فرشیدی گفت: آموزش و پرورش نباید دستخوش بازی‌های سیاسی قرار گیرد، برخی بدون در نظر گرفتن آسیب‌های وارد شده به این قشر از آن سوءاستفاده می‌کنند.

فردا ۸ اسفند مصادف با سالروز تاسیس ستادهای امور تربیتی در مدارس توسط شهیدان رجایی و باهنر در سال ۱۳۵۹است. به همین مناسبت طی مصاحبه‌ای با مهندس محمود فرشیدی، ابعاد مختلف این اتفاق مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است. فرشیدی در اولین دولت احمدی نژاد، تصدی وزارت آموزش و پرورش را عهده دار بود که می توان تشکیل ستاد تحول بنیادین در آموزش و پرورش را از نقاط کلیدی کارنامه کاری ایشان برشمرد.

خلاصه این مصاحبه که مشروح آن را فارس به نقل از فرهنگ‌نیوز گزارش کرده است، در ادامه می‌خوانید:

- بعد از انقلاب دو نهاد بیشتر مورد توجه شخصیت‌های برجسته آموزش و پروش یعنی شهید رجایی و شهید باهنر قرار گرفت. یکی تربیت معلم و دیگری امور تربیتی بود. این دو قسمت بعد از انقلاب دگرگون شد. یک سری تداخل وظایف بین کار معلم و کار مربی تربیتی ایجاد شد و اینها بهانه شد تا در دوران اصلاحات کسانی که اصلا باور به آموزش و پروش اسلامی نداشتند معاونت پرورشی را حذف کردند. ایشان این شبهه تضاد نما را دست آویز خود ساختند که تربیت کار همه است، چه معلم و چه مدیر مسئولیت تربیتی در قبال دانش آموزان دارند و با این استدلال می‌گفتند پس مربی پرورشی چه کاره است!

- جمهوری اسلامی یک مدرسه بزرگ است که هدفش تربیت انسان‌هاست و قوی‌ترین بازویش آموزش و پروش است. ما می‌‌توانیم درس تعلیمات دینی در مدارس داشته باشیم و صرف گرفتن نمره باعث خواندن آن شود یا در سطح بالاتر بچه‌ها را اهل نماز و روزه کند، این‌ها یک دینداری حداقلی است اما نگاهی که در سند تحول بنیادین یا در فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی داریم جامعیت است. و یعنی هیچ حرکتی نباید صورت بگیرد الا اینکه برای تامین یکی از اهداف تربیتی اسلام باشد.

- مشکل ما این است که عده‌ای می‌گویند: گروهی در صدد ایدئولوژیک‌سازی آموزش و پرورش هستند. آیا از این ایدئولوژیک تر که در غرب حتی اجازه نمی‌دهند دانش‌آموزی روسری سرش کند و او را اخراج می‌کنند؟! چرا آن‌ها بر باطل خود اینقدر سرسخت باشند و ما بر حقانیت خودمان رها باشیم.

- معلم پرورشی در نظام آموزشی ما هنوز نتوانسته جایگاه خودش را به درستی داشته باشد. چون در یک دوره‌ای آن را حذف کردند و امکانات و بودجه‌اش را پخش کردند و این نقش تازه می‌خواهد احیا شود. ولی در سال‌های اول انقلاب مراکز تربیت معلم، معلم پرورشی تربیت می‌کردند. از نظر من شاخصه‌های انتخاب معلم آموزشی و معلم پرورشی هیچ فرقی نمی‌کند و تنها مهارت‌هاشان در عمل متفاوت است و کار معلم پرورشی برای رشد دادن عرصه‌های غیر از علم در بچه‌ها خلاقانه‌تر است. اما از نظر باورهای اعتقادی هیچ فرقی نمی‌کنند. در واقع هر دو هدف یکسانی دارند که از دو مسیر متفاوت برای رسیدن به آن تلاش می‌کنند.

- پیشنهاد من به بسیج این است که در کنار طرحی مثل صالحین در امر مدرسه‌داری ورود پیدا کند و مدارسی اسلامی در سراسر کشور راه‌اندازی کند که این در واقع، پاسخی است به نیاز جامعه ما و در این زمان که بحث تهاجم فرهنگی هم مطرح هست این موضوع می‌تواند گامی موثر در مقابله با دشمن هم باشد.

- ساعات پرورشی باید قابلیت انعطاف و برنامه‌ریزی را داشته باشد و کلیشه‌ای نباشد. محور کار پرورشی مشارکت دادن بچه‌هاست و باید استعدادهای بچه‌ها به صورت جهت‌دار پرورش داده شود مثلا در زمینه همین لطیفه گفتن بچه‌ها می‌توان یک مسابقه شعار علیه آمریکا برگزار شود و در سایر زمینه‌ها هم به همین صورت...

- در ساختار دولت‌ها آموزش و پرورش هم وزارتخانه‌ای‌ست در راستای سایر وزارتخانه‌ها. حال اینکه حاصل کار آموزش و پرورش دو خصوصیت اصلی دارد: ۱- دیر بازده است، ۲- نامحسوس است. بودجه آن به نسبت سایر وزارتخانه‌ها زیاد است و متقاضیان بی‌زبانی دارد که ادعای حقشان را نمی‌کنند. ولی رویکرد دولت‌ها یا سیاسی است یا اقتصادی و کمتر به موضوع فرهنگی

- دولت و مجلس ما ۴ ساله است و هر ۴ سال مدیران سازمان عوض می‌شوند. به این دلایل به نظر من آموزش و پرورش نباید یک وزارتخانه مرتبط به دولت باشد بلکه باید نهادی مرتبط با حکومت باشد. (مثل سازمان صدا و سیما) تا به راحتی و با هر موجی متلاطم نشود.

- (در پاسخ به این سوال که آیا انتقادی به عملکرد دوران وزارت خود هم دارید) اگر غیر از این باشد که خیلی باید خودخواه یا غافل بوده باشم که رفتار و اعمال خودم را مورد نقد قرار ندهم. شاید به برخی افراد نباید اعتماد می‌کردم، بودند معدود افرادی که حتی بعدا بر علیه خود من کار کردند. البته در آن دولت هم بستر این گونه رفتار فراهم بود، و وزیر جایگاه محکمی نداشت. نه تنها من بلکه همه وزرا ممکن بود دور زده شوند

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 341050

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۷
    7 0
    همین حرف رو در مورد وزارت اطلاعات هم میزنن و حتی طرحش هم یه زمان در مجلس مطرح شد! کلا چطوره همه اختیارات نهادهای انتخابی گرفته بشه ؟!!
  • بی نام IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۸
    10 0
    اموزش و پرورش ما درخششی نداشته. اگر هم دانش اموز المپیادی داشته ایم به ضرب و زور صدتا معلم خصوصی و بردن بچه ها به قرنطینه اموزشی به دست امده. کلاسهای خصوصی با نرخهای نجومی کمر خانواده ها را خم کرده. بچه ها با هزار بدبختی دانشگاه میروند و فارغ التحصیل میشوند. کار پیدا نمیکنند و مهاجرت میکنند.
  • بی نام A1 ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۹
    9 1
    ممهندس فرشيدي عزيز كاملا درست گفتي واينجوري هم بوده حقوقش ومزايا هم بايد حكومتي باشه ندولتي مثل صدا وسيما و....!!