هزینه400میلیون تومانی برای مرورگر ایرانی کپی شده از فایرفاکس!/بی توجهی دولت قبلی به فناوری اطلاعات

مروری بر اخبار فناوری اطلاعات در شامگاه یکشنبه 4 اسفند ماه 1392

بومی‌سازی به سبک کپی‌برداری / هزینه 400 میلیونی برای الگوسازی فارسی فایرفاکس
سازمان فن‌آوری اطلاعات و زیرمجموعه آن یعنی مرکز مدیریت توسعه ملی اینترنت (متما) مدتی است با سرمایه 400 میلیون تومانی مرورگری به نام "ساینا" طراحی کرده‌اند که در این زمینه جای چند سوال وجود دارد.به گزارش خبرنگار ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بنا بر بررسی‌های فنی انجام گرفته در واحد فنی خبرگزاری ایسنا، نکاتی در خصوص این مرورگر قابل توجه است. این مرورگر که بنا بر اعلام سایت متما تاکنون حدود 100 هزار کاربر ایرانی آن را دانلود کرده‌اند اگرچه می‌تواند به واسطه آن‌که زبان آن فارسی است به فراگیر شدن دانش کامپیوتر در میان کاربران ایرانی کمک کند اما به هر صوت نکات قابل توجهی نیز دارد. اگرچه طراحان و سازندگان این مرورگر بر این نکته تاکید دارند که ساینا مرورگری بومی و ایرانی است اما کافی است یک نظر به آن انداخته شود تا از همان طرح آن ایده شباهت و کپی‌برداری شدن آن از فایرفاکس در ذهن کاربر جرقه بزند. چراکه برای طرح این مرورگر پرنده ای مشابه سیمرغ انتخاب شده که طرح این پرنده بسیار شبیه لگوی فایرفاکس است. این درحالی است که با توجه به نیروهای متخصص بسیاری که در حوزه گرافیک وجود دارد قطعا این امکان میسر بوده که طرحی متفاوت برای این مرورگر انتخاب شود. اما وقتی به بررسی این مرورگر بومی می‌پردازید این فرضیه بیشتر و بیشتر تقویت می‌شود چرا که اجزای مختلف مرورگر ساینا جزء به جزء همانند فایرفاکس است و تمام خصوصیات فایرفاکس در ساینا نیز وجود دارد. حتی چینش منوها و گزینه‌های option در ساینا کاملا شبیه فایرفاکس است و تنها تفاوت عمده آن در این است که فایرفاکس به دلیل آنکه از زبان انگلیسی بهره می‌گیرد منوی آن سمت چپ صفحه ظاهر می شود و منوی ساینا در سمت راست. علاوه بر این تمام رفتارها و خصوصیات ساینا نیز مشابه فایرفاکس است و تنها کمی شکل ظاهری آن تغییر کرده است. البته جا دارد به این نکته هم اشاره شود که البته خود فایرفاکس هم نسخه فارسی دارد اما در هر صورت میان ساینا و نسخه فارسی فایرفاکس تفاوت‌هایی نه چندان فاحش از نظر رنگ صفحه و ... وجود دارد. البته قطعا در ابتدای راه بومی سازی این انتظار زیادی است که بخواهیم مرورگر ایرانی با مرورگرهای مطرح دنیا رقابت یا برابری کنند و بی شک چنین انتظاری هم وجود ندارد حتی این که در ابتدای کار برای طراحی مرورگر ایرانی از نمونه‌های پر کاربرد جهان کمک گرفته شود موضوع قابل قبول و غیر قابل اجتناب است اما در این میان این سوال پیش می‌آید که آیا واقعا انجام این نوع الگوبرداری‌ها نیاز به صرف هزینه‌های 400 میلیونی دارد؟!

بنا بر آنچه سرپرست مرکز مدیریت توسعه ملی اینترنت (متما) در پاسخ به رسانه‌ها اعلام کرده و تا مدت‌ها نسخه‌ای از آن هم بر روی این سایت قرار داشته و البته به تازگی حذف شده، تاکنون برای راه اندازی این مرورگر هزینه‌ای 400 میلیون تومانی در نظر گرفته شده است. همچنین گفته می‌شود طرح‌های بومی‌سازی شده با هدف ارتقای امنیت کاربران و جلوگیری از سوءاستفاده از اطلاعات آن‌ها در کشورهای دیگر راه اندازی می‌شوند که در این زمینه هم این سوال وجود دارد که آیا واقعا افرادی که مرورگری مانند فایرفاکس را طراحی کرده‌اند و ما از آن‌ها الگوبرداری می‌کنیم قادر نخواهد بود در صورت علاقه از طریق مرورگر ایرانی هم اطلاعات مورد نظر خود را رصد کنند؟! تاکنون با گذشت بیش از یک ماه و در خواستهای متعدد ایسنا برای مصاحبه با مسوولان سازمان فناوری اطلاعات در این زمینه هیچ یک از این مدیران به ارائه توضیح نپرداخته‌اند در حالی که انتظار می‌رود سازمان فن‌آوری اطلاعات و مسوولان آن حداقل پاسخگو بوده و شفاف سازیهای لازم در این زمینه را انجام دهند تا حتی اگر چنین مطالبی خلاف واقع است مردم و رسانه‌ها از جریان اصلی مطلع شوند و با انتشار این اطلاعات حداقل کاربران بدانند که در طراحی این مرورگر چه ویژگی‌هایی مورد توجه قرار گرفته و استفاده از ساینا چه مزیت‌هایی برای آن‌ها به دنبال خواهد داشت. برروی سایت متما در ارتباط با ساینا اعلام شده است: «ساینا اولین مرورگر ایرانی است که مراحل بومی سازی آن توسط متخصصان ایرانی انجام شده است. در حال حاضر این پروژه مراحل تست و آزمون اولیه را طی می کند و تحویل آن پس از مرحله مذکور خواهد بود.» همچنین برروی بخش اخبار ویژه این سایت آمده است: «تعداد دانلودهای انجام شده از مرورگر بومی ساینا طی دو ماه گذشته به مرز 100000 نسخه نزدیک شد. در حال حاضر آخرین نسخه این مرورگر جهت نصب و استفاده برروی سیستم‌های عامل ویندوز و لینوکس از طریق آدرس الکترونیک saina.matma.ir در دسترس کلیه کاربران اینترنت و علاقه مندان به محصولات بومی است.»

 

 

نظارت بر محتوای آهنگ های پیشواز/ نشر دیجیتال را قانونمند می کنیم
مسئولان مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال در حاشیه بازدید وزیر ارشاد از این مرکز، معضلات و مشکلات پیش روی این مرکز برای توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال را عنوان کردند.به گزارش خبرگزاری مهر، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز از مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بازدید و از بخش‌های نشر دیجیتال،‌ رسانه‌های برخط‌، روابط عمومی و امور بین الملل، شبکه ملی فرهنگ‌ و امور رسانه‌های همراه و هوشمند دیدن کرد. در این مراسم مهدی افراسیابی مدیر بخش شبکه ملی فرهنگ مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال درباره جزئیات این برنامه توضیح داد: قرار بود در دولت گذشته ما 500 خانه فرهنگ داشته باشیم اما 300 خانه فرهنگ راه اندازی شد و به علت کمبود بودجه بقیه واحدها مسکوت ماندند. با توجه به اینکه این 300 مرکز فاز آزمایشی خود را گذرانده‌اند و نتایج بسیار موفقی داشتند ما طرح توسعه آنها را طراحی کرده‌ایم به نحوی که برای توسعه این طرح اگر بتوانیم همکاری همه دستگاه‌ها را داشته باشیم آینده خوبی در انتظار خانه‌های فرهنگ و پایگاه‌های دیجیتال خواهد بود.

راه اندازی تور مجازی و کتابخانه های بدون قفسه بر بستر شبکه ملی فرهنگ

 وی با بیان اینکه با همکاری صدا و سیما و با استفاده از پایگاه‌های دیجیتال که امکانات بسیار خوبی دارند‌، می‌توانیم آموزش را تا دوردست ترین روستاها ببریم گفت: توریسم محلی، تور مجازی،‌ کتابخانه‌های بدون قفسه و رسانه محلی از جمله طرح‌های شبکه ملی فرهنگ است.افراسیابی ادامه داد: بحث مهم دیگری که ما می‌خواهیم در پایگاه‌های دیجیتال راه اندازی کنیم موضوع سلامت الکترونیک است که از طریق آن بیماران می‌توانند به صورت مجازی با دکتر ملاقات کنند. همچنین دیدارهای مقامات رسمی با مردم نیز می‌تواند در این پایگاه‌ها به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شود. در حقیقت ما به طور خزنده با توسعه این طرح شبکه ملی اطلاعات را راه اندازی می‌کنیم.

نظارت بر محتوای آهنگ های پیشواز

 امیر سیاح مدیر بخش امور رسانه‌های همراه و هوشمند مرکز رسانه‌های دیجیتال نیز در حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به توضیح وظایف این بخش پرداخت و گفت: یکی از ماموریت‌های مهم مرکز بحث رگولاتوری محتوا است؛ ما می‌توانیم برای بخش‌های مختلف وزارتخانه‌های مختلف از جمله وزارت ارشاد تولید محتوا کنیم. مثلا سامانه‌ای را برای دفتر شعر و موسیقی وزارت ارشاد طراحی کرده‌ایم که در آن، این دفتر می‌تواند بر روی محتوای آهنگ‌های پیشواز نظارت داشته باشد.علی جنتی نیز در واکنش به توضیحات سیاح اظهار داشت: در حال حاضر ما قانون تبلیغات را به صورت یک لایحه به دولت داده‌ایم تا بتوانیم از طریق آن ساماندهی تبلیغات را داشته باشیم.مسوول واحد رسانه‌های برخط این مرکز نیز در حضور وزیر ارشاد، اضافه کرد: ما در بحث تولید محتوای فضای مجازی به خصوص در شبکه‌های اجتماعی بسیار عقب هستیم. وزارت ارشاد هزاران کار در حوزه کتاب انجام می‌دهد اما در این حوزه فعالیت چشمگیری انجام نداده است.

نیاز به قانونمندی در حوزه نشر دیجیتال

 جاودانی مدیر بخش نشر دیجیتال نیز در بازدید وزیر ارشاد از این بخش به رسمیت شناخته نشدن ناشران دیجیتال اشاره و تصریح کرد: ما ناشران دیجیتال را به عنوان ناشر می‌شناسیم اما قانون، مالیات و بیمه آنها را به عنوان ناشر نمی‌شناسد.وزیر ارشاد نیز در پاسخ گفت: باید سعی کنیم این موضوع را قانونمند کنیم با توجه به اینکه یک قانونی در این زمینه وجود دارد می‌توان از مجلس برای ناشران دیجیتال نیز استفساریه گرفت و یا با مسئولان اداره مالیاتی و سازمان تامین اجتماعی طی جلساتی این موضوع را حل کرد.جاودانی نیز در ادامه توضیح داد: ما قبلا با مسئولان مالیاتی صحبت کرده‌ایم و آنها به این شرط که مرکز رسانه‌های دیجیتال تنها مرجعی باشد که مجوز برای ناشران دیجیتال صادر کند‌، این موضوع را پذیرفتند.

   ارسال پیامک انبوه مجوز ارشاد می‌خواهد

رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات گفت: سامانه‌ای طراحی شده که سه اپراتور تلفن‌همراه بدون تأیید وزارت ارشاد پیامک انبوه ارسال نکنند؛ اپراتورها هر پیامک انبوه را روی سامانه قرار می‌دهند و پس از کنترل و تأیید در سامانه ارسال خواهد شد.حسن نجفی سولاری در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: آیین‌نامه پیامک تبلیغاتی انبوه آماده و ابلاغ شده است و اپراتورها اکنون مکلف به اجرا هستند.رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال افزود: شیوه‌های نظارت وزارت ارشاد در مرکز توسعه فناوری اطلاعات بر پیامک‌های تبلیغاتی انبوه در این آیین‌نامه تبیین شده است.وی توضیح داد: سامانه‌ای طراحی شده که سه اپراتور همراه اول، ایرانسل و رایتل بدون تأیید وزارت ارشاد اقدامی در رابطه با ارسال پیامک انبوه انجام ندهند، زیرا پس از آن مشکل محتوا پیش می‌آید و مردم دچار خسارت می‌شوند.وی ادامه داد: در این سامانه، هر پیامک انبوه از طرف اپراتورها روی سامانه قرار می‌گیرد، پس از کنترل در سامانه و تأیید، پیامک ارسال خواهد شد.

 

شرکت‌های ICT از خدمات پارکهای علم و فناوری بهره‌مند می شوند
براساس تفاهم صورت گرفته میان انجمن علمی پارک های علم و فناوری و مراکز رشد ایران با سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور، از این پس شرکت های فناوری اطلاعات و ارتباطات معرفی شده از سوی این سازمان می توانند از خدمات ارائه شده حمایتی پارک ها و مراکز رشد بهره مند شوند.به گزارش خبرنگار مهر، انجمن علمی پارک های علم و فناوری و مراکز رشد ایران و سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور با انعقاد تفاهم نامه ای برای حمایت از شرکت های کوچک و متوسط دانش بنیان، همکاری می کنند. در این تفاهم نامه دو طرف بر هم‌افزایی و همکاری برای توسعه شرکت های دانش بنیان و توسعه فعالیت های پژوهشی و فناوری تاکید کردند.

شرکتهای ICT در پارک های علم و فناوری مستقر می شوند

 حبیب الله اصغری دبیر انجمن علمی پارک های علم و فناوری و مراکز رشد ایران، کمک به رشد و توسعه شرکت های دانش بنیان در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات از طریق بکارگیری مطلوب زیرساخت ها، توانمندی ها و امکانات علمی و تخصصی طرفین را از جمله موضوعات اصلی این تفاهمنامه عنوان کرد.وی با اشاره به فعالیت چند هزار شرکت تحت عضویت سازمان نظام صنفی رایانه ای و صدها شرکت فعال در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در پارک ها و مراکز رشد کشور تاکید کرد: با توجه به اقبال خوب دولت به توسعه فناوری اطلاعات و توسعه اقتصاد دانش بنیان، امکان تعامل بیش از پیش با بخش خصوصی در زمینه فناوری اطلاعات فراهم شده است.رئیس پژوهشکده فناوری اطلاعات و ارتباطات جهاد دانشگاهی گفت: براساس این تفاهم نامه شرکت های فناوری اطلاعات و ارتباطات معرفی شده از سوی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای از خدمات ارائه شده حمایتی پارک ها و مراکز رشد بهره مند می شوند.وی یادآور شد: بر اساس این تفاهم نامه از این پس شرکت های دانش بنیان در حوزه فناوری اطلاعات و ارتیاطات می توانند به نحو مطلوبی در مراکز رشد جایابی و مستقر شده و از مزایای این مراکز که در قانون پیش بینی شده بهره مند شوند.اصغری به استفاده مطلوب این شرکت ها در استفاده از خدمات نمایشگاهی منطقه ای و بین المللی اشاره کرد و افزود: این تفاهم نامه همچنین بستر و شرایط لازم را برای معرفی شرکتهای دانش بنیان برای حضور در نمایشگاههای منطقه‌ای و بین المللی فراهم می کند.

بی توجهی دولت قبلی به فناوری اطلاعات و اقتصاد دانش بنیان

 در همین حال کاظم آیت اللهی رئیس سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور نیز با اشاره به تعهدات این سازمان بر اساس این تفاهم نامه توضیح داد: از این پس شرکت های دانش بنیان فعال در حوزه فناوری اطلاعات مستقر در مراکز رشد می توانند از امکانات و تسهیلات سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور بهره مند شوند و با شرایط آسان تر به عضویت این سازمان درآیند.وی با اشاره به بی توجهی دولت قبلی به فناوری اطلاعات و اقتصاد دانش بنیان مورد نظر در این حوزه افزود: فناوری اطلاعات از دستاوردهای اقتصاد دانش بنیان و ابزار اقتصاد دانش بنیان است و با توجه به رشد کسب و کار های مرتبط با فناوری اطلاعات و نقش آن ها در اشتغال و کارآفرینی، افق و آینده روشنی در این زمینه در کشور وجود دارد.رئیس سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور از عضویت بیش از 6 هزار شرکت فعال در حوزه فناوری اطلاعات در این سازمان خبر داد و گفت: این تفاهم نامه امکان استفاده هر چه بیشتر شرکت های مستقر در مراکز رشد و شرکتهای تحت پوشش این سازمان را در زمینه استفاده از خدمات طرفین تسهیل می کند.وی با تاکید بر اینکه مسیر توسعه پایدار کشور از فناوری اطلاعات و ارتباطات می گذرد خاطرنشان کرد:‌ هزینه ایجاد اشتغال در صنعت فناوری اطلاعات یک دهم صنایع دیگر است و خوشبختانه با تعامل خوب بخش های دولتی و خصوصی در دولت جدید شرایط برای توسعه اشتغال و کسب و کارهای مرتبط با این صنعت در شرایط کنونی بیش از هر زمانی فراهم شده است.آیت اللهی تاکید کرد: با اجرای این تفاهم نامه، راه برای اطلاع رسانی هر چه بهتر از تحولات صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات به مراکز رشد و شرکت های مستقر در آنها هموار شد و طرفین می توانند در پروژه ها و زمینه های مختلف با هم همکاری داشته باشند.

بازنگری اصول حاکم بر رومینگ ملی
مصوبه "اصول حاکم بر ارائه خدمات رومینگ ملی در کشور" در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات بازنگری می‌شود.به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رومینگ ملی خدمتی است که با استفاده از آن، یک اپراتور، خدمات شبکه خود را در اختیار مشترکین اپراتورهای میهمان قرار می‌دهد و با انعقاد موافقتنامه، از اپراتور میهمان هزینه دریافت می‌کند. در این حالت هنگامی که مشترک اپراتور میهمان، از محدوده پوشش‌دهی شبک موضوع پروانه خو خارج می‌شود، بصورت خودکار امکان برقراری ارتباط و دریافت خدمات تعریف شده از طریق شبکه اپراتور میزبان را دارد. حسین فلاح جوشقانی، مدیرکل دفتر بررسیهای فنی و اقتصادی رگولاتوری توسعه و ارتقاء کیفی خدمات تلفن‌همراه، کاهش قیمت تمام‌شده ارائه سرویس در شبکه و استفاده بهتر از زیرساخت‌های موجود در کشور را از نتایج اجرای رومینگ ملی عنوان می‌کند. وی با اشاره به اینکه به تبع کاهش قیمت تمام‌شده ارائه سرویس این ظرفیت در حوزه ICT ایجاد می‌شود که تعرفه برای مشترکان و کاربران نهائی نیز کاهش یابد، گفت: با اجرای رومینگ ملی، اپراتورهای جدید می‌توانند با استفاده از امکانات اپراتورهای دیگر سریعتر وارد بازار ارائه خدمات شوند و در بازه‌های زمانی کوتاهتر به سودآوری برسند. وی درباره پیش‌نیاز عملیاتی‌شدن رومینگ ملی افزود: تدوین چارچوب و مقررات ارائه خدمات یکی از پیش نیازهاست که اپراتورها باید در قالب آن چارچوب به یکدیگر خدمات ارائه کنند و این چارچوب در مصوبه 131 کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات پیش‌بینی شده است. فلاح درباره دلیل عدم اجرای کامل این مصوبه اظهار کرد: این آئین‌نامه به اپراتورها ابلاغ شد و اجرای آن برای تمامی اپراتورها در نظر گرفته شده بود ولی در پیشنهادات بازنگری، اجرای آن و ارائه خدمات رومینگ توسط اپراتور غالب الزامی شده است. مدیرکل بررسیهای فنی و اقتصادی رگولاتوری با اشاره به اینکه ارائه خدمات رومینگ ملی در دنیا، روشی متداول برای توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات است درباره پیش‌بینی ساز و کار اجرائی شدن رومینگ ملی از سوی رگولاتوری، گفت: در اصلاحیه پیشنهادی مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات به منظور تشویق اپراتورها به ارائه این خدمات، اپراتور میزبان از پرداخت حق‌السهم دولت از درآمدهای رومینگ ملی معاف شده است. فلاح کاهش مدت زمان توافقات برای انعقاد قرارداد ارائه خدمات رومینگ ملی برای اپراتور میهمان را نیز یکی دیگر از تغییرات پیش‌بینی شده در بازنگری مصوبه عنوان کرد. پیش‌نویس اصلاحیه مصوبه "اصول حاکم بر ارائه خدمات رومینگ ملی در کشور" در حال حاضر در دستور کار کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات قرار دارد.

 

 

 

5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 340327

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =