فارس نوشت:

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر اینکه تمام فعالیت‌های هسته‌‌ای ادامه خواهد داشت، عنوان کرد: از سانتریفیوژها کم نخواهد شد و فردو به هیچ عنوان تعطیل نمی‌شود و آب سنگین اراک نیز به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

علی‌اکبر ولایتی امروز دوشنبه در نشست خبری مشترک با یوشیجی نوگامی رئیس مؤسسه مطالعات بین‌المللی ژاپن اظهار داشت: کشور اوکراین از حدود ۱۰ سال پیش به واسطه بعضی دخالت‌ها از جمله کشور آمریکا با مشکل معیشتی مردم مواجه شده است. اوکراین نیز که پس از شوروی در علم صاحب‌نام بود دچار مشکل معیشتی و اقتصادی شده است و تبدیل به میدانی برای کشورهایی از اروپا تا ایالت متحده آمریکا که خواستار دخالت در امور داخلی اوکراین هستند، شده است.

ولایتی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران ارتباط با اوکراین را جزو حریم خودش می‌داند و هیچگونه اقتداری را در این مورد تحمل نمی‌کند.

مشاور امور بین‌الملل مقام معظم رهبری ادامه داد: مردم اوکراین می‌خواهند مستقل زندگی کنند نه اینکه سیاستمداران این کشور تبدیل به ابزار دست دیگران باشند و همچنین این آتش‌افروزی‌ها را آمریکایی‌ها شروع کرده‌اند.

وی با بیان اینکه ناتو برای توسعه و گسترش مرزهای خود به سمت شرق برنامه‌ریزی کرده است، اضافه کرد: طراحی‌های این کشورها باعث بروز مشکل شده است ولی جمهوری اسلامی ایران هر حکومتی که بر اساس رأی مردم شکل گرفته باشد را می‌پذیرد اما متأسفانه مجامع بین‌المللی و سازمان ملل متحد به وظایف خویش عمل نمی‌کنند و تحت تأثیر آمریکا قرار دارند در حالی که توقع بر آن است که مستقل باشند.

ولایتی در پاسخ به سؤالی، مبنی بر اینکه آیا در جلسه امروز خود در مورد مسئله سوریه بحثی صورت گرفته است یا خیر، گفت: در مورد سوریه من به طرف ژاپنی تأکید کردم که ایران از دولت و تمامیت ارضی سوریه حمایت کرده و خواهد کرد.

مشاور امور بین‌الملل مقام معظم رهبری ادامه داد: ایران از یک گفت‌وگوی ملی بین دولت و معارضین در صورتی که دست به سلاح نبرده باشند استقبال خواهد کرد و ایران تنها راه حل دیپلماتیک را قبول می‌کند.

وی همچنین گفت: در این کشور کسانی دست به اسلحه برده‌اند و حدود ۷۰ کشور تروریست‌های خود را به سوریه اعزام کرده‌اند، این افراد جایی برای گفت‌وگو ندارند و مادامی که گفت‌وگوهایی مانند ژنو در مورد سوریه بر اساس بی‌عدالتی باشد همان طور که قبلا هم پیش‌بینی کردم به جایی نرسیده و نخواهد رسید.

وی با بیان اینکه کشورهای مرتجع منطقه و آمریکا حقی در سوریه ندارند، گفت: کشورهایی از این دست هیچ حقی ندارند و ایران اگر در سوریه انتخاباتی انجام شود حمایت خواهد کرد.

ولایتی با بیان اینکه از هر کشوری که زنجیره مقاومت علیه رژیم صهیونیستی باشد، حمایت می‌کنیم، تصریح کرد: سوریه به عنوان یک حلقه مقاومت در منطقه است و جمهوری اسلامی ایران همواره از این کشور حمایت خواهد کرد. امروز کشور سوریه از هر زمان دیگری قدرتمندتر است و توانسته در دل این حوادث موضع خودش را حفظ کند.

مشاور امور بین‌الملل مقام معظم رهبری در واکنش به اظهارات وندی شرمن پس از توافق اولیه ژنو گفت: این موضع‌گیری کاملا از موضع ضعف و مغایر با آنچه در مذاکرات وین انجام دادند. این موضع‌گیری‌ها بدون پشتوانه است زیرا از زمانی که مذاکرات آغاز شد همه ناظرین بین‌المللی شاهد این بودند که ‌آمریکایی‌ها به دنبال نقض توافقات بودند تا به شکلی به آنچه که مایل هستند برسند.

وی ادامه داد: ایران در برابر زیاده‌خواهی‌ها ایستاده است، آنچه که در مذاکرات صورت گرفت با اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا متناقض بود زیرا می‌خواهند در افکار عمومی خودشان برنده جلوه کنند.

ولایتی در ادامه با بیان اینکه اقتدار با اقتدار داشتن متفاوت است، تأکید کرد: طرف غربی‌ دچار تناقض‌گویی می‌شود اما از ابتدای مذاکرات ایران دچار هیچگونه تغییری در مواضع خود نشده است و در چارچوبی که توسط مقام معظم رهبری تعیین شده است، حرکت می‌کند و هیچ امتیازی به غرب نداده است.

مشاور امور بین‌الملل مقام معظم رهبری تصریح کرد: یک سانتریفیوژ ما از کار نخواهد افتاد، فردو تعطیل نخواهد شد، نیروگاه آب سنگین اراک به کار خود ادامه خواهد داد اما ایران هیچ وقت مذاکرات را ترک نخواهد کرد و نسبت به مذاکرات نگران نخواهد بود.

ولایتی در پایان با تأکید بر اینکه مسئولین در چارچوبی که توسط رهبر معظم انقلاب تعیین شده است حرکت خواهند کرد، اظهار داشت:‌ حق مسلم ایران هم اکنون آشکار شده است. هیأت‌هایی از فرانسه، آلمان، روسیه و چین و اکنون نیز ژاپن برای همکاری‌ها اقدام کرده‌اند و این نکته‌ای است که آمریکایی‌ها باید بدانند که وضعیت هیچ‌گاه به سابق برنخواهد گشت.

رئیس مؤسسه مطالعات بین‌المللی: ژاپن از مذاکرات ژنو استقبال می‌کند

یوشوجی نوگامی رئیس مؤسسه مطالعات بین‌المللی در این نشست خبری مشترک با اشاره به مسئله هسته‌ای ایران گفت: در این دیدار مسئله هسته‌ای در دستور کار ما نبوده است، ما به بحث در مورد مسائل سیاسی و امنیتی منطقه پرداختیم، ما همچنین در مورد مسائل سیاسی و امنیت خاورمیانه بحث کردیم و به طور گسترده به مناسبات بین ایران و ژاپن پرداختیم.

وی ادامه داد: کاملا آشکار است مذاکرات هسته‌ای ژنو که بین ایران و گروه ۱+۵ جریان دارد به مناسبات دو جانبه دو کشور کمک خواهد کرد و امکان گسترش روابط دو جانبه را فراهم می‌کند البته آنچه در مذاکرات ژنو در مورد توافقات هسته‌ای خواهد گذشت بی‌شک در روابط دو کشور تأثیر خواهد گذاشت و نیز بر دورنمای منطقه نیز تأثیرگذار است.

یوشیجی نوگامی در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا به عنوان کشور قربانی سلاح‌های کشتار دسته جمعی دیدگاه واضحی در مورد موضع آمریکا در قبال ایران در مسئله هسته‌ای دارد یا خیر، پاسخ داد: ما بر اساس یک اجماع جهانی قطعنامه شورای امنیت را پذیرفتیم و با روی کار آمدن دولت جدید از توافق استقبال می‌کنیم، پس از ۴ سال قطع روابط مشترک موسسه ما با ایران روابط از سر گرفته شده است و امیدوار خواهیم بود.

وی همچنین درباره حضور شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران ژاپنی در ایران، بیان کرد: روابط تجاری و سیاسی بین ایران و ژاپن همواره وجود داشته است و ما از مذاکرات ژنو استقبال می‌کنیم و ما منتظر رفع تحریم‌ها هستیم تا روابط تجاری برقرار شود چون تجار و بازرگانان ژاپنی قصد دور زدن تحریم‌ها را ندارند و منتظر رفع کامل تحریم‌ها هستند.

وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه آیا ژاپنی‌ها از همکاری در خصوص نیروگاه‌های هسته‌ای در داخل ایران استقبال خواهد کرد، اظهار داشت: این مسئله مشروط به نتیجه مذاکرات ژنو است و در صورت فراهم شدن شرایط انجام خواهد شد.

گفتنی است در پایان نشست خبری علی اکبر ولایتی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا نوگامی مواضع دو پهلو در مورد مذاکرات هسته‌ای اتخاذ کرده است، پاسخ داد: به هر حال آن‌ها با سفر خود خواستند بگویند آماده پیشرفت همکاری‌ها هستند و ما هم استقبال می‌کنیم.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 340542

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بانوی ایرانی... IR ۲۲:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
    6 0
    کارکشته ی سیاست و ادب،ولایتی عزیز...