مهر نوشت:

معاون وزیر امورخارجه گفت:ما در مذاکرات وین تاکید کردیم که نه می‌پذیریم چیزی بر توافق ژنو اضافه شود نه چیزی از آن کم شود.

در برنامه گفتگوی ویژه خبری سه‌شنبه شب شبکه دو سیما، مجید تخت روانچی، عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای، با تاکید بر اصرار زیاد جمهوری اسلامی بر تعامل با دنیا و نیز تاکید رئیس جمهور در دوران تبلیغات انتخاباتی در این زمینه تصریح کرد: پس از توافق ژنو شاهد ایجاد فضایی جدید بوده‌ایم.

وی به چارچوب مذاکره با امریکا هم اشاره کرد و افزود: مسائل دو کشور پیچیدگی های خاص خود را دارد و ما نه مجازیم و نه در پی آن هستیم که این مسائل دو جانبه را حل کنیم.

وی با بیان این که در حال حاضر فقط موضوع هسته‌ای مورد مذاکره قرار دارد افزود: امریکایی‌ها باید صداقت خود را نشان دهند که می‌خواهند موضوع هسته‌ای را بدون زیاده‌خواهی حل کنند.

تخت روانچی مبنای مذاکره با ۱+۵ را توافق ژنو ابراز کرد و گفت: درگام نهایی مجموعه‌ای از مطالب هستند که مبنای کارماست.

وی افزود: در مذاکراتی که دور اول آن در وین آغاز شد، غنی‌سازی، محدوده و میزان ظرفیت آن، رآکتور تحقیقاتی اراک و موضوع رفع تحریم‌ها و همچنین همکاری در زمینه تجاری و انرژی و هسته‌ای پرداخته شد.

معاون وزیر خارجه تصریح کرد: ما در مذاکرات وین تاکید کردیم که نه می‌پذیریم چیزی بر توافق ژنو اضافه شود نه چیزی از آن کم شود.وی گفت: به صراحت و روشنی گفتیم که مسائل دفاعی به هیچ وجه ارتباطی با مذاکرات وین ندارد و دستور کار بحث هسته‌ای است و ما نمی‌توانیم هیچ بحث دیگری را بپذیریم.

تحت روانچی افزود: ما براساس توافق ژنو باید به قطعنامه‌ها بپردازیم، قطعنامه‌هایی که آن‌ها را ظالمانه می‌دانیم و قبول نداریم، تحریم را هم به هر صورت آن از دید مردم و دولت ایران مردود می‌دانیم و در مذاکرات خصوصی هم این موضوع را بیان کردیم.

وی در ادامه گفت: ما به عنوان دیپلمات باید با خوشبینی به جلو برویم، البته ما با حسن نیت و جدیت وارد شدیم ولی نه تحت هر شرایطی، گفتیم اگر طرف مقابل بخواهد زیاده‌خواهی کرده و موضوع‌های جدیدی اضافه کند، این امر از نظر ما مردود است و کار به مشکل برمی‌خورد.

معاون وزیر خارجه افزود: اگر ملاک دور اول مذاکرات وین باشد، در این دوره در مجموع برداشت منفی نداشتیم و این علاقه را در آن‌ها هم دیدیدم ولی از جنبه چگونگی عملکرد، امریکایی‌ها به علت نوع برخوردشان مقداری باعث ناامیدی شدند از این رو این که در ۵ ماه آینده به توافق برسیم مقداری مشکل به نظر می‌رسد ولی ما از طرف خودمان مطمئن هستیم.

وی گفت:‌ ما خطوط قرمز خود از جمله این که به هیچ وجه اجازه نمی‌دهیم سایتی بسته شود و مواد غنی شده از ایران خارج نخواهد شد،‌به طرف مقابل به روشنی اعلام کرده‌ایم.

تخت روانچی تحقیق و توسعه را نیز از موضوعات حساس و پیچیده دانست و افزود: ما به هیچ وجه درباره تحقیق و توسعه و فناوری هسته‌ای کوتاه نخواهیم آمد چرا که به آینده کشور ربط دارد و در زمینه‌هایی که می‌تواند به پیشرفت کشور منجر شود، به هیچ وجه کوتاه نخواهیم آمد.

وی درباره نوع عملکرد طرف مقابل گفت: باید کاملا دقیق و هوشیار باشیم، آن‌ها در مورد توافق ژنو یک بد اخلاقی کردند به این شکل که وقتی در ساعت ۵ صبح به وقت محلی توافق نهایی شد، نیم ساعت بعد در سایت کاخ سفید مطلبی تغییر یافته منتشر شد که غنی‌سازی از آن حذف شده بود، لذا ما هوشیار هستیم که جلوی چنین سوء‌استفاده‌هایی را بگیریم و ملاک هم توافق انجام شده است.

وی افزود: براساس توافق پس از اتمام گام‌های برداشته شده، تحریم‌ها همه برداشته می‌شوند و پرونده ایران مانند دیگر کشورهای عضو ان‌پی‌تی از جمله ژاپن عادی خواهد شد، در آن زمان ما هیچ محدودیتی را نخواهیم پذیرفت.

تخت روانچی تصریح کرد: کمیته‌ای در وزارت خارجه به ریاست آقای بعیدی نژاد با برگزاری جلسات منظم بر روند درستی کار طرف مقابل نظارت دارد تا کنون هم مورد جدی که بخواهد توافق را دچار مخاطره کند دیده نشده است.

وی درباره سفر کاترین اشتون به ایران هم گفت: زمان اولیه ۱۹ و ۲۰ اسفند تعیین شده است که منتظریم تا این تاریخ مورد تایید مجدد قرار بگیرد، ما فکر می‌کنیم این سفر حرکت مهمی خواهد بود که مقدمات آن در حال فراهم شدن است.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 340905

برچسب‌ها

اخبار ویژه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =