دبیرکل جمعیت زنان نواندیش امیدوار است که مشارکت زنان خصوصا زنان اصلاح طلب در انتخابات مجلس دهم پررنگ تر باشد.

به گزارش خبرآنلاین، در فاصله 2 ساله تا دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی تحرکات احزاب و جریانهای سیاسی رنگ و رویی جدی به خود گرفته است. در این میان با توجه به عدم حضور نماینده زن اصلاح طلب در مجالس هشتم و نهم گویی تشکل های منسوب به این جریان برنامه جدی برای حضور زنان در انتخابات پارلمان دهم دارند. 

گرچه فاطمه راکعی دبیرکل جمعیت زنان نواندیش که خود سابقه حضور در مجلس را دارد معتقد است زنان اصلاح طلب همواره در صحنه حضور داشته اند و عدم حضور آنها در دو مجلس قبلی به مسائلی نظیر نظارت شورای نگهبان برمی گردد. او که دل خوشی از عملکرد زنان اصولگرای مجلس ندارد این را تاکید دارد که حتی برخی زنان خوش فکر و توانمند این جریان هم در حال حاضر در مجلس حضور ندارند. این فعال سیاسی اصلاح طلب که انتقادات جدی به نگاه اقتدارگرایانه دولت سابق به زنان دارد معتقد است دولت روحانی برای بکارگیری زنان تحت فشار است والا رویکرد مناسبی به فعالیت زنان دارد.

مشروح گفتگوی روزنامه خبر با دبیرکل جمعیت زنان نواندیش در ادامه می آید:

***

خانم راکعی! در مجلس هشتم و نهم خانم‌های اصلاح‌طلب حضوری نداشتند، با توجه به اینکه به نظر می‌رسد اصلاح طلبان برنامه جدی برای انتخابات مجلس دهم دارند تصور می‌کنید مجلس دهم شاهد بازگشت بانوان اصلاح‌طلب به مجلس باشد؟

این نبوده که خانم‌های اصلاح‌طلب در انتخابات حضور پیدا نکنند و یا در حدی نباشند که در مجلس حضور داشته باشند. این امر به مسائلی چون نظارت شورای نگبهان مربوط بود. خصوصا اینکه شورای نگهبان بر روی بانوان حساسیت مضاعفی دارد.

معتقدم در مجلس فعلی هم حتی اگر قرار بر حضور داشتن یک جناح بوده باشد باز هم از همه پتانسیل آن جناح برای حضور خانم‌ها در مجلس استفاده نشده است. حالا از خانم‌های اصولگرا باید پرسید آنها چه مشکلی در مجلس داشتند، چون خانم‌های اصولگرایی هستند که ما سال‌هاست آنها را می شناسیم و افراد خوش فکر، کارکرده و باتجربه‌ای در حوزه زنان هستند اما متاسفانه این چهره‌های شاخص اصولگرا هم در مجلس حضور ندارند.

درباره مجلس دهم نیز قطعا ما تلاش خودمان را خواهیم کرد تا حضور جدی‌تر و پررنگتری داشته باشیم. کما اینکه بیش از 30 سال است که برای احقاق حقوق زنان تلاش می‌کنیم تا جایگاه اجتماعی و سیاسی واقعی زنان به آنها داده شود. مجلس هم از جمله نهادهایی است که باید شاهد حضور زنان شایسته، متفکر و دلسوز باشد. باید بپذیریم که نیمی از جمعیت کشور را زنان تشکیل می‌دهند، زنانی که هرگاه در فرصت‌های مدیریتی قرار گرفته‌اند درخشیده‌اند و اگر نمی‌شود 50 درصد مجلس در اختیار زنان باشد لااقل 30 درصد باید حضور داشته باشند. باید دید شورای نگهبان چه خواهد کرد و چه پیش خواهد آمد.

مجامع و تشکل‌های زنان اصلاح طلب در این زمینه تلاش‌های خود را آغاز کرده اند. امیدواریم با استقبال زنان شایسته از این امر بتوانیم حضور فعال بانوان در انتخابات مجلس را شاهد باشیم.

به نظر می‌رسد تشکل‌های زنان اصلاح‌طلب حتی بیش از دیگ%:.8'!احزاب این جریان در 8 سال گذشته در سکوت و رکورد فرو رفته بود و تحرک خاصی از آنها دیده نمی‌شد؟
متاسفانه کشور در 8 سال گذشته در همه زوایای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی دچار رکود شد و عملا جلو فعالیت سیاسی زنان اصلاح‌طلب را گرفتند.

حتی مسئولان طراز اول دولت قبلی حتی ابایی از این نداشتند که در تریبون‌های عمومی رسما اعلام کنند که تحزب کار بیجایی است و اینگونه مخالفت خودشان را با کار حزبی اعلام می‌کردند. به نظر می‌رسید آنها درصدد براندازی هرگونه کار حزبی بودند. در حالیکه به طور طبیعی همه می دانیم احزاب فعال از شروط تامین منافع سیاسی هر کشور و تشکلی هستند و باید فعالیت احزاب از سوی نظام حاکم جدی گرفته شود.

شما در مصاحبه‌ای اعلام کرده بودید که زنان اصلاح‌طلب و اصولگرا نقاط اشتراک زیادی دارند، این اشتراک در حوزه مسائل سیاسی هم وجود دارد؟
معتقدم زنان اصولگرا و اصلاح‌طلب در مسائل مربوط به زنان اشتراکات زیادی دارند. البته زنانی که معقول هستند و درگیر تندروی و افراطی‌گری نمی شوند. امثال زنده یاد خانم بهروزی و همفکرانشان. حتی ما ائتلاف اسلامی زنان را با مشارکت زنان اصولگرا و اصلاح طلب تشکیل دادیم که هنوز هم فعال است. این جمع متشکل از زنانی است که نقاط اشتراکی زیادی در حوزه مسائل زنان دارند. اما در مورد مسائل سیاسی بهرحال آنها اصولگرا هستند و مشی و روش تعریف شده خود را دارند، ما هم اصلاح‌طلب هستیم با معیارها و رویکردهای خودمان.

دولت قبل با وجود اینکه شعارهایی را در حمایت از حقوق زنان می داد و حتی اولین وزیر زن نیز در این دولت روی کار آمد اما در عمل تناقضاتی در رفتارهایشان در مورد بانوان دیده می شد...

وقتی کسانی به راحتی دروغ می‌گویند و با تحزب مخالفت می‌کنند باید هم تلاش شان برای خانه نشینی کردن زنان شایسته و با تجربه در حوزه‌های سیاسی، اجتماعی و .... باشد و برای حضور زنانی در مجلس تلاش کنند که رای و نظری از خود نداشته باشند. 

این تناقض متاسفانه در دو دولت قبل به وفور و وضوح مشاهده می‌شد. دلیلش هم نگاه اقتدارگرایانه‌ای بود که بر خرد جمعی در این دولت ترجیح داده می‌شد. با آن نگاه افراطی و سمپاتیکی که بر این دولت حاکم بود بعید بود که نگاه بازی به حضور زنان در پست‌های مدیریتی بالا داشته باشد و بیشتر سخنانی که عنوان می‌شد یک شو سیاسی بود. زمانی اصلاح‌طلبان مطرح کردند که از خانم‌های شایسته و باتجربه در سطح وزارت هم استفاده خواهد شد اما اجازه این کار را ندادند. بعدها این دولت اینکار را کرد و کسی جرات نکرد که اعتراض کند. اما این دولت با همان نگاه اقتدارگرایانه‌ای که داشت این خانم را که از بسیاری از مردان حوزه خود تواناتر و بهتر عمل کرد را تاب نیاورد و زمانی که موضع مخالفی را در مقابل رییس دولت در پیش گرفت کنار گذاشته شد. نوع کنار گذاشتن ایشان هم به عقیده من به نوعی توهین به کل جامعه زنان بود.

آقای روحانی در شعارهای انتخاباتی خود بر استفاده از ظرفیت زنان در دولت شان تاکید داشتند، به نحوی که انتظار معرفی وزیر زن از سوی ایشان ی رفت. اما در نهایت شاهد حضور زنان در سطوح مدیریت میانی دولت یازدهم بودیم، این رویکرد دولت یازدهم را چطور ارزیابی می‌کنید؟
باید بپذیریم که آقای روحانی و دولتش تحت فشار است. در همین مذاکرات هسته‌ای می‌بینید که فشار زیادی روی دولت است. و با توجه به اینکه رهبری چندین بار عنوان کردند که از همه مسائل خبر دارند و مذاکره کنندگان را فرزند انقلاب دانستند اما برخوردهای تند همچنان وجود دارد.

معتقدم دولت در مورد زنان هم فشارهایی به دولت وجود داشت. با این وجود دولت توانست از خانم های کارآمد در سطح معاونت رییس جمهور و مدیریت‌های میانی استفاده کند که نیازی به رای مجلس نباشد. بهرحال باید بپذیریم که اکثریت مجلس فعلی در دست اصولگرایان است که افراد رادیکال هم در بین آنها کم نیست و ممکن بود در صورت معرفی وزیر زن به او رای ندهند. مطمئنا دولت نمی خواست احترام زنان شاخص از سوی این رادیکال ها در مجلس شکسته شود.

حتی معرفی سخنگوی زن برای وزارتخارجه اقدام مثبتی از سوی دولت و نوعی بها دادن به زنان بود. هرچند تلاش زیادی می شود که نقش ایشان کمرنگ نشان داده شود و خصوصا صداوسیما رویکرد مناسبی نسبت به این مساله ندارد.

با این وجود ما به دولت اعتماد داریم و آقای روحانی را به عنوان کسی که به توانمندی زنان اعتماد دارد می‌شناسیم. و مچنان امیدواریم که فضا را برای فعالیت بیشتر و جدی تر زنان در این دولت باز شود.

عملکرد زنان مجلس هشتم و نهم را چطور ارزیابی می کنید، در ایام بررسی رای اعتماد به وزرا انتقاد از عملکرد زنان زیاد بود که عنوان می شد که زنان مجلس چندان نقش موثری در روند کاری مجلس ندارند؟
به طور خاص چندان معتقد به انتقاد کردن از زنان نیستم. براین باورم که زنان رو به پیش هستند، زنان اصولگرا که در رویکردها و مواضع‌شان در خیلی مواقع از مردان رویکرد انسانی‌تری دارند و عمدتا اهل تهمت زدن یا توهین کردن نیستند و ...

با وجود این متاسفانه شخصا از عملکرد زنان مجلس چندان خشنود نیستم. معتقدم که آن انتظارات و مطالباتی که زنان دارند از سوی زنان مجلس تامین نشده است، حتی در برخی طرح‌ها و لوایح مشخصا خلاف مصالح زنان تصمیم گیری و موضع گیری شده است. نه تنها مخالفتی نکردند بلکه بعضا به عنوان موافق به دفاع از آنها هم پرداخته اند.

اماجامعه زنان همیشه در راه است و به دنبال اهداف و آرمان هایی است که به آن اعتقاد دارد. حتی حضرت امام هم درباره زنان تاکیدات ویژه و خاص داشتند و معتقد بودند باید در امور کشوری دخالت داشته باشند. در این چند سال اما برخی نگذاشته یا حتی درصدد حذف زنان هستند و زنان را در چارچوب خانه‌نشینی می بینند. این درحالی است که زنان همواره مدیریت مشفقانه و دلسوزانه نسبت به مشکلات و مسائل کشور داشتند.

29/27220

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 340519

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۰
    3 12
    چرا بانوان اصولگرا و اصلاح طلب با هم لیست نمی دهند؟ همیشه در لیست آقایان بوده اند. اگر 50درصد مردم این کشور را زنان تشکیل می دهند حتما پتانسیل این ریسک وجود دارد که زنان خودشان یک لیست کاملا زنانه بدهند. البته فقط فرهیختگان.
  • بی نام NZ ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۰
    2 4
    اگه ایشون نو اندیشه وای به حال کهنه اندیش ها ...
  • بی نام A1 ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۰
    5 0
    قرار بود رئیس دانشگاه ما (الزهرا) بشن ایشون که جناب کیهان نیومده زد ایشون رو و ... ما هنوز منتظریم خانم دکتر شاید فرجی شد و تنها دانشگاه جامع دخترانه ایران هم از افراط دور شد... شاید...