۰ نفر
۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۲

سید محسن فرجادی

«صورتش را با سیلی سرخ نگه داشته!» این را درباره خیلی از آدم های آبرو دار می گویند. یک معلم و کاسب خرده فروش، یک کارگر و راننده، یک زن سرپرست خانواده و یک کارمند معمولی. همه آدم هایی که اطرافمان هستند و در عین سادگی زندگی می کنند. شبیه خیلی ها نیستند ولی، آدم های زیادی شبیه آنها هستند. آدم هایی که با سیلی صورتشان را سرخ می کنند.
دیروز وقتی سخنان آقای رئیس جمهور در جمع مردم بندرعباس را شنیدم [طبق قانونی که اخیراً مجلس شورای اسلامی تصویب کرده، همه آنهایی که نیازمند و متقاضی هستند یارانه نقدی دریافت خواهند کرد این چند خط را نوشتم تا یادآوری کنم نیازمندها همین آدم هایی هستند که صورتشان را با سیلی سرخ می کنند و اگر پایش بیافتد که نیازمند خوانده شود از خیر همان اندک حقشان از سرمایه ملی هم می گذرند. اینها آدم هایی هستند که هرجا باید برای نظام و انقلاب هزینه شود پای کار می آیند و هزینه می دهند. روا نیست که آنها را نیازمند بنامیم تا جمعیت یارانه بگیرها کم شود. دیروز اینها را ننوشتم و منتشر نکردم و امروز تصادفا به نوشته ای برخوردم که پارسال بعد از مصاحبه تلویزیونی پنجم اسفند محمود احمدی نژاد رئیس جمهور وقت نوشته بودم و منتشر نکرده بودم. [احمدی نژاد: هزینه آجیل و سبزی پلو با ماهی مردم را جور کردیم]
هم احمدی نژاد درباره مردم خوب نگفته بود و هم روحانی. یاداشت پارسالی این بود:« گفت و گوی زنده رئیس جمهور با مردم به دل من یکی به عنوان شهروندی عادی ننشست.
همه چیز از چند روز پیش شروع شد.
صبوری مردم بر جراحات جراحی بزرگ اقتصادی هنوز هم ادامه دارد و انگار گرانی رفیق شفیق همه شده که اگر نباشد یک چیزمان کم است. اگر دو روز متوالی کالایی را به یک قیمت بخریم شک می کنیم که نکند کاسه ای زیر نیم کاسه باشد و عیبی در آن کالا پوشانده شده یا از بس ترشیده و پوسیده بی مصرف شده به ثمن بخس می فروشند.
عرض می کردم حرفهای آقای رئیس جمهور بر دلم ننشست و گفتم دلیل اش چند روز پیش است. برای خرید میوه به یکی از بازارهای روز شهرداری رفته بودم. شلوغی، صف خرید میوه و جر و بحث های همیشگی میوه فروش ها با انضمام لهجه...
یک باره دیدم وسط بازار چند جعبه روی زمین صف شده و توی هر کدام میوه هایی آبلمبو، پوسیده و در آستانه تباهی و آدم هایی نیم خیز و نشسته پای جعبه ها مشغول سوا کردن پرتقال و سیب. آن آدم ها بی خانمان ها نبودند. اغلب یکی دوتا کیسه میوه ای هم به دست داشتند که خریده بودند ولی آنجا هم خوشه چینی می کردند. یا میوه ای که خریده بودند کم بود یا به آنچه خریده بودند قناعت نداشتند؛ یا اطمینانی به فردا نداشتند یا طمع کرده بودند یا مردم گدامنش شده اند.
هر چه باشد ما ملتی هستیم که با سیلی صورتمان را سرخ نگه می داریم ولی پلی بر آبروی خودمان نمی زنیم. چه شده که بعضی از ما مردم اینطوری شده ایم؟
چند سال پیش بعضی ها می گفتند نکند پول هایی که به مردم داده می شود احساس بدی در مردم بیافریند و نکند کسی فکر کند دارد صدقه می گیرد و ...
مگر یارانه سهمی از درآمدهای ملی نیست که پول خودِ مردم است. پس چه معنی دارد آقای رئیس جمهور به گونه ای سخن بگویند که منِ عامی احساس کنم بر سرم منت گذاشته اند که عیدانه ای به من داده اند که سور و سات عیدم را مهیا کنم. مگر سالهای پیش چکار می کردیم. مگر آقای رئیس جمهور در جواب به سئوالی نپرسیدند«حقوق بگیران در یک سال اخیر آسیب دیدند، اما سالهای قبل هم آسیب دیدند؟»
یک سال میوه بر سفره عید مردم کیمیا شد و امسال گره بر آجیل مشکل گشا افتاده. مردم چند سال پیش چکار کردند؟ عیدانه گرفتند؟»

/2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 340967

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 17
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۷
    26 6
    حرف حقی است
  • بی نام A1 ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۷
    40 8
    رئیس جمهور قبلی و فعلی شبیه هم درباره مردم حرف می زنند؟؟؟
  • علی IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۷
    24 1
    باسلام. آخه چه شده آنقدر سراین ملت منت می گذارید اگر سرمایه ملی است مال همه است پس مال عده بخصوص نیست چه درا وچه فقیر اگر کسی نخواست یکچیزی شما نمتوانید بگوید چون شماسرمایه دارید سرمایه ملی رابه شما نمی دهیم وقتی فاصله طبقاتی قابل قیاس نیست وقتی اقتصادانتان خط فقر رازیرسی میلیون ریال میدانند وقتی هزینه گازدارکردن روستاها راازجیب مردم می گیرید وقتی هرروز بفکر بیشتر صادر کردن نفت ومواد معدنی هستید دنبال چه می گردید. وقتی آنقدر برج زیاد شده است که باحقوق یکمیلیونوپانصدهزارتومان توان قدرت دوکیلوگوشت راندارم بخرم شما هرچه می خواهید بگوید.
  • وبگرد ایلامی IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۷
    18 4
    تز اقتصادی اصلاح طلبان این بوده است که عدالت مانع توسعه کشور است ؛ ابتدا باید کشور توسعه یابد هر چند عده ای در این میان له می شوند بعد از آن که کشور توسعه یافت می توان فکری به حال مستمندان کرد. سیاستهای اقتصادی چند ماهه دولت اعتدال به خوبی بیانگر این سیاست است.
  • زي زي A1 ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۷
    15 1
    حق خود مردم بامنت جالبه
  • جلیل IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۷
    18 3
    آره مثل هم حرف میزنن , فقط صداشون فرق داره .
  • بی نام IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۷
    8 0
    دولت خوابه یا به قول معروف خودش رو به خواب زده .دولت قبلی یارانه ها را حذف کرد و مبلغی بابت حذف یارانه از برخی خدمات به مردم داد.حال که دولت برای همین چندر غاز یارانه مدام منت سر مردم می ذاره و به همه اعلام می کنه که به نفع نیازمندان کنار بروند.آیا اکنون حاضر است یارانه برخی خدمات نظیر سوخت آب و برق و گاز و الا ماشااله که با دادن اون یارانه حذف شد.مجددا به مردم برگردونه و نرخ ها را مانند سابق حساب کنه ؟ این یارانه فقط کلاه شرعی بود که سر مردم رفت .یعنی فقط گرانی هزینه های زندگی بر مردم تحمیل شدو دولت خودش را از شر هزینه خدمات که وظیفه هر دولتی است خلاص کرد.
  • مصطفی US ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۷
    6 0
    معشوقی و صبوری
  • من A1 ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۷
    7 0
    اقا یارانه نمی خوام این همه گرونی هم نمی خوام.چه جوریه که هر چی به دولت برمی گرده قیمتش با قیمتای جهانی یکی میشه-نیرو -بنزین-اما هرچی به مردم برمی گرده ایرونیه؟حقوق محصولات تولیدی-کشاورزی!!!!!!!!! یکی جواب بده لطفا
  • بی نام A1 ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۷
    5 0
    شاید خیلیها ندانند ، یا خیلیها نخواهند بدانند ، ولی من میگویم باورکنید اختلاف طبقاتی به طرز بسیار وحشتناکی زیاد شده است و اگر 20 سال قبل فاصله دارا و ندار مثلا داشتن یک خودروی گرانقیمت آن زمان مثل پژو 405 تا نداشتن یک موتورگازی ساده بود ، امروز تبدیل شده است به فاصله ویلاها و کاخهای چند صد میلیارد تومانی (نه یکی یا دوتا و نه فقط در تهران یا شمال) تا زندگی چندین نفر در یک اتاق محقر !
  • جواد IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۷
    5 0
    الآن هرجوری که آمریکا داره با کشور ایران رفتار میکنه و پول خودمونو کم کم و صدقه وار و با منت میده، دولت قبلی و دولت فعلی هم همین کارها را بامردم خودشون میکنند، پول خود مردم رو خُرد خُرد و صدقه وار میدن و منت هم میذارن و تازه میگن اینایی که دارن میگیرن نیازمندند. حالا معلوم نیست کی از کی یادگرفته!!!!! آمریکا از این دولتها یا این دولتها ازآمریکا!!!
  • سنگ صبور A1 ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۷
    3 0
    وای وای وای
  • صباغی IR ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۷
    4 1
    امیدواریم رابطه ملت ایران با دنیا از روی عزت و سر بلندی سر بگیرد و تمام گره ها باز شود و ملت ایران زندگی در شان خود داشته باشند .خداوند انسانها را اجتماعی خلق کرد تا در ارتباط باهم مشکلات را حل کنند .
  • متفکر A1 ۰۲:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۹
    5 0
    آقایان ، نمایندگان و کلای مردم در مجلس لطفآ ورودی و خروجی دولت را از یک نگاه در نظر بگیرید .چرا هر چی که به دولت بر میگرده از دید جهانی نگاهش میکنین .( بنزین - گاز - نان - تلفن - لوازم خانگی و ... ) ولی به مردم بر میگرده فقط از دید داخلی است . ( محصولات کشاورزی مثل گندم - جو - پنبه- و... )
  • بی نام IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
    2 1
    بابا توروخدا بفکر ملت باشید آقای جهانگیری که خودش 33 تا شرکت داره آیا در فکر مردم بدبختی است که شب شام ندارن بخورن ،ایشان هم یک کارمند دولت بوده از کجا این همه پول و ثروت آورده و شرکت زده
    • بی نام A1 ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
      0 0
      شرکت زدن که پول زیادی نمیخاد عامو، شرکتی صد هزار تومن! اگه از گردش مالیشون خبری داری بگو! اگه از راه های دبگه درآمد مثه معدن و زمین و کشاورزی و ... خبر داری بگو، همینجوری نمیشه بیای یک ادعا کنی و ضمنی به فاسد بودن یک شخص اذهان کنی! از خدا بترسید، قیامت نزدیکه!
  • بی نام A1 ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
    0 0
    اصولا بحث یارانه ها و مسکن مهر دو عامل اصلی وضع کنونی کشورند که نسنجیده انجام شدند، علت اصلی تورم و بی ثباتییند، اقدام خارج از چهارچوب دولت قبل چنین پیامدی داره، اگه اصل 44 به خوبی اجرا میشد و شرکت های دولتی خصوصی میشد، در چنین حالتی یارانه ها به کلی حذف میشد هم هیچ مشکلی نبود، چون بخش خصوصی وارد رقابت میشد و درآمد به تناسب قیمت بالا میرفت، اما حال پیامدهای اخلاقی و اقتصادی این دو اقدام رو ببینید مثلا مسکن مهر: ۱. جداسازی و انگشت نما کردن قشر کم درآمد ۲. حاشیه نشینی این افراد ۳. خانه های اغلب بی کیفیت ۴. ایجاد بازار سوداگری برای سود جویان و خرید و فروش این واحد ها و افزایش نا متعارف قیمت انها ۵. ایجاد نقدینگی در جامعه و توروم در مصالح و ... بحث یارانه ها هم تا حدودی در متن بیان شد!