رییس مجلس شورای اسلامی با بیان این که روح حاکم بر اقتصاد مقاومتی تکیه بر توان داخل است، اظهار کرد: اتکا بودجه ۹۳ در کل به نفت است.

به گزارش ایسنا،علی لاریجانی عصر دوشنبه در مراسم روز ملی مهندسی در سالن همایش‌های برج میلاد افزود: وضعیت کشور با توجه به شرایط تحریم و سیاست‌های مقاومتی که مقام معظم رهبری ابلاغ کرده‌اند اگر درست اجرا شود می‌تواند راهگشا باشد.

رییس مجلس شورای اسلامی اتکا به نفت را یک بیماری اقتصادی در کشور دانست و اظهار کرد: در بودجه سال ۹۳ کل کشور اتکا به نفت جدی است و حداقل ۴۰ درصد از درآمدها باید از نفت تامین شود که این آسیب بزرگی به کشور می‌رساند.

او هم چنین برخی بی‌سلیقگی‌ها در اداره کشور را دلیل مشکلات موجود در کشور دانست و تصریح کرد: ما در هشت سال گذشته ۷۰۰ هزار میلیارد دلار درآمد داشتیم اما از آن به درستی استفاده نشد و این فشارهای اقتصادی مربوط به بی‌تدبیری در استفاده از منابع است و اگر بخواهیم راه علاجی در حوزه اقتصاد و روابط دیپلماتیک پیدا کنیم باید به نیروی داخلی اتکا داشته باشیم.

لاریجانی هم‌چنین بیان کرد: اگر شرایط اقتصادی ما از فروش نفت بهتر شود نباید به واردات روی بیاوریم و باید به سرمایه‌گذاری داخلی اتکا کنیم.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان این که روح حاکم بر اقتصاد مقاومتی تکیه بر توان داخل است، گفت: مسئولان در بخش‌های مختلف و قوای سه‌گانه باید به شرکت‌ها و موسسات داخلی تکیه کنند که توانمندی زیادی دارند و ما نباید آن‌ها را از خط خارج کنیم.

وی یادآور شد: برخی وزارتخانه‌ها از بخش خصوصی به خوبی حمایت کردند و آن‌ها را تشویق کرده‌اند که موجب رشد برخی شرکت‌ها شده‌اند. ما باید بر روی شرکت‌های دانش‌بنیان سرمایه‌گذاری کرده و کمک کنیم که آن‌ها رشد کنند که این موضوع منوط به ایجاد فضای رقابتی در کشور است.

لاریجانی به انحصار در حوزه خودروسازی اشاره کرد و گفت: وضعیت خودروسازی در کشور ما وضعیت مطلوبی داشته است اما دلیل رشد نکردن آن در حال حاضر انحصار در خودروسازی است چرا که مدل‌های جدید فراهم نشده و ما باید برای آن راهی پیدا کنیم.

رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه به ارتباط میان دانشگاه و صنعت تاکید کرد و گفت: این موضوع در سال‌های اخیر موفق نبوده و ارتباط دانشگاهیان با صنعت نتیجه‌ای نداشته است و این به دلیل اقتصاد دولتی بوده است.

وی در ادامه گفت: بحث مربوط به اقتصاد مقاومتی بحث مهمی است و این که چگونه می‌توان سرمایه مهندسی را در کشور سامان داد و سیستم را بارور کرد نکته قابل توجهی است که می‌توان از وزیران مربوطه کمک گرفت و اگر به قانون نیاز داشته باشد ما نیز در خدمت خواهیم بود.

لاریجانی هم‌چنین پیشنهاد تشکیل موسساتی متشکل از حقوقدانان و مهندسین را داد و اظهار کرد: با به وجود آمدن چنین موسساتی می‌توان به قانونگذاری کمک کرد. این موسسات با کار حرفه‌یی و قرارداد با مجلس می‌توانند کار فکری خاصی را انجام دهند و در کار تقنین به ما کمک کنند.

رییس‌ مجلس شورای اسلامی هم‌چنین یادآور شد: نظام مهندسی ما قدرت فکری مناسبی در توسعه کشور دارد که از نوعی حفظ مسوولیت‌پذیری نسبت به سرنوشت کشور برخوردار است که این نعمت بزرگی است.

لاریجانی با اشاره به حضور مهندسان در سنگرهای مختلف هم‌چون دفاع مقدس و عرصه هسته‌ای، تصریح کرد: بسیاری از عالمان دینی ما در حوزه‌های مختلفی هم‌چون طب، معماری و نجوم فعالیت و پژوهش داشته‌اند که این علاقه‌مندی و روش‌مندی تفکر اسلامی در حوزه عقلانیت را نشان می‌دهد و نشان دهنده سابقه علمی ما در سال‌های گذشته بوده است که البته دارای فراز و فرودهایی بوده که از زمان انقلاب اسلامی به بعد مجددا اوج گرفته است.

او با بیان این که این شدت علاقه‌مندی به عرصه‌های علمی در جوامع دیگر دیده نمی‌شود، بیان کرد: در سیاست ما کم نبودند مهندسانی که فعالیت‌های سیاسی داشته‌اند و در رشته‌های مهندسی درس خوانده‌اند و از ورزیدگی خوبی برخوردار هستند که ما در این جمع بسیاری از آنان را مشاهده می‌کنیم که این نشان دهنده روحیه امیدواری و مثبت‌اندیشی آنان است.

در این مراسم وزیران «نفت»، «صنعت، معدن و تجارت»، «راه و شهرسازی» و «نیرو» و جمعی از نمایندگان مجلس و هم‌چنین ابوترابی‌فرد، نایب رییس مجلس و ... حضور داشتند که در انتهای این بزرگداشت از خانواده‌های شهدای نظام مهندسی و برگزیدگان این عرصه توسط رییس مجلس شورای اسلامی و وزیران حاضر تقدیر شد.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 340563

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امید A1 ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
    6 0
    تا زمانی که ما با دنیا تعامل نکنیم منبع درامد دیسگری غیر از نفت نخواهیم داشت
  • بی نام A1 ۰۶:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    7 0
    انحصار را مگر جز مجلس بوجود آورده است.مقصر اصلي مجلس است.بايد جوابگوي خدا وملت به دليل حفظ منافع معدودي باشيد.
  • بی نام A1 ۰۶:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    5 0
    لطفا در جریان سفر ریاست محترم جمهور به هرمزگان پیگیر ساخت پل خلیج فارس باشید این پل 9 سال است قرار است ساخته شود این پل نزدیکترین نقطه جزیره قشم را به نزدیکترین نقطه خشکی به نام بندر خمیر وصل میکند فاصله تقریبی کمتر از دو کیلومتر و می تواند نقش موثری در تجارت منطقه ورشد تجاری ان بگذارد با تشکر