دنبال داشته است؟

اصولا تندروی در مسائل اجتماع، تبعات شومی برای کشور داشته است. غالب افرادی که تندروی دارند، آلت دست تحریک کنندگانی هستند که آن محرکین غالبا خواسته های زودرسی در مسائل مالی یا پست و مقام دارند. اصولا اشخاصی که فکر دارند همیشه به واسطه فکر کردن آرام می شوند، اما کسی که فکر نمی کند، تندرو است.تندروها غالبا افرادی ناپخته هستند و غالبا خودشان انگیزه ای ندارند و تحت تاثیر دیگران قرار دارند.

فکر می کنید رفتارهای افراطی در ماههای آینده بیشتر شود یا کمتر؟

بالاخره در آینده ممکن است برخی اشکال ها در اجرا پیش بیاید. اما باید بدانیم که همیشه انسانهای راحت طلب در مقابل انسانهای برنامه ریز و سودرسان حالت تقابل دارند.در شرایط حاضر تندروها به واسطه اعتدال از حرکت باز ماندند و در نتیجه برخی انتقادها در واقع انتقام است.

اما هر دو جناح، گروه مقابل را به تندروی محکوم می کند. ملاک تشخیص چیست؟

بله، این هم است که هر دو جناح از تندروی می گویند و  هر کس این اتهام را به طرف مقابل نسبت می دهد. مثلا نسبت به آمریکا شعار می دهیم،ولی اگر مبارزه اقتصادی بکنیم و داخل را اصلاح کنیم و  اقتصاد مقاومتی که از سوی رهبر معظم انقلاب اجرایی شد را بتوانیم عملیاتی کنیم،موفق شده ایم. ولی تندروها می گویند فقط مرگ بر آمریکا بگو! معتقدم به جای داد زدن باید با استکبار مبارزه عملی کرد.

تا زمانی که برخی ساختارهای اقتصادی را اصلاح نکنیم، شعار دادن مشکلی را حل نمی کند.در کنار شعار مرگ بر آمریکا باید برای اقتصاد کشور هم کار کرد.وقتی در اقتصاد کشور پیشرفت کردیم، خود به خود آمریکا کنار می رود . ولی تندرو چون از دلیل و منطق بیزار هستند، این حرفها را قبول نمی کنند. به طور کلی از اول انقلاب هر جا به شعار پرداختیم از شعور باز ماندیم.

این نکته را هم بگویم که کسانی که انقلابیون اصیل را از رهبری و انقلاب جدا شده می بیند، اینها دچار خود شیفتگی شده اند و تندروی می کنند.

/212 27

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 341333

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
    17 1
    عجب جمله نابي! اين حرف يعني اينكه اصل اون شعاره هست، حالا اگه شد در كنارش كار هم بايد كرد!!!!!
  • ملودی IR ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
    15 3
    اصلا دین عزیزمان اسلام دین تعادله اگر روحانیونی حکیم چون ایشان در کشور ما ودیگر کشورها ی اسلامی زیاد بودند اان ما هم اتحادیه ی بین مسلمانان را داشتیم و این همه کشت و کشتار در کشورهای مختلف رو نداشتیم البته که با تندروی . شعارهای بی خودی و غد بودن کارها پیش نخواهد رفت .
  • سامان IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
    35 1
    مشکل ما این است کسی به حرفهای روحانی هایی مثل شما گوش نمیدهد و ما واقعا نمیدانیم باید چِکرد واقعا وضع خیلی بدی داریم ....
  • كار گذار مردم IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
    5 0
    اقتصاد كشور ومردم اقتصاد كشور و مردم وووووو اقتصاد كشور و مردم اقا سيد اين هم توجه و كاركردن دراقتصاد توسط دولتمردان كه روزانه و عصرانه و گاهي اوقات شبانه در گرد هماهي هاي متفاوت مكررا بحث و گفتگو ميشود و درنتيجه حاصل آن براي مردم هيچ براي بعضي ها 100خواهد بود و حالا نتيجه ميگيريم كه بحث بيخودي نكنيم كه خود باعث سر درد خواهد شد
  • حمید A1 ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
    3 1
    سلام بر آیةاللهایی همچون شما سید بزرگوار حضرت والامقام جناب آقای طباطبایی، نگرش شما کجا و احمد خاتمی ها کجا، چرا امثال شما به نماز جمعه تهران راه پیدا نمی کند البته در بین آنها حضرت آیة الله امامی کاشانی دامت برکاته حضور دارند که ایشان هم از متقین هستند
  • بی نام IR ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
    6 2
    "...به طور کلی از اول انقلاب هر جا به شعار پرداختیم از شعور باز ماندیم" واقعاً كه گل گفتي سيد
  • بی نام A1 ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
    4 3
    کاملا درسته... برخی با مطرح کردن نام دشمن، ضعف خود را پوشش می دهند
  • بی نام IR ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
    6 2
    سلام خدا بر این اولاد پیامبر وروحانی اصیل