۰ نفر
۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۷:۴۶
جنگ پتروس، آنروز سه و نیم بعد از ظهر

چاپ پنجم «جنگ پتروس»، چاپ دوم «آنروز سه نیم بعد از ظهر» و «آشنایی با موسیقی نواحی ایران» از سوی سوره مهر روانه بازار کتاب شد.

به گزارش خبرآنلاین، «آنروز سه نیم بعد از ظهر» خاطرات دوران جنگ مهدی صمدی صالح است که با مصاحبه و تدوین سید سعید غیاثیان برای دومین بار روانه روانه بازار کتاب خواهد شد. سعید غیاثیان راوی کتاب، خاطرات کتاب را محدود به دوران حضور مهدی صمدی در جبهه جنگ دانست و گفت: این کتاب صرفا خاطرات جنگ مهدی صمدی است که وی از سن 15 سالگی و از سال 1361 وارد جبهه شده٬ در عملیات‌های خیبر، والفجر 8، کربلای 5، بیت المقدس 2 و مرصاد شرکت داشته است.

غیاثیان همچنین درباره طرح عکس روی جلد کتاب اظهار داشت: عکس روی جلد کتاب یکی از مشهورترین عکس‌های دفاع مقدس است که مهدی صمدی با لباس جنگ بر روی خاک مشغول نماز خواندن است٬ این عکس حتی در مقطعی به عنوان عکس ثابت یکی از جراید کشور در آمده بوده است. کم کم در ذهن بسیاری این تداعی شده بود که صاحب عکس(مهدی صمدی) به شهادت رسیده است٬ در حالی که وی هم اکنون زنده و در سلامت به سر می‌برد.

غیاثیان در ادامه گفت: جنگ لایه‌های زیرین دارد که تنها منحصر به فرماندهان و بزرگان آن نمی شود زیرا افراد گمنام فراوانی در جنگ حضور داشتند که دلاوری‌های فراوانی را انجام داده‌ ٬نامشان مهجور مانده است که قطعا یکی از آن افراد نیز مهدی صمدی است.

این نویسنده٬ اثر «آنروز سه و نیم بعد ظهر» را حاصل یازده ساعت مصاحبه فشرده با مهدی صمدی صالح عنوان کرده در این باره خاطر نشان کرد:این یازده ساعت مصاحبه چیزی قریب به هفده‌ماه زمان طو کشید تا توانستم مصاحبه‌ها را تدوین و تنظیم کنم.

غیاثیان همچنین درباره عنوان و عکس جلد کتاب گفت:عنوان و عکس جلد کتاب به زیبایی در هم تنیده شده است در مقطعی از عملیات کربلای 5 ،در منطقه شلمچه، همه نیروها، برای اقامه نماز وارد کانال شدند و صمدی به دلیل کمبود جا، بیرون از کانال و زیر بارش گلوله به نماز ایستاده٬ پس از آن محمود بدر فر از وی شروع به گرفتن عکس می‌کند بدون آنکه خود وی از این قضیه مطلع شود.

وی هدفش را از جمع آوری و تدوین کتاب بیان بیطرفانه و صادقانه کتاب برای نسل جوان عنوان و تصریح کرد: خواسته‌ام وقایع را همانطور که بوده است برای مردم و خصوصا نسل جوان عنوان دارم تا همگان با رشادت‌های فرزندان این آب و خاک آشنا شوند.

بنابراین گزارش، سوره مهر همچنین «جنگ پتروس» عنوان رمانی از «آلکی زی» است که در آن همراهی نوجوانی به نام پترس با مردم کشورش در برابر نازی‌ها را روایت می‌کند. رمان «جَنگ پـتروس» که «مجید عمیق» نزدیک به 18 سال پیش آن را ترجمه کرده است، داستان زندگی نوجوانی یونانی به نام «پتروس» است. پتروس در زمان جنگ جهانی دوم در کنار مردم و اعضای خانواده‌اش از جمله پدربزرگ، پدر، مادر، خواهر و دیگر دوستان خود، با پخش اعلامیه و شعارنویسی روی دیوار به مبارزه علیه آلمان‌ها می‌پردازد. آن‌ها به این ترتیب در برابر اشغال‌گری‌های نازی‌ها مقاومت می‌کنند. به گفته‌ مجید عمیق، پتروس نماد نوجوانانی اروپایی است که در مقابل تجاوز به کشورشان به پا می‌خیزند و به نوعی به مقاومت مردمی در جنگ با اشغال‌گران دست می‌زنند.

همچنین این ناشر، چاپ جدید «آشنایی با موسیقی نواحی ایران» نوشته هوشنگ جاوید را روانه بازار نشر کرد. موسیقی‌های رایج در نواحی، سازهای مورد استفاده و پرکاربردترین ساز هر ناحیه، نحوه ساخت ساز، اصطلاحات رایج در موسیقی و مهم‌ترین نوازندگانی که از گذشته تاکنون در زمینه نوازندگی فعالیت داشته‌اند، از جمله مطالب کتاب هستند.

این کتاب که در 13 فصل به بررسی موسیقی تهران و حومه، موسیقی ترک‌های ایران، ترکمن‌های ایران، کردهای ایران، کردهای شمال و شرق ایران (کرمانجها)، لرهای ایران، کولیان ایران، موسیقی جنوب خراسان و خراسان میانه، مازندران، گلستان، گیلان و تالش و سیستان و بلوچستان، نغمات ، سازها ، ملودی ها ، دستگاهها وبزرگان موسیقی این مناطق پرداخته و ریشه ها و دلایل تاریخی و اجتماعی بسیاری از تحولات در حوزه موسیقی را مورد بررسی قرار گرفته است.

جاوید پژوهشگر کتاب معتقد است «موسیقی به بلندای تاریخ بشریت قدمت دارد» وی در این باره گفت: « پدید آمدن مسئله موسیقی منطقه ای یا ناحیه ای یا بومی از زمانی آغاز گردیدکه اجتماعات کلان،‌یک دست و هم دل نخستین با تحولات مختلف فکری،‌فرهنگی و نژادی که اکثرا به صورت ایل و طایفه های کوچنده می زیستند، یا به یک جانشینی روی آوردند.»

جلد دوم کتاب «آشنایی با موسیقی نواحی ایران» هم به تازگی برای چاپ تحویل ناشر شده است. این کتاب 120 صفحه است که به بررسی موسیقی نواحی ایران از جمله موسیقی سمنان، کرمان، خوزشتان،هرمزگان و... پرداخته شده است.

همچنین «نقش زن در موسیقی مناطق و نواحی ایران»، «موسیقی کار»، «میراث پهلوانی در خراسان»، «موسیقی از حماسه تا انقلاب» و جلد دوم «پرند ستایش» پنج اثری هستند که توسط این پژوهشگر موسیق به تحریر درآمده، قرار است توسط انتشارات سوره مهر منتشر شوند.

 

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 340425

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =