ایسنا نوشت:

حسن روحانی گفت: حقوق حقه ما فقط دستیابی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای نیست. تجارت آزاد، تعامل با دیگران، صادرات و واردات، حواله کردن پول و مسائل این چنینی حق ماست.

رئیس جمهور در ادامه اولین روز سفر استانی خود به استان هرمزگان در دیدار با علما، فضلا و طلاب اهل تسنن و تشیع استان در بخشی از صحبت‌های خود گفت: اگر ما تا امروز موفقیتی کسب کرده‌ایم، این موفقیت در سایه قدرت ملی ماست.

رئیس دولت با اشاره به اهمیت وحدت و اتحاد ملی در ایجاد قدرت ملی گفت: نقد، اشکالی ندارد. بیان انتقاد سازنده و دلسوزانه وظیفه و مفید است. اما در عین حال وقتی دیگران ببینند ما در دفاع از حقوق و اهداف خود یکپارچه هستیم، این بسیار تاثیرگذار است.

روحانی در بخشی از سخنان خود با بیان اینکه دشمنان ما به بهانه‌های مختلف خواستند که ما را از حقوق حقه خود بازدارند، گفت: این حقوق حقه فقط دستیابی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای نیست. این فقط یک حق است. تجارت آزاد، تعامل با دیگران، صادرات و واردات، حواله کردن پول و مسائل اینچنینی حق ماست.

رئیس جمهور با بیان اینکه دشمن می‌خواهد به صورت ظالمانه ما را با بهانه‌هایی از حقوق مختلف‌مان باز دارد و دولت تلاش دارد این بهانه‌ها را از دست دشمن بگیرد و اجازه ندهد که بهانه‌ها در دست آن‌ها باشد گفت: اگر ملت ایران به دنبال حقوق هسته‌ای خود هستند این را در راستای توسعه کشور می‌خواهند.

روحانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه از همان روزهایی که بحث غنی‌سازی در کشور مطرح شد یعنی از سال ۶۷ من در جریان مباحث آن بودم، گفت: اگر ما می‌خواستیم به دنبال سلاح باشیم، نمی‌رفتیم با کشورهای مختلف در ارتباط با غنی‌سازی صحبت کنیم. کسانی که به دنبال سلاح رفتند در بحث غنی‌سازی نرفتند با کشورهای مختلف صحبت کنند و هیچ ساده‌لوحی این کار را نمی‌کند. اگر بخواهد بمب بسازد و به کشورهای مختلف بگوید به من فناوری بدهید.

وی با بیان اینکه ما برای دستیابی به این فناوری با شرق و غرب صحبت کردیم که به ما فناوری غنی‌سازی بدهند که سوخت هسته‌ای داشته باشیم، ولی آن‌ها به ما ندادند گفت: اگر ما می‌خواستیم که کار مخفی بکنیم، نمی‌رفتیم داد بزنیم و شروع می‌کردیم به کار مخفی کردن.

رئیس جمهور با بیان اینکه ما به دنبال سلاح هسته‌ای نبوده و نیستیم چرا که خلاف فقه و شرع مقدس ماست، گفت: ما به دنبال این بودیم که روی پای خود بایستیم و این فناوری (هسته‌ای) یک فناوری ارزشمند در دنیاست.

هیچ کاری بدون زیرساخت فرهنگی امکان‌پذیر نیست و اگر می‌خواهیم در اقتصاد قدمی رو به جلو برداریم باید به لحاظ فرهنگی، مردم ما آماده شوند.

دکتر روحانی با اشاره به وضع تحریم‌های ظالمانه علیه ایران گفت: ما تلاش داریم با شفاف‌سازی بیشتر در چارچوب مقررات بین‌المللی و با مذاکرات سازنده، با آن‌هایی که در مقاطعی برای ما مشکلات ایجاد کردند و این مشکلات بعضا ادامه دارد در مذاکراتی سازنده بتوانیم بر حق خود بیشتر تاکید کنیم چرا که این فناوری و استفاده از آن حق ماست.

رئیس جمهور با بیان اینکه ما می‌خواهیم دنیا در اجرای این حق برای ما مزاحمت ایجاد نکند گفت:‌ در این راستا قدم اول را برداشتیم و در این قدم اول شما می‌بینید که در متن تفاهم بر غنی‌سازی در نطنز و فردو تاکید شده است و بحث بر سر آن است که گسترش آن تا چه اندازه باشد.

وی با تاکید بر اینکه ما بر حق طبیعی و مسلم خود تاکید می‌کنیم و در عین حال ظلم‌های ناروایی که نسبت به ما بوده را برطرف می‌کنیم و فشارهای نابجا را نیز برطرف خواهیم کرد گفت: ما در قدم اول موفق بودیم و فعلا در مذاکرات قدم‌هایی که قابل پیش‌بینی بوده را برداشته‌ایم و امیدواریم در فرصت شش ماهه به توافقی برسیم که فشار از ما برداشته شود.

رئیس جمهور در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اهمیت اقتصاد مقاومتی گفت: هیچ کاری بدون زیرساخت فرهنگی امکان‌پذیر نیست و اگر می‌خواهیم در اقتصاد قدمی رو به جلو برداریم باید به لحاظ فرهنگی، مردم ما آماده شوند. در بحث اقتصاد، تنها مدیریت، سرمایه، کار و تلاش و قدم‌های مالی نیست. وجدان کاری و اخلاق کاری نیز نیاز داریم. به تلاش، کوشش و صبر نیاز داریم.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه ما باید کشور را به پیش ببریم به نقش مردم اشاره کرد و گفت: همه کار را باید مردم انجام دهند و دولت خادم است و باید راه را باز کند.

وی خطاب به شرکت‌کنندگان در این مراسم گفت: فرهنگ هم در دست شما و نخبگان فرهنگی است مگر دولت می‌تواند مسائل فرهنگی را حل کند؟

روحانی ادامه داد: دولت می‌تواند تسهیل کننده امور باشد. اصحاب فرهنگ باید بار فرهنگ را بر دوش بگیرند.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه همه باید به میدان بیایند و دولت نیز تسهیل کننده کارها باشد، در بخش دیگری از صحبت‌های خود به ویژگی‌های استان هرمزگان اشاره کرد و گفت: استان هرمزگان یکی از استان‌های مهم و استراتژیک کشور است. این استان مرکز اصلی و مهم حمل و نقل کشور است چرا که دارای بنادر عظیمی است.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به نقش علما، فضلا و طلاب و با بیان اینکه روحانیت شیعه و اهل تسنن باید در این مقطع وارد صحنه شوند، گفت: مناسب است که خطبه‌های نماز جمعه نیز رنگ و بوی توسعه اقتصادی و اجرای اقتصادی مقاومتی را بگیرد چرا که اقتصاد مقاومتی باعث می‌شود کشور روی پای خود بایستد.

وی با بیان اینکه روحانیت باید در تحقق این موضوع پیش‌قدم شود، گفت: ان‌شاءالله که همه علمای اهل تسنن و تشیع و بزرگان پیام ما را بشنوند و همه برای وحدت و اتحاد بیشتر و حرکت در مسیر توسعه اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی دست به دست هم دهیم و ان‌شاءالله با تلاش یکدیگر زمینه تحقق این موضوعات را فراهم کنیم.

روحانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اهمیت وحدت بین مسلمانان گفت: وحدت میان مسلمانان یکی از آرمان‌های بزرگ اسلام و شخص پیامبر اسلام بوده است و قرآن و پیامبر اسلام بر آن توصیه موکد کرده‌اند. خیلی‌ها دل‌شان می‌خواهد میان امت اسلامی و در ایران اسلامی و در میان مذاهب اسلامی تفرقه و اختلاف باشد.

رئیس جمهور با بیان اینکه اختلاف به معنای تنازع و درگیری می‌تواند برای جامعه خطرناک باشد، به مشکلات کنونی جهان اسلام اشاره کرد و گفت: امروز دشمنان اسلام کاری کردند که مسلمانی، مسلمان دیگر را می‌کشد و به این کشتن افتخار می‌کند. خون مسلمانی را می‌ریزد و به این کار می‌بالد.

رئیس جمهور با اشاره به وجود افراطی‌گری، اختلاف و تفرقه در جهان اسلام گفت: متاسفانه می‌بینیم که مسلمانی، مسلمان دیگر را از بین می‌برد و به خاطر این عملش آرزوی بهشت می‌کند. چرا از نظر فرهنگی دشمن اینقدر توانسته در مسیر جدایی مسلمانان به موفقیت دست پیدا کند؟

روحانی ادامه داد: امروز در سراسر ایران اتحاد، همبستگی، برادری و اخوت در بین مسلمانان است و دولت بر وحدت مسلمانان به عنوان یک آرزو و آرمان و یک هدف مقدس اصرار می‌کند و همه اعضای دولت و مدیران کشور در سراسر ایران مکلف هستند از لحاظ دینی، اعتقادی و قانونی و هم به لحاظ مدیریتی، بر این موضوع اصرار داشته باشند.

رئیس جمهور گفت: چرا باید بین ما اختلاف باشد و جدا از هم باشیم. چرا از تمام توان خود برای تحقق اهداف بلند‌مان استفاده نکنیم؟

رئیس جمهور با بیان اینکه باید در مقام عمل برادری و اخلاق دینی و اسلامی را نشان دهیم، گفت: اگر بنا باشد مسلمانی، مسلمان دیگر را بکشد، چگونه می‌تواند با این اقدام اسلام را ترویج کند؟

همچنین با بیان اینکه بهترین دعوت، دعوت با عمل است نه لسان گفت: باید در این ارتباط اخلاق حسنه محمدی را به عنوان یک وظیفه و ارمان سرلوحه قرار دهیم.

رئیس جمهور با اشاره به تاکید امام خمینی (ره) بر مسئله اتحاد و وحدت گفت: ایران اکنون برای دنیا اسلام و کشورهای اسلامی یک الگوست چرا که در کشور، شاهد همزیستی مسالمت‌آمیز و برادرانه مسلمانان اعم از شیعه وسنی با یکدیگر هستیم.

روحانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: اگر ما بخواهیم مسائل خود را با دنیا با هزینه کم حل کنیم،‌ به خیلی از چیزها نیاز داریم گفت: از جمله این مسائل، قدرت‌نمایی ملت است. بالاترین بخش قدرت‌نمایی یک ملت، اتحاد، انسجام و وحدت ملی بین مردم است. اگر دنیا ببیند ایران یکپارچه است و همه مردم برای منافع‌شان، فرهنگ‌شان و هویت اسلامی و ایرانی‌شان برای توسعه کشور و برای دفاع از حقوق حقه خود یکپارچه هستند و دست به دست هم داده‌اند، متوجه این قدرت‌نمایی می‌شود.

رئیس جمهور در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه عده‌ای امروز خود اسلام را هدف قرار داده‌اند گفت:‌ عده‌ای می‌خواهند اسلام را نابود کنند. می‌خواهند قرآن و سیره پیامبر حاکم نباشد و عشق به اهل بیت (ع) حاکم نباشد.

پیش از صحبت‌های رئیس جمهور امام جمعه اهل تشیع و امام جمعه اهل تسنن این منطقه به ایراد سخنرانی پرداختند.

 

17503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 340859

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • تولید کننده IR ۰۵:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۷
    0 0
    آقای روحانی دمت گرم که بالا خره از حق های مسلم دیگه هم گفتی!!!!خداوکیلی وضعیت خرید مواد اولیه از خارج و انتقال پول افتضاحه!!!اصلا ما ایرانیهرو دزد می دونن!!!!اعتماد نیست!!
  • بی نام IR ۰۵:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۷
    0 0
    با نظر سنجي از مردم ميشه فهميد چند درصد انرژي هسته اي ميخوان
  • بی نام IR ۰۶:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۷
    0 0
    الحق و الانصاف جمله بسیار زیبایی گفته اند.
  • بی نام IR ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۷
    0 0
    اي تاريخ چگونه قضاوت خواهي كرد كه آيا تا چه ميزان اين انرژي هسته اي حق مسلم ايران بوده!
  • بی نام IR ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۷
    0 0
    مردم انرژي هسته اي نميخوان، مردم آزادي و آرامش و عزت و تعامل با دنيا رو ميخوان
  • رضا A1 ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۷
    0 0
    سلام .جناب روحانی لطفا با صراحت بیشتری صحبت نمایید .در زمانی که امارات وعراق و..... منابع زیر زمینی نقد ما را می برند .فناوری هستهای از هیچ اولویتی برخوردار نیست .
  • بی نام A1 ۰۶:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۸
    0 0
    دقیقا پیشرفت کشور و تعامل سازنده و سربلند با جهان حق هر ایرانی هست به امید اینکه در دولت ایشان اقتصاد کشور رشد کرده و مهاجرت معکوس به کشور زیاد شود