۰ نفر
۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۹:۳۰

بسیار سخت است که اکنون حجم خسارت هایی که به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در اوکراین وارد آمده است را برآورد کرد.

الیاس حرفوش

بسیار سخت است که اکنون حجم خسارت هایی که به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در اوکراین وارد آمده است را برآورد کرد و گفت که تا کجا بر رفتار روسیه در عرصه بین المللی تاثیر خواهد گذاشت، به ویژه در آینده روابطش با واشنگتن و دیگر پایتخت های اروپایی. غربی ها امیدوارند که تحولات اوکراین رهبران روسیه را به بازنگری در نقش و رفتارشان در بحران های بین المللی به ویژه در این برهه زمانی در دو بحران سوریه  و اوکراین وادارد.

آیا پوتین همان راه لیونید برژنف را خواهد پیمود و تانکها را روانه خیابان های کیف همانند سال 1968 که برای برخورد با «بهار پراگ» انجام داد، خواهد کرد؟ یا این که به راه میخائیل گورباچف روی خواهد آورد و به صدای مردم و ندای عقل گوش فرا می دهد و به اوکراین فرصت خواهد داد که همان طور که بیست سال پیش به آن و جمهوری های سابق بلوک شرق اجازه داد که خود سرنوشتشان را ترسیم کنند این بار نیز خود برای سرنوشتش تصمیم بگیرد؟  

بسیار سخت است که انتظار سیاست گورباچوفی را در سایه ولادیمیر پوتین داشت. همه نشانه ها حاکی از آن است که این مرد همه تلاش خود را می کند که مطابق با نظرش که می گوید بازگشت روسیه به موازنه های بین المللی ضروری است، عمل کند. او از سیاست های شووینستی که بسیاری از روس ها طرفدار آن هستند، حمایت می کند تا روسیه را به جایگاه گذشته اش بازگرداند، به ویژه که از موفقیت های غرب در زمینه های سیاسی و اقتصادی نیز احساس حسد می کند. کما این که پوتین می خواهد از کنار کشیدن باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا از ایفای نقش مطلوب در حد یک ابرقدرت در رویارویی با بحران های بین المللی نیز استفاده کند.

شکی نیست که زخمی که رهبران کرملین به دلیل تظاهراتی که علیه هم پیمانشان، یانوکوویچ در کیف خورده اند، عمیق است. به گونه ای که حتی دیمیتری مدودوف، نخست وزیر روسیه نیز تصمیم مقام های اوکراینی علیه یانوکوویچ را «تمرد» دانسته در حالی که از این نکته غافل شده که این مجلس نمایندگان اوکراین است که در شبه اجماعی تصمیم به عزل یانوکوویچ گرفت. از این فراتر این نکته را هم توجه نمی کند که ارتش اوکراین در کنار ملت علیه رئیس جمهوری ایستاد، رئیس جمهوری که بعد از گشوده شدن کاخ مجللش توسط مردم مشخص شد که به یکی از مظاهر فسادی که تلاش می کرد در زمان زمامداری اش به آن ممارست بورزد، تبدیل شده است آن هم در حالی که مردمش در بدترین وضعیت تنگنای اقتصادی به سر می برند و تلاش می کنند از صندوق پول مسکو یا صندوق های اتحادیه اروپا وام های اضطراری بگیرند.

ضربه ای که بر پوتین در اوکراین، این کشور واقع در دروازه های اتحادیه روسیه، وارد آمد، عوامل متعددی داشت اما مهمترین آنها به قمار پوتین بر منطق صرفا قدرت سلاح باز می گردد که به واسطه آن می خواهد ملت ها به او تمایل پیدا کنند و در مقابلش زانو بزنند. علاوه بر آن با استفاده از سلاح خیانت و اتهام های مزدورانه ای که به طرف ها می زند واقعیت های دوران اتحاد جماهیر شوروی از هم فروپاشیده را یادآور می شود، زمانی که پوتین کارمند نجیبی در میان نیروهای سازمان امنیت بود و دوران جوانی اش را در آن جا می گذراند.

همین رویه را پوتین در سوریه دنبال کرد و اجازه نداد که در این کشور نیز اصلاحات پیش رود و مردم همان طور که می خواهند به آزادی برسند. او همان اتهام هایی که به مخالفان اوکراینی می زند و می گوید آنها "نقاب پوشان کلاشینکوف به دستی هستند که تحت تاثیر نازی ها قرار گرفته اند" قبل از آن همان اتهام ها را به مخالفان سوری می زد و همه آنها را تروریست و تکفیری می خواند. اتهاماتی که عملا به سمتی می روند که به اندازه ای پررنگ شوند که اوکراین را به دو بخش مصر به پیوستن به جبهه غربی و مصر پیوستن به جبهه شرقی یعنی روسیه تقسیم کند.

الحیات/ترجمه: سید علی موسوی خلخالی

49262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 340685

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۲۱:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    17 15
    مرگ بر روسیه...
    • سین شین A1 ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۷
      13 6
      بیاید شعار مرگ را از صحنه سیاسی کشور بزداییم. خواستن مرگ برای یک کشور که منطقا شامل مردم آن کشور هم می شود نه با هیچ اخلاقیاتی سازگار است نه هیچ دین و مذهبی.
  • بی نام IR ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    18 12
    روسیه باخته و هیچ کاری نمی تواند بکند روسیه حتی نمی تواند پولی که قولش را داده است ندهد!!!!!!
    • بی نام IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
      0 0
      برووووووو بابا
  • mani A1 ۰۴:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۷
    10 8
    معلوم است که الحیات سنگ خودش را به سینه میزند نه تفسیر سیاسی می کند.
  • بی نام A1 ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۷
    10 16
    این الیاس حرفوش انگار تکفیری باشه که به تروریست های سوریه میگه آزادیخواه
  • بی نام A1 ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۷
    10 19
    جفنگ نگو الیاس
  • بی نام A1 ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۷
    17 4
    تحلیلی کاملا درست و منطقی.
  • بی نام A1 ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۸
    5 5
    کشت وکشتار روسهاوتملک بخش عمده از خاک ایران وظلمی که روسها به ملت ایران نموده اند ثبت تاریخ شده .