۰ نفر
۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۵:۴۹
تنش‌های ونزوئلا سیاسی است یا اقتصادی؟

مادورو مدعی است اعتراضات کنونی، بخشی از یک کودتا است که از سوی واشنگتن و آلوارو اوریبه، رئیس‌جمهور محافظه‌کار سابق کلمبیا راه‌اندازی شده است.

محمود فاضلیاعتراضات خیابانی هفته‌های اخیر در ونزوئلا که از 12 فوریه آغاز شده به بزرگ‌ترین چالش دولت مادورو تبدیل شده است. معترضان خواستار استعفای مادورو به دلیل تورم، نرخ بالای جرم و جنایت، فساد و کمبود کالاهای مصرفی شده‌اند.تظاهرات ضد دولتی ونزوئلا ابتدا در اعتراض به وضع اقتصادی آغاز شد.ونزوئلا با کمبود مواد غذایی اساسی روبرو است.مردم نیز در حرکت گسترده و سازماندهی نشده به خیابان‌ها ریختند تا به اوضاع بد اقتصادی اعتراض کنند.به محض آغاز سرکوب‌ها، تظاهرات مردم ونزوئلا بیشتر شکل سیاسی گرفته است.جنبش‌های مخالف دولت ونزوئلا که قبلا مخالف هوگوچاوز رئیس جمهور سابق این کشور بودند، موفق شدند با جلب هوادار و تجدید سازماندهی، تظاهرات مردم را به حرکت سیاسی تبدیل کنند. 

به اعتقاد نیکلاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا، مخالفان فاشیستی شیوه کودتای ادامه دار را بمنظور ایجاد درگیری میان مردم و فراهم کردن مداخله نظامی اعمال کرده‌اند.مردم باید خود را برای مقابله با هر سناریوی از سوی مخالفان آماده کنند و شخصا اجازه نمی‌دهم هیچ فردی یا گروهی مردم و قانون اساسی ما را به چالش بکشاند.مخالفان در ونزوئلا می‌خواهند کشور را به سوی هرج و مرج اقتصادی و نظامی ببرند.وی همچنین آمریکا را به حمایت از تلاش برای کودتا در کشورش متهم کرد و از طرفداران خود خواست به خیابانها بیایند.مادورو مدعی است این اعتراضات بخشی از یک کودتا است که از سوی واشنگتن و آلوارو اوریبه، رئیس‌جمهور محافظه‌کار سابق کلمبیا راه‌اندازی شده است.
در روزهای گذشته طرفداران «مادورو» رییس جمهوری چپ‌گرای ونزوئلا در مرکز کاراکاس و دیگر شهرهای این کشور به حمایت از مادورو در برابر معترضان تظاهرات کردند. مادورو تظاهرات گسترده مخالفین را بخشی از راهبرد طراحی شده گروه های راست گرا با حمایت آمریکا برای بی‌ثبات کردن دولت خود نامیده و به طرفداران خود تاکید کرده است ما از دموکراسی محکمی برخوردار هستیم اما آنچه در ونزوئلا نداریم، مخالفان دموکراتیک است.
به اعتقاد میگل تورس وزیر کشور و دادگستری ونزوئلا باندهایی که در خیابان‌ها حضور دارند تقریباً وضعیت منع آمد و رفت را بمورد اجراء در آورده‌اند.شواهد نشان می‌دهند که این گروهها توسط شبه نظامیان کلمبیایی آموزش دیده‌اند.ما اقلیت فاشیستی را که بدنبال به آتش کشیدن کشور هستند شکست خواهیم داد.به اعتقاد وزیر امور خارجه ونزوئلامشکل اصلی کشور ما فقر است که از دولت‌های گذشته به ما به ارث رسیده و دولت بولیواری در 15 سال گذشته توانسته بخش مهمی از آن را حل کند.
اما آمریکا نگاه متفاوتی به رویدادهای ونزوئلا دارد.رئیس جمهور آمریکا ضمن محکوم کردن خشونت‌ها در ونزوئلا خواستار آزادی معترضین دستگیر شده از سوی دولت مادورو شد.به گفته وی دولت مادورو بجای اخراج دیپلمات‌های آمریکایی و پوشاندن مسائل داخلی، مشکلات قانونی مردم را حل کند.دولت ونزوئلا بلافاصله اظهارات باراک اوباما را رد و آن را مداخله‌گری آشکار وی در امور داخلی ونزوئلا دانست.اظهارات جان کری وزیر خارجه آمریکا نیز که استفاده از زور در ونزوئلا را غیر قابل قبول و آنرا محکوم کرد، موجب خشم مقامات ونزوئلا شد.کری ادعا کرده بود استفاده از زور دولت و ارعاب قوه قضاییه علیه غیرنظامیان و اشخاصی سیاسی که حق قانونی برای اعتراض دارند، غیر قابل قبول است و تنها باعث افزایش خشونت‌ها می‌شود.
رئیس‌جمهوری ونزوئلا اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا در رابطه با ناآرامی‌های کاراکاس «متکبرانه» و «گستاخانه» دانست و آنرا چراغ سبزی برای گروه‌هایی که دست به این حملات خشونت‌آمیز می‌زند، خواند.به گفته وی جان کری ونزوئلا را با خشونت‌های بیشتر تهدید می‌کند و در اظهاراتش به گروه‌های خشنی که به مردم ما حمله می‌کنند چراغ سبز داده است. به اعتقاد الیاس خائوا وزیر خارجه ونزوئلا،اظهارات جدید کری وزیر خارجه آمریکا فراخوانی برای گروه‌های خشن در ونزوئلاست تا به بی‌ثباتی و اشاعه وحشت در خیابان‌های برخی شهرها ادامه دهند.»وی اعتقاد دارد رهبران اپوزیسیون ونزوئلا که از معترضان ضد دولتی اخیر حمایت کرده‌اند، از سوی واشنگتن و سازمان‌های آمریکایی سازماندهی و حمایت مالی می‌شوند.
به گفته «هنریکه کاپریلس» رقیب شکست خورده مادورو در انتخابات سال 2012و مبتکر تظاهرات اعتراضی در کاراکاس، دلایل و مشکلات فراوانی برای اعتراض وجود دارد و بسیاری از مردم ونزوئلا در رنج به سر می‌برند؛ اما این جنبش که ما آغاز کرده‌ایم باید متفاوت باشد. وی از طرفداران خود خواست تا شبانه دست به تظاهرات نزنند و خیابان‌ها را مسدود نکنند،اما همزمان از دولت خواست تا اقداماتش را اصلاح کرده و «لئوپولدو لوپز»، رهبر سیاسی و دانشجویان محبوس را آزاد کرده و عفو عمومی اعلام کند.در درخواست‌های وی، آزادی «ایوان سیمونوویس»، کمیسیونر پلیس که به اعدام محکوم شده نیز مطرح شده است. این کمیسیونر پلیس در جریان کودتای ناکام سال 2002 ونزوئلا علیه هوگو چاوز، رهبر سابق این کشور به اعدام محکوم شده است.
کاپریلس پس از آغاز درگیری‌ها در این کشور مدعی شده بود امکان دارد یک «خود کودتا» در داخل دولت حاکم وجود داشته باشد که قصد سرنگونی «مادورو» و به روی کار آوردن «دیوسدادو کابیو» رئیس مجلس ملی به عنوان رئیس جمهوری ونزوئلا را دارد.بخش‌هایی در دولت وجود دارد که حضور مادورو در قدرت به نفع شان نیست.این یک «خود کودتا» است و در این صورت مردم ونزوئلا از چیزی مطلع نخواهند شد. به اعتقاد رهبر مخالفان، پس از درگذشت «چاوز» رئیس جمهوری سابق ونزوئلا و وقوع درگیری‌های داخلی، یک شکاف در داخل دولت بین یک بخش نظامی به سرکردگی کابیو و یک بخش «کاستریست» (پیرو برادران کاسترو) به سرکردگی مادورو وجود دارد.
وی همچنین مدعی شده است مادورو هر روز از توطئه مخالفان برای انجام کودتا علیه دولت سخن می‌گویداما او باید بداند که کودتا را نظامیان و نه غیر نظامیان انجام می‌دهند.چرا او تا کنون مدرکی در این رابطه ارائه نداده و عاملین کودتا را دستگیر و روانه زندان نکرده است. در روزهای اخیر معترضین را بطور وحشیانه سرکوب نموده‌اند و برخورد نیروهای گارد ملی و پلیس با مردم خشن‌تر شده است.
حوادث اخیر ونزوئلا با واکنش‌های متفاوتی از سوی دبیر کل سازمان ملل و کشورهای آمریکای لاتین روبرو بود. بان کی مون دبیر کل ضمن ابراز تاسف از کشته‌شدن چند شهروند ونزوئلایی در خشونت‌های اخیر بر گفتگوی دولت ونزوئلا و مخالفان و اینکه طرفین باید راه گفتگو را در پیش بگیرند، تاکید دارد.به گفته او دولت‌های منطقه در خصوص وضعیت ونزوئلا ابراز نگرانی کرده‌اند و امیدواریم که مسائل در این کشور بصورت مسالمت آمیز حل و فصل شوند.
اتحاد بولیواری کشورهای آمریکایی «آلبا» با حمایت کامل از دولت و ملت ونزوئلا، رویدادهای خشونت‌آمیز اخیر در این کشور را یک حرکت راهبردی از سوی راستگرایان بین‌المللی برای شکست نظم و قانون اساسی و علیه دولت «مادورو»ˈ می‌داند و آن را نمی‌پذیرد.این رویدادهای «قابل سرزنش»، بخشی از استراتژی برنامه‌ریزی شده برای بی‌اعتبار کردن انقلاب بولیواری در سطح بین‌المللی از نظر رسانه‌ای است و هنگامی صورت گرفته که دولت ونزوئلا، در مسیر صلح، ثبات و مذاکره ملی تلاش می‌کند.این سازمان از جامعه بین‌المللی خواست که نسبت به گسترش رویدادها در ونزوئلا، کشوری که در حال حاضر با حمله شدید عناصر سیاسی راستگرا که مسئول ایجاد خشونت‌ها هستند، روبرو شده، هوشیار باشند.
سباستین پینه رئیس جمهور شیلی حوادث اخیر در ونزوئلا را مورد انتقاد قرار داد.به گفته وی دولت ونزوئلا باید به حقوق‌بشر و آزادی بیان احترام بگذارد.وی مدعی شد ما حامی دموکراسی و آزادی‌های اساسی هستیم.بدنبال اظهارات مداخله جویانه وزیر امور خارجه پاناما و درخواست گفتگو دولت با مخالفان و احترام این کشور به حقوق بشر، رئیس جمهوری ونزوئلا سفیر این کشور را در پاناما برای رایزنی فراخواند. به اعتقاد وزیر امور خارجه ونزوئلا، برای ما قابل قبول نیست دیگران به ما پیشنهاد دهند که با گروههای آشوب‌طلب به چه شکلی برخورد کنیم. رئیس جمهور هندوراس خواستار پایان خشونت‌های اخیر در ونزوئلا شدو تاکید کرد تنش و درگیری راه حل کار نیست و من از ملت و دولت ونزوئلا می‌خواهم به خشونت‌ها پایان بدهند.

5249

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 340721

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۷
    2 33
    هر کشوری که بخاد روی پای خودش بایسته و به دزدهای چپاول گر و زورگوی جهانی باج نده باید هزینه ش رو پرداخت کنه ، مبارزه حقیقی با زورگوهای بزرگ جهانی به این راحتی ها نیست ولی امیدوارم ونزویلا مثل چند سال گذشته بتونه با قدرت به راهی که مردمش برگزیدند ادامه بده
  • بی نام GR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۷
    22 7
    مادورو نیز به مانند بسیاری از کشورهای جهان سوم همه مخالفت های داخلی را به گردن خارج از کشور و توطئه های جهانی و دشمنان این کشور می اندازد!