علی لاریجانی پیش از ظهر امروز در گردهمایی ائمه جماعات مساجد و ادارات و روحانیون مسقر در استان قم حضور یافت و ضمن سخنرانی به سوالات مختلف آنان پاسخ گفت.

به گزارش مهر، هنگامی که علی لاریجانی پیش از ظهر پنجشنبه در گردهمایی ائمه جماعات مساجد و ادارات و روحانیون مستقر استان قم سخنرانی می‌کرد، یکی از ائمه جماعات با انتقاد از سئوال‌های بی‌جای برخی نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی از وزیران گفت: تعدادی از نمایندگان مجلس، هر روز سئوالاتی برای وزیران مطرح می‌کنند و این‌ها را خسته می‌کنند و نمی‌گذارند کار کنند.

لاریجانی در پاسخ به سئوال این امام جماعت که گفته بود چرا یک گروهی باید وزیران را خسته کنند و چرا تصمیم درستی برای آن‌ها نمی‌گیرید،اظهار کرد: اینکه در مجلس از وزیران سئوال می‌شود نشان‌دهنده عزت کشور است. نمایندگان مردم اگر اشکالی در کار می‌بینند از مسئول مربوطه سئوال کنند این باعث پایداری کشور است.

وی تصریح کرد: اشکالی در پرسیدن سئوال از وزیران نیست ولی نباید از سئوال سوء استفاده شود. یعنی سئوال‌ها در جای خودشان پرسیده شود.

وی اظهار کرد: مردم سالاری در کشور این است که نمایندگان مردم بتوانند از وزیران سئوال بپرسند بنابراین نباید جلوی آن‌ها گرفته شود. اگر نمایندگان مردم اشکالی می‌بینند و سئوال نکنند دیکتاتوری در کشور به وجود می‌آید اما نباید سئوال بلاوجه ابزاری برای این کار باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: وزیران هم باید کار کنند و هم باید بخشی از وقتشان را برای پاسخ به سئوالات نمایندگان مجلس اختصاص دهند. چه بسا بعضی از اشکالات با همین سئوالات برطرف شود.

به گفته لاریجانی، وجود روحیه پرسشگری در کشور مفید است و اگر همین روحیه در کشور وجود داشته باشد جلوی خیلی از کژی‌ها گرفته می‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: این حرف متینی است که سئوال از وزیران باید به جا و به موقع باشد.

نوشدارویی پس از مرگ سهراب

امام جماعت دیگری، زمانی که لاریجانی در مورد واردات بی‌رویه در سال‌های اخیر صحبت می‌کرد، حرف‌های وی را نوشدارویی پس از مرگ سهراب توصیف کرد و گفت: ۸ سال مدیریت کشور به دست کسی سپرده شده که معضلات زیادی را به وجود آورده است.

لاریجانی در پاسخ به اظهارات وی گفت: الان اگر دقت نکنیم باز هم این مشکل به وجود می آید. اگر درد را درست نفهمیم و با مردم رو راست حرف نزنیم باز هم این مشکلات به وجود می‌آید.

وی در عین حال انتقاد این امام جماعت را تائید کرد و افزود: اشکالاتی در کشور بود که خیلی از دردمندان این مشکلات را می‌گفتند ولی فضا طوری بود که حرف‌ها شنیده نمی‌شد و تقسیم بندی سیاسی می‌شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: اینکه مقام معظم رهبری سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را مطرح کردند فلسفه آن این است که مسئولان توجهشان را در امور اقتصادی مردم متمرکز کنند.

لاریجانی تاکید کرد: رهبری معظم انقلاب زمانی تاکید می‌کردند که در تولید گندم خودکفا شویم. عده‌ای مخالف این مسئله بودند ولی حرف، حرف درستی بود. کشوری که می‌خواهد استقلال خودش را حفظ کند و مشکلات بین المللی و منطقه ای را برطرف کند باید نان مردم را تامین کند.

وی اضافه کرد: مقام معظم رهبری آنقدر تاکید کردند که کشور در تولید محصول گندم به خودکفایی رسید. در محصول برنج هم نزدیک به خودکفایی هستیم و اگر تدبیر می‌شد به این حد می‌رسیدیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی واردات بی‌رویه و نبود فضای کسب و کار را از مشکلات کشور ذکر کرد و افزود: جمهوری اسلامی کشور ثروتمندی است و ما نیروی انسانی متخصص زیاد داریم که خیلی از آنها شغل ندارند و اگر پول در جهت تولید هزینه شود، اینها کارآفرین هستند و می‌توانند فضای کسب و کار را رونق ببخشند.

حساسیت مجلس به مسائل فرهنگ اسلامی جدی است

یکی دیگر از ائمه جماعات مساجد از مسائل فرهنگی کشور انتقاد کرد و به لاریجانی گفت چرا نمایندگان در این زمینه کاری نمی‌کنند و از مسائل اقتصادی دفاع می‌کنند.

لاریجانی در پاسخ به اظهارات وی گفت: در مذاکرات مجلس شورای اسلامی در مورد همه مسائل کشور بحث می‌شود.وی اظهار کرد: حساسیت مجلس به مسائل فرهنگ اسلامی جدی است و نمایندگان مجلس این نگرانی‌ها را منتقل می‌کنند ولی هر چیزی سر جای خودش مطرح می‌شود.

نماینده مردم قم در مجلس اضافه کرد: مسائل اقتصادی، گرانی، بیکاری و... مسائل کم ارزشی نیستند چراکه بسیاری از مشکلات فرهنگی و اجتماعی ما ریشه در همین مسائل دارد و اگر این مسائل درست نشود مشکلات عمده‌ای وجود می‌آید.

نباید به مذاکرات هسته‌ای دید منفی داشت

یکی دیگر از روحانیون حاضر در این گردهمایی خطاب به لاریجانی گفت: مقام معظم رهبری فرمودند به مذاکرات هسته‌ای بدبین هستند ولی شما می‌گوئید خوش بین هستید.

لاریجانی در پاسخ به دغدغه وی در مورد واگذاری تاسیسات هسته‌ای در جریان مذاکرات گفت: مطمئن باشید در بحث هسته‌ای دارای نظاماتی هستیم.

وی اظهار کرد: جایی که رهبری فرمودند بدبین هستیم مربوط به مذاکره با آمریکا است ولی در مورد مذاکرات هسته‌ای فرمودند که ما به تعهداتمان پایبندیم. مگر می‌شود مذاکرات مهمی بدون هماهنگی در کل کشور انجام شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اینکه ایران همیشه دنبال مذاکره بوده یک اصل ثابت است. ایران هیچ وقت نگفته با مذاکره مخالف است.وی با بیان اینکه مذاکرات این چنینی در کشور جایگاه خاصی دارد، گفت: البته سلیقه‌های سیاسی در مذاکرات تاثیر دارد.

لاریجانی گفت: اینکه گفته می‌شود مذاکرات می‌توانست بهتر باشد را نمی‌توان نفی کرد ولی در کل حرکت غلطی نیست.

وی با اشاره به اینکه مسئولان هم در مجلس به این دغدغه‌ها جواب می‌دهند تصریح کرد: در کل این مذاکره نباید نگاه منفی داشت ولی در گام نهایی باید دقت نظر داشت که هم نیازهای کشور تامین شود و هم از فناوری هسته‌ای و منافع کشور صیانت شود.

نماینده قم در خانه ملت خطاب به ائمه جماعات گفت: دغدغه‌های شما در جای خودش درست است اما نباید مایوس باشیم. اینکه گفته می‌شود که همه چیز را از دست دادیم درست نیست. همه چیزها سر جایش هست.

بودجه فرهنگی کافی نیست

رئیس مجلس شورای اسلامی در مورد بودجه بخش فرهنگی گفت: بخشی از بودجه‌های فرهنگی به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، صداوسیما، سازمان تبلیغات اسلامی و دفتر تبلیغات اسلامی به عنوان سازمان‌های اصلی تعلق می‌گیرد. بخشی مربوط به حوزه‌های علمیه است که با توجه به عظمتی که حوزه‌های علمیه دارند، رقم قابل توجهی نیست. بخشی دیگر مربوط به مراکز پژوهشی اسلامی است.

وی در عین حال بودجه‌های فرهنگی را کافی ندانست و در مورد اظهارات یکی از روحانیون در مورد مشخص شدن جایگاه و مسئولیت ائمه جماعات در مساجد گفت: مسجد یک امر مردمی است و ما نباید قانون بگذاریم که امام جماعت یا دست اندرکاران مسجد چه وظیفه‌ای دارند. ما به مسجد کمک می‌کنیم ولی در شئون این مراکز دخالت نمی‌کنیم.

در توزیع سبد کالا خوب عمل نشد

لاریجانی در پاسخ به اظهارات یکی دیگر از ائمه جماعات که معتقد بود شیوه توزیع سبد کالا منجر به آبروریزی شده گفت: در این زمینه اشکالی وجود داشت و رئیس جمهوری هم از مردم عذرخواهی کردند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اشتباهی وجود آمد و خوب عمل نشد و رئیس جمهور گفتند که اصلاح می‌کنند.

طرح افزایش جمعیت

وی در مورد دغدغه‌های مقام معظم رهبری در مورد افزایش جمعیت کشور اظهار کرد: در مجلس طرحی آماده شده و اصلاحات مختصری به زودی اعلام می‌شود.

لاریجانی تاکید کرد: این طرح چون بار مالی سنگینی دارد باید در قالب لایحه بررسی شود و برای این کار در حال رایزنی با دولت هستیم.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 341197

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۸
    1 0
    خيلي نازن ايشون
  • بی نام IR ۲۱:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۸
    1 0
    دیگه نماینده ها وقتشونو بابت قانونی کردن حقوق مادام العمر و ازدواج با سرپرست کودکان گذاشتن دیگه وقت اضافه ندارن که...
  • حمید IR ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۹
    0 0
    آقایان دولتمردان ما اول شرایطی ایجاد کنند که امنیت اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی و سیاسی بر جامعه حکمفرما شود و زمینه ورود سرمایه و ایجاد اشتغال فراهم شود بعد به دنبال افزایش جمعیت باشند