افضلی فرد در گفت و گو با خبر: نظارت کمیسیون اصل نود منحصر به سه قوه نیست

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس می گوید: نظارت این کمیسیون فقط سه قوه را شامل نمی شود.

محمود عزیزی: مصطفی افضلی فرد نماینده مردم اردبیل و سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس که در ماههای گذشته با موضوع اموال و دارایی های بابک زنجانی در رسانه ها بیشتر حضور داشت، این بار بعد از انتشار خبری در خصوص دیدار اعضای این کمیسیون با رهبر معظم انقلاب و تاکید ایشان بر اینکه نهادهای زیر نظر رهبری هم از مشمول حوزه نظارتی این کمیسیون هستند، در کانون توجه ها قرار گرفت. افضلی فرد در گفت وگو با خبر می گوید این دیدار قبل از این انجام شده و باز نشر آن با هدف مشخص شدن حوزه نظارت این کمیسیون بوده است. او درعین حال نظارت بر سایر نهادهای زیر نظر رهبری را از سوی این کمیسیون بدون اشکال می بیند. گفت وگوی خبر با این عضو کمیسیون اصل نود در ادامه می آید:

چندی قبل اظهار نظری از سوی شما درباره فرمایشات رهبر انقلاب در دیدار با اعضای کمیسیون اصل نود، منتشر شد. این دیدار چه زمانی انجام شد؟

این دیدار قبلا انجام شده است و منحصر به کمیسیون اصل نود مجلس نهم نبوده است. البته ما به دنبال این هستیم که حتما دیداری با مقام معظم رهبری داشته باشیم. دلیل انتشار این خبر هم این بود که اخیرا کمیسیون نشست هایی با صداو سیما داشت و موضوع نظارت بر دستگاه های زیر نظر رهبری مطرح شد. دوستان معتقد بودند دستگاه های زیر نظر رهبری از موضوع نظارت کمیسیون اصل نود مستثنی هستند، به همین دلیل ما صحبت های رهبری با اعضای کمیسیون اصل نود که در سالهای گذشته را باز نشر دادیم و تاکید کردیم این فرمایشات منشور کاری کمیسیون اصل نود است.

یکی از موضوعاتی هم که رهبر معظم انقلاب در آن دیدار با کمیسیون اصل نود مطرح کردند، در خصوص ضرورت نظارت دستگاه های زیر نظر رهبری بود. به همین دلیل ما در برابر نهادهایی که از زیر نظر رهبری بودن سوء استفاده می کنند یا اینکه برایشان این ابهام وجود دارد که آنها مشمول قید نظارت نمی شود، این مطلب را منتشر کردیم. رهبری انقلاب در آن دیدار فرمودند: «نظارت بر  نهادهای زیر نظر رهبری هم باید اعمال شود و کمیسیون اصل نود به وظایف خود در این خصوص عمل کند.»

 آقای افضلی فرد! بحث نظارت بر نهادهای زیر نظر رهبری،یک بحث قدیمی است که از مجلس پنجم به بعد  طرح شده، ولی هیچ وقت درباره آن شفاف سازی نشده است. سازوکار کمیسیون برای اعمال این نظارت چگونه است؟

ببینید! مواردی هست که در قانون اساسی پیش بینی شده است. به همین دلیل بنده به اصل 110 قانون اساسی اشاره کردم. در قانون اساسی در اصل 92 آمد است:اگر کسی شکایتی از قوه قضائیه، مقننه و مجلس داشته باشد، شکایت خود را به کمیسیون اصل نود مجلس تقدیم می کند. برخی از مسئولان اظهار می کردند نظارت در بر گیرنده سه قوه است و شامل مراکز و نهادهای زیر نظر رهبری نمی شود. انتشار این خبر با هدف شفاف سازی در این زمینه بود چرا که در متن فرمایشات رهبر معظم انقلاب هست که این نظارت هیچ اشکالی ندارد ونظارت منحصر به سه قوه نیست وکسانی که مطرح می کنند که زیر نظر رهبری هستند،بنابراین نباید مورد نظارت کمیسیون یا نهادهای نظارتی قرار بگیرند، ادعایشان مبتنی بر نظرات رهبری انقلاب نیست.

در مورد برخی نهادها مثل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام و بنیاد مستضعفان این نظارت چگونه اعمال می شود و اگر در موردی کمیسیون به تخلفی رسید، نظرات کمیسیون اصل نود برای این نهادها لازم الاجرا است یا خیر؟

رهبر معظم انقلاب از دستگاهی نام نبردند، بنابراین  این شمول به بنیاد مستضعفان هم می رسد.نکته ای که در مورد سوال شما باید آن را تصحیح کنم، این است که علاوه بر اینکه اگر فردی از قوه یا نهادی شکایتی داشت، کمیسیون می تواند به آن ورود پیدا کند،خود کمیسیون اصل  نود هم می تواند راسا ورود پیدا کند و راسا درباره شیوه کاری دستگاه ها تحقیق کند.منتها در خصوص  دستگاه های تحت نظر رهبری، کمیسیون اصل نود گزارش خود را  تنظیم و به دفتر رهبر معظم انقلاب ارسال می شود .

بنابراین اگر شما به نظری برسید، در مورد این نهادها به دفتر رهبری گزارش می دهید؟

کمیسیون اصل نود بر اساس آیین نامه ماده 5 حدود اختیارات خود، احراز تخلف می کند. طبیعتا در خصوص نهادهای زیر نظر رهبری، تشخیص چگونگی برخورد با دفتر ایشان است.

کمیسیون به جز صدا وسیما روی عملکرد نهاد دیگری کار می کند؟

بله، مواردی است که نیروی انتظامی هم پرونده های در کمیسیون دارد.دوستان نیروی انتظامی دعوت شده اند و بعد از توضیحات آنها، پرونده مختتومه شده است. ولی در مواردی هم برخی هنوز از سوی  این نیرو ترتیب اثر داده نشده است.یکی از این موارد، زمینی در استان اردبیل است که مستند سازی ریاست جمهوری اعلام کرده است که زمین مورد مناقشه باید به صاحبان اصلی آن  واگذار شود، ولی هنوز نیروی انتظامی از این نظر تکمین نکرده است .

ممکن است سایر نهادهای زیر نظر رهبری هم با اقدام نظارتی کمیسیون اصل نود مواجه شوند؟

 بله، ما محدودیتی در این زمینه نداریم.همان طور که عرض کردم،فرمایشات رهبر انقلاب در دیدار اعضای کمیسیون  دستور عمل و مایه آرامش و اطمینان قلب اعضای کمیسیون است .ضمن اینکه این صحبت ها برای نهادهای نظارتی تامین کننده یک اطمینان خاطر بالا است که موجب می شود  نهادهای زیر نظر رهبری نظارت پذیرتر شوند. از طرفی هم موجب می شود اشخاصی هم که سوء استفاده جولانی برای این گونه اظهار نظرها نداشته باشند.

کمیسیون در خصوص صداو سیما در چه موضوعی قصد نظارت دارد؟

بحث کمیسیون اصل نود با سازمان صداو سیما در خصوص حسابرسی های مالی این سازمان است که در مواردی در گذشته با استنکاف مدیران این سازمان از ارائه  مستندات خود به نمایندگان کمیسیون همراه بود.در ادامه ما رسما از آقای ضرغامی  دعوت کردیم و ایشان در کمیسیون حضور یافتند و توضیحاتی در این خصوص ارائه و تاکید کردند:هرنهاد نظارتی اعم از دیوان محاسبات تا سازمان بازرسی درخواستی داشته باشند، این سازمان آماده است همه  گزارش های مالی صدا و سیما را در اختیار آنها قرار دهد.

 در مجلس ششم تحقیق و تفحصی از صداو سیما انجام شد که در آن دوران بیشتر گرفتاربحث های سیاسی شد.شما در مجلس نهم در بررسی های خود به مورد خاصی در مورد این سازمان رسیده اید؟

 نه! کمیسیون به مورد خاصی نرسیده است. اصل ماجرا، موضوع حسابرسی از این سازمان بوده است.

/212 27

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 340275

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =