در حالی که اوکراین روزهای دشواری را در عرصه های سیاسی و اجتماعی سپری می کند ، جامعه بین المللی خصوصا روسیه و اتحادیه اروپا با دقت مسائل این کشور را زیر نظر دارند.

در جدول زیر اظهار نظر و واکنش های برخی از سیاستمدارن جهان به اتفاقات روز گذشتۀ اوکراین را مشاهده می‌کنید:

کشور

مقام

واکنش

آمریکا

سخنگوی کاخ سفید-جی کارنی

توقف خشونت ها – انجام اصلاحات دموکراتیک-آماده همکاری با مسکو و اتحادیه اروپا برای ثبات کشور اوکراین. خواستار تشکیل فوری یک دولت وحدت ملی گسترده و تکنوکرات- انتخابات زود هنگام-قدردانی از پارلمان اوکراین

روسیه

وزیر دارایی

بعد از تشکیل دولت درباره کمک مالی به اوکراین تصمیم می گیرد.

انگلیس

وزیر خارجه-ویلیام هیگ

از تحولات این کشور حمایت کرد- مردم اوکراین آینده متفاوت را جستجو می کنند.

آلمان

وزیر خارجه- اشتاین مایر

از تشکیل دولت جدید در اوکراین استقبال کرد

اتحادیه اروپا

دبیر سیاست خارجی- کاترین اشتون

تمامی طرف ها مسولیت پذیر باشند- حفظ اتحاد، تمامیت ارضی، استقلال و حق حاکمیت کشورشان را بخواهند.

اتحادیه اروپا

رئیس اتحادیه - مانوئل

استقبال از آزادی تیموشنکو

فرانسه

وزیر خارجه- فابیوس

استقبال و ابراز خرسندی از آزادی تیموشنکو

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، تظاهرات در اوکراین که از سال گذشته میلادی آغاز شده بود همچنان در سال جدید میلادی و در اعتراض به اوضاع اقتصادی و سیاسی ادامه دارد. اوکراینی ها سال 2014 را اندکی متفاوت نسبت به سال قبل آغاز کردند. با گذشت بیش از دو ماه از آغاز اعتراضهای گسترده مردمی، ویکتور یانوکوویچ رئیس جمهور اوکراین معترضان و سیاستمداران مخالف خود را به مذاکره و گفتگو دعوت کرد و گفت در این دوره دشوار اوکراین در جهت اتحاد بیشتر گام بر می دارد. اما هزاران اوکراینی همچنان برخواست خود مبنی بر کناره گیری یانوکویچ از قدرت پافشاری می کنند. اعتراضها در اوکراین از 21 نوامبر و پس از تصمیم دولت برای پایان گفتگو با اتحادیه اروپا آغاز شد.

یولیا تیموشنکو نخست وزیر سابق زندانی اوکراین که پارلمان روز شنبه رای به آزادی فوری وی داد ، یکی از جنجالی‌ترین سیاستمداران این کشور به شمار می رود و همیشه مایه دردسر ویکتور یانوکوویچ رئیس جمهور در معرض تهاجم و تنگنا اوکراین بوده است.

تیموشنکو که سال 2011 به اتهام سوء استفاده از قدرت ، برای مدت هفت سال به زندان افتاد شخصیتی به شدت مخالف و از طرفداران اروپا در کشوری است که دچار دو دستگی بین طرفداران روسیه و غرب شده است.

طرفداران تیموشنکو معتقدند او مدافع سرسخت حق حاکمیت اوکراین و آینده اروپایی این کشور است که یانوکوویچ وی را به علت به چالش کشیدن قدرت رئیس جمهور ، مجازات کرده است.

اما منتقدان تیموشنکو پنجاه و دو ساله می گویند او یک فرصت طلب سیاسی است و هیچگونه افکار ثابتی ندارد.

تیموشنکو رهبر انقلاب نارنجی سال دو هزار و چهار این کشور بود که باعث ابطال انتخاباتی شد که در ابتدا به یانوکوویچ رای داده بود. وی در انتخابات ریاست جمهوری سال دو هزار و ده با یانوکوویچ به رقابت پرداخت اما در دور دوم انتخابات شکست خورد. وی سپس هدف برخی تحقیقات کیفری قرار گرفت اما مدعی شد هدف از این تحقیقات حذف وی از عرصه سیاست است.

اقدام غیر منتظره ماه نوامبر یانوکوویچ درخصوص خودداری از امضا موافقتنامه ای با اتحادیه اروپا و تلاش برای برقراری روابطی نزدیک تر با روسیه باعث شد اعتراض هایی خیابانی در اوکراین آغاز شود.

این اعتراض ها طی سه ماه گذشته پیوسته شدیدتر شد تا اینکه به درگیری های خیابانی بین تظاهرکنندگان و نیروهای پلیس منجر شد که این هفته دهها کشته درپی داشت.

تیموشنکو حتی از محل بازداشت خود در بیمارستان زندان نقشی کلیدی در اعتراض ها ایفا کرده است. وی از مخالفان خواسته است قوی باشند و دشمنان او را سرنگون کنند.

در این میان کشورهای اروپایی و آمریکا بیکار ننشستند و به انواع مختلف تلاش کردند در تحولات اوکراین به ایفای نقش بپردازند. اتحادیه اروپا پس از آن که با سرسختی یانوکوویچ از مداخله در اوکراین ناامید شد تصمیم گرفت در صورت لزوم تحریمهایی را علیه اوکراین تصویب کند. فشار مخالفان و کشورهای اروپایی همجوار اوکراین موجب شد تا یانوکوویچ به امضای توافقنامه ای با مخالفان تن دهد. در این میان آلمان و به ویژه آنگلا مرکل صدراعظم این کشور که به ویژه متولد شرق اروپا است نقش عمده ای ایفا کرد.

آلمان که غالبا به حضور ناکافی در عرصه بین المللی متهم می شود این هفته عزمی غیرعادی را برای کمک به حل و فصل بحران اوکراین از خود نشان داد و وزنه دیپلماتیک خود را به رخ کشید.

تحلیلگران تاکید می کنند آلمان با استفاده از نزدیکی جغرافیایی و شبکه های تاثیر گذار فعالی که از دهه ها پیش در شرق اروپا و روسیه دارد بیش از پیش به سخنگوی اتحادیه اروپا در روابط خود با این مناطق تبدیل شده است .

به نظر می رسد مرکل که در آلمان شرقی کمونیستی سابق متولد شده است در رویارویی که به مدت سه هفته حکومت طرفدار روسیه ویکتور یانوکوویچ رئیس جمهوری این کشور و تظاهرکنندگان طرفدار اروپایی را در برابر هم قرار داده، میانجی گری سرنوشت سازی را هماهنگ کرده است.

در حالی که به نظر می رسد انگلیس و فرانسه عقب کشیده اند ، مرکل هفته گذشته با رهبران مخالفان از جمله ویتالی کلیچکو که از چند سال پیش در آلمان زندگی می کند و در آنجا بسیار محبوبیت دارد، دیدار کرد.

فرانک والتر اشتاینمایر وزیر امور خارجه آلمان به همراه لوران فابیوس و رادوسلاو سیکورسکی همتای لهستانی خود نقش کلیدی در کی یف برای دستیابی به توافقی که بتواند این کشور را از آشوب نجات دهد، ایفا کرد.

در سال های اخیر ، آلمانی ها به نفع یولیا تیموشنکو مخالف اوکراینی کارهای زیادی کرده اند هرچند آنان هرگز نتوانسته اند موافقت دولت اوکراین را برای اینکه او بتواند در آلمان تحت معالجه قرار گیرد به دست آورند.

در زمان انقلاب نارنجی سال 2004 در اوکراین ، برلین نقش فعالی ایفا کرده بود . آلمانی ها همین طور در حل و فصل مناقشه روسیه و گرجستان در سال 2008 نیز نقش مهمی ایفا کردند.

کارشناسان معتقدند کوتاهی یا به عبارت بهتر عدم قاطعیت روسیه در قبال اوکراین از جمله دیگر عوامل تضعیف یانوکوویچ قلمداد می شود زیرا روسیه کمکهای خود را به کی یف کند کرد.

روسیه تا کنون فقط سه میلیارد دلار به اوکراین داده و بهانه اش برای نپرداختن مابقی این مبلغ بی ثباتی سیاسی بوده است. اما کارشناسان عقیده دارند بحران اوکراین بر اقتصاد روسیه نیز تاثیر داشته است. مسئله تضمین انتقال گاز روسیه به اروپا از مسیر اوکراین مطرح است. روسیه نمی داند آیا کی یف می تواند بدهی های گازی خود را به مسکو بپردازد. این همه پرسش باعث سقوط ارزش سهام شرکتهای بزرگ روسی از جمله گازپروم شده است. این وضع باعث شده است برخی ها گمانه زنی کنند روسیه کمک مالی اش را به اوکراین به حال تعلیق درآورد.

52261

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =