۰ نفر
۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۲:۴۲

سقوط دولت یانوکوویچ به فاصله چند ساعت پس از اینکه با مخالفان به توافق رسیده بود، یکی از نقاط مبهم در تحولات اخیر این کشور است.

در پاسخ به این سوال می توان اینگونه استدلال کرد که مخالفان در خلال مذاکره با دولت یانوکوویچ به خالی بودن دست او و جدی نبودن عزم روس ها و ارتش در حمایت از او پی برده اند و لذا بلافاصله بعد از توافق انجام شده، با استناد به این اطلاعات تصمیم گرفته اند کار او را یکسره کنند.

برخی دیگر از تحلیلگران براین باورند که رهبران مخالف دولت متوجه شده اند که یانوکوویچ عزم و اراده جدی در اجرایی کردن توافق ندارد و صرفا برای ریختن آبی بر آتش به صورت نمایشی آن را پذیرفته و از سوی دیگر چون مخالفان حاضر در میدان استقلال امضاء کنندگان توافق از سوی نمایندگان خود را هو کرده بودند آنها تصمیم خود را عوض کرده و حامیان خود را به سمت تسخیر کاخ ریاست جمهوری فرمان داده و هدایت کرده اند.

گزینه دیگری هم می تواند مطرح باشد و اینکه ممکن است مسکو با توجه به ارزیابی های دقیق سیاسی و اقتصادی و تحلیلی که از آینده اوکراین دارد تصمیم به عقب نشینی تاکتیکی و واگذاری میدان به رقیب غربگرا گرفته باشد.

چند عامل سبب می شود این گزینه جدی تر به نظر برسد:
1- روس ها به هیچ وجه خواستار تجزیه اوکراین نیستند. نفع آنها در همگرایی اوکراین یکپارچه با روسیه است. اما در عین حال کرملین علاقه ای به فرسایشی شدن موضوعات ندارند. تجربه تجزیه گرجستان موید این ادعاست. از سوی دیگر تا این لحظه سوریه به اندازه کافی فرسایشی و طاقت فرسا شده است. از این رو مسکو ممکن است برای اینکه بتواند تمرکز خود را بر روی موضوعات دیگر از جمله سوریه و آسیای مرکزی از دست ندهد و از فرسایشی شدن موضوع اوکراین جلوگیری کند به تجزیه این کشور به قسمی که حداکثر منافع روسیه را تامین کند تن در دهد.

2- در این صورت بخش شرقی اوکراین که شامل نیمی از کی یف تا آخرین نقطه ساحلی دریای سیاه ا زجمله شبه جزیره کریمه که از ویژگی های جئواستراتژیک زیادی برای مسکو برخوردار است و  همگی این مناطق ارتدوکس مذهب و متمایل به روسیه هستند با استناد به تحولات خشونت بار رخ داده در این کشور و به بهانه اینکه غرب گراها دولت دموکراتیک و منتخب مردم را با شگردهای انقلاب رنگی به زیر کشیده و کودتا کرده اند، به پایتختی خارکوف اعلام موجودیت می کند و راه خود را از بخش غربی سوا خواهد کرد، از قضا بستر لازم برای این جدایی را رسانه ها و سیاستمداران آمریکا فراهم کرده اند.

3- اتحادیه اروپا به هیچ وجه خواستار این اتفاق نیست. اتحادیه اروپا هم اکنون نیز به نظر از آنچه رخ داده چندان خشنود نیست. اروپا صرفا تغییراتی را در راستای ارتقاء سطح دموکراسی و هماهنگی های بیشتر اوکراین در بخش تجاری مطالبه می کرد. تجزیه اوکراین برای اتحادیه اروپا می تواند یک کابوس باشد چرا که به خوبی از وضعیت بحران اقتصادی این کشور با خبر است و این تجزیه مشکلات این اتحادیه با کشورهای کمتر توسعه یافته دیگر اروپای شرقی را صد چندان می کند. در عوض آمریکایی ها از این موضوع به شدت استقبال خواهند کرد چرا که تجزیه اوکراین هم روسیه را متضرر کرده و هم بر مشکلات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی اتحادیه اروپا می افزاید.

4- در صورتیکه اوکراین تجزیه یا تقسیم شود روس ها کمتر از اتحادیه اروپا متضرر خواهند شد چرا که عملا بیشتر منابع گازی و شاید مهم تر از آن تسلط بر همه یا بخش عمده دریای سیاه که یکی از دلایل اهمیت این کشور برای روسیه است در اختیار مسکو باقی خواهد ماند و بخش غربی بحران زده و کمتر برخوردار از منابع زیرزمینی و دریایی در اختیار اتحادیه اروپا قرار خواهد گرفت و آنگاه معضلات این بخش در کنار معضلات دیگر کشورهای این حوزه از جمله رومانی، مولداوی و لهستان که همگی در شرایط بسیار بد اقتصادی و نرخ بالای بیکاری به سر می برند می تواند کمر اتحادیه اروپا را خم کرده و آنها را از آنچه انجام داده اند پشیمان گرداند.

5- رضایت دادن روسیه به تجزیه اوکراین گرچه موجب خشنودی آمریکا خواهد شد اما وخامت اوضاع را برای غربگراها و خصوصا اتحادیه اروپا آشکار خواهد کرد و این احتمال زیاد خواهد بود که رهبران مخالف با فشار اتحادیه اروپا با اینکه در ظاهر پیروز شده و توانسته اند دولت را به زیر بکشند برای جلوگیری از تجزیه کشور و سقوط در چاه ورشکستگی بار دیگر مجبور به نشستن پشت میز مذاکره شوند و این بار شاید همان امتیازاتی که یانوکوویچ به آنها داده بود را نیز بدست نیاورند.

6- ممکن است روس ها محاسبات دیگری را مد نظر قرار داده باشند که انگیزه جا خالی دادن آنها در تحولات روز جمعه محسوب شود. یکی از این محاسبات وضعیت آشفته اقتصادی اوکراین و نگاه به تجربه قبلی در زمان انقلاب نارنجی است. کرملین به خوبی از وضعیت آشفته اقتصادی اوکراین مطلع است. ذخایر ارزی این کشور از 35 میلیارد دلار به 17 میلیارد دلار کاهش یافته است. در چنین شرایطی اتحادیه اروپا صرفا قول داده بود اگر این کشور توافق تجاری با این اتحادیه را امضا کند در مدت پنج سال، سالانه 160 میلیون دلار به این کشور کمک کند که عملا بغیر از محدودیت های تجاری فراوانی که برای اوکراین فراهم می کرد رقم قابل توجهی نصیب آن نمی شد. برعکس روس ها قول داده بودند 17 میلیارد دلار به کی یف کمک کنند که بلافاصله 3 میلیارد دلار آن را نیز به این کشور تحویل دادند. در شرایط بوجود آمده روس ها محاسبه گرانه به این نتیجه رسیده اند که یک اوکراین ورشکسته را به غربی ها تحویل دهند. در این صورت مجبور نیستند 14 میلیارد دلار دیگر از تعهدشان به این کشور را بپردازند و دوم اینکه تجربه همکاری آنها با دولت تیموشنکو که در جریان انقلاب نارنجی روی کار آمد به آنها نشان داده است که اگر مدتی هم غربگراها روی کار بیایند، آسمان به زمین نخواهد آمد. مضاف براینکه یا اتحادیه اروپا مجبور می شود برای جلوگیری از ورشکستگی کامل اوکراین پول خرج کند و روس ها با چند سال صبر، مجددا دوستان خود را در شرایطی احتمالا بهتر از حالا به قدرت باز خواهند گرداند یا اینکه مسکو با استفاده از ابزارهای نفوذ سیاسی، اقتصادی و امنیتی خود در اوکراین شرایط را حادتر از وضعیت کنونی کرده و به مردم اوکراین خواهد فهماند که نفع آنها در بازگشت به شرق است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 340323

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 48
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    مرگ بر روسیه اینقدر از این روسا تعریف نکن اقای نوروزپور
    • بی نام IR ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
      مرگ بر آمریکای جنایتکار که این کشور رو بیچاره می کنه و خواهید دید
    • بی نام RO ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
      آمریکا بیش از چند دهه مصر رو در دست داشته این همه فقر و بدبختی برای چی در مصر هست؟ اگر پیشرفتی در ژاپن و کره بوده به خاطر مردم و نخگبگان و دانشمندان خود این کشورهاست چون خواستند پیشرف کنند چه باید آمریکا دلسوز کشور دیگری باشه؟
    • بی نام IR ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
      خیلی جالبه که تو مملکت ما هم داره این دو قطبی خیلی خطرناک روس و آمریکا درست می شه . بعد از سی و پنج سال انقلاب کردن و خون دادن خیلی زشت هست که این استنباط تو مملکت ما پدید اومده که عده ای طرفدار روسیه هستند و عده ای طرفدار آمریکا. کجا رفت شعار نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی؟
    • بی نام A1 ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
      91 7
      یاد شعار زیبای نه شرقی نه غربی افتادم دوستان عزیزم چین روسیه آمریکا و... همه دنبال منافع خودشون هستن و همیشه در پشت پرده با هم در ارتباط بوده و هستند و در شرایط خاصی همیشه با هم متحد می شن . این دو قطبی بازی و دعوا ها فقط به خاطر سرگرم کردن من شماست . بهتره به امید این و اون نباشیم و خودمون مملکتمون رو اداره کنیم
    • بی نام IR ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
      30 15
      بی نام دو قطبی روسیه و امریکا درست شده
    • فرهاد101 US ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
      61 1
      هر ملتی که بجای حفظ استقلال و منافع ملی خودش رفت دنبال اینکه خودشو بچسبونه به روسیه یا غرب و عامل تامین اونها بشه، فاتحه اش خونده ست. ملتی زیرک هست که از همه شون استفاده کنه به نفع حودش نه اینکه کارت بازی بزرگان بشه برای فنا شدن! مثل همین اوکراین که به ملتش دو دسته شدن و افتادن به جون هم. دوسال دیگه باز طرفداران روسیه این حکومت جدید رو ساقط میکنن و... اوکراین اینطوری تا ابد درگیر این دعوا خواهد بوذ.
    • بی نام RO ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
      43 3
      درود بر بی نام 22:43:55 مردم ما چه اصولگرا چه اصلاح طلب خواهان استقلال هستند و از اول انقلاب هم این طور من هم دیشب نظری مشابه شما در در زیر یکی از خبرها مربوط به اوکراین نوشتم متاسفانه منتشر نشده
    • بی نام IR ۲۱:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
      47 5
      جنابی که گفتید :"عده ای طرفدار روسیه هستند و عده ای طرفدار آمریکا.کجا رفت شعار نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی؟ " چون ملت ما فکر می کردند می توانیم بر روی پای بیاستیم اما بعد از 30 سال هنوز هم در غذا و هم در تکنولوژی محتاج کشور های پیشرفته هستیم
    • بی نام IR ۲۳:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
      20 3
      این تعریفه آخه؟ این که نشون دهنده ناجنسی و پدرسوختگی روس ها هست که در هر شرایطی منفعت خودشون روتامین می کنند. گمان من هم همین است که مخالفان دست از پا درازتر به سمت روسیه بازخواهند گشت چون عمرا اتحادیه اروپا یه اوکراین درب و داغون رو به اتحادیه راه نمیده خانم تیموشنکو هم قصد داره با این شعارها اتحادیه اروپا رو جو گیر کنه اما عمرا این خط و این نشون اگه اتحادیه اروپا اوکراین رو قبول کرد
    • بی نام A1 ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۸
      0 0
      مرگ برامریکا ومر گ بر روسیه این دو هر دو کثیف وفقط برای منافع خود تلاش می کنند فکر نمی کنم کسی از این دو خوشش بیاد
  • بی نام EU ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    25 50
    روس ها رو نباید دست کم گرفت
    • بی نام A1 ۰۰:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
      10 4
      ما خودمونو نباید دست کم بگیریم. بعضیا همچین روسیه روسیه میکنن انگار چه خیری از روسیه دیدن.
  • بی نام US ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    98 40
    به نطر میاد ایشان روس پرست هستند
    • بی نام IR ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
      35 64
      روس پرست چیه بابا نظرش رو گفته خوب تو هم بنویس اینجوری نیست مثلا اینکه غربی ها هم میان وسط و پول می دن و کمک می کنن و نمی ذارن اینجوری بشه و دلیل بیار که وضع اوکراین غربی خیلی خوب می شه اگه تجزیه اتفاق بیفته یا مثلا اگه غربگراها بیان با وجود سنگ اندازی های روسیه می تونن رو کمک غربی ها هموجوری که گرجستانی ها خیلی نفع بردن حساب کنن.
    • بی نام A1 ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
      27 85
      خوش به حال تو که آمریکا پرستی با اون پرچمت
    • بی نام A1 ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
      31 39
      واقعا که! یک نفر تحلیل خودشو ارائه میده میشه روس پرست!!!! برای تو وهمه کسانی که بهت مثبت دادن متاسفم به خاطر آدمایی مثل تو وضع مملکتمون اینه
    • بی نام IR ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
      36 5
      من از این متن تعریفی از روسیه ندیدم جز اینکه پدرسوختگی اونها رو نشون داده
  • بی نام IR ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    17 26
    تحلیل چند جانبه جالبی بود. ممنون
  • عرشیا A1 ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    70 16
    این حضرت اقا یه جوری از روسیه تعریف و تجلیل میکنه که انگار روسها چه تحفه هایی هستند !!!! درود بر مردم ازاده اوکراین که کشورشون رو از یوغ بردگی روسیه و پوتین نجات دادند .درود بر بانوی نارنجی تیموشنکو .
  • بی نام A1 ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    96 22
    مــرگ بر پوتین و دولت روسیه جنایت کار.
  • بی نام A1 ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    15 19
    باید کفت صد در صد درست است این را با بی طرفی عرض می کنم
  • بی نام RO ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    18 27
    از تحلیل واقع بینانه و جالب شما تشکر میکنم
  • بی نام A1 ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    14 61
    سراسر تاریخ کوتاه و ننگ اور حکومت های امریکا چیزی جز حمایت از تروریسم نبوده و این اصل اساسی سیاست امریکا به این زودی ها تغییر حقیقی نخواهد کرد. امریکا بدون تروریسم و ترویسم بدون امریکا هرگز زنده نخواهند ماند ، اندکی تاریخ رو ورق بزنیم ایا چیزی جز این بوده ؟
  • بی نام EU ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    روسها بدترين لطمات رو تو تاريخ به ايران زدند بازهم سياستمدارهاي ايراني دنبال روسيه اند
  • بی نام A1 ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    18 36
    سقوط دولت یانوکوویچ به فاصله چند ساعت پس از اینکه با مخالفان به توافق رسیده بود، یکی از نقاط مبهم در تحولات اخیر این کشور است. ----------- در واقع این کودتایی بود که با زورگویی چند قدرت خارجی در اکراین اتفاق افتاد همین الان هم این فشارها برداشته شود مردم اکراین به دولتی که بهش رای داده اند بیشتر از نوکران امریکا اعتماد دارند ولی الان جهان شده زور و زورگویی و رای مردم هیچ ارزشی نداره ولی اخرش چی ؟ امریکا و بقیه ی چپاول گرهای تروریست و جاسوس تا کی و کجا مگه میتونند مردم جهان رو با زور و فریب چپاول کنند؟
  • بهی IR ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    34 7
    همه آزادیم نظرات خودمونو ارایه بدیم ولی میخوام به نوروزپور عزیزم عرض بکنم که یکی از دشمنان دانای ما روسیه است شما تاریخ رو بهتر اگه مطالعه بکنید روسها برای هرملتی تاریخ مصرف تعیین کردند طوری پشتشو خالی میکنن که وضعش خراب بشه .سوال آیا روسها دوست دارن روابطمون با غرب بهتر بشه ؟ ولی غربی ها ایرادی به روابط با روسها برامون نمیگیرند. غرب و شرق دنبال منافع هستند تعمیق دشمنی ما وغرب یکی از سیاستهای روسهاست اینو باید سیاستمدارانمون بفهمند .آرزوی رسیدن به آبهای گرم خلیج فارس مگر برای روسها محقق نشده است؟ مرگ براستعمار غرب مرگ بر استحمار شرق .زنده باد ایران من.
    • بی نام RO ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
      13 7
      دوست عزیر ایشون و بقیه دوستان کامنت گذار چه کسی از روسیه طرفداری کرده؟ شعار ما نه شرقی نه غربی
  • بی نام RO ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    17 5
    منابع عظیم که ثروت اوکراین رو تشکیل میده در قسمتی از این کشور هست که یاران یاناکوویچ هستند بطور مثال اگر اوکراین دو کشور بشه دلم میخواد بدونم بخش که دست حامیان غرب هست چطور میخوان نون بخورند آمریکا و اروپا میخواد چکار براشون میکنه
    • بی نام A1 ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
      7 6
      افرادی مثل شما فقط به فکر شکمشان هستند در ضمن مشکل اصلی اکراین باروسیه حکومت زبان و فرهنگ روسی بر این کشور هست حتی اکراینی ها حق ندارند زبان اصلیشان اکراینی شود شما هم بهتر است فقط به فکر شکمت باشی مثل ونزوءلا که چقدر به فکر شکم مردمشان بودند ولی با اون همه نفت هم هنوز نتوانستند شکم مردمشان رو سیر کنند وقتی در یک کشوری دمکراسی باشد مثل کره جنوبی که منبعی ندارند ولی به علت دمکراسی و پیشرفت علمی یکی از بهترین اقتصاد های دنیاست حتما نیاز ندارد یک کشور نفت داشته باشد شما فقط در زندگیتان شکمتان را می بینید در حالیکه ژاپن و کره بدون داشت منابع پیشرفته شدند که انها در زندگیشان دمکراسی و پیشرفت را می دیدند
  • بی نام A1 ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    20 1
    اوکراین کارت بازی روسیه و امریکا شده تا خودشون رو از بازی اینا در نیارن بدبختن. اگه نفتی چیزی داشتن که الان اوکراین جنگ شده بود.
  • بی نام US ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    28 2
    سوال من اینه که چرا همیشه همه از روسیه میخوان جدا شن برن سمت غرب، چرا مثلا فرانسه به دامان روسیه نمیره، چرا همه از آلمان شرقی به سمت آلمان غربی فرار میکردن؟
  • بی نام IR ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    21 0
    تقريبا ٧٠٪ كامنت هاى دوستان مربوط به رابطه ي ما ايراني ها با روس ها و آمريكايي هاست. مثل اكثر مواقع باز هم اصل مساله (كه اينجا اتفاقات اوكراينه) فراموش ميشه!
  • بی نام IR ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
    37 16
    روسيه بازندست مرگ بر روسيه جنايتكار
    • بی نام A1 ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
      6 14
      بعضی ها فقط کارشون بد و بیراه گفتن به روسیه است اونم بدون هیچ دلیل منطقی !! هیچ ایرادی نداره ولی اخه باید یه دلیل منطقی بیاریم بعد شروع کنیم بد و بیراه گفتن وگرنه همینجوری که..
    • بی نام A1 ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
      7 28
      مرگ بر جیره خوران آمریکایی
    • بی نام IR ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
      11 3
      فقط كافيه رد پاى روسها رو در كشورهايى كه نفوذ داشتن ببينيد جز بدبختى واسه مردم اون كشور ها چيزى نداشتند روس ها در استعمار چيزى كم از انگليس و امريكا ندارند. فقط كمى راجع به كشور ها از جمله كره شمالى و كوبا و.... تحقيق كنيد و تاريخ را مطالعه كنيد پاسخ خيلى سوالات روشن خواهد شد در ضمن بد نيست به خاطر داشته باشيم دشمنِ دشمن ما لزوما دوست ما نيست!
    • بی نام A1 ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۷
      5 1
      در جواب بی نام دوم شما اگه به خودت زحمت داده بودی تاریخ ایران رو مطالعه کرده بودی الان میفهمیدی چرا مردم انقدر به روسیه بد و بیراه میگن امریکا بک بار اون هم در کودتای 28 مرداد به ایران بد کرد الان 35 ساله بعد از انقلاب شعار مرگ بر امریکا از هیچ بلندگویی قطع نمیشه اما روسیه که سابقه دخالت ادم کشی تجزیه دزدی و تجاوز به ایران رو تو کارنامه سیاهش کم نداره شده ادم خوبه داستان؟ رابطه با روسیه بیش از حد دیپلماتیک یعنی خیانت به وطن
  • محمد IR ۰۴:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
    8 8
    این واضح هست که این یک کودتا توسطه بیگانگان خارجی بوده ، مردم یک کشور باید برای سرنوشت خود و بدون حضور بیگانگان تصمیم گیری بکنند اما متاسفانه حضور رسانه ها و دخالت رسمی کشور های دیگه مانع درست فکر کردن مردم عادی میشه ، ما همه اسیر رسانه ها هستیم که از اونها تغذیه میکنیم
    • سلیمان A1 ۰۶:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
      3 9
      منم ایمان دارم که اروپاوآمریکادرعمل اثبات کردندکه ادعاهاشون درموردحقوق بشرودموکراسی زیادم واقعی نیست اونهاتنهابفکرمنافع خودشون هستندوکاری به حقوق بشرودموکراسی ندارندبیچاره مردم اکراین کلاه گشادی رفت سرشون
  • بی نام IR ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
    9 2
    تحلیل غیر منطقی بود. یعنی روسیه، برای حفظ منافعش در سوریه و برای حفظ تمرکز بر اوضاع بحران سوریه حاضره اوکراین که برایش به مراتب مهمتر و خطرناکتر از سوریه است (با وجود شبه‎جزیره کریمه) را از دست بده و به تجزیه اوکراین تن بده؟ تو را به خدا اینقدر سنگ روسیه و اسد و یاناکوویچ را به سینه نزنید
  • مهرداد A1 ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
    3 3
    شما مسئله جدایی خیلی ساده گرفتی شرق جدا غربم جدا نه به این سادگی که نیست اولا فقط 17 درصد اکراینی ها روسی صحبت می کنن (به عنوان عامل تمایل به روسیه) دوما تجربه جدایی طلبی اینو نشون داده که با جنگ همراه و در آخر به صورت دموکراتیک حل میشه و این جنگ به قدرت کشور بستگی داره شما گرجستانو با اکراین مقایسه نکن اکراین ارتش قوی داره و در صورت جنگ داخلی به راحتی سرکوبشون میکنه (وظیفه ارتش دفاع از تمامیت یک کشوره پس کاملا قانونی هست) آره کسانی در روسیه این فکرو دارن که ما قسمتای خوب اکراینو بر می دارم و گندیدشو برای غرب باقی می زاریم اما این افسانه هست که نتیجه جنگ داخلی رو پیش بینی کرد در ضمن اگر قرار باشه هر کسی از روی زبان جدا بشه و کشور اجازه بده از ایران چیزی نمی موند
  • بی نام A1 ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
    6 6
    اگه همين الان تو امريکا يه عده راه بيفتند و خواهان مثلا خروج امريکا از ناتو بشند و بعدش سلاح گرم بردارند و با حکومت وارد جنگ بشند حکومت امريکا باهاشون چه برخوردي ميکنه ؟ ايا مثل دولت اکراين حاضر ميشه با وجود مسلح بودن مخالفان باهاشون مذاکره کنه و پيشنهاد صلح بده ؟ هر کسي که انصاف داشته باشه ميبينه که دولت اکراين بشتر از هر دولتي در جهان به مخالفان مسلح فرصت داد و ازشون خواست که دست از زورگويي و به اتش کشيدن کشورشون بردارند ولي اخرش امريکا کار خودش رو کرد. اين وسط سو.دش فقط به امريکا ميرسه و ضررش به کشور و مردم اکراين. اگه اين خيانت نيست پس چيه؟ مگه همين دولت با انتخابات ازاد سر کار نيومده؟ کاش چاپ شه
  • بی نام A1 ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
    6 11
    جریان اکراین کودتای زورگویان بر ضد رای و نظر مردم اکراین بود
  • بی نام A1 ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
    7 3
    روس ها بال مهم شون از دست دادن و اولین شکست پوتین است و شکست در سوریه , خاورمیانه , آمریکای جنوبی نیز دور از انتظار نیست شاید اینبار نوبت به خود روسیه هم برسد
  • بی نام A1 ۰۵:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۷
    3 1
    این یعنی چی؟ "غرب گراها دولت دموکراتیک و منتخب مردم را با شگردهای انقلاب رنگی به زیر کشیده و کودتا کرده اند،" شما فرق کودتا و انقلاب رو نمیدونید؟ هنگام نوشتن مقاله اگه دوست دارید یه طرف رو بکوبید حداقل از اولش بگید کودتا دلیل نداره برای حمایت از روسیه که عادت به همکاری با دیکتاتورهای دنیا داره اسمان و ریسمان ببافید ببینم اگه با شیوه های انقلابی میشه کودتا کرد با شیوه های کودتایی هم میشه انقلاب کرد؟
    • بی نام IR ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۷
      2 1
      درست بخون دادا بعد جوش بیار، نوشته اوکراین شرقی ها به این بهانه . می فهمی بهانه بعد هم این تعریف هایی که شما از انقلاب و کودتا دادی نشون می ده باید یه دور اپ دیت بشی دادا یارو جین شارپ خودش رو جر داد کتاب نوشت که کودتا ها از این به بعد بدون خونریزی و رنگی بشه شما هنوز دنبال توپ و تانک می گردی. انقلاب رنگی همون کودتای بدون خونریزی هست دیگه در پوشش مردم. و الا انقلاب یعنی اونجه در فرانسه، روسیه و ایران اتفاق افتاد یعنی زیر و رو شدن همه ارکان یک کشور از بالا تا پایین ریز و درشت
  • بی نام A1 ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۹
    3 1
    از هر لحاظ که حساب کنی تجزیه اکراین به نفع ما هم هست و من موافق تجزیه اکراین هستم چون استارتشو اروپا زد تا اروپا باشه که از این زرنگ بازیها در نیاره