ایسنا نوشت:

وزیر امور خارجه کشورمان با تأکید بر زمینه‌های متعدد همکاری بین ایران و هند اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران به منظور رفع تمامی محدودیت‌های سد راه همکاری تهران با دهلی‌نو، از هیچ تلاشی دریغ نخواهد کرد.

 دکتر محمدجواد ظریف در سخنانی در موسسه ORF هند، ضمن اشاره به پیشینه تاریخی و اندوخته‌های عظیم فرهنگی ایران و هند و هم‌چنین نقش مثبت آن بر زندگی مردم و روابط بین دو کشور تأکید کرد: صلح‌جویی، تعهد نداشتن به شرق و غرب و استعمارستیزی ایران و هند، همواره نقشی استحکام بخش در اشتراکات فراوان و همکاری‌های دوستانه دو کشور داشته است.

وزیر امور خارجه کشورمان با تشریح سیاست‌های جاری بین‌المللی و شرایط جدید و متفاوت آن نسبت به گذشته، به نقش پیوستگی متقابل در منطق تعاملات و رفتارهای بین‌المللی، اثبات ناکارآمدی سیاست‌های یک‌جانبه، افزایش قدرت‌های نوظهور همانند هند همزمان با ایجاد چالش در جایگاه آمریکا در جهان، تلاش کنشگران جهانی به منظور شکل‌دهی وضع موجود به وضع مطلوب و در نهایت، توجه به رفتار سایر بازیگران در عرصه جهانی، به عنوان نگرشی جدید در نظام بین‌المللی اشاره کرد و افزود: دولت جدید ایران با هدف ارتقای روایط خارجی خود در تمامی سطوح و با همه کشورها، تعامل فراگیر، احترام متقابل و تقویت چندجانبه گرایی را در اولویت قرار داده و به قدرت‌های نوظهور نظیر هند، جایگاه ویژه‌ای را اختصاص داده است.

ظریف با اشاره به حضور گسترده مردمی در انتخابات اخیر ریاست جمهوری و هم‌چنین نمایش قدرت در راهپیمایی 22 بهمن‌ماه به‌عنوان سرمایه نظام جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: پویایی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در دوره اخیر، سبب شد تا در توهم‌های نادرستی هم‌چون: ایران‌هراسی و اصرار بر انعکاس تصویری واهی و ساختگی از ایران، القای واهمه از برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران و تأثیر تحریم‌های نامشروع بر تغییر مواضع کشورمان، تغییرات اساسی ایجاد شود.

وزیر امور خارجه با تشریخ رویکرد تعامل سازنده ایران با جهان به بازی برد - برد در تعاملات اشاره و بازی با حاصل جمع صفر را که یک طرف بازنده و یک طرف خود را پیروز میدان بداند ناکارآمد دانست.

رییس دستگاه سیاست خارجی کشورمان با اشاره به توانمندی‌ها و ظرفیت‌های بی‌شمار جمهوری اسلامی ایران و منابع سرشار و ذخایر طبیعی شامل نفت، گاز، معادن و غیره و نیز دستاوردهای بی‌شمار کشورمان در بخش‌های مختلف کشاورزی، صنعتی، خدمات فنی و مهندسی، پتروشیمی و ... از یک سو و پیشرفت‌های اقتصادی هند طی دهه گذشته از قبیل رشد تولیدات صنعتی، کشاورزی و توسعه فن‌آوری اطلاعات از سوی دیگر، بر گسترش همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه بین دو کشور تأکید کرد.

وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: با وجود موانع و چالش‌های موجود و تلاش‌های سیاسی به منظور محدود کردن روابط ایران و هند، اراده دو کشور به منظور کاهش تأثیر کارشکنی‌ها بر نفوذ مداخله‌کنندگان غلبه داشته و استقلال در سیاست خارجی در کنار تأمین منافع ملی و دوجانبه مستقل از خواست دیگران، از جمله ویژگی‌های مشترک ایران و هند است.

ظریف در پایان سخنانش با اذعان بر ضرورت انجام اقدامات جدی از سوی دو کشور به منظور محقق کردن اهداف و نیازهای متقابل، ابراز امیدواری کرد با ایجاد زمینه‌های مناسب‌تر و تلاش بیش‌تر، در آینده نزدیک شاهد اوج گرفتن هر چه بیش‌تر روابط دو کشور و دو ملت بزرگ ایران و هند باشیم.

4545

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 341273

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =