پارسینه نوشت:

آقای جوادی آملی دچار رکود است. رابطه مرید و مرادی در ایران به استبداد ختم می‌شود. اگر ساختار جمهوری اسلامی با همین جریان ها که در حال حاضر همه ی فرهنگستان و همه چیز در اختیارشان(شاگردان فردید و نصر) است جلو برود، همانند دوره ی صفویه با کله بر زمین خواهد خورد.

به گزارش پایگاه علوم اجتماعی اسلامی ایرانی هفته گذشته دکتر ابراهیم فیاض (پژوهشگر استادیار مردم شناسی دانشگاه تهران) و حجت الاسلام آقای دکتر پارسانیا (عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و هیات علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران) در همایش طرح تمهید با موضوع «ظرفیت های فلسفه ی اسلامی برای تحول در علوم انسانی» به گفتگو پرداختند که گزارشی از این نشست که به همت بسیج دانشجویی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شده بود از نظر کاربران خواهد گذشت:

بزرگترین خطر برای هر انقلابی بازگشت به عقب است

ابراهیم فیاض در ابتدا با اشاره به سالگرد انقلاب، توضیح داد که بزرگترین خطر برای هر انقلابی بازگشت به عقب است و این بازگشت به عقب نیز در صدر اسلام وجود داشت و دیدم که پس از رحلت پیامبر مجدداً بنی امیه بر سر کار آمد و معاویه فرزند ابوسفیان بر تخت نشست و قبیلگی نخستین احیا شد و در حادثه ی عاشورا شاهد اوج این قبیلگی هستیم. و اینکه این قضیه متأسفانه در انقلاب اسلامی در حال رخ دادن است و اگر این انقلاب نتواند چارچوب تئوریک خودش را درست کند، یقینا به بازگشت دچار می شویم که به نظر من شده ایم. و بزرگترین بحران را جامعه ما طی می کند که الان شاهد آن هستیم.

به عبارتی انقلابی که خود در عرصه شناختی و معرفتی به ویژه در حوزه ی علوم انسانی پیش رو بوده است، اکنون در حال پس رو شدن است. و امروزه افتخارات ما موشک و هواپیما می باشد و متاسفانه تفکر جزء افتخارات ما نیست و نهادهای مربوطه از جمله شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز منحط می باشند و چنین نهادهایی مقدمه ای بر رشد فساد فکری در ایران شده اند. و رکود فکری و علمی در ایران در حال شکل گیری است و اگر ما متوجه نباشیم که در حال حاضر نیستیم، همان شاهنشاهی هایی که در بُعد فکری هستند، همچون باند فردید، باند سید حسین نصر در حال مسلط شدن می باشند و همه جا هستند.

جالب آنکه این جریان ها با جریان روشنفکری دینی پس از انتخابات ۸۸ متحد شده اند و بسیار عجیب بود که چرا هایدگری ها و پوپری ها به یکدیگر نزدیک شده اند. همچنین نصری ها هم که مبناشان بر فلسفه ی صدرایی است و ترویج صوفیسم است و اگر کتاب های سید حسین نصر را در سال های قبل از انقلاب نگاه کنید همیشه به ملاصدرا، صوفی شیراز می گوید. و من در پایان نامه ارشدم اشاره کرده ام که کار ملاصدرا تقلیل دین و فلسفه به عرفان بود و با این تقلیل یک نوع بازگشت به قبل از انقلاب داریم.

اخباریگری و ملاصدرا دو بال یک جریان انحطاطی در ایران است که هر دو به عرفان تقلیل می یابد

پژوهشگر حوزه جامعه شناسی و مردم شناسی ادامه به این نکته اشاره داشت که؛ به نظر بنده اخباری­گری و ملاصدرا دو بال یک جریان انحطاطی در ایران است که هر دو به عرفان تقلیل می یابد. که یکی فلسفه را به عرفان تقلیل داد که ملاصدا می باشد و دیگری فقه و... را به عرفان تقلیل داد که اخباری گری است و این دو با وجود آنکه عملاً ضد همدیگر هستند با هم متحد شدند و جریان عقلانیت دوره ی صفوی را از بین بردند و صفویه که با رنسانس غرب شروع شد متاسفانه با کله بر زمین خورد. و معتقدم اگر ساختار جمهوری اسلامی با همین جریان ها که در حال حاضر همه ی فرهنگستان و همه چیز در اختیارشان(شاگردان فردید و نصر) است جلو برود، همانند دوره ی صفویه با کله بر زمین خواهد خورد. و روزی که من پایان نامه ارشدم(ساختار فرهنگی معرفتی عصر صفویه) را نوشتم، همین نکته را می خواستم بگویم.

صفویه بازتولید تئوریک بعد از مغولان و تیموریان بود

صفویه بزرگترین مشکلش این بود که بازتولید تئوریک نکبت بعد از مغولان و تیموریان در ایران بود، که اتفاقاً بعدها هانری کربن که یکی از فراماسونرها و عضو سازمان جاسوسی فرانسه است، این دوره یعنی از دوره تیموریان تا عصر صفویه را بازتولید می کند و بعدها نصری ها آن را ادامه می دهند. برای آنکه بتوانند تولید اندیشه ی شاهنشاهی بکنند. و در حال حاضر نیز باند نصر(اعوانی، داوری و دینانی و...) نیز در ایران کارهای ایشان را ادامه می دهند. و این ساختار در حال حاضر به نوعی خود را بازتولید می کند تا ما دچار همان سرنوشتی شویم که در دوره ی صفویه شده ایم.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در ادامه اظهار داشت که: انقلاب اسلامی هیچ گاه بازتولید اندیشه صداریی نبوده است چرا که امام در همان اوایل جوانی اش از فلسفه ملاصدرا عدول کرده بود و به فلسفه اعتباری شیعه (که متاسفانه امروزه از آن خیلی غافل هستیم) که بر اساس اصول عملیه ی شیخ انصاری می باشد، رسید.

ولایت فقیه از درون فلسفه ی اعتباری شیخ انصاری شکل گرفته است

ایشان در ادامه با اشاره به اینکه مشروطه توسط انگلیسی ها آورده شد عنوان کرد که دو فلسفه در این حوادث به نوعی شاخص اند که اولین شاخص آن فراماسونری می باشد که به شدت بر فلسفه ی ملاصدرا همت گذاشته اند؛ (یعنی میرزا حسین سپه سالار که مدرسه ی سپه سالار را بنیان می گذارد که فراماسونری را در آنجا ایجاد می کنند؛ و مدرسه ی دارالفنون) ، و دومین جریانی که خود از دل فلسفه ی ملاصدرا به وجود می آید و کاملا یک انقلاب دینی است، بهائیت می باشد.

بعد با فراماسونری و بهائیت سیستم بعد از مشروطه ی پهلوی را بنیان می گذارند و نباید تعجب کنید که چرا بهائیت اینقدر در رضا شاه و بعد محمد رضا شاه رسوخ پیدا می کند. و بعد از مشروطه اصولی هایی (آخوند خراسانی و علامه نائینی) که فلسفه ی ملاصدرا را با اصول شیخ انصاری قاطی کردند، یک نوع انحطاطی را رقم زدند و آن پیشرفتی را که از فلسفه اعتباری شیخ انصاری ایجاد شده بود را نابود کردند. به همین دلیل، هم امام و هم مرحوم علامه طباطبایی برای آنکه از این اندیشه عدول کنند و به فلسفه ی اعتباری برسند، این اندیشه را مورد نقد قرار دادند که چرا فلسفه ی ملاصدرا را با اصول فقه شیخ انصاری قاطی کرده اند.

آن فلسفه ی اعتباری را که مبنای آن انقلاب اسلامی می شود و ولایت فقیه از دل فلسفه ی اعتباری شیخ انصاری در آمده است، اندیشه ای را درست کرد که انقلاب اسلامی از آنجا شکل گرفت. و در نهایت آنکه ما نیز باید همچون امام که از آخوند خراسانی گذشت و به فلسفه ی شیخ انصاری رسید، به فلسفه ی شیخ انصاری رجوع کنیم تا بتوانیم آینده را در اختیار داشته باشیم، وگرنه قطعا انحطاط و بازگشت با این فلسفه ی صدرایی در انقلاب اسلامی رخ خواهد داد.

فیاض: مشکل فلسفه ی صدرا را امروز اتفاقاً در تشخیص آیت الله جوادی آملی می توان دید

در ادامه نوبت به دکتر فیاض رسید و ایشان با اشاره به اینکه مشکل فلسفه ی صدرا را امروز اتفاقا در تشخیص آیت الله جوادی آملی می توان دید که یک نگاه کاملا محافظه کارانه نسبت به علم دارند و حتی علم جدید را کاملا قبول کردند به قدری که حتی غربی ها آن را قبول ندارند، و معتقدند این علوم، علوم الهی هستند و نقصان غربی ها در این است که این علوم تقلیلی هستند و به مبدا توجهی نداشته اند. و به نظر من این نوع تفکر هیچ گونه نقادی نسبت به علم ندارند و در نتیجه دچار رکود خواهیم شد. و این وضعی که دچار آن هستیم وضعیت بسیار وحشتناکی است و در نهایت تفکر صدرایی در حوزه ی اجتماعی ما را به دور می رساند که دور نیز مساوی با رکود است.

مبنای انقلاب اسلامی، حکمت ابراهیمی بود

در ادامه استاد دانشگاه تهران مبنای انقلاب اسلامی را، حکمت ابراهیمی دانست و افزود آقای جوادی آملی با توجه به این همه تلاشی که می کنند دچار رکود هستند، چرا که فلسفه ی صدرایی دوری است. حکمت ابراهیمی که بعداً به حضرت موسی و تورات و بعد انجیل و قرآن تسری پیدا می کند، مبنای آن بر عرفان نیست بلکه عرفان برهانی شده است و بر عکس عملی است که ملاصدرا در تاریخ انجام داد که برهان را عرفانی کرد. و ملاصدرا ضد حمکت ابراهیمی است و اگر دقت کنیم خواهیم دید که از ذوقیات در کتاب اسفار بحث کرده است و به جای آنکه عرفان را برهانی کند، بر عکس برهان را عرفانی کرده است.

حکمت همان فقه ماست، همان فقهی که امام آن را فقه باز می داند

ایشان در ادامه با اشاره به مبحث فوق افزودند: در بعد حکمت کاملا مبانی اعتباریات وجود دارد و بدون اعتباریات، اصلاً حکمتی نخواهد بود. و تمام منابع اولیه اهل سنت (نیز بر اساس این آیه «یعلمون الکتاب و الحکمه»)، حکمت را همان فقه در نظر گرفته اند. و واقعاً حکمت همان فقه ماست، همان فقهی که امام آن را فقه باز می داند تا جایی که ولایت فقیه مصلحت را بر احکام اولیه مقدم می کند و افلاطون و ارسطو بسیار تلاش کردند تا یک دموکراسی با فضیلت ایجاد کند که به ابتذال و دروغ و حقه بازی نیانجامد و امام توانست این کار را با حکمت که ولایت فقیه آن بر گرفته از اصول شیخ انصاری می باشد، انجام دهد. و ولی فقیه به نفع مردم و مصلحت عمومی حکم اولیه را بردارد و موضوع حکم را عوض کند و یک آزادی اجتماعی، فرهنگی را شکل می دهد و اجازه نمی دهد که دیکتاتوری رخ دهد.

دیدیم که دوره ی بنی صدر، هاشمی و احمدی نژاد، کشور می خواست دیکتاتوری شود، اما ولی فقیه در برابر آن ایستاد و اجازه نداد که تفکیک قوا به هم بخورد. و نهایتاً آنکه ما ساختار دموکراسی را که درست کردیم، دموکراسی با فضیلتی است، ولی متأسفانه با این فلسفه ی ملاصدرایی به انحراف کشانده می شود، چرا که نوع رابطه در آن مراد و مریدی است که به استبداد ختم می شود و نه مثل فضای باز که در فقه ما وجود دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در ادامه اظهار داشتند که به نظر بنده آنچه که در عرفان، آن حکمت ابراهیمی که در مقام امامت ابراهیمی می باشد و در تاریخ انحراف اسلامی رخ داده است، این می باشدکه امامت تبدیل به خلافت شده است. مثلاً اگر به ماجرای سقیفه نظر کنید خواهید دید که در آنجا به حکمت و خدا و پیغمبر توجهی نکردند بلکه می خواستند ببینند که انصاری ها و مهاجرین چه می گویند، که نهایتاً منجر به خلیفه گی شد. که این خلافت در تاریخ در ایران متاسفانه بازتولید عرفانی پیدا کرد که نمونه ی آن اشخاصی مثل مولوی و حافظ می باشند که ساختار تئوریک به این خلافت دادند. و در آینده ی جهان اسلام ما با این مشکل مواجه خواهیم بود که خلافت و یا امامت. و روشنفکری دینی ما متاسفانه به سمت خلافت گرایش پیدا کرد و نه طرف امامت.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 340257

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 45
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    ایشون در مورد خطرات بازگشت به عقب، عرفان مبتذل مکتب صدرایی و انحطاط فلسفه و اندیشه و بیهوده بودن افتخار به موشک و خمپاره راست می‌گه، اما سوال اینه شمایی که یه نیمه حرفات شبیه حرفای آدمای عاقله چرا تو نیمه دوم میزنی به جاده خاکی؟ مشروطه انگلیسی بود؟ کتاب تنبیه الامه نائینی رو نخوندی؟ کتاب اسماعیل محلاتی رو ندیدی؟ حمایت قاطعانه مراجع روشن‌اندیش نوگرا از مشروطیت رو انگلیسی می‌بینی؟ آخوند خراسانی فراماسون بود؟ اصلاً یه سوالی... چرا هرچی به ذهنت می‌رسی کیلویی پرت می‌کنی بیرون؟
  • بی نام IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    32 87
    صحبت های قابل تامل ...
  • بی نام BE ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    80 6
    حالا اینا که گفتی به زبان ساده یعنی چه؟
  • بی نام A1 ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    راوي در مورد تفكر صدرايي و آيت الله جوادي آملي به چرت و پرت گفتن افتاده است
  • بی نام IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    جل الخالق !!!!!!‌ طرف بدل جليليه يا خود جليليه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • reza IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    گرچه با بعضی از سخنان ایشان موافقم ولی واقعا نمی دانم چگونه از اندیشه های ناب ملاصدرا توانستن بهاییت و دوره بازگشت را استخراج کنند !!!!! هرکس با آثار ملاصدرا آشنا باشد می داند که چقدر استادانه ایشان عقلانیت را به دینداری نزدیک کردند. مگر ملاصدرا نبود که در آن دوران انحطاط اصل داشتن علم را برای شیعه واجب دانست و تقلید کورکورانه را منع کرد؟ این جور قضاوت ها به نظر کم لطفیست در حق آن بزرگوار.
  • بی نام IR ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    از اين آدم ها كمتر استفاده كنيد اخه اين از فلسفه ملاصدرا چه مي فهمد . همون در رابطه با جنسيت و سكس و اينا صحبت كند جذابتر است
    • رضا IR ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
      41 46
      اگه راست میگی حرف هاش رو رد کن. توهین کردن رو که همه بلدن!
  • بی نام IR ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    54 8
    جسارت ایشان ستودنی است اما روشن نیست مبنای فکری چیست؟میراث معنوی را نفی کردن چه مشکلی را حل می کند؟
  • بی نام A1 ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    خيلي شبيه حسن عباسي هستش
  • حق گو A1 ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    واقعا اگر یک اصلاح طلب این حرف ها رو زده بود همین امشب تو زندان بود. ولی چون این یار جناب آقای جلیلی بوده و نشستش رو بسیج برگزار کرده عیبی نداره!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • بی نام A1 ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    اینجا قدر صادق زیبا کلام رو میشه بیشتر دونست که با ساده ترین ادبیات به بهترین شکل با مخاطبش رابطه برقرار میکنه و بدون واهمه و رک و پوست کنده نظرش رو اعلام میکنه
  • رضا IR ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    72 9
    باز هم تهمت وافترا و آن هم از سوی افرادی که خود را حکیم و فرزانه و مسلمان می پندارند و افرادی را که دارای افق فکری دیگری هستند نامسلمان و کافر و فراماسون معرفی می کنند بدون آنکه هیچ گونه دلیل و مدرک و شواهد قابل قبولی ارائه دهند .
  • اکبری A1 ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    26 90
    خب باید انقلاب مقدس اسلامی را پاسداری کرد و لازمه اش اینه که همه پیرامون موضوع بررسی بشه و ایشان هم یک استاد دانشگاه هستن پس نباید بشون بدوبیراه گفت.
  • بی نام A1 ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    84 8
    این هجمه به ایت الله جوادی املی مشکوک است
  • بی نام IR ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    71 5
    من صد در صد با سخنان ایشون موافقم فقط . . . نفهمیدم چی گفت!!
  • چکیده IR ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    41 8
    باعث حیرت وتاسف ،ایشان علی الظاهرازعرفان وفلسفه بویی نبرده اند،والا ازملاصدر وبالطبع آن ازاستادفرهیخته دکتردینانی که بخق فیلسوف عرفانی اسلامی ایرانی درعالم کنونی می باشند حمله نمی کردند.
  • بی نام A1 ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    آقای جوادی آملی دچار رکود هستند؟؟آقای فیاض من یه سوال میپرسم ببینم نظر خوانندگان چیه. لا اقل من هر وقت که آقای جوادی آملی رو دیدم سر و وضع مرتبی داشتن. شما نه یه شونه به سرت میزنی نه ریشت رو مرتب میکنی اونوقت برای اسلام هم برنامه داری؟شما نخستین دستور اسلام رو که مرتب و تمیز بودن هست در خودتون پیاده نکردین اونوقت برنامه برای اسلام میدین؟شما نگران بازگشت به عصر صفویه نباشین. لا اقل وضع ظاهرتون رو مرتب کنین که بخاطر ظاهرتون هم که شده آدم رغبت به گوش کردن پیدا کنه. خبر خواهش میکنم این رو متشر کن. من خیلیها رو میبینم که خیلی ادعای اسلام میکنن اما ظاهر رقت انگیزی دارن.
  • بی نام A1 ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    38 7
    رسم اینه که کسی که همچین حرف هایی در حد نقد یک اندیشمند یا فیلسوف می زنه حرف هاش را مستند به اسنادی تحقیقی کنه. حتی اگر آن تحقیق صرفا یک تحقیق شخصی باشه و جایی مورد جذب و تحلیل قرار نگرفته باشه این که نمی شه یک نفکر یک تنه بدون ارجاعات ببنشیند و دریافت شخصی خودش را به کل تاریخ صد ساله تفکری مبنایی ببندد و اعتبار کند که اینی که من می گم درسته درست اینه که ایشان بگه من طی تحقیق فلان در شماره فلان فلان مجلد از قلان کتابی که نگاشته ام به این مستندات رسیدم تا جا داشته باشه یکی هم بیاد بگه آقا شما در آن بند و پاراگراف بر اساس این مستندات غلط برداشت کردید این که نمی شه اعتبار علمی و تحقیقی صد ساله یک نفر به استناد «چون من می گم» زیر سووال ببره
  • بی نام A1 ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    حاصل کیلوئی درس خواندن وکیلوئی مدرک دادن همین دکترهاهستندکه ازعالم وآدم ایرادمیگیرندبدون اینکه چیزی درچنته داشته باشند
  • بی نام A1 ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    56 15
    "و امروزه افتخارات ما موشک و هواپیما می باشد و متاسفانه تفکر جزء افتخارات ما نیست". آقای فیاض اگه اون موشک و هواپیما نبود الان جنابعالی نمی تونستین با خیال راحت بنشینید و فکر کنید. ضمنا اون موشک و هواپیما هم محصول تفکره. شما فقط تفکر در حوزه علوم انسانی رو تفکر میدونید؟؟یعنی در بقیه حوزه های علمی چیزی به نام تفکر وجود نداره؟؟؟؟؟
  • بی نام IR ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    60 5
    ایشان و هم فکران ایشان اگر فقط به این جمله "رابطه مرید و مرادی در ایران به استبداد ختم می‌شود" ایمان داشته باشند خیلی از مشکلات این کشور حل خواهد شد.
  • بی نام IR ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    41 4
    اش شلله قلمکاره بابا جای افلاطون خالی.
    • بی نام IR ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
      7 4
      کجا افلاطون بیچاره این جوری بی نظم بود!
  • بی نام A1 ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    38 11
    «پژوهشگر حوزه جامعه شناسی و مردم شناسی» را چه به بررسی حکمت صدرایی و فلسفه و فقه و ... نمی دانم واقعا ایشان عالم دینی هستند یا استاد علوم اجتماعی هر چی که هست آن چه گفته اند یک ظاهر درست با غلاط فراوان است. به طور مثال چه طور می شود حکمت ابراهیمی در تضاد با فلسفه صدرایی باشه یا چه طور ممکنه حکمت ابراهیمی به عرفان ختم نشود مگر اصل تمکین در برابر شرعیات قبول به شرط تسلیم در برابر رضای خالق نیست آن رابطه خالق و مخلوق کجای فلسفه آمده است؟
  • ستایش NL ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    61 13
    اینگونه مباحث بسیار فنی و تکنیکی است و لذا طرح آن در رسانه های عمومی و غیر تخصصی و برای عامه مردم که شناخت عمیقی از موضوعات مطروحه ندارند به صلاح نمی باشد.
  • بی نام IR ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    60 11
    آقایونیکه تفکر شون جلیلی و جلیلی ها خیلی وقته که وجهه شون رو میان مردم از دست دادند!و اصولا اصولگراها هم دیگر بین مردم جایی ندارند بخصوص تندروهایی که فقط طرز قکر خودشون رو قبول دارند نمیشه که یک عده بشینن برای کل مردم تصمیم بگیرند کی گفته عقل اینها از عقل دیگر مردم بالاتر است؟این توهین به مخلوقات خداوند هست چون خداوند به همه عقل داده و ما مجهورنیستیم که یک عده برای همه تصمیم بگیرند؟ در اسلام هم همیشه مشورت اصل کار است.
  • بی نام A1 ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    21 8
    به طالبانیسم شیعه خوش آمدید!
  • سعید زاوش IR ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    24 6
    باید عرض کنم آن زمانی که امثال این دکتر بی سواد در دوره پهلوی دوم کودکی می کردند مستور بودند حضرت آیت الله جوادی آملی پای درس بزرگان حوزه نظیر حضرت امام و علامه طباطبایی تلمذ می نمودند.
  • saeedsk IR ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    13 6
    بابا اگه یه مقدار ساده تر میگفتی میمردی؟ من که تا نصفه هاش خوندم خسته شدم اومدم نظراتو خوندم.
  • علی IR ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    18 8
    سه استاد فلسفه بزرگ کشور عضو فرهنگستان علومند: دکتر داوری، دکتر دینانی، دکتر اعوانی. این اساتید بی سوادند، آقای فیاض با سواد؟ آنها بروند و آقای فیاض بنشینند؟ مگر ما غیر از این استادان چه کسی را داریم؟ متاسفانه با بها دادن به این حرفها، علاوه بر اینکه قدر استادان برجسته کشور نادیده گرفته می شود، جریانهایی شکل می گیرد که ...
  • مراد IR ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    21 7
    این حرفها مشکوک است. جریانی برای تخریب بزرگان علم و اندیشه کشور به راه افتاده است متاسفانه
  • حدادی IR ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    19 6
    باسلام.از وزیر استدعا دارم یک غربال گری در گزینش این گونه به اصطلاح اساتید دانشگاه در دستور کارشان بگنجانند. خطر این نوع اساتید از خطر خوارج و امویان و طالبان و سلفی ها و داعش هم بدتر است .ممنونم.
  • بیراهه A1 ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    15 4
    به کجا چنین شتابان جناب دکتر!!!!
  • تاتار A1 ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    9 7
    خیلی شبیه همسایه قبلی ماهستی.قشنگی..
  • بی نام A1 ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    28 6
    همین که حضرت آیه الله جوادی آملی را به جاسوس بودن و فرماسون بودن محکوم نکردند و نسخه ندادند که باید توبه کنه جای شکرش باقیه ولله به خدا از شون می آد نمی آد چو که بیندازند دیگه ... خدای به دادمان برس آخه مرد حسابی تو اگه مرد حساب ی بیا و برو پیش این حضرات زانوی تلمذ بزن و حرف هاتم توی آن جایگاه نقد و نظر بزن چرا آمدی پشت تریبون دانشگاهیان برای یک عده جوان فلسفه ناخوانده یا اگر خوانده نصف نیمه خوانده می زنی واقعا آدم می مانه از این مملکت هردمبیل
  • بی نام A1 ۲۱:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
    10 7
    این دکتر حسین نصر استاد قدر قهار فلسفه بیچاره ایران نیست یه سر سوزن حداقل از خودشون دفاع کنند هر کی می اد یه تیر به این بیچاره میز نه ومی ره
  • امیر A1 ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۶
    17 6
    مطمئنا اگر حضرت علامه جوادی آملی از مشی سیاسی این آقایون دفاع میکرد الان همین آقای فیاض حضرت استاد جوادی آملی رو به عنوان یک قدیس و مراد لارقیب له جهان اسلام معرفی میکرد....واقعا برای این آقایون متاسفم که اندیشه های جواهر ناب دریای اسلام ـحضرت آیت الله جوادی املی- رو نمی فهمند
  • محمد AE ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۸
    11 5
    من تخصصی در حوزه مورد نظر ایشان ندارم ولی یک چیز را میفهمم یک جریان رادیکالیستی در دنیا شکل گرفته که تفاوتی نمیکند که شیعی باشد یا سنی یا یهودی یا بودایی مهم این است که همه انها در راستای یک هدف حرکت میکنند و ان ایجاد هرج و مرج فکری سیاسی اقتصادی اجتماعی برای تامین منافع اقلبتی خاص است ..متاسفانه پیروان این جریانات همه فکر میکنند که در مسیری صحیح حرکت میکنند ارمانگرایی بهشت و همه اهداف والا جزو شعارهای این گروههاست ولی فاسد و بی ریشه هستند. در تخریب تهدید ترور شخصیتی پیشگامند و بی پروا خداوند همانطور که قران را از دستبرد محفوظ میدارد عاملان و مفسرین به قران را هم حفظ میکند/
  • بی نام A1 ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۹
    10 13
    جریان تخریب بزرگان دینی یک امر نهادینه شده برای کسانی است که به دنبال بزرگ شدن یک شبه اند، کسانی که قدرت درک پیچیدگی های علوم ناب اهل بیت را نداشته ،مانند کنکوری ها به دنبال جوابهای تستی میگردند، کسانی که گویا با خوردن قرص علوم، یک شبه علامه می شوند و زمین و زمان را به هم می بافند. ضمنا توصیه بنده به آقایانی خود را انقلابی نامیده با داعیه دفاع از انقلاب مبانی آن را نشانه گرفته اند این است که لا اقل قبل از اظهار نظر راجع به هر چیزی به نظرات امام و رهبری مراجعه کنند تا این قدر خود را ضایع و خوار نسازند همانگونه که امثال آقای عباسی قبلا با اجتهاد فلسفی خود عملا در مقابل نظرات رهبری ایستاده همچنان داعیه دفاع از رهبری را دارند خداوند انشاالله دشمنان مرجعیت اصیل شیعه را خوا . زبون بگرداند.
  • بی نام IR ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
    17 6
    از تئوریسین احمدی نژاد بیش از این انتظاری نیست. حرفهایش بی سر و ته و مبهم. بسیار بی سواد ولی پر ادعا. ایده اصلی اش هم این است که هیچکس هیچی نمی فهمه فقط ایشان می فهمند.
  • یکی A1 ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۴
    15 2
    خداوکیلی، یکی نیست بگه حالا این همه افراد بزرگ را با اسم نام بردن و بعد کوبیدن و بکار بردن کلمات غیر شان افراد، در شان یک دکتر مملکت هست یا نه؟ شما آقای فیاض به جای این کارها، تفکر را نقد کن و آن هم نقد علمی. نه فحش دادن. شما فقط با ظاهر علمی فحش می دهید اما نقد نظریه نمی کنید.
  • بی نام IR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۷
    5 2
    سلام با حرف های ایشون نه موافقم نه مخالف ولی یک نقد به ایشون دارم اینه که این حرف ها باید مورد بحث قرار بگیره. ما نباید نه رد کنیم نه قبول تا اثبات بشه. کاش با خود آیت الله جوادی مناظره ای داشتند. خوب بود که می تونستیم واقعیت رو بفهمیم. دوستان که تهمت میزنند هم مشی درستی ندارند.
  • بی نام IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    5 3
    ایشان ازدوستان قدیمی بنده هستند،ولی واقعا حرفای ناصواب زیادی بین گفته هایشان است که ازیشان بعیداست
  • بی نام A1 ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۳
    3 1
    مساله اینجاست چرا ما کم کاری و بیسوادی اون دوران رو به پای انگلیس میزاریم. یعنی انگلیسی که از شرق مثلا چین و هنگ گنگ و اندونزی و مالزی دستشو بود تا اون طرف جهان مثلا جزایر فارکلند اینقدر وقت داشتند و نیرو که حتی بیان سرکلاسهای معارف و فقه و عرفان همه و همه رو بشنوند و تغییر بدهند خوب ما اون زمان چه داشنمندی داشتیم که میتونست با انگلیسی ها زقابت کنه یا حرفی برای گفتن داشته باشه پس همه رو پای انگلیس نزاریم