مدیر عامل انجمن کنترل تسلیحات آمریکا در گفتگو با خبرآنلاین: دانش هسته‌ای ایران حذف‎شدنی نیست

داریل کیمبال، مدیرعامل "انجمن مستقل و غیر دولتی کنترل تسلیحات"(ACA) آمریکا و یکی از مشاوران اندیشکده رند از امکانپذیر بودن دستیابی به توافق میان ایران و غرب می گوید.

مهدی دل روشن: فاز اول از گفتگوهای جامع ایران و گروه 1+5 در وین، پایتخت اتریش هفتۀ پیش به پایان رسید. آنگونه که رسانه ها خبر می دهند، پس از 3 سه روز مذاکره، طرفین به نتایج مثبت و قابل توجهی در حل چالش های هسته دست یافته اند. دور بعدی مذاکرات قرار است 17 مارس 2013 در وین برگزار شود. گفته می شود کاترین اشتون پیش از دور دوم مذاکرات وین قرار است به تهران بیاید. برای بررسی نتایج و خروجی مذاکرات وین، سرویس بین الملل خبرآنلاین با داریل کیمبال (Daryl Kimball)، مدیرعامل "انجمن مستقل و غیر دولتی کنترل تسلیحات"(ACA) آمریکا و یکی از مشاوران اندیشکده رند، گفتگویی کوتاه داشته است . کیمبال در پاسخ به این سوالی پیرامون نتایج مذاکرات وین گفت: به اعتقاد من ایران و گروه 1+5 می توانند به یک توافق جامع برای حل و فصل نگرانی های مربوط به ماهیت برنامه هسته ای ایران در بازه زمانی حداقل شش ماهه و حداکثر 12 ماهه، دست یابند. اگر دو طرف آماده توافق و پیگیری واقعی باشند و به شرایط یکدیگر، احترام بگذارند، این مسأله قابل تحقق است. با این حال، لازم است که بگویم مذاکرات این هفته در وین تنها آغاز یک روند پیچیده و چالش برانگیز است. این سیاستمدار آمریکایی در پاسخ به این سوال که: 
"فکر می کنید آیا می شود ظرفیت برنامه هسته ای صلح آمیز ایران (دانش هسته ای) را "حذف " و یا " برچیده " کرد؟" افزود: 
برنامه هسته ای ایران به ویژه برنامه غنی سازی اورانیوم و رآکتور آب سنگین اراک، کاربردهای صلح آمیز دارد اما همچنان می تواند بعنوان یک عامل بالقوه برای تولید سلاح های هسته ای مورد استفاده قرار بگیرد. من فکر می کنم ظرفیت غنی سازی اورانیوم باید کاهش یابد، اما نمی توان به طور کلی توان هسته ای ایران را به عنوان یک واقعیت فنی، به طور کامل حذف کرد. حتی نمی توان ایران را مجبور کرد که همه امکانات و ماشین آلات مربوط به غنی سازی اورانیوم را از بین ببرد. از طرف دیگر، این موضوع حتی از طرف گروه 1+5 قابل پیشنهاد نیست.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 340149

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =