۰ نفر
۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۵

ایسنا نوشت:

تعداد زیادی از معترضان حامی روسیه‌ در منطقه خودمختار کریمه در اوکراین، در اعتراض به سیاستمدارانی که در کی‌یف به دنبال تشکیل دولت جدید هستند، دست به تظاهرات زدند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، در حالی احساسات روسیه‌گرایی در شبه جزیره استراتژیک کریمه در سواحل دریای سیاه خودنمایی کرده است که پس از ناکامی اپوزیسیون اوکراین در رسیدن به توافق درباره تشکیل دولت ملی جدید و موکول شدن این مهم به روز پنج‌شنبه، نگرانی‌ها از سقوط اقتصاد اوکراین افزایش یافت.

این در حالی است که پرچم روسیه در ساختمان شورای شهر سواستوپول کریمه (پارلمان محلی)، جایگزین پرچم اوکراین شد و یک نفربر زرهی و دو کامیون روسی مملو از نیروهای روسی در خیابان‌های این شهر حضور یافتند که نشان‌دهنده قدرت‌نمایی کرملین در این ناحیه از اوکراین است.

در همین راستا،‌ معترضان حامی روسیه برای سومین بار در مقابل ساختمان‌های دولتی در شهرهای شبه جزیره کریمه تجمع کردند. معترضانی که روز سه‌شنبه در تظاهرات علیه تصمیمات کی‌یف شرکت کردند شعار "روسیه، ما را نجات بده" سر دادند.

پس از اینکه لئونید سلوتسکی، یک قانونگذار ارشد روسیه مدعی شد که کرملین از هم‌وطن‌های خود در جنوب و شرق اوکراین حمایت خواهد کرد، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه عنوان کرد که مسکو تمایلی به مداخله در امور داخلی اوکراین ندارد اما در عین حال نسبت به تلاش غرب برای تغییر شرایط به نفع خود هشدار داد.

روسیه تاکنون در آشوب سیاسی اوکراین مداخله تندی نکرده است اما در صورت بروز درگیری بین موافقان و مخالفان کی‌یف در کریمه، احتمال چنین امری وجود دارد.

از سوی دیگر، جان کری و ویلیام هیگ، وزرای امور خارجه آمریکا و انگلیس مخالفت کشورهایشان نسبت به هر تلاشی که در جهت تقسیم‌بندی اوکراین صورت بگیرد، اعلام کردند.

حدود 60 درصد از جمعیت دو میلیونی شبه جزیره کریمه به زبان روسی صحبت می‌کنند و 12 درصد نیز تاتارهای مقیم آنجا هستند که خواستار برگزاری انتخابات برای پارلمان ناحیه‌ای و برداشتن نمادهای شوروی سابق از این جزیره هستند.

روسیه در قرن هجدهم میلادی و در دوران زمامداری کاترین کبیر، تزار وقت روسیه، شبه جزیره کریمه را به مرزهای وسیع خود افزود اما ‌آن را در سال 1954 و در دوران زمامداری نیکیتا خروشچف، سومین رهبر شوروی سابق به اوکراین پس داد.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 341005

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =